Pieni ja rento ote

Postin Smartpost-palvelun Ota tai jätä -mainoskampanja aiheuttaa närkästynyttä kohinaa ja palautetta, eikä ihme. Kampanja mainostaa mahdollisuutta tilata Smartpost-automaatti esimerkiksi taloyhtiöön, mutta tekee sen – no, totaalisen tyylittömästi stereotypisoimalla eri kansalaisuuksia. Kampanjaa on syytetty kolonialismista, eksotisoinnista ja kulttuurisesta omimisesta.

Marmain jutun mukaan ”kampanja rakentuu neuvojen ympärille, joita jakavat erilaiset gurut ympäri maailmaa.”

Ihan tuo ei ollut ensimmäinen ajatukseni tämän kuvan nähdessäni:

Kuva: Raisa Omaheimo

Kuva: Raisa Omaheimo

En tiedä onko omassa ajatuskulussani jotain vialla, mutta assosiaatiot tummaihoisesta ihmisestä yhdistettynä tekstiin ”Juoksee asioilla puolestasi” olivat aika karuja. Mainos kun ei millään muotoa selitä, miten asioilla juokseminen liittyy kuvan henkilöön.

Yritin heti tämän mainoksen nähtyäni ajatella, että Posti haluaa kampanjallaan purkaa oletusta, että Suomessa näytettävissä mainoksissa olisi vain länsimaalaisen näköisiä ihmisiä. Se olisikin tervetullut ajatus – joskin yhdistettynä tämän kyseisen mainoksen tekstiin se olisi silti epäonnistunut.

Posti kutenkin kommentoi kampanjan viestivän muiden kulttuurien ”rentoa otetta arkeen”. Kampanjassa rodullistetut ihmiset siis edustavat jonkinlaista hakuna matata -stereotypiaa. Vai onko ajatus, että kuvan henkilöllä on aikaa hengailla savannilla asioilla juoksemisen sijaan, toisin kuin Smartpostia tarvitsevilla? Kuka tietää, sillä ainakaan mainoksista väitetty viesti ei käy ilmi.

rentoote

Kuva: Anna Maria Haapalainen

Kampanjaan kuuluu muitakin printtejä sekä eri mittaisia videoita, jotka jatkavat noloa eksotisointia. Nyt.fi kuvailee Smartpostin mainosvideota seuraavasti:

”19. syyskuuta Youtubessa julkaistussa mainosfilmissä Smartpost: Ota tai jätä (60s) lierihattupäinen valkoinen suomalaisnainen etsii onnellisen elämän tarkoitusta. Hän vierailee eri maanosissa olevien viisaiden luona ja käy kuuntelemassa heidän neuvonsa.

Videolla nähdään esimerkiksi aasialainen munkki, intialainen rouva ja afrikkalainen heimomies, joka sanoo suomalaisnaiselle: ”Katso leijonaa. Ei se tee mitään turhaa. Se keskittyy vain olemaan leijona.” Myöhemmin sama mies antaa toisen neuvon, joka kuuluu: ”Ota iisisti, keitä vaikka pottuja ja ole eeppinen.”

Lopussa kuullaan Indiana Jones -elokuvien teemaa muistuttavaa musiikkia ja nähdään, miten nainen pitää puhetta suomeksi: ’Näiden löydösten pohjalta palvelurobotti, joka vähentää säätämistä ja lisää onnellisuutta.'”

Elikkäs… mitä helvettiä?! En halua jakaa kyseistä videota, mutta jokainen sen näillä spekseillä löytänee ja voinee tehdä omat päätelmänsä.

Luulisi, ettei tällaisia mainoksia voisi päästä ammattilaisten käsistä enää vuonna 2017. Luulisi, että edes jollekin kampanjan suunnittelu- tai lanseerausvaiheessa olisi tullut mieleen, että onkohan tämä nyt sittenkään ihan hyvä idea. Ainakin Postilla itsellään kuitenkin tuntuu olevan ”rento ote” mainostamiseen, kuten myös kampanjan suunnitelleella toimistolla. Tai jälkimmäisestä on vaikea sanoa, koska Ivalo Creative Agency ei ole suostunut kommentoimaan luomaansa kampanjaa yhtään mitenkään.

Kommentit
  1. 2

    amaootta sanoo

    Korvaa mielessäsi kuvan miesoletettu kenellä tahansa mieleesi tulevalla. Onko ketään, jonka voisit laittaa kuvaan ilman, että löydät epäkohtia tai valittamista?

    • 2.1

      hannaraty sanoo

      En loukkaantuisi hirveän verisesti, jos siinä olisi vaikka se automaatti mitä tässä yritetään mainostaa 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *