Raresta

Mitä tapahtui Rarelle? Rare Ltd., 1980-luvun puolivälissä perustettu brittiläinen pelitalo, onnistui muutamassa
vuodessa nousemaan ryysyistä rikkauksiin, ja 1990-luvun puoliväliin mennessä
sitä pidettiin eräänä videopeliteollisuuden luovimmista tahoista. Se tehtaili liukuhihnalta R.C.
Pro Amin
, Donkey Kong Countryn, GoldenEye 007:n ja Banjo-Kazooien kaltaisia
menestystuotteita. Vielä vuosituhannen vaihteen jälkeen se julkaisi kunnianhimoisen ja onnistuneen Perfect Darkin. Sen jälkeen tapahtui kuitenkin nopea muutos, joka sai monet unohtamaan Raren pitkään jatkuneet suuruuden päivät
ja pitämään yhtiötä lähinnä huonona vitsinä. Mitä tapahtui eräälle peliteollisuuden
suurimmista nimistä?
Veljekset Chris ja Tim Stamper perustivat
Raren vuonna 1985. Rare oli alkujaan U.S. Goldin pyörittämän Ashby Computers and
Graphics Ltd.:n alajaosto, kunnes se itsenäistyi omaksi yhtiökseen ja alkoi tehdä läheistä yhteistyötä videopelijätti Nintendon kanssa. Nintendo ostikin pian suuren osan Raren osakekannasta. Pienen brittiläisen ja suuren
japanilaisen pelitalon yhteistyö alkoi kantaa hedelmää, kun Raren ensimmäinen
julkaisu, pienellä budjetilla tehty laskettelupeli Slalom, ilmestyi vuoden 1987 alussa. Julkaisuja alkoi sen jälkeen tulla nopeassa tahdissa. Raren strategiana oli aluksi tehdä pelejä mahdollisimman nopealla aikataululla. Se teki tätä tapaa noudattaen monia kehnoja tekeleitä, kuten Sesame Street 123:n, WWF
Wrestlemanian
ja World Gamesin, mutta valmisti vastapainoksi myös Wizards &
Warriorsin
, Cobra Trianglen ja Snake Rattle ’n’ Rollin kaltaisia klassikkoja.
Vuonna 1994 Rare räjäytti
pankin, kun se toimitti pelihalleihin eräänä parhaimmista
kaksiulotteisista mätkinnöistä pidettävän Killer Instinctin. Se veti vertoja Virtua Fighterin ja Tekkenin kaltaisille lajityypin klassikoille. Hittitappelupeli käännettiin
myöhemmin Super Nintendolle. Todelliseen maailmanmaineeseen yhtiö nousi
kuitenkin Killer Instinctin kanssa samana vuonna Super Nintendolle ilmestyneellä Donkey
Kong Countrylla
. Nintendo sysäsi Shigeru Miyamoton kehittämän Donkey Kong -tavaramerkkinsä kehittämisen Raren
vastuulle, koska se ei ollut Marion, Metroidin tai Zeldan veroinen myyntitykki,
mutta Donkey Kong Countryn kaupallinen ja taiteellinen menestys aiheutti sen, että karvaisen apinan seikkailuista tuli nopeasti eräs Nintendon lippulaivasarjoista.
Raren suurimmaksi hitiksi
osoittautui vuonna 1997 Nintendo 64:lle julkaistu toimintapeli GoldenEye 007.
Pierce Brosnanin tähdittämään keskinkertaiseen James Bond -elokuvaan perustuva
peli on kaikkea muuta kuin keskinkertainen. Siitä suunniteltiin aluksi Segan
Virtua Copia mukailevaa raideräiskintää, kunnes tekijät päättivät viisaasti tehdä hahmon silmistä kuvattua ammuntaa. Aseiden paukuttelua, kevyttä
ongelmanratkaisua ja vakoiluelementtejä sisältänyt monitasoinen GoldenEye 007
siivitti Nintendo 64:n koviin myyntilukuihin ja peliä myytiin
maailmanlaajuisesti kahdeksan miljoonaa.  
Vuosituhannen vaihteen jälkeen
monien arvostama ja rakastama pelitalo ajautui kuitenkin yllättäviin vaikeuksiin. Microsoft yllätti monet alan asiantuntijat ilmoittamalla ostaneensa Raren vuonna 2002 hulppealla 375
miljoonan dollarin kauppasummalla. Rare ilmoitti lopettavansa pitkään jatkuneen yhteistyön
Nintendon kanssa ja kertoi keskittyvänsä kehittämään pelejä
Xboxille. Housut kintuissa yllätetyiksi tulleet asiantuntijat kommentoivat, että kyseessä oli eräs videopelien historian merkittävimmistä takinkäännöistä, ja että se saattaisi merkitä Microsoftin nousua alan tärkeimmäksi toimijaksi.
Yhä suurempia rahamääriä käyttöönsä saanut Rare ei ole kyennyt toistamaan entisaikojen menestystä. Se on syytänyt rahaa uusien pelien
kehittämiseen, mutta ei ole kyennyt luomaan mitään lähellekään Donkey Kong
Countryn
tai GoldenEye 007:n veroista. Se on viime aikoina saanut nimeä Kinect-liiketunnistustekniikan kehittäjänä. Rare keskittyy tällä hetkellä pelien tekemiseen Microsoftin tulevalle konsolille, ja jos se ei onnistu seuraavaksi
julkaisemaan jotakin merkittävää, niin Microsoftin voidaan todeta heittäneen
sadoilla miljoonillaan vesilintua.
Chris ja Tim Stamperin kerrottiin
jättäneen Raren ja peliteollisuuden vuonna 2007. Stamperit puhuivat
mielellään Raren poikkeuksellisesta yritysfilosofiasta, joka mahdollisti
lukuisten hittituotteiden luomisen, joten ei liene väärin olettaa, että heidän
kaikessa hiljaisuudessa tapahtunut poistumisensa heijastaa Raressa yleisemmin tapahtunutta
muutosta. Yhtiöstä on tullut yhä sulkeutuneempi. Monta sataa ihmistä työllistävä pelitalo on edelleen merkittävä toimija,
mutta sen rahoittaja Microsoft tuskin seuraa sen horjahtelua enää kovin pitkään sivusta.
Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *