Kumi laulaa, ääni on se työn

Suomi on vapauttamassa tavarakuljetukset kansainväliselle kilpailulle. Tosiasiassa kuljetukset eivät täysin vapaudu, mutta silti SDP ja Vasemmistoliitto jättivät yhdessä vastalauseen lakiesityksestä. Hallituspuolueetkaan eivät ole esityksestä innoissaan (KeskustaKokoomus, Perussuomalaiset ). SDP:n kansanedustaja menee pisimmälle väittäen vapauttamisen olevan kuolinisku kuljetusalalle.

Tarkoittaako tämä sitä, että Suomessa ei enää kuljeteta tavaroita paikasta toiseen? Jäävätkö kaupunkilaiset ilman ruokaa ja paperitehtaat ilman puita?

Ei tietenkään. Sen sijaan poliitikot maalaavat uhkakuvan, jossa ulkomaalaiset kuljettajat kuljettavat tavaroita enenevässä määrin ja osa suomalaisista kuljettajista joutuu hakeutumaan muihin töihin. Näin siis siinä tapauksessa, että ulkomaalaiset yritykset pystyvät kuljetuksiin tehokkaammin ja halvemmalla. Jos eivät pysty, eivät ne tietenkään pääse markkinoille.

On hämmästyttävää, miten nopeasti looginen ajattelu häviää, kun kuvaan astuvat ulkomaalaiset työntekijät. Mitä jos kansainvälisen kilpailun avaamisen sijaan suomalainen startup olisi keksinyt rekka-uberin, joka vähentäisi tyhjiä ajoja  ja mahdollistaisi nykyisen tavaramäärän kuljettamisen puolella nykykuljettajista? Kuljetuskustannukset ja lopputuotteiden hinnat alenenisivat hyödyttäen kaikkia kuluttajia.

Vaatisivatko vaivalloistajapoliitikot innovaation kieltämistä, koska tehokkaampi kuljetustapa vie työpaikkoja vai antaisivatko he innovaation tekijälle vuoden startup-yrittäjän palkinnon? Ainakaan me emme ole kuulleet, että joku puolue vaatisi kotimaisten innovaatioden kieltämistä. Päinvastoin innovaatiopolitiikka innovaatiotukineen on kaikkien puolueiden asialistalla.

On kuitenkin täysin epäjohdonmukaista vastustaa kansainvälistä kilpailua ja samalla edistää innovaatioita. Suomalaisten hyvinvoinnin näkökulmasta kansainvälisen kilpailun ja kaupan avaaminen on täsmälleen sama asia kuin innovaatiot. Jos ette usko meitä, uskokaa tätä piirrettyä.

Tämä ei toki ole ensimmäinen kerta, kun blogissamme ihmetellään vaivalloistamisen suosiota poliitikkojen keskuudessa. Viestimme on kuitenkin kertauksen arvoinen: vaivalloistaminen ei kertakaikkiaan ole järkevää politiikkaa.

Kommentit
  1. 1

    Syltty sanoo

    Ulkomaalaisten kuljetusfirmojen saapuminen on Suomelle kokonaisuudessa todella hyvä asia. Kaiken järjen mukaan ulkomaalaiset vähentävät AKT:n voimaa. AKT voi ehkä edelleenkin sulkea satamat, mutta rekkaliikennettä se ei enää voi pysäyttää.

  2. 2

    Raili Leino sanoo

    Rekka-uber on kyllä aika hyvin käytössä. Jos jotain järjellistä kuljetettavaa on, rekat eivät ajele tyhjänä. Lainmuutos tarkoittaa sitä, että ennen pitkää lähipiirini rekkakuski, jolle maksetaan about 15 euroa tunti, korvataan virolaisella, puolalaisella tai albanialaisella kuskilla, jolle maksetaan kolme euroa tunti ja jonka autossa ei ole kunnollisia renkaita eikä kunnollista vakuutusta, ja ovatko jarrutkaan kunnossa? (Laki tietysti vaatii, että jarrut toimivat, mutta poliisi valvoo, jos joskus harvoin saa kiinni, kirjoittaa sakot joita ei makseta… ) Virolainen rekkakuski ei kuulu AKT:hen, mutta ei kuulu tämä lähipiirini rekkamieskään, eikä hänen työkaverinsa, koska ihan valtaosa Suomen kuorma-autoyrittäjistä on yhden tai kahden miehen firmoja joiden väki vihaa AKT:ta pari kertaa potenssiin verrattuna sinuun, rakas lukija, koska AKT:n niin päättäessä ei ole töitä, koska ei ole mitään kuljetettavaa, koska satamat ovat kiinni eikä kuljettajille tipu palkkaa eikä lakkoavustusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *