Näin brändätään pääkaupunkia!

Muutama viikko sitten moitin Helsingin kaupungin Brand New Helsinki -projektin avausta ja sisältöä.  Kirjoitin, että brändi syntyy teoista. Sitä ei voi rakentaa keksimällä tyhjästä päälleliimattavia tarinoita, eikä sitä voi rakentaa toiveille ja utopioille.

NYT KIITOSTA Helsingin kaupungille, joka muokkaa hienosti vanhaa brändiään ja rakentaa uutta Lux Helsingin kaltaisilla upeilla tapahtumilla.

Jo kahdeksana vuonna heti tammikuun alussa järjestetty valotapahtuma on ollut aiemminkin hieno ja kiinnostava. Tänä vuonna näyttää siltä, että Lux lyö todella läpi, ja siitä tulee jatkossa varmasti yksi vuoden odotetuimmista ja tärkeimmistä yleisötapahtumista pääkaupungissa. Loppuviikon kovat paukkupakkasetkaan eivät estäneet ihmisiä tutustumasta Luxin uuteen reittiin vaan yleisöä on ollut tungokseen asti.

Luxilla on kaikki mahdollisuudet nousta myös kansainvälisesti isoksi tapahtumaksi. Se yhdistää kaupunkimatkailun, kulttuurin ja taiteen olematta elitistinen tai vaikea. Valo on materiaali, joka sopii loistavasti Suomen vaativaan ilmastoon. Se voittaa sateen ja pimeyden, ja nyt todistettiin, että valo taittaa myös kylmyyden. Lux käyttää Pohjolan pimeyttä hienosti hyväkseen ja tekee Etelä-Suomen kaamoksesta kaunista, eksoottista ja houkuttelevaa.

Matkailumarkkinoinnillisesti valotapahtuma voittaa jopa revontulet, sillä taitavinkaan matkanjärjestäjä ei voi taata niiden ilmestymistä asiakkaalleen. Lux on taattua tavaraa. Se pystyy pitämään sen mitä lupaa.

Brändiä rakentavien hyvien tekojen ei kaikkien tarvitse olla yhtä suuria kuin monipäiväisen valofestivaalin, mutta tekoja tarvitaan. Kaikki ei myöskään aina valmistu tai onnistu näyttämään voimaansa hetkessä. Lux syttyi täyteen loistoonsa nyt.

Tänään sunnuntaina ehtii vielä nauttimaan valotaiteesta kello 17-22. Pakkanen on laskenut, vastasatanut lumi on maassa. Pohjolan valkoinen pääkaupunki on upeimmillaan!

Lux Helsinki 2016 / Kari Kola: Color Park. Kuva/Photo: Lauri Rotko
Lux Helsinki 2016 / Kari Kola: Color Park. Kuva/Photo: Lauri Rotko

 

P.S. Lux Helsingin viestinnän hoitaa Pink Eminence. Kirjoittaja on toimiston osakas.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *