Shenmueista

Marraskuun 29. päivänä vuonna 1986
nuori japanilainen Ryo Hazuki palaa sateisessa ilmassa perheensä kotiin
kaupungin laidalla. On myöhäinen ilta, eikä hän odota tapaavansa kotinsa yhteydessä olevassa dojossa ristin sielua. Harjoittelu- ja meditointitilassa on
kuitenkin täysi rähinä päällä. Perheen pää Iwao Hazuki taistelee dojossa
elämästä ja kuolemasta poninhäntäisen ja maata viistävään vihreään
silkkitakkiin pukeutuneen kiinalaisen Lan Din kanssa.
Alakynnessä oleva isä kieltäytyy luovuttamasta
vastustajalleen tämän vaatimaa lohikäärmepeiliä. Uhattu joutuu maksamaan
kieltäytymisestään kovan hinnan, sillä Lan Di saa haluamansa uhattuaan paikalle
osuneen Ryon henkeä. Ennen lähtöään kiinalainen iskee vielä vihollistaan
tappavalla iskulla. Kuolevaa lähisukulaistaan pisaroiden iskeytyessä ikkunaan
hoivaamaan jäävä Ryo vannoo kostavansa isänsä kuoleman.
Näin alkaa Shenmue, eräs kaikkien aikojen kunnianhimoisimmista videopeleistä. Sen monipolvinen ja rönsyilevä kostotarina on jäänyt kertomatta lopuun, eikä mikään viittaa siihen, että Sega saisi aloittamaansa pelisarjaa koskaan valmiiksi.
Niin kutsuttuihin hiekkalaatikkopeleihin kuuluva Shenmue sisältää laajan vapaasti tutkittavissa olevan maailman. Se alkaa suojattua elämää eläneen Ryo Hazukin päättömänä kostoretkenä, mutta laajenee vähitellen kasvutarinaksi ja paikkansa etsimiseksi armottoman kilpailullisessa maailmassa. Ryo
tutustuu kahdessa tähän mennessä julkaistussa Shenmuessa eri kulttuureihin, tapaa kaikenlaisia ihmisiä, opettelee
taistelulajien saloja ja oppii kantapään kautta aasialaista nöyryyttä. Isänsä kuolemaa hän ei ole kuitenkaan päässyt kostamaan.

Shenmue on legendaarisen pelisuunnittelijan Yu Suzukin hengentuote. Muun muassa Out Runin, Virtua Fighterin ja Virtua
Copin
kehittänyt Suzuki olisi tunnettavuudessaan Shigeru Miyamoton luokkaa,
jos hänen työnantajansa Sega ei olisi tehnyt konkurssia konsolivalmistajana ja hävinnyt monien
pelaajien ajatuksista.

Ensimmäisessä Shenmuessa
Yu Suzuki tiimeineen sai käyttöönsä poikkeuksellisen suuren budjetin.
Vuonna 1999 kauppoihin tullut Shenmue oli
aikansa kallein tuotanto 47 miljoonan dollarin kokonaiskustannuksellaan. Se
pääsi Guinnessin ennätysten kirjaan kahdeksi vuodeksi, kunnes Shenmue II pisti paremmaksi 70 miljoonan
dollarin loppuhintalapullaan.
Dreamcast-konsolin keskinkertaiset myyntiluvut, yhdistettynä Shenmuen kaltaisten suuren luokan
tuotantojen taiteellisiin onnistumisiin ja kaupallisiin epäonnistumisiin,
merkitsivät lopun alkua Nintendon kanssa pitkään tasaväkisesti kilpailleelle
Segalle. Rahojen loppuminen tarkoitti ennen kaikkea sitä, ettei kolmiosaiseksi
suunnitellun Shenmuen tarinaa koskaan
saatu kerrottua loppuun asti.
Shenmuen
tulevaisuus ei näytä ruusuiselta. Molemmat sarjaan tähän asti ilmestyneet pelit julkaistiin
Dreamcastin jälkeen uudelleen Xboxille, mutta viime aikoina peleistä ei ole kuulunut mitään konkreettista. Ryo Hazukin moneen maahan ulottunut kostoretki ei todennäköisesti saa
täyttymystä, vaikka kolmannen Shenmuen
ympärillä liikkuu edelleen huhuja. Vuonna 2003 Sega-AM2 ilmoitti, että Shenmue III päättää tarinan. Trilogian päätösosa pantiin kuitenkin jäihin, koska edelliset pelit eivät myyneet
tarpeeksi, eikä konsolivalmistajasta pelkäksi videopelitekijäksi siirtynyt Sega
löytänyt suuren luokan julkaisulleen tarvittavaa rahoitusta.
Yu Suzuki totesi taannoisessa Game Developers
Conferencessa, että haluaisi edelleen kovasti tehdä Shenmue III:n. Suurin este unelman toteutumiselle löytyy suuresta budjetista. Tästä syystä on esitetty, että kuumaa perunaa käsissään
pitelevän Segan kannattaisi myydä potentiaalisen ostajakunnan edelleen omaavan Shenmuen
oikeudet ulkopuoliselle kehittäjälle. Segalta syrjään siirtyneen ja oman
yrityksensä perustaneen Suzukin mielestä hän voisi edelleen tehdä kolmannen Shenmuen, mutta rahasta kiistely jatkunee tulevina vuosina.
Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *