Sanahelinää Helsingin kehittämisestä

Maailma on täynnä turhaa sanahelinää. Se tekee olon hermostuneeksi, rasittaa ja vaikeuttaa keskittymistä.

Tunnen sanahelinästä aiheutuvaa avuttomuutta lukiessani pari viikkoa sitten julkistetun Brand New Helsinki -kampanjan nettisivuja. En tajua kokonaisuudesta mitään. Jo avauslause häkellyttää: ”Helsingille luodaan brändiä – ei mainoslausetta vaan helsinkiläisten kokoinen tarina”.

Mitä tarkoittaa ”helsinkiläisten kokoinen”? Entä miksi brändi terminä rinnastetaan mainoslauseeseen? Oudoin on kuitenkin avaus ”Helsingille luodaan brändiä”.

Helsingillä on brändi. Pohjolan valkoisen kaupungin brändi voi olla vähän vanha ja tarvita kirkastamista, uudenaikaistamista ja rankkaakin monipuolistamista, mutta väite, ettei pääkaupungilla ole brändiä, kertoo vain siitä, että kampanja on historiaton ja siksi todennäköisesti myös hukassa.

Luen nettisivua eteenpäin ja yritän ymmärtää seuraavaa: ”Sillä ei ole merkitystä, tuleeko jostain paikasta oikeasti jollain absoluuttisella mittarilla mitattuna ’maailman puhuttelevin kaupunki’. Yhdessä tahtominen on se, millä otetaan kaulanmitta muihin.

Hihittelen jo epäuskoisena päästessäni ajatuskukkaseen ”Kaupungin brändin luomisessa haastavinta on muodostaa laaja asiakasymmärrys ja muuttaa se yhdeksi yhteiseksi viestiksi”.

Kampanjan tekijöiltä taisivat lipsahtaa tiimin sisäiset muistiinpanot julki. Muuten ei kukkasta voi selittää.

Koko kampanja häälyy brändin rakentamisen ja helsinkiläisten itsetunnon kohottamisen välillä. Itsetunto nujerretaan ensin kertomalla, ettei pääkaupunkia tunne kukaan, eikä sillä ole sisältöä tai elämää. Sen jälkeen selitetään, miten yhdessä tekemisellä ”otetaan kaulanmitta muihin”.

Jos nyt yhtään ymmärrän lukemaani, yhdessä tekeminen tarkoittaa testiä, johon pääsee klikkaamalla. Siihen johdattelee jälleen kuolematon lausahdus: ”Kaikki joita Helsingin tarina koskettaa, ovat sen omistajia ja jakajia.”

Voin kuvitella, miten jo kampanjan aloituspalaverissa joku huudahti, että tähän täytyy saada kaikki helsinkiläiset mukaan. Kukaan ei uskaltanut sanoa vastaan, ettei vaikuttaisi tipahtaneelta, sillä joukkoistaminen on muotia.

Demokratia ei kuitenkaan tarkoita huutoäänestämistä. Pitemmän päälle liiallinen joukkoistaminen on löysää ajattelua, joka johtaa ympäripyöreään lopputulokseen.

Brändäämisestä yleensä: Brändi syntyy teoista. Se on brändättävän asian ominaisuuksista muodostuva mielikuva. Brändiä ei voi rakentaa keksimällä tyhjästä päälleliimattavia tarinoita, ja vain supertaitava brändinrakentaja uskaltaa lähteä rakentamaan sitä toiveille.

Helsinkiä pitää kehittää rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kansainvälisesti kiinnostavaksi kaupungiksi. Se on selvä.

Kommentit (3)
  1. Matti Kivelä
    17.11.2015, 12:44

    Helsinki Suomen pääkaupunkina ja suomalaisuus itsessään ovat jo kansainvälisesti kiinnostavia. Ei tarvita maailmalta kopioituja sirkustemppuja, turisti ovat jo nähneet ne kaikki, ennen kuin ovat tänne eksyneet.
    Pitäisi osata vähän vain korostaa suomalaisia, suomalaisille arkisia, tapoja, ja opetella tuomaan niitä esille.
    Ei ole muuta ongelmaa, kuin suomalaiselle ominainen kyvyttömyys “itsensä myymisessä”.
    Sananhelisyttäjille ei pitäisi enempää valtaa antaakaa kuin helisyttää sanoja, hyvä näin.

  2. Tia Hallanoro
    18.11.2015, 07:47

    Moi Minna! Kiitos palautteestasi. Ilmaisua voi aina ja pitää hioa.

    Helsingin markkinointiin etsitään hieman ajankohtaisempaa ja erityisesti moniäänisempää totuutta. Muutama ajatus blogistasi heräsi. Kritisoit siinä lähtökohtaisesti markkinointiviestinnän ja demokraattisen päätöksenteon tapoja, et vain kaupunkimarkkinoinnin tapaa työstää brändiä.

    Mitä tulee demokratiakritiikkiisi, rohkenen olla eri mieltä. Tässä ajassa avoin ja keskusteleva tapa löytää yhteisiä ratkaisuja on ainoa oikea suunta edetä. Myös vuosia mainosalalla ja useiden kansainvälisten brändien kanssa työskennelleenä osa huomioistasi tuntui hieman liioitelluilta.

    Olet kuitenkin aivan oikeassa: brändi ja markkinointiviestintä tulee rakentaa teoille ja asioille, jotka ovat totta. Brändin rakentaminen on terminä etäännyttävä, mutta vaihtoehtoisia ilmaisuja on vähän.

    Meidän tehtävämme kaupunkiorganisaationa on olla sormet pulssilla siitä, millaiset teot ovat totta kaupunkilaisille. Emme omista Helsingin brändiä. Se on kaikkien yhteinen.

    Tämä yhteinen tutkimusvaihe on nyt käynnissä. Brändiä ei voi rakentaa keksimällä tyhjästä päälleliimattuja tarinoita, kuten itsekin sanot. Siksi äänessä ovat helsinkiläiset itse. Helsingin tekijät.

    Eli kiitos vielä avauksestasi. Avoin keskustelu on aina tervetullutta. Mietitään yhdessä, mihin suuntaan Helsinki on matkalla. Kerron mielelläni lisää myös henkilökohtaisesti.

    Keskustelua voi jatkaa myös Facebookissa: http://www.facebook.com/brandnewhelsinki

    Yhteiseen brändin määrittelyyn voi osallistua osoitteessa: http://www.brandnewhelsinki.fi

    Ystävällisesti,
    Tia Hallanoro, kaupunkimarkkinointi, Helsingin kaupunki

    +358 40 8263130
    tia.hallanoro@hel.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *