”Oppimistyylit”, ”diginatiivit” – kouluaiheinen huuhaa saa satikutia proffalta

Uusimmassa Imagessa on erinomainen juttu professori Markku Niemivirrasta. Törmäsin mieheen ensimmäistä kertaa Twitterissä jonkun oppimistyylejä (tiedättehän nämä ”auditiivisen”, ”kinesteettisen” ja ”visuaalisen” hömpän) koskevassa väittelyssä vuosia sitten.

Nyt hänestä on tehty sujuva henkilöjuttu Imagen Avaaja-palstalle. Kannattaa lukaista – kyytiä saa oppimistyylien lisäksi:

  • Myytti opetuksen tason laskusta (koska, hei, PISA-romahdus!)
  • Myytti kouluviihtyvyyden romahtamisesta.
  • Myytti diginatiiveista (nuoret toki käyttävät sujuvasti erilaisia vempeleitä ja appeja mutta osaaminen on pinnallista)

Oppimistyylejä koskevaan lauseeseen tekee mieli hiukan takertua. Juttu on henkilöjuttu ja haastateltuja on vain yksi, joten sanamuoto ”Niemivirran mukaan ei ole tieteellistä näyttöä” on ihan ymmärrettävä, mutta siitä saattaa tulla mielikuva, että kyseessä olisi vain yhden asiantuntijan mielipide. Kirjoitin aikanaan lyhyen jutun oppimistyylihuuhaasta, ja kyseessä on ihan tutkittu ja yleisesti tiedemaailmassa hyväksytty asia. Toki löytyy varmasti jääriä jotka pitävät mielellään kiinni uskomuksistaan, mutta se ei tee niitä todeksi.

Oppimistyyleistä on suomeksi hyvä, joskin jo muutaman vuoden ikäinen debunkkaus Psykologia-lehdessä otsikolla Oppimisen psykologian villi länsi. Itse artikkeli on maksumuurin takana mutta joku on laittanut kuvakaappaukset Twitteriin.

Kommentit
  1. 1

    Vesa Linja-aho sanoo

    Oppimistyylihöpölle antaa kyytiä nyt myös prof. Keltikangas-Järvinen:

    http://www.laakarilehti.fi/kommentti/?type=7%2Fnews_id%3D16061%2FOppimisen+legendat

    ”Toinen legenda on väite spesifisistä oppimistyyleistä (visuaaliset, analyyttiset, holistiset jne. 
oppijat), joihin yksilöllinen opiskelu tulisi sovittaa ja joiden mukaisessa räätälöinnissä tietotekniikka voittaisi perinteisen opetuksen. Väitteet ovat intuitiivisesti uskottavia, mutta niiltä puuttuu tieteellinen pohja. Oppilaat pitävät erilaisista oppimistavoista, mutta pitäminen ei johda 
tehokkuuteen. Oman tyylin seuraaminen voi johtaa parempaan kouluviihtyvyyteen, mutta ei parempaan oppimiseen.”

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *