Suvakkiuden uusi etymologia

”Suvakki” on ihan kuvaava sana, mutta ei sille, mihin sitä käytetään.

urbaanisanakirja.com

urbaanisanakirja.com

Määrittelijästä riippumatta suvakki-sanan selityksissä on yksi ongelma: ne kaikki juontuvat sanasta suvaitsevaisuus, eli niissä puhutaan suvaitsemisesta ja suvaitsevaisista. En olisi ikinä uskonut sanovani tätä, mutta olen ehkä ensimmäistä kertaa elämässäni James Hirvisaaren kanssa löyhästi samaa mieltä. Wikisanakirjassa suvakki nimittäin selitetään seuraavasti:

  1. (nettislangia, halventavasuvaitsevaisuuden kannattaja tai edistäjä.
    Suomen ongelma ei ole somalit vaan suvakit. Itseään muita ylempänä ja parempana pitävä ”suvaitsevaisto” haluaa ”jalomielisesti” suvaita vain niitä, joita se tosiasiallisesti pitää itseään alempiarvoisina. (James Hirvisaari, Somalit ja suvakit)

Ennen kuin saatte slaagin, yritän selittää mitä tarkoitan:

Minä vastustan rasismia ja syrjintää kaikissa muodoissaan sekä kannatan kaikille yhtäläisiä ihmisoikeuksia. Juuri siksi en halua, että minusta puhutaan suvaitsevaisena. Sanalla ”suvaita” on nimittäin ikävä kaiku. Mielleyhtymä siitä on juuri kuten Hirvisaaren sitaatissa: ”joita se tosiasiallisesti pitää itseään alempiarvoisina”. ”Suvaitseminen” kun kuulostaa pahasti joltakin ylhäältä alaspäin harjoitettavalta toiminnalta, ikään kuin että minä nyt suuressa paremmuudessani suvaitsen sinunkin olla olemassa. Siinä Hirvisaari on tietysti väärässä, että me, joista nyt suvakkeina puhutaan, oikeasti pitäisimme itseämme muita ylempiarvoisina.

Meidän nykysuvakkien kohdalla olisi perustellumpaa puhua hyväksymisestä kuin suvaitsemisesta. Kun ajatus on antaa kaikkien olla rauhassa ja juuri sitä mitä he ovatkin, kuulostaa suvaitseminen liikaa vain sietämiseltä. Sitähän suvakeilla kuitenkin tällä hetkellä tarkoitetaan – meitä jokaisen oikeuksien kannattajia ja edistäjiä.

Sen sijaan ehdotan sanalle ”suvakki” uutta käyttöä. Mielestäni se kuvaa erinomaisesti NIMBY-asenteisia ihmisiä – niitä, jotka sanovat ”En ole rasisti, mutta…”. Ihmisiä, jotka kuvittelevat, että heillä ylipäätään on jonkinlainen asema tai oikeus suvaita muiden olemassaoloa. Että he kyllä suvaitsevat ilmiön x, kunhan se ei pidä itsestään liikaa ääntä tai tule liian silmille.

NIMBY-ajattelu on laajentunut nykykielessä tarkoittamaan muutakin kuin oman lähialueen rakennusprojektien vastustamista.  Kuvakaappaus: urbandictionary.com

NIMBY-ajattelu on laajentunut nykykielessä tarkoittamaan muutakin kuin oman lähialueen rakennusprojektien vastustamista. Kuvakaappaus: urbandictionary.com

 

Kaikenhan on kuitenkin oltava jotenkin lokeroitavissa, joten suvakin tilalle olisi varmaan hyvä keksiä jokin uusi nimitys meille ÄÄRIHYVÄKSYJILLE. Ystäväni ehdotti hyväkkiä, tuleeko parempia ideoita?

Kommentit
  1. 1

    lintukoto sanoo

    Entäpä ihan vaan hyvis?

    Hyviksiä olemme ja olkaamme jatkossakin. Täysipäisesti hyviä. Kaikille.

  2. 2

    lintukoto sanoo

    Hyvikset ja pahikset.

    Hyväntahtoiset on hyviksiä – haluten kaikelle elämälle (ja elävälle) hyvää. Pahantahtoiset pahiksia – nämä haluavat ainakin jollekin osajoukolle jos nyt ei pahaa niin ainakin harmia (joissain tapauksissa toki jopa vahinkoa tai myös suorastaan pahaa).

    Voisiko asia mennä niin yksinkertaisesti, että jaettaisiin ihmisten toiminta/puheet/ajatukset kahteen: joko elämän monimuotoisuutta ylläpitäviin tai elämän monimuotoisuutta rajoittaviin? Ja motiivi määrittäisi aina teon/puheen/ajatuksen.

    Tuskin se niin yksinkertaisesti voi mennä. Mutta teon, puheen tai aikomuksen motiivi toki voidaan yksinkertaistaa näin: aiheutuuko siitä harmia tai haittaa toisille? Jos aiheutuu, pidättäydy siitä. Jos kunnioitat elämää ja sen eri muotoja, pidättäydy silloin teosta tai puheesta, jonka tiedät haitalliseksi tai vahingoittavaksi.

    Toki näiden lisäksi taitaisimme tarvita termin, joka kuvaisi ihmisiä jotka eivät sinänsä halua aiheuttaa harmia, mutta pelkäävät oman elämänsä ja kulttuurinsa puolesta ja vastustavat siksi liian lähelle tulevaa erilaisuutta. Pelokki?

    Hyviksenä on hyvä olla, ei huolet paina, ei rasitu polla. :))
    (**tut minä mikään viisas olen – tahdon elää vain kuin ihminen).

    • 2.1

      Resurssi sanoo

      Minä tarkastelisin tätä resurssien näkökulmasta. Kuka on valmis luopumaan omasta hyvästä muiden hyväksi? Ja tarkoitan nyt todellista luopumista enkä nimbyilyn sävyttämää pikkukivaa. Luopuuko lomamatkoista, omistusasumisesta, viihteen kuluttamisesta ja niin poispäin, jotta voi antaa rahansa niitä tarvitseville.

      On vähän ristiriitaista, että mistään ei saisi leikata, mutta silti kaikille pitäisi järjestää kaikkea hyvää. Käytännön elämässä on kuitenkin tehtävä valintoja, joissa yksi valinta sulkee muita valintoja pois.

      • 2.1.1

        hannaraty sanoo

        Miten muiden ihmisten hyväksyminen sulkee mitään pois?

        Toki esittämäsi kysymys on hyvä ja tärkeä, ja olisin enemmän kuin onnellinen, jos aivokapasiteettini ja osaamiseni riittäisi keksimään ratkaisun kaikkiin talousongelmiin. Yksi avaava tekijä voisi olla tämä verokikkailun laajuuden selvittäminen ja rikkaiden veronkiertoon oikeasti puuttuminen. Itsehän elelen koko ajan köyhyysrajan alapuolella, joten mainitsemasi lomamatkat ja omistusasumiset kuulostavat muutenkin utopialta.

        Tässä oli kuitenkin kyse sanan sävyeroista; hyväksyminen vrs. sietäminen.

  3. 3

    Timo sanoo

    Entäpä jos olisimme tasakkeja? Itse pidän kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina, enkä tuomitse iän, ihonvärin, koulutuksen, sukupuolen tms. johdosta. Olen siis tasakki.

  4. 4

    Pekka Rintamäki sanoo

    Ei kannata lähteä Hirvisaaren kelkkaan eikä keksimään sanoille uusia määrityksiä tai uusia sanoja.
    Suvaitsevaisuudessa ei ole mitään vikaa.

    Se on yksinkertaisimmillaan vaikka sitä, että suvaitsevaisen maailmassa lapset saavat leikkiä, vaikka siitä yleensä syntyy meteliä. Pallokentällä saa potkia palloa ja hiekkalaatikossa saa tehdä hiekkakakkuja ja keinussa saa keinua.

    Ahdasmielisen maailmassa kallis keinu kuluu jos siinä keinutaan.

    Jos suvaitsevainen menee kaljalle baariin niin hän ei noteeraa sitä jos baaritiskin takana on Abdullah. Kalja on samaa ja hinta on sama eikä mahdollinen ”hoono soomi” kaljan tilaamista häiritse.
    Hirvisaarien mielestä jos Abdullah on töissä hän vie työpaikan, jos ei ole hän on sossupummi ja ainakin vie kaikki naiset ja lisäksi joukkoraiskaa.
    Mut jos Abdullah tekee rikoksen, niin suvaitsevaisten maailmassa on semmoinen kuin oikeus. Ja laki joka on sama kaikille, joten samasta rikoksesta saa samankaltaisen tuomion ihonväristä tai yhteiskunnallisesta asemasta huolimatta.
    Hirvisaarien ahdasmielisessä maailmassa oikeus on korvattu kostolla. Ensin hirtetään, sit ammutaan, sit leikataan munat, sit karkotetaan maasta ja annetaan varmuudeksi kolmesataa elinkautista. Paitti jos ei ole mamu tai suvakki.

    Suvaitsevainen kuuntelee mieleistään musiikkia. Jos radiosta tulee huono biisi hän sammuttaa radion tai vaihtaa asemaa. Hän ei ala suu vaahdossa vaatia mielestään huonon musiikin kieltämistä. Itsehän en siedä räppiä lainkaan mutta en ole vaatimassa sitä kiellettäväksi vaan suvaitsen sen heille jotka siitä tykkäävät. En tosiaankaan koe olevani mitenkään parempi ihminen enkä myönnä antaneeni räpille ”lupaa” olla olemassa sillä, että olen näin hirveen suvaitsevainen.

    Ei. Suvaitsevilla ei ole mitään häpeämistä olla suvaitsevainen
    Hirvisaarella taas on käytöksessään häpeämistä. Hän on siitä saanut tuomion ja lentänyt puolueestakin kuin leppäkeihäs, mutta hänessä tai käytöksessään ei ole mitään vikaa.
    Vaan Suomen suurin ongelma ovat ”suvakit”.

    • 4.1

      hannaraty sanoo

      Hyvää pohdintaa, kiitos vastauksestasi!

      Kuvailemasi kaltaisessa tilanteessa voidaan tosiaan puhua suvaitsemisesta juurikin sietämisen synonyymina (tarkoitan siis esimerkiksi metelöiviä lapsia puistossa). Kirjoitukseni pointtina kuitenkin ainakin yritti olla nimenomaan suvaita-sanaan liittyvä yläpuolelta alaspäin tapahtuva toiminta, jota aidosti toistensa hyväksyvien ihmisten välillä ei pitäisi tapahtua.

      • 4.1.1

        Pekka Rintamäki sanoo

        En kaipaa kommentointiani ”hyväksi” vaikka se kuinka sydäntäni lämmittääkin. Jos ja kun olet ”suvakki” niin kanna sitä titteliä ylpeydellä.

        Jos ja kun olet toimittaja niin tee työsi hyvin. Sillai, että jokaisena aamuna voit herätä todeten, että maailma on hieman parempi paikka kuin eilen. Sen jos teet niin teet arvokasta työtä.

        Tän maailman Hirvisaaret taas heräävät joka aamu ihmetellen ketä voisi vihata enemmän kuin eilen tai huomenna.

  5. 5

    A.P sanoo

    Suvaitsevaiset ihmiset ovat valmiita puolustamaan kaikkien muiden oikeuksia, niin mikseivät juutalaiset kuulu tähän ryhmään? Miksi heidän ahdinkonsa ei aiheuta suurta suojelunhalua ja saa kyseisiä henkilöitä ajamaan heidän oikeuksiaan. Kun juutalaista kiusataan, hänen on muutettava pois kodistaan ja kaikki kohauttaa olkapäitään ja toteaa, että ompa harmillista.
    Mikäli kyse olisi muslimiperheestä vastaavassa tilanteessa, niin eiköhän siitä saataisi aikamoinen mediasirkus pyörimään.

    Edelleen ajankohtainen kirjoitus: Antirasistien sokea piste

    http://www.gp.se/adam-cwejman-antirasisternas-blinda-fl%C3%A4ck-1.117962

    • 5.1

      Pekka Rintamäki sanoo

      Juutalainen ei juutalaisuudestaan kärsi. Ei mun maailmassani johon mahtuu juutalainen tai buddhisti ihan yhtä mainiosti. Mulla ei ole tapanani kysellä ystäviltäni heidän uskontoaan. Oletan, että suurin osa on perusluterilaisia joille maidon hinta lähikaupassa merkitsee enemmän kuin vuorisaarna.

      Mun ”suvaitsevaisuudellani” on rajansa.

      Käytännön esimerkkinä voin kertoa, että ”suvaitsen” sen, että päiväkodin pihassa on penkki. Sitä en suvaitse jos kaljapäinen teinilauma saa päähänsä hinata sen mopolla läheiselle kalliolle kaljoittelun alustaksi.
      Miten kaljapäinen teinilauma sit herää kuuntelemaan keski- ikäistä äijää?
      Järkipuheen lisäksi siinä auttaa hirveesti talutushihnan päässä oleva 50 kg koira. Joka on umpitollo ja niin hirveen kiltti että vois olla viikon lastenvahtina jos osaisi laittaa ruokaa.

      Hirvisaaret ovat menetettyjä tapauksia, mutta kaljapäinen nuorisokin vielä kuuntelee järkipuhetta. Sitä vaan ei ole maailmassa tarpeeksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *