Vuoden 2010 parhaat kirjat
Laitoin tällaisen Facebookiin, mutta laitanpa tännekin niin saan ilman suurempaa vaivannäköä ensimmäisen merkinnän alkaneelle vuodelle.
Eli alla on lista 25 parhaasta vuonna 2010 lukemastani kirjasta. Ulkomuistista nämä vetäisin luottaen siihen että parhaiten mieleen jääneet ovat myös eniten vaikuttaneet. Listalle olen kelpuuttanut vain sellaiset kirjat, jotka luin viime vuonna ensimmäisen kerran. Jos mukana olisivat myös uudelleenluetut, olisi lista tietenkin toisennäköinen. Listatut kirjat eivät ole missään keskinäisessä paremmuusjärjestyksessä, kukin niistä on oma tapauksensa ja vaikuttanut omanlaisellaan tavalla. Faktaa ja fiktiota en ole erotellut toisistaan.
J.M. Coetzee: Summertime
Zadie Smith: Changing My Mind
G.K. Chesterton: Orthodoxy
Harry Salmenniemi: Texas, sakset
Cormac McCarthy: Blood Meridian
Tom McCarthy: C
Tom McCarthy: Remainder
Milan Kundera: Encounter
Antti Nylén: Halun ja epäluulon esseet
E.M. Cioran: Hajoamisen käsikirja
Slavoj Žižek: Living in the End Times
Theodore Dalrymple: Our Culture, What’s Left of It
Michael Foley: The Age of Absurdity
David Shields: Reality Hunger
Erich Heller: Thomas Mann. The Ironic German
Markku Pääskynen: Enkelten kirja
Lydia Davis: The Collected Stories of Lydia Davis
Francis Steegmuller: Flaubert and Madame Bovary
Tommi Uschanov: Suuri kaalihuijaus
Saila Susiluoto: Carmen
Monika Fagerholm: Säihkenäyttämö
Guy de Maupassant: Bel-Ami
Roland Barthes: Rakastuneen kielellä
Don DeLillo: Point Omega
Martin Amis: The Pregnant Widow
Hyvää tätä vuotta blogille!
Listallasi Blood Meridian – tässä kohdassa tavataan sanoa “jess!”. Oli hurjaa lukea se muutama kesä sitten ensitutustumisena kirjailijaan.
Sen jälkeen Tie ei tuntunut niiiiiin erikoiselta, mutta ehkä se johtuu siitä, että McCarthya on mahdoton kääntää?
Nyt siitä kuulemma puuhataan elokuvaa. Mahdoton tehtävä, ainakin ohjaajaksi joskus kaavaillulle Ridley Scottille…
Hyvää alkanutta vuotta sinnekin! Julkaisin tosiaan tämän listan myös Facebookissa ja siellä se kirvoitti jonkin verran kommentteja. Useampikin ylisti juuri tuota “Blood Meridiania”, olipa siellä joukossa sellainenkin huomio että kyseessä on lähestulkoon paras kirja ikinä. Mutta varmasti vaikea tehdä elokuvaksi. Ei mielestäni kuitenkaan mitenkään mahdoton käännettävä. Vaikeammalta käännettävältä tuntuu mielestäni tuo listani toisen McCarthyn eli Tomin “C”. Tosin mitä minä näistä tiedän, en ole mikään suomentaja.