Kyllä, ruuantilausmobiilisoftafirma voi muuttaa maailmaa

Kansan Uutisissa oli juttu, jossa kritisoitiin Slush-ilmiötä: lupaukset tuotteesta ovat muuttuneet tärkeämmäksi kuin itse tuote.

Ilman yrittäjiä en naputtelisi tätä tekstiä ohuenohuella tietokonella ja yrittäjät työntekijöineen maksavat minun palkkani, joten kaikki kunnia heille.

Jutun kritiikki on kuitenkin aiheellinen, varsinkin, mitä tulee joukkorahoitukseen: tavallisella kuluttajalla ei ole samanlaista asiantuntemusta arvioida sijoituksen mielekkyyttä ja riskejä kuin ammattisijoittajalla, eikä hän saa määräysvaltaa yrityksessä eikä voittoa sijoitukselleen kuten perinteisessä riskirahoituksessa.

Yhteen yhteen kohtaan jutussa on kuitenkin pakko tarttua:

– Vallitsee järjetön maailman muuttamisen retoriikka, ja sitten se, mitä oikeasti ollaan kehittämässä, on sovellus noutoruuan maksamiseen.

Ihan hyvä retorinen sutkautus, mutta mietitäänpä asiaa tarkemmin: entä jos firma saa konseptinsa laajennettua käyttöön muuhunkin jonottamiseen? Kansantaloudessa palaa resursseja hukkaan – puhumattakaan aiheutuneesta inhimillisestä vitutuksesta – kun ihmiset seisoskelevat tai istuskelevat jonottamassa postissa, pankissa, virastossa, katsastusasemalla tai baaritiskillä. Jos Woltilla voisi jonottaa vaikka sossun luukulle, asiakas voisi mennä viereiseen kirjastoon odottelemaan vuoroaan ja tehdä jotain hyödyllistä sen sijaan, että kököttää aulassa vahtimassa ettei oma vuoro mene ohi.

Itse jonotin tammikuussa pari tuntia Drive In -katsastusasemalle kun jätin homman hoitamatta ajoissa (ja näköjään moni muukin). Entä jos olisin kotona klikannut sovelluksen auki, katsonut että sinne on kahden tunnin jono ja ilmoittautunut jonoon. Sitten sovellus hälyttäisi että nyt on enää arviolta puolen tunnin jonotus, lähdepä ajelemaan asemalle päin. Turhaa autossa istuskelua olisi tullut korkeintaan kymmenisen minuuttia.

Turha jonottaminen iskee erityisesti vähäosaisiin: hyväosaiset voivat vaihtaa kalliimpaan firmaan tai sopia ennakkoon tapaamisen keskelle työpäivää. Ja hyväosaiset yleensäkin käyttävät vähemmän palveluja joissa joutuu jonottamaan. Kansan Uutisten luulisi noteeraavan tämän.

Kommentit
  1. 1

    Oskari Petas sanoo

    Se, että suuressa osassa nykyistä joukkorahoitusta ei saa päätäntävaltaa yhtiöön eli ihan oikeita osakkeita on osaltaan lainsäädännöllinen ongelma. Amerikassa tätä on lähdetty korjaamaan tarkentamalla kuluttajamassoille tehtävän myynnin sääntöjä ja luomalla väliin brokereita joiden tehtävä on valvoa näitä sääntöjä.

    Selkeät pelisäännöt ja vastuun rajoittaminen esimerkiksi sijoituksen maksimikoolla tehostavat toimintaa todella paljon.

    Suomessakin tähän kannattaa herätä mahdollisimman nopeasti, sillä muuten kaikki ”listaavat” startupinsa jenkkibrokereille joukkorahoitettaviksi.

    http://www.wired.com/2015/11/you-too-can-now-invest-in-startups-what-could-go-wrong/

  2. 2

    Anonyymi Feminiini sanoo

    Tunnustan, että aina silloin tällöin yön pimeässä kainalokuopassa makeanhimon iskiessä tulee mieleen, miten hienoa olisi, jos olisi esim. kakkujen ja leivosten kotiinkuljetus (touhuan mieluummin öisin, kun on vähemmän häiriöitä ja voi keskittyä siihen mitä tekee). Voisi vaan valita täytteet, kakkupohjan ja päällisen ja sitten se tulisi kotiin parin tunnin päästä. Tai ottaa valmiina olevan ”päivän tarjouksen” hetikuljetuksella. Ai jai, olis namia. Ja nyt tämä haave olis tulossa todeksi… paitsi…

    Wolt olis ihan kiva, mutta se ei näemmä ole täällä sivistymättömyyden kehdossa vielä. 🙁 Toivottavasti tulee tänne susirajan taakse pian.

  3. 3

    Anna sanoo

    Näitä on tullut mietittyä parikin kertaa kun istuin lääkäriasemalla odottamassa lääkäriä (ensimmäisellä kerralla 48 minuuttia, toisella tunnin ja 14 minuuttia). Sen sijaan että kärvistelisin jossain Mehiläisen käytävällä selaamassa kolme vuotta vanhaa Eeva-lehteä, voisi joku sopiva aplikaatio ilmoitella haluamani ajanmääreen kohdalla että nyt kannattaisi ehkä siirtyä töistä/kotoa/kahvilasta kohti lääkäriasemaa, kun arvon erikoislääkäri on esim. enää kahden potilaan päässä minun hoitamisestani… Järjetöntä ajanhaaskausta (ja toki aivan älyttömän huonoa työn organisointia) nykyisellään.

  4. 4

    Myy sanoo

    Niinpä, jos heillä ei ole leipää, syökööt leivoksia…
    Ensin pitäisi köyhille antaa mahdollisuus hankkia älypuhelin.
    Jos Suomen perusturva olisi riittävällä tasolla, niin koko ongelma olisi köyhien osalta irrelevantti. Uskon, että köyhien ensisijainen ongelma on aivan muualla kuin jonottamisessa.
    Mitäpä jos sovelluksen sijaan innovoitaisiin tasa-arvoisempi yhteiskunta joukkorahoituksella?

  5. 5

    Milla sanoo

    Ensin pitäisi köyhille antaa mahdollisuus hankkia älypuhelin.
    Halvin älypuhelin, jonka löysin esim Gigantin verkkokaupasta, maksaa 58 euroa. Niin kalliita ovat älypuhelimet.

  6. 6

    Jari Simonen sanoo

    Itse asennoidun jonottamiseen varautumalla aina vähintään 1 tunnin odottamiseen. Vaimo opettanut. Kaikennäkoiset nettihärvelit (1. älygsm), kun on joka tapauksessa mukana, niin ei tekeminen lopu. Jono saattaa olla hektisen päivän ainoita rauhoittumispisteitä – joten tarkemmin ajatellen jonotusajan minimointi ei olekaan maailman tärkein asia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *