Lukion uusi opetussuunnitelma julki – nämä pistivät silmään

Lukion uusi opetussuunnitelma julkaistiin eilen. Edellinenhän oli vuodelta 2003. Muutama pikainen havainto.

1. Aito avioliitto -porukka voi olla tyytyväinen: uudesta opsista löytyy sana ”homo” yhtä monta kertaa kuin aikaisemmastakin, eli kaksi kertaa. Vanhassa opsissa puhutaan kahdesti homogeenisesta sähkökentästä ja uudessa taas kahdesti homogeenistesta tasapainosta kemian puolella.

2. Lukion fysiikan kurssien määrä väheni kahdeksasta seitsemään, joten sisältöjä karsittiin: käytännössä kolme kurssia: aallot, liikkeen lait ja pyöriminen & gravitaatio on tiivistetty kahteen kurssiin: voima & liike sekä jaksollinen liike & aallot. Olin (vähän) tässä uudistustyössä mukana. Omasta aloitteestani mm. poistettiin sähkömagnetismikurssista:

  • tehollisen jännitteen ja sähkövirran mittaaminen sekä impedanssin taajuusriippuvuuden määrittäminen
  • värähtelypiiri ja antenni

Tämä siksi, että kyseiset asiat ovat teoreettisesti sen verran hankalia niiden pintaraapaiseminen tuottaa lähinnä väärinkäsityksiä. Impedanssikolmioiden piirtelyssä ymmärtämättä missä asiassa on kysymys siirtyy nyt historiaan. Nämä asiat ehtii sitten opiskelemaan korkeakoulussa – lukiossa voidaan nyt keskittyä paremmin perusilmiöiden käsittelyyn.

Matematiikan uudistuksessa en ollut mukana, mutta siellä on tehty sellainen radikaali ratkaisu, että sekä pitkän että lyhyen matikan lukijoiden ensimmäinen kurssi on sama: Luvut ja lukujonot (MAY1). Dosentti Kerkko Luoston erinomainen idea kompleksilukujen käytöstä tasogeometriassa ei päätynyt OPSiin asti.

3. Tieto- ja viestintätekniikka on otettu kunnolla mukaan. Viestintätekniikka mainitaan uudessa OPSissa peräti 52 kertaa, kun edellisessä luku oli 11. Sosiaalinen mediakin mainitaan kahdesti. OPSissa ei ole lähdetty päsmäröimään liikaa opetusmenetelmien kanssa: yksi suomalaisen koulun vahvuuksista kun on se, että opettajalla on erittäin vapaat kädet opetuksen toteuttamiseen. Ylioppilaskirjoitusten sähköistyminen luonnollisesti pitää huolen siitä että tieto- ja viestintätekniikka otetaan käyttöön sujuvasti.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *