Cupid stunts

“Hitler-sedällä on niin suuret viikset
Että niihin mahtuu koko maa ja taivaskin…”

Kuvitellapa mukulalaumaa hoilaamassa tällaista veisua levyllä. Järjetöntä.

Vaan entäpä, jos vaihtaa noihin säkeisiin Hitler-sedän tilalle Lenin-sedän ja viiksien tilalle otsan.

“Minä olen pikku pioneeri
Ja vähäinen on vielä minun voimani…”

Sofi Oksanen kirjoitti uuteen Parnassoon esseen, jossa pohtii, miksi sirppi ja vasara eivät puistata samalla tavalla kuin hakaristi. Oksasen essee näkyy herättäneen keskustelua nettipalstoilla.

Juttua lukiessa mieleeni tuli neuvostoterrorista ansiokkaita teoksia kirjoittanut Robert Conquest, Amisin perheen ja Margaret Thatcherin hyvä ystävä. Conquest luonnehti neuvostoterroria vähätelleitä länsi-intellektuelleja purevan ytimekkäästi: “Cupid stunts”.

Martin Amis kertoo kirjassaan Koba the Dread väittelyistään ystävänsä, esseisti Christopher Hitchensin kanssa. Kun puhe kääntyi kommunistihallinnon Neuvostoliitossa maailmansotien välillä aikaansaamaan kurjuuteen ja puutteeseen, Hitchens totesi: “Well, there could have been some shortages”. Se oli häneltä suuri myönnytys.

Ei Oksanen mitään uutta onnistu esseessään sanomaan. Tästä älymystön suuresta harharetkestä on kirjoitettu lukemattomia kirjoja. Minäkin olen lukenut useita. Siinä mielessä kaikki on vanhan kertausta.

Mutta miksi neuvostokrääsä kelpaa yhä somisteeksi ja koristeeksi? Osin camphengessä tai nostalgiasyistä, osin sen vuoksi, että kylmän sodan ja hävinneen osapuolen kustannuksella on aina hauska pilailla.

Toisaalta: länsi tarvitsi Berliinin muuria siinä missä itäkin. Moni cold warrior on ikuisessa kiitollisuudenvelassa Neuvostoliitolle. Se antoi heidän elämälleen tarkoituksen. Vai olisiko Ronald Reaganista tullut “suurta valtiomiestä”, ellei hän olisi saanut messuta Berliinin muurin juurella: “Mr Gorbachev, tear down this wall!”

Kommentit (2)
  1. 1) Hakaristi on paikoin kielletty symboli.

    2) Hakaristiin on vuosikymmenten ajan tietoisesti lastattu kaikki paha. Se on saanut olla syntipukki, joka on ottanut kantaakseen 1900-luvun alkupuolen ajatukset ja tavoiteet, joita myöhemmin on ollut vaikea hyväksyä. Sirpin ja vasaran suutaan ei ole tehty vastaavaa demonisointia vastaavassa mitassa eikä varsinkaan symbolien käyttäjien omasta toimesta. Hakaristiä kantaneilla ei ollut vuoden 1945 jälkeen muuta vaihtoehtoa kuin kirota ristinsä.

    3) Sirppi ja vasara olivat käytössä huomattavasti pidemmän ajan. Niihin ennätti kehittyä ironinen suhtautuminen jo niiden käyttöaikana. Hakaristille ei sopinut hymyillä.

    4) Hakaristi on tunnettu lähinnä sotaisista yhteyksistä. Sirppi ja vasara kohoavat kohti taivasta ukranialaisella viljavalla pellolla, mies vasara, nainen sirppi kädessä, yhdessä kohti aurinkoa, parempaa tulevaisuutta, rauhaa.

  2. saattaapa mahtua

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *