Sivistysporvari nukkuu taas huonosti

Suomen johtava sivistysporvari, valtiosihteeri Risto Volanen hämmentää jälleen kansallisia kulttuuripiirejämme. Uudessa Suomen Kuvalehdessä Volanen käy kipakkaa vuoropuhelua taiteen yhteiskunnallisesta tehtävästä Kristian Smedsin ja Juha Siltalan kanssa. Eikä Volanen olisi Volanen, ellei muistaisi pyörittää tuttua itkuvirttään siitä, kuinka Suomessa ”ollaan sinisilmäisiä viha- ja väkivaltakulttuurin suhteen näyttämöllä.”

En voi mitään sille, että aina kun Volanen avaa suunsa propagoidakseen kansakuntaa rakentavan taiteen puolesta ”vihan ja väkivallan” taidetta vastaan, mieleeni nousevat Charles Baudelairen sanat hamalta 1800-luvulta:

”Kaikki nuo typerät porvarit, jotka ehtimiseen hokevat sanoja ´moraalinen, moraalittomuus, taiteen moraalisuus´ ja muita järjettömyyksiä, tuovat mieleeni Louise Villedieun, viidenpennin huoran, joka tultuaan kerran mukaani Louvreen missä ei ollut kertaakaan käynyt, alkoi punastella, peitellä kasvojaan, nyki minua tavan takaa hihasta ja kyseli kuolemattomien veistosten ja taulujen kohdalla, kuinka voitiin pitää julkisesti näytteillä tuollaisia säädyttömyyksiä.”

Volasen rinnastaminen Baudelairen viidenpennin huoraan voi tuntua kohtuuttomalta. Mutta siinä missä Louise Villedieu ei nähnyt veistoksia ja tauluja katsellessaan taideobjekteja vaan ihmisvartaloita ilman rihman kiertämää, Volanen ei Smedsin Tuntematonta sotilasta katsellessaan nähnyt näyttämötaideteosta vaan tunnettujen suomalaisten kuvien ampumisen.

En voi kuin ihmetellä, kuinka helposti sivistysporvarista karisee moraalipaniikin iskiessä sivistys ja jäljelle jää pelkkä porvari. Ihmisen, jonka reseptiokyvyt eivät riitä muuhun kuin teosten ja tekstien kirjaimelliseen tulkintaan, ei kannattaisi soittaa suutaan taiteen yhteiskunnallisesta tehtävästä.

Sivumennen sanoen en usko tällaisesta keskustelusta olevan muutenkaan hyötyä. Smeds sanoo SK:ssa: ”Taiteentekijöidenkö tässä pitäisi korjata maailma ja Suomi oikealle kurssille? Se on paljon pyydetty.”
Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Ei nyt niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Siltalan aina yhtä johdonmukainen pessimismi samassa lehtijutussa oli paikoin suorastaan riemastuttavaa ja Smedskin lämpeni lopulta tarkentamaan näkemyksiään suoraan, vailla ilmaisun ironista kalvoa. Kyllä keskustelussa osuttiin olennaisiin kysymyksiin tarkemmin kuin tällaisissa artikkeleissa yleensä.

    Siltala:
    ”Jos keskittyneen ja ihmisten omia resursseja riistävän kapitalismin päälle aletaan liimata yhteisöihanteita, tullaan lähelle fasismia ja fundamentalismia.”

    ”Mitä innovaatioyhteiskuntaa voi odottaa syntyväksi, jos tutkijat ja taiteilijat eivät saa tehdä kiinnostavina pitäminään asioita, vaan heidän täytyy tuottaa itselleen vieraita numeroasetelmia?”

    Smeds:
    ”Uskon, että useimmat taiteilijat ajattelevat tekevänsä työtään Suomen rakentamiseksi, joka voi olla tarvittaessa myös purkamista”

    ”Tälläkin alalla suurin osa ajasta menee niiden strategioiden rakentamiseen, joilla voisi säilyttää edes himpun verran omapäisyyttä.”

  2. 2

    Golgatan Olga sanoo

    Baudelaire-sitaattisi nosti minut masennuksen suosta, johon aamun lehden (HS – tiedän, ei pitäisi lukea, mutta luen kuitenkin) luettuani olin taas vajonnut.

    Kestohuolestuneessa ja itkuisessa Volasessa taitaa kiteytyä sivistysporvaristomme nuoruus ja ohuus verrattuna vaikkapa Baudelairen edustamaan Ranskaan (jossa tietenkin on omat sokeat pisteensä, muttei niistä nyt enempää); pari ohkaista kerrosta lehtikultaa riittää ehkä puukupolin koristeeksi muttei vielä suojaamaan säröiltä.

    Tosin täytyy sanoa, että Volasen kaltaiset ovat sittenkin haipumassa historiaan, ja luultavasti niitä tulee ikävä, sitten kun niitä ei enää ole. Pönttökin sparraaja on kuitenkin sparraaja, jota vastaan on vähän terästäydyttävä.

  3. 3

    sanoo

    Amatore

    Toki varsinkin Siltalalla oli jutussa paljon hyviä pointteja. Ne menevät kuitenkin nähdäkseni sen aihealueen ulkopuolelle, joita kommenttini käsittelee. Siltalan huomiot olivat lähinnä yleisyhteiskunnallisia, eivät spesifisti taiteen kenttään liittyviä.

    Golgatan Olga

    Minäkin vähän pelkään, että meillä ei ole kohta enää sivistysporvareita, vaan pelkkiä omahyväisiä lehtikolumnisteha, näitä käveleviä valmiiden ajatusten sanakirjoja, laiskureita ja typeryksiä sanojen baudelairelaisimmassa merkityksessä.

  4. 4

    sanoo

    Golgatan Olgan linjoilla sikäli, että volanen on aina tarpeellinen olento.

    Ei kuningas Daavidinkaan tarina olisi se mikä se on, jos ei siitä löytyisi tukastaan puussa kiinni roikkuvaa Absalom Volasta, johon keihästä ja nuolta saivat takaa-ajajat tarkkuutella.

  5. 5

    Anonymous sanoo

    Asiasta viidenteentoista.Hävettää kirjailijoiden nokkamiehen möläytykset Ilta-Sanomissa. Veijo Meren pointsit putoavat pörssin lailla. Panu Rajala (toki) komppaa hartaasti Merta. Mihin katosi järki?

  6. 6

    sanoo

    ”Hävettää kirjailijoiden nokkamiehen möläytykset Ilta-Sanomissa. Veijo Meren pointsit putoavat pörssin lailla.”

    Mitäs Meri on mennyt laukomaan?

    Muistelen, että joskus 90-luvun laman aikoihin Meri esitti lääkkeeksi joukkotyöttömyyteen sitä, että naiset rupeaisivat taas kotirouviksi niin kuin 50-luvulla.

    Onko mennyt taas puhumaan tämän suuntaisia?

  7. 9

    sanoo

    Hyvä Antiaikalainen ja muut keskustelijat,
    Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Olen jatkanut keskustelua eilen ilmestyneessä kirjassani Ihmisyyden paluu, kohti modernin reformaatiota. Odotan mieleniinnolla keskustelun jatkumista. Terveisin Risto Volanen

  8. 10

    sanoo

    Ok. Toivotaan että keskustelu jatkuu.

    ”Kohti modernin reformaatiota.” Minulla on SK:n jutun perusteella enintään kalpea ajatus siitä, mitä tuo pitää sisällään.

    Lause sinänsä avaa kiintoisia merkitysmahdollisuuksia, esimerkiksi Edmund Burke -mallisen ajatuksen ”to reform in order to conserve”.

    Minulla ei ole mitään tällä tavalla ymmärrettyä burkelaista konservatismia vastaan.

    ”Ihmisyyden paluu”. En tiedä, mitä tuosta tuumisin. Mielestäni usko ihmiseen ei ole koskaan ollut niin sokea ja dogmaattista kuin nykyään. Samalla se on tietysti kääntänyt monet inhimillisyyden arvot irvikuvikseen, mutta tästä eteenpäin jatkaminen vaatisi pitempää pohdiskelua.

  9. 11

    Anonymous sanoo

    Aivan, otsikon perusteella on hankala keskustella. Jos ehdit katsoa erityisesti sen jälkeen tulevaa matkakertomusta Agoralta postmoderniin, saattaisimme saada aikaan mielenkiintoisen pohdinnan.

  10. 12

    Anonymous sanoo

    Edellinessä ”anonyymissä” tuli tekninen virhe. Se oli lähtöisin Risto Volaselta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *