Mopoauto – Luciferin keksintö vai väärinymmärretty hyödyllinen kulkupeli?

Mopoauto eli virallisemmin kevyt nelipyörä on tunteitaherättävä kapine, joka yleistyi Suomessa autoveromuutoksen jälkeen 2000-luvun alussa.

Mopoautot ovat suhteellisen kalliita: uusien pyörivät 10000 euron pinnassa. Itseäni kummastuttaa eniten se, että samalla rahalla saa ihan oikean uuden pikkuauton, esimerkiksi Citroen 1:n, Peugeot 107:n, Toyota Aygon tai Suzuki Alton. Mopoautojen kallis hinta johtuu pääasiassa pienistä valmistusmääristä. Onhan tuo nuorisolle kätevä peli: vesisade ei haittaa ja kaverikin sopii kyytiin.

Nyt kysynkin: mitä lisäarvoa moinen turvaton lasikuitukoppi tuo tavalliseen autoon verrattuna? Voisiko koko mopoauton käsitteen heivata mäelle lainsäädännöstä ja sallia 15-vuotiailta oikean auton ajamisen, jos siihen on laitettu nopeudenrajoitin ja kolmio perään?

Menopelistä voisi sitten poistaa rajoittimen kun 18 vuotta tulee täyteen ja B-ajokortti suoritettu. Tämä motivoisi myös pitämään autosta parempaa huolta, kun sen käyttö jatkuu eikä se mene pikkusisaruksen käyttöön kun ikä tulee täyteen. Myös kanssa-autoilijoiden sikailu voisi vähentyä, kun vastassa ei ole muutaman sadan kilon koppero – kuinka moni nuija uskaltaa kiilata vaikkapa painavaa traktoria?

En ole kateellinen nykynuorisolle (minun nuoruudessani moisia vempeleitä ei kenelläkään ollut) vaan haluan heidät pois lasikuitupurkeista oikeaan, oikean auton turvallisuusmääräykset täyttävään autoon.

EU-lainsäätäjät tuskin lukevat blogiani, mutta kirjoitan tämän lähinnä siinä mielessä että mopoautoissa voi olla joku oikea pointtikin, en ole vain tajunnut sitä.

Niitä, jotka sanovat että ”ei nuorelle voi antaa mitään painavaa kulkupeliä ajettavakseen”, muistutan siitä että 15-vuotias voi ajaa laillisesti myös tuhansien kilojen painoista traktoria.

Mopoauto liekeissä - kuvakaappaukset Tuulilasin videosta (klikkaa kuvaa)

Mopoauto liekeissä – kuvakaappaukset Tuulilasin videosta (klikkaa kuvaa)

Kommentit
  1. 1

    Jani Hartikainen sanoo

    Tää voidaan mun mielestä jakaa kahteen osaan: Autossa olijoiden turvallisuus ja muun liikenteen turvallisuus. Autossa olijoiden turvallisuus parantuisi siirtymällä oikeaan autoon, mutta mikäli ajoneuvo on edelleenkin rajoitettu 45 km/h nopeuteen, muun liikenteen turvallisuus ei parane. Eilen viimeksi tuli vastaan kamikaze-ohittaja kun mopoauto ajoi 45 km/h 60 rajoituksen alueella.

    Tää on ehkä niitä harvoja asioita, missä voisi ajatella yhdysvaltojen mallia kopioitavaksi. Myönnän, etten niiden lainsäädäntöä tai mahdollisia ongelmia tunne, mutta ainakin heidän malli tästä kuulostaa toimivalta. Sehän menee jotakuinkin niin, että 16 vuotias saa ajaa henkilöautoa, tietyin rajoituksin.

  2. 2

    Benny_ sanoo

    Mihin ne hävisivät ne 70- ja 80-lukujen painavammat EPA-traktorit? Ruotsissa niitä vielä näkee liikenteessä rajpoittimilla ahdettuna ja upeina luomuksina autonäyttelyissä. Ne totisesti eivät ole mitään ”koppimopoja” vaan jotkut toimivat työajoissakin ja monin verroin turvallisempia kuin pienimmät autot. Sanoinkojo, ett’ ne ovat pirun paljon tyylikkäämpiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *