Verottajan ”mojova hyvitys” ja työttömien simputtaminen

Hallitus suunnittelee uudenlaista kepitystoimenpidettä työttömille: jatkossa työtä on muun muassa otettava vastaan, jotta ei menetä työttömyyspäivärahaansa, entistä kauempaa. Jos työttömän käytössä on auto, työpaikka on otettava vastaan, jos työmatkoihin kuluva aika on alle kolme tuntia päivässä, osa-aikatyössä kaksi tuntia.

Aamulehden jutussa sanotaan, että tällainen tietää ”tietäisi isoa bensalaskua, josta verottaja toki antaisi mojovan hyvityksen”. Väärin. Verotuksessa saa kodin ja työpaikan välisistä matkoista vähentää ainoastaan 25 senttiä kilometriltä, joka käytännössä halvan auton käyttökulujen suuruinen (niin se on laskettu). Hyvitys ei ole ”mojova”, eikä itse asiassa kyse ole edes mistään hyvityksestä, vaan siitä, että koska verotuksen on tarkoitus kohdistua ansioihin tai ”voittoon”, niin totta kai kulut pitää saada vähentää. Aivan kuten jos yrittäjä ostaa tikkarin 30 sentillä ja myy sen eurolla, verot maksetaan tuosta 70 sentistä eikä eurosta.

(Välihuomautuksena on pakko todeta, että toivottavasti myös verolainsäädäntö päivitetään samalla niin, että vähennyksen ylipäätään saa tehdä auton käytön mukaan. Tällä hetkellä auton käytön saa vähentää vain jos julkisilla mennessä odotteluaika on yli kaksi tuntia, pysäkille on yli 3 km tai kyseessä on yötyö.)

Oletetaan että kyse on työstä, josta maksetaan palkkaa 10 euroa per tehty työtunti. Matkoihin menee 1,5 tuntia suuntaansa ja kilometrejä kertyy 250 päivässä. Tällöin auton kulut ovat 0,25 € x 250 = 62,50 euroa. Työntekijälle jää siis kahdeksan, anteeksi siis yhdentoista tunnin työpäivästä voittoa 80 € – 62,50 € = 17,50 euroa. Tästä voitosta menee vero joka on sanotaanko 20 %. Käteen jää 14 euroa eli reilu euro tunnilta. Huraa!

Laskelmasta puuttuvat eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut ja lisäksi auton kuluista saadaan varmasti vilkas keskustelu. Pelkät bensakulut ovat noin 10 euroa sadalla kilometrillä, suurin piirtein toinen mokoma tulee auton kulumisesta, huolloista, renkaista ja vaikka mistä. Ajamalla parin sadan euron raadolla päästään varmasti alle 20 sentin, mutta laskelma pitää edelleen suuruusluokiltaan kutinsa.

Asia konkretisoituu vielä paremmin, jos muunnetaan raha ajaksi* (ja unohdetaan verot hetkeksi): 250 km / 3 tuntia maksaa siis autoilijalle 62,50 euroa rahaa ja sen menetetyn 3 tuntia. Jotta autoilija tienaa tuon 62,50 euroa, hän joutuu olemaan töissä 6,25 tuntia. Eli kolme tuntia autoilua maksaa työntekijälle itse asiassa 9,25 tuntia ja yksi tunti autoilua 9,25/3=3,1 tuntia.

Kympin tuntipalkalla jokainen autoilutunti siis maksaa sinulle 3,1 tuntia aikaasi. Verojen jälkeen vielä enemmän. Vähän kalliimmalla autolla vielä enemmän. Jokainen tajuaa tästä, että työn ottaminen vastaan vähänkin kauempaa on yksiselitteisesti järjetöntä, ellei tuntipalkka ole kova.

Käytännössä hallituksen suunnitelmalla ei ole mitään tekemistä työllistämisen tai järjen kanssa inhimillisyydestä puhumattakaan, vaan tavoitteena on järjestää työttömälle jotain tekemistä, ettei hän vaikkapa (oikeutetusti) kypsy tilanteeseen ja rupea pullikoimaan hallitusta vastaan. Ja siivota kansantalouden tilastoja.

* En ole vielä kuunnellut haastattelua mutta heräsin yhtenä aamuna Sarasvuon puheluun kun hän halusi tarkistaa auton käyttökuluja juurikin kyseistä laskentamallia varten.

Kommentit
  1. 1

    KJ sanoo

    Mulla työmatkat 50000km/vuosi. Tämä toisi verottajan 0.25 kertoimella 12500€ vähennykset, mutta matkakuluissa on myös katto eli saan tuosta tehdä vähennyksiä vain 7000€ verran.

    Mulla diesel, joka kuluttaa mittarin mukaan noin 6l/100km joten pelkät dieselit tekee noin 400€/kk ja tämähän siis maksetaan vasta nettopalkasta. Jos on keskiluokan palkka (vai hyvä palkka?) 3000€/kk ja tästä vaikka 30% veroa jää 2000€ – tuo 400€ = 1600€/kk. Tähän en ole laskenut vielä tihentyvää huoltoväliä, kuluvia renkaita, kiveniskemiä ikkunoita ym kuluja. Matka-aikaa palaa sen 3-4h/pv eli työpäivät on matkoineen noin 11,5-12h eli ei enää elämää työn ulkopuolella. Minä vielä pärjään, mutta alle 3000€/kk tuloilla ei olisi edes mahdollista.

  2. 2

    Timo Jousimo sanoo

    Kiinnostaisi tietää, että mitä tästä seuraa autottomalle? Voidaanko työttömältä vaatia auton hankkimista työssäkäyntiä varten sillä uhalla, että muuten menettää tuet vai ei? Tässähän tulee huikeita ongelmia kumminpäin vaan…

    • 2.1

      Eetu sanoo

      IL:n artikkeleissa on erikseen mainittu että auton hankkimista ei vaadita. Eli jos se on niin sitä pakotetaan käyttämään, mutta jos ei niin sit ei mitään, sit menee julkisten sääntöjen mukaan eli max 2 tuntii ootteluu vaihdois tai yli 3 kilsaa pysäkille/asemalle.

  3. 3

    Petri Sakkinen sanoo

    Työmatkahyvityksen mojovuutta vähentää lisäksi omavastuu, joka v. 2016 on 750 euroa. Ensimmäiset 3000 km siis ajetaan ihan omalla kustannuksella.

  4. 4

    pentti ristioja sanoo

    Tämä koko kurjistus ei muuten sit oikeasti koske ees niitä joilla ei ole mitään menettää eikä asialla ole mitään tekemistä työllisyyden kanssa… jos sulla on perhe/omakotitalo, auto,mökki jne niin sua oloa ne koskee. kun kieltäydyt duunista jolla et selviä niin alkaa saktiot ,asuntolainat paukkua jne ( toki ne paukkus pian muutenki mut saadaan nopeutettua prosessia ).Massiivinen omaisuuden siirto tässä on takana. Hauskinta tässä on se ettei duunissa olevat/työttömänä pärjäävät edes älähdä! Ei se haliitus kato vie jo ahdingossa olevan sohvaa vaan se on sun varallisuuden perässä jolla on jotain menettää.

  5. 6

    elm sanoo

    Ihmettelen miksei perustuslakivaliokunta tartu näihin velvoitetyöllistämisiin jo nyt, ottaen huomioon, että perustuslain 18 pykälä selkeäsanaisesti sanoo:

    ”Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.”

    (perustuslaki luettavissa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731)

  6. 7

    Anonyymi sanoo

    Hyvä kirjoitus. Eikö nykyisen ja edellisten hallitusten ollut tarkoitus saada yksityisautoilua vähennettyä ”ilmastonmuutoksen” hillitsemiseksi? Nythän tässä ollaan tekemässä ihan päinvastaista.

  7. 8

    Paska-Arska sanoo

    ”Verotuksessa saa kodin ja työpaikan välisistä matkoista vähentää ainoastaan 25 senttiä kilometriltä, joka käytännössä halvan auton käyttökulujen suuruinen ”

    Mitkähän säännöt ovat Kelalla käytössä, se kun hyväksyy vain 20 senttiä kilometrille oman auton käytöstä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *