Vinkkejä hyvään ja helppoon veganismiin

Yleinen ajatus tuntuu olevan, etteivät vegaanit voi syödä mitään, ja että vegaanisen ruokavalion noudattaminen olisi jotenkin hankalaa. Se ei ole totta. Vaikkei luopuisi eläintuotteista kokonaan, kannattaa niiden käyttöä ainakin vähentää, monestakin syystä. Tässä muutama helppo, nopea, edullinen ja ennen kaikkea herkullinen vinkki siihen. 

Pizza ”juustokastikkeella” ja itse tehdyllä pestolla.

Juustoton pizza = vihoviimeistä ankeutta? Olet väärässä.

Tämä voi kuulostaa epäilyttävältä, mutta kokeile ennen kuin tyrmäät. Valmistamiseen menee aikaa vain pari minuuttia:

Juustokastike pizzan päälle

1 prk Oatlyn kaurakermaa  (musta, söpö pahvitetra, löytyy eläinperäisten ruokakermojen vierestä jo melkein joka kaupasta)
noin desi oluthiivahiutaleita (en itse tule koskaan mitanneeksi, mutta sitä parempaa tulee, mitä enemmän niitä hulahtaa)
suolaa

Laita kerma kattilaan, kiehauta ja lisää ravintohiivahiutaleet sekä suola. Jos haluat kastikkeesta paksumpaa, suurusta vesitilkkaan sekoitetulla vehnäjauholla, niin ei tule paakkuja.

Se siitä, valmis, kaada pizzan päälle!

PS. Violifella on myös vegaaninen pizzajuusto, jossa on kuulemma samanlainen venyvä rakenne kuin tavallisessa juustossa. Itse suosin tuota kastiketta, koska se on HYVÄÄ. Se toimii älyttömän hyvin myös nachojen kanssa. Ja tuolla Oatlyn kaurakermalla voi korvata kerman kaikessa ruoanlaitossa.

Vegaaninen pesto

ruukullinen basilikaa
pinjansiemeniä
oluthiivahiutaleita (ehkä pari ruokalusikallista)
oliiviöljyä
suolaa

Pesto sopii ihanasti myös esimerkiksi pastaan tai paahdetun ruisleivän päälle. Seuraavaksi muita vegaanisia leivänpäällisratkaisuja.

Levitteet & juusto: Jos on tottunut syömään leivän päällä margariinia ja juustoa, niitä löytyy valmiiksi vegaanisina tuotteina jo vaikka kuinka. Keijun tummansininen (70%) margariini on vegaaninen, ja varsinkin Violife-merkin juustonkorvikkeet ovat sekä maultaan että koostumukseltaan oikeasti hyviä (tiedoksi joistain aikaisemmista juustokkeista traumatisoituneille). S-kaupat ovat ottaneet ainakin Violifen tuorejuustolevitettä ihan perusvalikoimiinsa, ja mikä tärkeintä – edulliseen hintaan.

Majoneesi ja nopea, rapea tofu: Itse käytän usein leivän päällä Xtra-merkkistä kevytmajoneesia, joka on varmaan vahingossa vegaaninen. Sen seuraksi paistan siivutettua maustamatonta tofua. Kun tofu on paistettu rapeaksi molemmilta puolilta, sen päälle pannulle kaadetaan hieman soijakastiketta. Ei siis tarvitse käyttää aikaa marinoimiseen, vaan palat ovat heti valmiita. Ja tosi hyviä.

Jos on valmis näkemään vähän vaivaa (muttei kovin paljon), nopea hummus syntyy surauttamalla sekaisin seuraavat ainekset: 

1 prk käyttövalmiita kikherneitä
1 sitruunan mehu
pari valkosipulinkynttä
vähän tahinia (purkki maksaa jonkun verran, mutta on todella riittoisa)
oliiviöljyä
suolaa

Hummus säilyy käyttövalmiina jääkaapissa monta päivää.

Joskus tulee turvauduttua pakasteisiin, eikä sekään ole ongelma.

Ei kannata ostaa mitä tahansa pakastekasvispihvejä, joiden sisälö on lähinnä perunaa ja porkkanaa. Hälsans & Kök on juuri muokannut monista tuotteistaan kokonaan vegaanisia, ja ainakin heidän burgerpihvinsä menevät hampurilaisissa oikein mainiosti. Myös Anamman pihvit sopivat samaan tarkoitukseen ja ovat yhtä ”lihaisia” ja täyttäviä.

Jos asuu tai käy Helsingissä, Helsingin Yliopiston metroaseman Hauler Oriental Marketista saa aivan ihania pakastefalafeleja. Toimivat salaateissa ja tortillan välissä. Niiden kaveriksi sopii täydellisesti soijajogurttiin tehty tsatsiki-tyylinen kastike.

Tsatsiki

soijajogurtti (käytän Rainbowta, koska se on edullinen eikä sitä ole makeutettu)
puolikas-kokonainen kurkku (raastan itse kuorineen)
pari valkosipulinkynttä
ainakin puolikkaan sitruunan mehu
tuoretta minttua (kuivattukin kyllä käy)
suolaa, sokeria, mustapippuria

XX:n falsut, niiden alla soijatsatsiki ja viereisellä lautasella maailman helpoimmat ranut.

Kehumani pakastefalsut, niiden alla soijatsatsiki ja viereisellä lautasella maailman helpoimmat ranut.

Ranskalaiset on niin helppo tehdä itse (ja niistä tulee niin paljon parempia), etten koskaan osta valmiita. Riittää, että pilkkoo perunan tikuiksi, heittää ne uunipellille ja lorauttaa päälle vähän öljyä ja mausteita (kannattaa pyöritellä perunoista sen jälkeen, että levittyvät tasaisesti). Vegaanista majoneesia maustamalla (esim. paprikajauhe, valkosipuli, suola, pippuri, sokeri) saa myös nopeasti hyvän dipin ranuille. Tämä nyt meni tietysti siinä mielessä ihan ohi, että pakasteranskalaisetkin ovat vegaanisia ihan valmiiksi. Mutta kun innostuu.

Vegaanihaasteen tilinpäätös

Otin siis reilu kuukausi sitten vastaan Vegaanihaasteen. Pääpiireittäin se sujui hyvin, mutta pakko tunnustaa, että droppasin jopa kahdesti. Kotioloissa minulla ei ollut mitään vaikeuksia jättää eläinperäisiä tuotteita pois, mutta kerran lurautin kahvilassa kahviini vahingossa lehmänmatoa ja tajusin asian vasta kahvin juotuani. Toisen kerran mokasin käydessäni Kouvolassa, kun ravintolan vegaanisen ruuan tarjonta oli yksinkertaisesti olematon ja nälkä vei voiton. Ravintoloissa syöminenkään ei ole mikään ongelma, kunhan vähän tietää minne kannattaa mennä, eikä ole Kouvolassa…

Parista mokasta huolimatta olen ihan tyytyväinen kuukauden saldoon. Mitään leivänpäällisjuustoja en ainakaan enää kotiini osta, mutta voi olla, että tulen jatkossakin tilaamaan juustoa sisältäviä ruokia ravintolassa. Juustottomuus tulee toki arjessa myös halvemmaksi, ja bonuksena laihduin kaksi kiloa!

 

 

Ei kommentteja.

Trackbacks

  1. […] Vinkkejä hyvään ja helppoon veganismiin. Yleinen ajatus tuntuu olevan, etteivät vegaanit voi syödä mitään, ja että vegaanisen ruokavalion noudattaminen olisi jotenkin hankalaa. Se ei ole totta. Vaikkei luopuisi eläintuotteista kokonaan, kannattaa niiden käyttöä ainakin vähentää, monestakin syystä. Tässä muutama helppo, nopea, edullinen ja ennen kaikkea herkullinen vinkki siihen. Pizza ”juustokastikkeella” ja itse tehdyllä pestolla. Juustoton pizza = vihoviimeistä ankeutta? Olet väärässä. Tämä voi kuulostaa epäilyttävältä, mutta kokeile ennen kuin tyrmäät. Juustokastike pizzan päälle 1 prk Oatlyn kaurakermaa (musta, söpö pahvitetra, löytyy eläinperäisten ruokakermojen vierestä jo melkein joka kaupasta) noin desi oluthiivahiutaleita (en itse tule koskaan mitanneeksi, mutta sitä parempaa tulee, mitä enemmän niitä hulahtaa) suolaa Laita kerma kattilaan, kiehauta ja lisää ravintohiivahiutaleet sekä suola. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *