Älymystö & islam

”Having in her youth been tempted by Islamist fundamentalism, under the influence of an inspiring schoolteacher, Ayaan Hirsi Ali is now a brave, outspoken, slightly simplistic Enlightenment fundamentalist. In a pattern familiar to historians of political intellectuals, she has gone from one extreme to the other, with an emotional energy perfectly summed up by Shakespeare:

”…as the heresies that men do leave
Are hated most of those they did deceive.”

This is precisely why she is a heroine to many secular European intellectuals, who are themselves Enlightenment fundamentalists. They believe that not just Islam but all religion is insulting to the intelligence and crippling to the human spirit. Most of them believe that a Europe based entirely on secular humanism would be a better Europe. Maybe they are right. (Some of my best friends are Enlightenment fundamentalists.) Maybe they are wrong. But let’s not pretend this is anything other than a frontal challenge to Islam.”

Timothy Garton Ash: Facts Are Subversive. Political Writing from a Decade Without a Name. (Atlantic Books 2009)
Kommentit
  1. 2

    sanoo

    Maahanmuuttokritiikki, monikulttuurikritiikki. Voimakkaita mielikuvia herättäviä termejä.

    Noihin liittyvä aihepiiri ei ole vahvinta alaani. En ole kauheasti seurannut niistä käytävää keskustelua. Tuntuu, että tuohon keskusteluun osallistuvat edellyttävät minua valitsemaan puoleni, ilmoittamaan kenen joukoissa seison. Enkä pidä sellaisesta.

    Timothy Garton Ash pyörittelee esseekokoelmassaan Euroopan ja islamin teemoja monelta kantilta, välttäen ehdottomia kantoja. Hänen äänessään on sellainen maltillisen yliopistoihmisen sävy. Hän uskoo, jopa liikuttavasti, avoimeen yhteiskuntaan, sen elinvoimaisuuteen kaikista uhkista huolimatta. Vaikuttamatta hölmöltä.

  2. 3

    sanoo

    Minusta tuon linkkaamani kirjoituksen olennaisin pointti olikin siinä, että ”maahanmuuttokriittisyys” on terminä typerä. En käyttäisi sellaista nimitystä itsestäni, koska se ei kerro käytännössä mitään siitä, mitä maailmasta ajattelen. Toinen olennainen pointti oli se, mikä tuli esiin tuossa Garton Ash -sitaatissakin: monet muslimifundamentalismin vastustajista ovat itse valistusfundamentalisteja. Itse olen kai jonkinlainen ”valistuskriittinen” koska en pidä historiantajunsa kadottaneesta, hedonistisesta, vapauksia ja oikeuksia mankuvasta kantaeurooppalaisesta alhaisosta yhtään sen enempää kuin muslimifundamentalisteistakaan.

  3. 4

    sanoo

    Juuri tuo ”valistusfundamentalisti”-pointti sai minut laittamaan tämän sitaatin esille. Se on hyvä kiteytys.

    En niinkään osannut hahmottaa sitaatissa ”maahanmuuttokriittisyys”-termin kritiikkiä.

    Voi olla, että olen väärässä, mutta eikö ole niin, että nämä ihmiset, joita kutsutaan maahanmuuttokriitikoiksi ja jotka myös itse joskus sitä nimitystä itsestään käyttävät, vetoavat hanakasti nimenomaan Ayaan Hirsi Aliin? Eli käyttävät hänen teesejään ja kohtaloaan oman islam-kritiikkinsä tai islamofobiansa perusteluun.

    Ja jotta soppa olisi mahdollisimman sekava, Garton Ash tähdentää, että Ayaan Hirsi Ali on nimenomaan länsimaisten älykköjen, jotka taas monesti ovat maahanmuuttokriitikkojen kriitikkoja, lemmikki.

  4. 5

    sanoo

    Äsh, luin huonosti kommenttisi. Et tarkoittanutkaan maahanmuuttokriittisyys-termin arvostelua tuossa omassa sitaatissani vaan kommentissasi olevassa linkissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *