Autokoululiitto: ”Emme kritisoi yrityksiä, vaan lainsäädäntöä”

Kirjoitin viikko sitten ”ajokorttien Uber” -palvelusta ja Uberista, josta heräsi paljon keskustelua (varsinkin Uberin osalta), kuten kommenttilaatikosta huomaa.

Autokoululiitto, jonka kommentteja suomin varsin kärkkäin sanankääntein, lähestyi minua kohteliaalla sähköpostilla – kysyin voiko sen julkaista sellaisenaan ja kyllä sai:

******************

Hei Vesa,

Huomasimme täällä Autokoululiitossa, että olit ottanut blogissasi meidätkin esille. Valitettavasti tekstissä oli väärinymmärryksiä, jotka haluamme ystävällisesti korjata.

1) Emme kritisoi yrityksiä, vaan lainsäädäntöä

Niin kuin Helsingin Sanomat kirjoittaa, me Autokoululiitossa emme ole koskaan halunneet kommentoida sanallakaan ratti.fi -nimistä yritystä. Harmaan talouden kritiikkimme ei siis missään tapauksessa ole kohdistettu yhdenkään yrityksen toimintaan. Sen sijaan olemme vuosia tuoneet esille lainsäädännön ongelmat. Ja tätä työtä jatkamme edelleenkin.

2) Opetuslupaopetuksen laajentaminen perheenjäsenten ulkopuolisille mahdollistaa harmaan talouden.

Kirjoitit: ”Harmaa talous ja veronkierto onnistuu töissä, joista asiakkaista ei jää mihinkään rekisteriin mitään merkintää: esimerkiksi pikkukuppilassa käteisellä maksettu lihapiirakka tai naapurin teiniltä ostettu lastenhoito ovat tällaisia töitä.”

Tuohon listaan voisi lisätä ajotunnin, jonka osapuolet ovat löytäneet toisensa vaikka netin keskustelupalstoilta. Kuten aiemmassa HS-jutussamme olemme todenneet (http://www.hs.fi/autot/a1453257818057), meille on tullut tietoomme varsin selkeitä harmaan talouden tapauksia. Yksittäisten ihmisten toiminnan esille ottaminen ei kuitenkaan ole mielestämme asiallista. Vika ei ole ihmisissä, vaan lainsäädännössä. Lakia me haluammekin muuttaa.

3) Liikenneturvallisuus unohtuu rahakeskustelussa

Me Suomen Autokoululiitossa ymmärrämme toiveita kortin hinnan alentamisesta. Olemme vuosia tuoneet itsekin esille erilaisia keinoja, joilla tämä onnistuisi liikenneturvallisuuden vaarantumatta. Tiivistetysti voi sanoa, että työtä Suomessa verotetaan sen verran järeästi, että ajotunnin hintaa tuntuu ihmisistä kalliilta.

Samaan aikaan haluamme kuitenkin muistuttaa, että liikenneopetuksesta puhuttaessa ei saisi unohtaa perimmäistä syytä opetukseen, eli liikenneturvallisuutta. Valitettavan usein esimerkiksi nuorten liikenneturvallisuudesta puhutaan Suomessa vain traagisten onnettomuuksien jälkikeskustelussa. Mutta onneksi myönteisiäkin uutisia silloin tällöin nostetaan esille. Mielenkiintoinen tutkimus tuli taannoin HUS Lastenklinikan suunnalta: http://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/Nuorten-mopo-onnettomuudet-ja-vakavat-vammat-vähentyneet-.aspx. Nuorten mopo-onnettomuuksia tutkittaessa huomattiin, että mopokoulutuksen lisääntyminen on vähentänyt mopo-onnettomuuksia oleellisesti.

Yst. Jarmo

_______________________________________

Jarmo Jokilampi
Puheenjohtaja
Suomen Autokoululiitto ry

***********************

Ihan asiallinen näkökulma ja hyvät perustelut tuolle harmaa talous -näkökulmalle. Kommentoin sen verran, että autokouluopetuksen ja turvallisuuden välinen yhteys ei ole ihan aukoton juttu. Bloggasin tästä joskus vanhassa blogissani, jonka kommenteista löytyy uutinen, jonka mukaan Trafin tutkimuksessa juuri mopo-opetuksessa opetuslupa oli havaittu vähintään yhtä hyväksi kuin autokouluopetus. Tämä johtunee opetuksen määrästä: opetusluvalla saa vanhemmiltaan moninkertaisen määrän lähiopetusta verrattuna autokouluun, kukapa nyt ei lastaan haluaisi opettaa pitkään ja hartaasti ajamaan turvallisesti. Tämä tietenkin muuttuu jos opetusluvan kanssa tehdään ”autokoulubisnestä”, tuskin kukaan huvikseen antaa kymmeniä tunteja ilmaista ajo-opetusta ventovieraalle.

Kommentit
  1. 1

    Jarkko sanoo

    ”Mielenkiintoinen tutkimus tuli taannoin HUS Lastenklinikan suunnalta: http://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/Nuorten-mopo-onnettomuudet-ja-vakavat-vammat-vähentyneet-.aspx. Nuorten mopo-onnettomuuksia tutkittaessa huomattiin, että mopokoulutuksen lisääntyminen on vähentänyt mopo-onnettomuuksia oleellisesti”

    Viitaten ylläolevaan.. siis yhtä mielenkiintoista on se että samassa ajassa kun mopokortin opetuksesta tuli pakollista sisältäen käsittely- ajokokeen sekä teoriakokeen, romahti mopojen myynnit. (1.6.2011) Esim. 2007 uusia mopoja rekisteröitiin 27447kpl. Vuonna 2012 enää 12999kpl. Vuonna 2015 laskua edelleen 7238kpl. Siis vajaaseen neljännekseen.
    Olen usein huomannut autokoululiiton kannanotoissa maininnan liikenneturvallisuuden parantumisesta, mutta koskaan ei ole mainittu uusien rekisteröityjen mopojen samanaikaista rajua laskua. Tällä on vähintäänkin yhtä merkittävä vaikutus mopo-onnettomuuksien vähentymiseen.
    Jos joku (autokoulut) tällä mopokorttiuudistuksella uudistuksella voitti, niin alan kauppa ainakin hävisi ja rajusti. Nm. alalla työskennellyt.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *