Riskitön bisnes

Bernerin suunnitelmissa valtion omistamat tiet, rautatiet ja meriväylät olisivat erillisen liikenneverkkoyhtiön (suunnittelupapereissa Live) omistuksessa jo vuoden kuluttua.

Yhtiö myisi teiden käyttöoikeutta tukkuhinnalla ”operaattoreille”, jotka myisivät ajokilometrejä erilaisilla palvelupaketeilla autoilijoille.

Näin kertoi Helsingin Sanomat. Liikenneministeri Anne Berner suunnittelee tieverkon yhtiöittämistä. Yhtiö myisi tienkäyttöoikeutta operaattoreille, vakuutusyhtiöille, autokauppiaille ja muille toimijoille, jotka sitten myisivät kuluttajille eli tiet kustantaneille veronmaksajille kilometrejä. Liikkumista seurattaisiin jokaiseen autoon asennettavalla seurantalaitteella, jonka auton omistaja joutuisi itse maksamaan.

Tiemaksulla kerättäisiin rahaa Liikenneverkkoyhtiölle teiden rakentamista ja kunnossapitoa varten. Yhtiö voisi myös ottaa lainaa tieomaisuutta vastaan, jolloin  velka ei näkyisi valtionvelkana.

Tietenkin tienkäyttäjien palveluiden luvataan paranevan:

Jos väyläyhtiö perustetaan, pohdimme pystymmekö tarjoamaan asiakkaalle siihen liittyviä palveluita niin, että ne tuovat heille lisäarvoa.

Tämähän kuulostaa tutulta. Televisolähetykset digitalisoitiin vuosituhannen vaihteessa. Digitalisoinnin mukana piti tulla kaikenlaisia palveluja interaktiivisista tv-ohjelmista alkaen. Niitä ei koskaan tullut, mutta kuluttaja joutui ensimmäiseksi ostamaan digiboksin ja maksaa kanavapalveluista eli pelkästä ohjelman vastaanottamisesta koko ajan yhä enemmän.

Samalla Ylen Jakelutekniikka yhtiöitetiin Digitaksi. Vuonna 2003 yhtiö myytiin ranskalaiselle TDF Groupille 300 miljoonalla eurolla. Vuonna 2011 Digita teki 91 miljoonan euron liikevaihdolla noin 21 miljoonan euron nettotuloksen. Yhtiöllä on käytännössä monopoli suomalaisen television digiverkon jakelussa.  TDF myi Digitan vuonna 2012 ja australialaiselle sijoittajaryhmälle ilmeisesti aika suurella summalla.

Miten arvelisitte käyvän Suomen liikenneverkostolle? Digitan esimerkkiä noudattaen ensin yhtiöitetään, sitten myydään halvalla. Siinä sivussa tietysti vakuutusyhtiöt ja muut kilometrikauppiaat rahastavat. Ei mene monta vuotta, kun tiet omistaa jokin kansainvälinen suuryritys ja Suomeen jää vain niiden käytöllä rahastaminen. Ylläpidosta vastaa kansainvälinen omistaja, jota ei kiinnosta tippaakaan muu kuin voitto.

Tienkäyttömaksu eli ajettavien kilometrien myyminen on riskitön bisnes näille tienkäyttöoikeuden myyjille. Tieverkon omistajalle se on jättibisnes, sillä se voi monopolinsa turvin korottaa operaattoreille jälleenmyytäväksi kaupattavan tienkäyttöoikeuden hintaa. Kun operaattori haluaa oman siivunsa voittoa, niin kuluttaja joko maksaa tai ei liiku tiellä.

Jos hän liikkuu, niin liikkumista voidaan seurata reaaliajassa. Ainakin tällä hetkellä tietoturva on niin olematon, että kuka tahansa voi seurata autoa, jossa on musta laatikko. Tulevaisuudessakin seurannan on oltava ihan samalla tavalla kartalle piirrettävää, jotta osataan laskuttaa vain nykyisin valtion ja tulevaisuudessa ties kenen omistamien teiden käytöstä. Kuntien ja yksityisten tiekuntien omistamien teiden käytöstä voivat rahastaa vain niiden omistajat.

Bisnes on varmaa ja tuottavaa kaikille muille paitsi tietä käyttäville kansalaiselle. Hän maksaa mitä vaaditaan ja luovuttaa kaupan päälle kaikki oikeudet seurata itseään reaaliajassa.

 

Kommentit
  1. 2

    Antero Helasvuo sanoo

    Kysynpä vain, milloin voimme nimittää varkaita varkaiksi? Vai onko se appelsinilaista vihapuhetta?

    • 2.1

      Sami Eklund sanoo

      Emme milloinkaan. Tiedättehän, ei valekaan enää nykyään ole vale. Vale on muunneltu totuus. Siispä varaskaan ei ole varas, hän on yritteliäs ja innovatiivinen liikemies/-nainen.

  2. 3

    Antero Pönni sanoo

    Tällä hetkellä valtio kerää autoista/ autoilijoilta erillaisina veroina vuositasolla 8 miljardia. Tästä summasta käytetään tiestön rakentamiseen ja kunnossapitoon vuodessa 1.5 miljardia.
    Mihin ne 6.5 miljardia ”häviävät”?
    Eikö tuosta 6.5 miljardista voisi siirtää tiestön ja rautateiden korjausvelkaan vaikka heti puuttuva 2 miljardia?
    Teiden ja rautatien yhtiöittämisen voi unohtaa kokonaan, kun vain kohdennetaan oikeisiin kohtiin käyttäjiltä tulevat rahat (verot).

    • 3.1

      Jyrki sanoo

      Ei pidä pohtia minne nuo 6,5 miljardia katoaa. Vaan millä sen 6,5 miljardin katoaminen sitten paikataan, kun tulee tämä GPS-kyttäysjärjestelmä käyttöön tai jotain vastaavaa.

      Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin silloinhan autoilun muita verotuksia kevennetään. Varmaan bensiini, käyttömaksu, uuden auton vero jne. Niin ne poistuu tai ainakin pitäisi pienentyä rajusti jolloin tuo 6,5 miljardia leikkaantuu myös rajusti. Koska juuri verojen alentumisella tätä GPS-kyttäysjärjestelmää kaupataan kovaan ääneen. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

      Jos en ole, niin lopulta ehkä tajutaankin eduskunnassa asti, että ei tämä nyt näin voi mennä. Tai kyllä ne sen tietää, ollaan vain hiljaa, että kansa ei ymmärtäisi. Tuo 6,5 miljardia kun on kaivettava valtion kassaan jostain jos ei jopa enemmänkin tulevaisuudessa. Arvata sopii mistä se raha revitään? Aivan monilla varmaan syttyy lamppu päässä, että mistä.

      Joka tapauksessa autoilusta sen ottaminen tarkoittaa, että nyt välissä on tahoja, jotka haluaa tuosta 1,5 miljardista, millä nyt teitä laitellaan kuntoon ja ylläpidetään rakennetaan uutta jne. Niin siitä yksityiset kilometrin kauppaajat/välittäjät tottakai haluaa lisäksi tuottoa. Ja se tuotto otetaan autoilijoilta kuinkas muuten sehän on jo selvää.

      Niin ei varmaan tarvitse olla kovin kummoinen hupiukko tai akka, että tajuaa miten kaava tulee menemään.

      Niin että lopulta, voi olla niinkin, että autoille joudutaan keksimään uusia verotusmuotoja. Tai vain nostamalla tulevaisuudessa kylmästi vaikka polttoaineen hintaa rajusti jolloin 3e/l ei ole hinta eikä mikään tulevaisuudessa. Tai kenties leikataan työttömyyden hoidosta ja lisätään orjatöitä, vaikka se ei ole edes arvaus se on totuus. Ehkä molemmat toteutuu.

      Jotta yhtälö 1,5miljardia + X miljoonaa/miljardia voittoina kilometrikauppiaille + 6,5 miljardia valtiolle = vaikkapa 8,5-10 miljardia tulee pitämään kutinsa, riippuen paljon kilometrikauppiaat haluaa voittoa itselleen. Eikä tuo 6,5 miljardiakaan ole kiveen hakattu se voi olla vaikka 9 miljardia ja se raha otetaan jostain. Mutta ei rikkailta ja rahoja veroparatiiseihin siirtäviltä tahoilta.

      Kansa maksaa kaiken ja suostuu kaupanpäällisiksi jatkuvaan vähintään 10m tarkkuudella.
      Ja tekniikan kehittyessä tulevaisuudessa vieläkin tarkempaan seurantaa, kun ajaa autoaan. Ja ei tuo seuranta siihen jää kun vauhtiin päästään. Kyllä jokaista pyöräilijää ja kävelijääkin pitää rahastaa, että kevyet liikkumisväylät pysyy kunnossa. Mikä taas tarkoittaa lisää seurantaa. Ja lopulta ei ole mitään pyhää mitä ei seurattaisi.

      Missä maailmassa me silloin eletään? Joka tapauksessa siihen maailmaan ei pitkää aikaa tule menemään. Peruskiveä muurataan jo! Ja siitä eteen päin rakentaminen kaiken kattavaan kyttäykseen tulee saavuttamaan aivan uskomattomia muotoja…

      • 3.1.1

        Markku Martiskainen sanoo

        Jup,Venäjällä pentsiini maksaa nykysellään noin 60senttiä/litra.Jos tämä tsydeemi menee läpi niin hellurei muutan Venäjälle!

  3. 4

    Toni E. sanoo

    Lähinnä sellaista mietin että onko tässä yhtiöittämisellä mietitty millään tapaa ulkomailta tulevia? Saavatko virolaiset, venäläiset ja puolalaiset henkilö- ja rekkaliikenteen käyttäjät kulkea ilmaiseksi teillä joista suomalaiset maksavat luultavasti kalliin hinnan?

  4. 5

    Tomi Pasanen sanoo

    Moi!

    Etelä-Afrikassa käydessäni havaitsin kuinka helppoa ja kivutonta on ylimääräisten tienkäyttömaksujen kerääminen valtiolle. Jokaisessa autossa oli taustapeilin edessä tunniste, mikä ilmoitti ja vastaanotti maksuportin läpiajamisen: kaiuttimista kuului aina hauska kilahdus. Jos siis haluttaisiin vain laskuttaa tienkäytöstä niin tällainen systeemi olisi hyvin helppo ja halpa rakentaa nykytekniikalla. Se ei lisäksi hidasta liikennetta ollenkaan ja porttien avulla voidaan myöskin sakottaa keskimääräisen ylinopeuden perusteella. Saataisiin siis laskutus sinne minne haluttaisiin suunnittelemalla porttien paikat sopivasti.

    Tässä toki yksityinen puoli Jää ilman tuloja.

    • 5.1

      Anita Viherpuro sanoo

      Samanlainen systemi Arabiemiraateissa. Hyvin vaivaton tienkayttajalle. Kavahdan ajatusta 24/7 seurannasta.

    • 5.3

      pahalta näyttää sanoo

      Näin tulee käymään jos tälle tie rosvoukselle saada Stoppia. Digita ei ole kehittänyt tv antenni tarjontaa siitään mihin se jäi 2003. Keskellä suomea on valtava aukko tv lähetyksistä. Lapissa lopettaa kahdesta mastosta lähetyksiä.
      Nyt jos milloin kansalaistotelemattomuus on paikallaan jos tiet rosvotaan.

  5. 6

    Sami Lappalainen sanoo

    Ja muistetaan surullisen kuuluisa sähkönjakelun myynti, jonka ei pitänyt tuoda lisäkuluja kuluttajalle, mutta kuinkas kävi, siirtohintoihin tulee tänäkin vuonna huomattava korotus, jota perustellaan tulevilla investoinneilla.

    Tieliikenteen suhteen on jo niskavilloista lähtien kaikki karvat pystyssä. Kun eikö tämä ole jo selvää eriarvoistamista parhaimmillaan? Osta uusi auto, et maksa väylämaksuja, pidä vanha autosi ja sinut kupataan vararikkoon ja työttömäksi. Kannatan kyllä vahvasti ekologista ajoa ja kyllä haluaisin sen uuden auton, mutta itsekin asun hieman sivummassa ja työmatkaa tulee joka päivä yli 50km ja kaiken pahaksi olen sitä surullisen kuuluisaa alle 2300€/kk tienaavaa kansanryhmää, eikä menojen jälkeen paljoa jää rahaa autoon sijoitettavaksi :p

    Tämäkin blogi sai jälleen sapen kiehuun, kun tässä tuli kaikki tiivistettynä ja itse joutuu toteaan että kyllä rivikansalainen on harvinaisen voimaton hallituksen aivopierujen osalta…

  6. 7

    Hannu Hietala sanoo

    Torpata tämä hanke pitää. Ei ”maakunnan” kaikkeen pidä suostua.

    • 7.1

      Markku Martiskainen sanoo

      No mites se nyt menee,käsittääkseni Kepun hallituksessa maakunta on jo maksanut! Eikä siinä viela kaikki. Kts.maakunta uudistus ja sote!!!

  7. 9

    Kaija Laine sanoo

    Ólen seurannut tätä auton käyttömaksu-asiaa hyvin huolestuneena. Teen kahta työtä elääkseni kituuttamalla alle keskiarvopalkan. Yksikään työpaikkani ei ole kotipaikkakunnallani. Ajan siis parikymmentä tuhatta kilometriä vuodessa. Sen lukeman mukaan mikä kerran on esille päästetty laskeskelin että ko. käyttömaksu olisi kohdallani noin 3000 euroa vuodessa. Oletan että autovero poistuisi, mutta diesel- ja polttoainevero varmaan jäisivät. Tänään Berner puhui siitä miten uudet autot säästyisivät maksusta ja maksun suuruus riippuisi auton päästöistä. Kuulostaa ensin kauniin ekologiselta. Mutta käytännössähän tämä tarkoittaa että varakkaat ajavat ilmaiseksi uusilla autoillaan ja rupusakki, me pienipalkkaiset ja esim. nuoret autoilijat maksavat
    raskaimman jälkeen.
    Hirvittää se oravanpyörä että maksaakseni kohtuuttomiin lukemiin nousevan käyttömaksun (siihen ei näillä näkymillä yhden kuukauden tilipussi riitä) joudun ajamaan yhä enemmän.
    Sitä minä ihmettelen miten tämä käyttömaksumalli sopii yhteen hallituksen toitottaman työvoiman vapaan liikkuvuuden lisäämisen kanssa??

    • 9.1

      Varpu Saari sanoo

      Samaa ihmettelen. Ensin parannetaan työllisyyttä kehottamalla tai velvoittamalla ottaa työpaikka kauempaa. Sitten rokotetaan samaisesta asiasta oikein olan takaa.

    • 9.2

      töytön sanoo

      Voi kun on ihanasti Berneri kaltaisiaan ajatellut, että rikkaat säästyyy tältäkin vedätykseltä. Ihan tässä herkistyy miten noin empaattisia ihmisiä on vielä olemassa.

  8. 10

    Matti Meikäläinen sanoo

    Hallitushan suuressa viisaudessaan on päättänyt, että työttömän on otettava työtä vastaan tällä hetkellä jo n. 80 km:n päästä kotoaan. Sinne päästäkseen hänellä on tosin oltava auto. Jos hänellä ei ole varaa maksaa sinne kulkemista, hänelle laitetaan karenssi, jolloin hän jää toimeentulotuen varaan. Maksaako toimeentulotuki nämä töihin (nykyään yhä useammin palkattomiin töihin) kulkemiset myös toimeentulotukena.
    Entäs miten sen autokannan uusiutumisen kanssa on, kun kulut autoilusta nousevat hallitsemattomasti ulkomaisille sijoittajille menevän rahavirran vuoksi (vrt. sähkö) , tuskin uusiutuu sitäkään vertaa, mitä nyt.
    Entäs miten sen tietoturvan/yksityisyyden kanssa on? Ai niin, mihin sitä tarvitaan, ei kai kenelläkään ole mitään sitä vastaan, että kaikki liikkuminen on tiedossa.
    Entäs miten sen järjestelmän hakkeroinnin kanssa?
    Aika mielenkiintoinen on sekin ajatus, että tällaisen järjestelmän rakentaja on keskustapuoluelainen, jonka kannattajat suurimmaksi osaksi käsittääkseni asuvat jossain kehä ykkösen ulkopuolella, ja näin ollen joutuvat suurimmaksi maksajaksi näiden tiemaksujen kanssa. Lisäksi tämä tieverkosto on jo kertaalleen (korjausmaksuineen useampaankin kertaan) maksettu verovaroilla – miten yhden hallituksen aivopierut voivat sen saada poistumaan valtion omaisuudesta niin, että sitä ei koskaan sinne saada takaisin.
    Käsittämätöntä. Omaisuuden voi myydä vain kerran, ja sen jälkeen siitä ei koskaan enää voi saada minkäänlaista tuloa, eikä siihen ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa.

  9. 11

    Rosa Warski sanoo

    Sitä odotellessa, miten työttömät siirtyvät kolmen tunnin ajan autolla töihin ja kotiin päivittäin, ja kustantavat tiemaksut 9 eurolla.

    Sosiaalitoimisto voikin sitten jatkaa valtiollisella varainsiirrolla yksityistetylle tielaitokselle.

  10. 12

    Lauri sanoo

    Antero Pönni: ”Mihin ne 6.5 miljardia ”häviävät”?”

    Eivät ne mihinkään häviä. Niillä maksetaan suomalaisten (sinun ja perheenjäsentesi) terveydenhuoltoa, koulutusta, poliiseja, puolustusvoimia, kulttuuria, ympäristösuojelua jne. Samalla tavalla kuin muidenkin verojen osalta, kyseisten rahojen käyttö on vielä toistaiseksi poliittisen kontrollin alaista.

    ps.
    Käykääpä huviksenne tutustumassa oheiseen dokumenttiin niin näette miten tätä on juntattu eteenpäin. (”Työryhmän ehdotus liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon suunnitelmaksi”). Raportin luku 4.4 liikenneverkkojen yksityistämisestä (sivu 31) on lisätty jälkikäteen ohi toimeksiannon, ministerin päätöksellä. Liitteistä (dokumentin lopussa, sivusta 67 alkaen) löytyy useampikin eriävä mielipide ko lisäykseen (VM, TEM, MMM, EK sekä ST1), näissä luonnehditaan asian valmistelua mm. sanakääntein ”hyvien tapojen vastainen”.

    https://www.lvm.fi/documents/20181/880507/Raportit+ja+selvitykset+1-2016.pdf/1f35531d-789c-4295-ba6b-17097f2baeab

    • 12.1

      Antero Pönni sanoo

      Lähestyin kysymykselläni päättäviä elimiä. Berner ja kumppanit kun väittävät ettei tien käyttäjien rahat riitä tiestön ylläpitoon ja uuden rakentamiseen.
      Käyttäjiltä tulee rahaa ”kun roskaa”, se vaan käytetään isoimmaksi osaksi muualle kun tiestön ja rautateiden hyväksi!

  11. 13

    Mark Andersson sanoo

    Eivätkä autot vieläkään roihua kaupunkien kaduilla.

    Mikä meitä suomalaisia lampaita oikein vaivaa?

    • 13.1

      Taspa Laasonen sanoo

      Jaa no, kenen auto tässä nyt pitäis polttaa? Sinunko?
      Eli se meitä lampaita vaivaa, että ei oikein jaksa ymmärtää miten jonkun kovalla raatamisella hankitun auton polttaminen olisi hyvä idea.
      Lienee syytä miettiä keinoja vähän syvemmin.

      • 13.1.1

        Markku Martiskainen sanoo

        Njiet älä autoas polta,vaan .. Olen kuullut joskus sanonna että: toverit missä jaetaan kiväärit! Tää oli joskus nuorna miesnä tais olla Tämpereellä!

  12. 14

    Jorma lehikoinen sanoo

    TDF sai Digitaan tekemänsä sijoituksensa verkkomaksuina takaisin. Aussiyhtiö maksoi 100 000 000 € enemmän TDF:lle kuin se maksoi kauppahintaa.
    Polittiset kauppamiehet myydessään valtion omaisuutta eivät erota miljardia miljoonasta.

    • 14.1

      Mark Andersson sanoo

      Yle möi verkkonsa Digitalle tilapäistä talousnotkahdustaan kattamaan silloin kun kaupallisten verkkomaksut romautettiin poliittisilla päätöksillä. Lainaa Yle ei saanut ottaa, vaikka se olisi moninkertaisesti maksettu takaisin alle vuosikymmenessä ihan sillä samalla rahalla, jota Yle joutui sitten vuokrana Digitalle maksamaan – ja voitot ulkomaille kotiuttamaan.

      Miksiköhän tämän maan asioista päättämään pääsevät pelkäävät niin hysteerisesti lainaa, että aina panevat Suomen lypsävät lehmät teuraalle? Ja nyt Berner aikoo tyhjentää koko navetan.

    • 14.2

      timo harju sanoo

      Mikä näistä suurista yksityistämisistä on onnistunut?

      Vuonna 2003 valtio myi katsastuksen. Yhtiön nimeksi tuli A-Katsastus Oy. Valtio sai 59 miljoonaa euroa.

      Vuonna 2006 brittiläisen Bridgepoint Capitalin hallinnoima rahasto osti saman yhtiön 395,5 miljoonalla eurolla.

      Kolmessa vuodessa yhtiön arvo siis kuusinkertaistui tai – näkökulmasta riippuen – silloiset päättäjät olivat myyneet valtion omaisuutta 300 miljoonaa alle käyvän hinnan.

      Toisen katsastusjätin K1-Katsastajien omistajaksi tuli samana vuonna espanjalainen Applus eivätkä hinnat suinkaan laskeneet vaan nousivat rakettimaisesti. Näin päättäjät valjastivat kolmisen miljoonaa suomalaista pakolla vetämään kahden ylikansallisen yhtiön vankkureita. Ei ihme, että asiaa pontevasti ajanut Kimmo Sasi ( ja nähtävästi Lipponenkin) on ollut urotyöstä varsin hiljaa.

      Iloiseksi lopuksi yhteisöveroa esim. A-katsastus maksoi 2011 kokonaista 96,46 € ja vuotta aikaisemmin 39,76 €. Vuonna 2014 summa oli 0,002% liikevaihdosta. Näin konsernilaina- ym. järjestelyt ovat toimineet myös Carunoissa, Digitoissa jne. eli se historia on surkea.

      Bernerin suunnitelmat teiden ja väylien yhtiöittämisestä ovat näitä ratkaisevasti paljon valtavampi hanke, ja se pitäisi vielä aloittaa järjettömällä kiireellä vajaan vuoden päästä.

      Tätä taustaa vasten katsastuksen ja sähkö- ja viestintäverkkojen myynti oli liikemiesnerojen ja suvereenien valtiomiesten suorittama ylivertainen liiketoimi, joka jää historiaan yhtä monumentaalisena isänmaallisena tekona kuin Raatteen tie.

  13. 15

    Erkki Posti sanoo

    Nykyhallitus kohtelee maatamme kuin siirtomaata.Kansa ryöstetään ja varat kupataan imperialistien taskuun.

  14. 17

    mika satta sanoo

    Jos julkinen sektori rahoittaa jatkossa erilaisia toimiaan verojen sijasta muilla maksuilla, vähentävät ne edelleen palkansaajan työstään saamaa vastinetta. Siksi nyt meneillään oleva budjettitekninen kikkailu ansaitsisi syvällisen poliittisen keskustelun, jonka aiheena tulisi olla sekä julkisen sektorin kaikkien tehtävien kriittinen arviointi että niihin liittyvän verotuksen oikeutus.

    Tätä keskustelua en ole kuitenkaan nähnyt käytävän. En etenkään valtakunnan merkittävimpien poliitikkojen keskuudessa. Enkä tässä yhteydessä aja itse kaikkien julkisten palvelujen alasaloa tai edes minimointia, mutta kuitenkin niiden kriittistä harjaamista nyt esillä olevan verotuksen pimittämisen sijasta

  15. 18

    Esa Jaakkola sanoo

    Kyseessä on veronmaksajiin kohdistuva petkutus, mutta hieman erilainen kuin Timonen povaa. Tiebusiness on erittäin huono. Siitä ei saa voittoa kunnolla edes miljoonakaupungeissa saati jossain Helsingissä Siksi edes monetaristit eivät halua yksityistää teitä vaan pitää ne valtion infrana. Sen sijaan mustien boksien myyminen koko Suomen autokantaan olisi oiva huijaus, jos se menisi läpi. Kun tieverkko rupeaa rappeutumaan ja vaatimaan suuria satsauksia, se kyllä lykättäisiin takaisin valtion taakaksi.

  16. 19

    Rintsu sanoo

    Anne Berner on se ”mamu” jonka soisi palautettavan sinne mistä tulikin mahdollisimman äkkiä. Muilla ei ole niin kiirettä mutta hän yksin pystyy aiheuttamaan käsittämättömän taloudellisen katastrofin.

    Ylen lähetysverkon myynti taas oli asia jossa Lipposen hallitus käski Yleä ”digitalisoimaan” mutta ei antanut siihen rahoja. Joten ratkaisu oli lähetysverkon myynti. Ja ”odottamattomana sivuvaikutuksena” jatkuvasti kohoavat verkkovuokrat.

    Sillä hinnalla saatiin muutaman kanavan tilalle sata jotka lähettävät uusintoja, kokkiohjelmia, tietokilpailuja. Satakertainen määrä ohjelmaa joilla kanavat pitää täyttää mutta ei penniäkään lisää tuotantoon. Ei tarvitse suurta matikkaneroa arvatakseen miten siinä käy.

    Lähetysverkko, autokatsastus, soneran ilmakaupat… lista on lohduttoman pitkä. Milloin kyseessä on suomen infra niin jokaisen poliitikon puolueesta riippumatta pitäisi miettiä sitä miten se palvelee suomea eikä sitä miten sillä voisi rahastaa tai laittaa lihoiksi.

    Vanhaa sanontaa mukaillen… ei se ole tyhmä joka möhlää kerran tai kaksi. Mutta se on joka ei möhläyksistään opi mitään.

    • 19.1

      Jorma Reijonen sanoo

      Viimeinen kappaleesi on hyvä, mutta epäilen, ettei Berner opi, jos ei ole pakko.
      Lisäisin listaukseesi sähkön siirtomaksun, joka on jatkuvasti nousussa, (Caruna ).
      Sähkömittarit uusittiin, etäluettaviksi, lasku kuluttajille. Mittarinlukijaa ei tarvita, mutta maksut nousee. Saan sähkölaskun mökistä, vaikka sähkö on pois päältä. Jos laitan aurinkokennon ja akut, se on kohta verolla, näin kansalaisia kannustetaan omatoimisuuteen ja ekologisuuteen.

      Jos tienkäytön maksut tulevat, ne varmasti nousevat säännöllisesti, aivan kuin muutkin veroluonteiset maksut. Mp-vero, samaten veneiden verottaminen hankaloittaa kotimaisten yrittäjien asemaa.

      Vesiväyliin liittyvää dataa leviää ympäriinsä, vrt. Suomenlahden turvallisuus. Seuraakohan puolustusvoimat tilannetta?

    • 19.2

      Rosa Warski sanoo

      Ongelma taitaa olla siinä, että Berner on jo oppinut. Ei yksityistämisen tarvitse valtiolle mitään tuottaa, päinvastoin. Eikä Bernerin huolia jääviydestään tulevia tulonmenetyksiä.

      Eri asia on sitten poliittisen uran jälkeen. Hänhän ”aikoo palata eduskunnasta takaisin yritysmaailmaan, kun kansanedustajakausi päättyy”.

      Viite: http://www.paivanlehti.fi/rikottuja-sopimuksia-ja-seurantasiruja-anne-bernerista-tuli-epasuosituin-ministeri/

  17. 21

    sanoo

    Kun jokin kansainvälinen sijoitusyritys ostaa tielaitoksen, ruokatavaraketjun, terveydenhoitoyrityksen tms, on sen tarkoituksena tehdä voittoa, ei suinkaan rakentaa teitä, myydä makkaraa tai hoitaa sairaita. Sijoitusyritykset tekevät kauppaa yrityksillä. Tämä tulee pitää mielessä.

  18. 22

    Anssi Keskiväli sanoo

    Ihan vaan mielenkiinnosta pohdin sellaista, että eikös tähänkin tule perustuslaki vastaan? Nääs kun perustuslaissa on se liikkumisen vapaus, puhumattakaan siitä että pakolliset laitehankinnat ja rahastaminen teiden käytöstä eriarvoistavat ihmisiä.

    TOSIN! Eipä se perustuslaki tullut vastaan pakkodigitalisaation kanssa saatika sen jätevesiasetuksen kanssa, jonka avulla Sipilän jätevesisuodattimia ainoana valmistava ja myyvä yritys rikastutti silloisen omistajansa.
    Eli sori kun otin asian puheeksi. Eiköhän toi Bernerin ajama visio ole enää toteuttamista vaille päätetty ja taputeltu.

    • 22.1

      Rintsu sanoo

      Perustuslaki ei sano mitään siitä pitääkö valtion (tai kuntien) ylipäänsä harjoittaa yritystoimintaa.
      Jotkut yritykset, kuten fortum ja finnair ovat valtion ”strategisessa omistuksessa”, mutta strategiaa voidaan muuttaa koska tahansa.

  19. 24

    Tuija Nieminen sanoo

    Olen Piketty-suomennoksen alkumetreillä. Ihmeen vähän näkee tästä teoksesta keskustelua julkisuudessa.
    Perusväitehän on tämä
    ”Jos pääoman tuotto ylittää pitkällä aikavälillä tulojen ja tuotannon kasvun, kapitalismi tuottaa eriarvoisuutta.

  20. 25

    Kaapo sanoo

    Nyt kaikki boikotoimaan tätä järjetöntä hanketta. Sammuta autosi joka päivä klo: 12:00, 2min ajaksi keskelle ajoväylää niin kauan kunnes tämä järjetön suunnitelma kuopataan. Tälle on myös FB-ryhmä johon kannattaa liittyä. Näytetään päättäjille närhen munat

    https://www.facebook.com/groups/1260923610668471/

    Loppuu tämä suomalaisten kuppaaminen!!!!

  21. 26

    Siru Pola sanoo

    Sipilä ja Soini antavat Bernerin puuhata rauhassa, jotta huomio heidän omasta touhuilustaan ei olisi tarkasteltavana.

    Seteliselkärankaisia sanoisin.

    Mutta mikä on se taho ja kenen pyynnöstä ja eduksi Berner tätä puuhailua vie eteenpäin ?
    Siis ihan konkreettisesti mikä firma ?

    Kansahan tuosta ei tule saamaan muuta kuin kulut korvattavakseen.

    Ja tiestö rapistuu, koska kunnossapitovelvoitettahan ei oikeuksisen siirrosta seuraa.

    Kohta saadaan ruuhiin ja soutuveneisiinkin paikantimet. Jotta jos ylittää (vaikea mennä alta) laivareitin, niin ei kun markat operaattorin kautta vaan väyläoikeuden haltijalle !

    Kohta päästään myös polkupyörät rekisteröimään ja laitetaan niihinkin paikantimet. Ja ehkä kenkiinkin. Mitenkähän ratkaistaan avojaloin jalkaisin kulkevien veronmaksajien rahastaminen.

  22. 27

    Joonas Mustonen sanoo

    Nyt on Saku kyllä sortunut pahemman luokan populismiin. Koko kirjoitus on yksi ”Slippery slope” – argumentti joka vieläpä perustuu väärälle tiedolle.

    Ensinnä ”Slippery slope”: Tässä ehdotetaan yhtiöittämistä, ei yksityistämistä. Väite että jälkimmäinen välttämättä seuraa ensimmäistä on yhtä huono, kuin homofoobikkojen käyttämä argumentti että homoavioliittoa seuraa välttämättä moniavioisuus ja parisuhde eläimen kanssa. Hallituspuolueet ovat nimenomaan kiistäneet haluavansa yksityistää tiet.

    Väärä tieto: Hallitus ei ole ehdotamassa pakollista GPS seurantaa. Se on yksi alunperin vasemmistoliiton liikenneministeri muutama vuosi sitten. Se tuskin toteutuu, koska sitä vastustaa ainakin persut ja kokoomuksen liberaali siipi. Lukekaa vaikka mitä lepomäki on asiasta sanonut: http://elepomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229178-liikennekaaressa-tarkkana

    Bisnes on rikitöntä vain jos kyseessä on monopoli. Jos valtio omistaa tiet, joista perii käyttömaksua esim. ridesharing palveluilta, niin kerro minulle miten tämä on riskitöntä bisnestä ridesharing palvelulle? Tai tai niille vakuutusyhtiöille jotka kilpailevat samoista asiakkaista?

    Täyttä puppua.

  23. 28

    Anna-Katriina Lius sanoo

    Minua jaksaa hämmentää erityisesti keskustalaisten täydellinen sokeus harjoitetun politiikan järjettömyydelle ja lähes sataprosenttinen kuuliaisuus Sipilälle. Tuntuu, että mikä tahansa menee läpi. Sipilä saa tehdä mitä lystää, kentän tuki ei horju. Myös tuki Bernerille pysyy. Viimeaikaisten galluppien mukaan Keskustan piirihallitusten jäsenien keskuudessa luottamus Berneriin on jopa lisääntynyt. Luottamus Sipilään on yli 90% ja tyytyväisyys hallituspolitiikkaan lähes 90% sekin. Tyrmääviä lukuja!

  24. 29

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Jos Live Oy jostain käsittämättömästä syystä perustettaisiin ja tienpätkistä olisi täysi varmuus, mikä on valtion, kunnan tai yksityistä tietä, olisi jo otettu pitkä harppaus. Oletus on, että tiet ja niiden omistajat ovat hyvin hallinnassa ja rekisteröitynä, mutta pelkään, että käytännössä joihinkin vanhoihin pätkiin voi sisältyä kiistoja.

    Liikejuristit saisivat osakeyhtiön yhtiöjärjestyksineen säällisellä aikataululla pystyyn ja apporttina siirtyisi valtavan euromäärän edestä veronmaksajien kertaalleen maksamia teitä ja muita väyliä, joita vastaan yhtiö saisi helposti tarvittavaa käyttöpääomaa pankeista.

    Yhtiön johtoon, niin operatiiviseen kuin strategisen, valittaisiin tietenkin maan tai maailman parhaita kykyjä kilpailukykyisellä palkalla (kiky merkitsee tässä eri asiaa kuin kiky-sopimuksessa).

    Pystyssä olisi sitten uusi uljas, valtio-omisteinen yhtiö. Määritelmällisesti se olisi julkinen hankintayksikkö, joka toteuttaa yleisen edun mukaisia tarpeita ja jonka hallinto- johto- ja valvontaelimet nimeää valtio.

    Yhtiön täytyisi pysähtyä tässä vaiheessa miettimään, lasketaanko operaattoripalvelut myynniksi vai hankinnaksi. Kallistun jälkimmäiseen vaihtoehtoon, mikä merkitsisi hankintalain soveltamista ja mm. sen miettimistä, onko kyse käyttöoikeussopimuksista ja millä menettelyllä saadaan innovatiivisia ratkaisuja vai saneleeko yhtiö palveluiden sisällön tarkkaan ja haettaisiin vain, kuka halvimmalla hoitaisi homman. Kilpailusta täytyisi ilmoittaa EU-laajuisesti ja siihen voisi osallistua myös ulkomaisia toimijoita.

    Todennäköisesti yhtiön täytyisi ensin kilpailuttaa ”musta laatikon” tekninen ratkaisu siihen liittyvine tietojärjestelmineen, jotta operaattorit tietäisivät millaiselle alustalle palvelunsa rakentavat.

    Onneksi minun ei tarvitse vaivata päätäni tätä enempää ja mitä ilmeisimmin ei kenenkään muunkaan, koska hanketta ovat julkisesti vastustaneet monet hallituspuolueiden täyspäiset edustajat.

  25. 30

    Jukka Hirvonen sanoo

    Seurattuani tämän ehtoisen emännän ministeröintiä, olen tullut siihen tulokseen, että mitä tahansa lääkkeitä/stimulantteja hän käyttääkään, haluan samanlaisia ja heti.
    Jos olisin koko ajan noin sekaisin ja irti tästä ajasta ja paikasta, elo saattaisi kääntyä ihan väistämättä euforian puolelle, velat muuttuisivat saataviksi ja näkisin itseni peilistä paljon hoikempana ynnä nuorekkaampana.

    Se päivä, kun minun perse ruvella maksamaani autoon yritetään asentaa jonkinlainen seurantalaite, alkaa aivan täysin rajoittamaton esivallan vastustamisen kierre. Siihen tulee liittymään myös lehmänpaskan vientiä peräkärryllä sinne, missä Berner ja insinööri ministeröivät. Nämä kaksi ovat tämän maan kansalaisen suurimmat viholliset, molempien inhimillisyysprosentti on miinus sata, kaikki halutaan muuttaa Amerikan malliseksi selviytymishelvetiksi työttömille, sairaille ja vanhuksille.

    Sipilä esiintyessään Terrafuckin pipo päässään julisti ihmeen tapahtuneen, jätevesiongelma oli poistunut iäisesti ja että noin ilmoitusluontoisesti hukataan sinne paskaläjään 100 miljoonaa näin ja sitten tämä hoonosoomi kotka haluaa vielä myydä loput Suomesta joillekin yksityisyrityksille… jos ei persut ja kokkelit kaada tätä älyttömyyttä, on aika nousta vastarintaan moista älyn kalifien laumaa vastaan.

    • 30.1

      Markku Martiskainen sanoo

      Jesss,onneks Venäjä on!! Suomi tuntuu nyt takapajulalta. Sitäpaitsi meille ei varmasti ole edes kerrottu kaikkea.

  26. 31

    Kari Rissanen sanoo

    Arvatkaas tuleeko tästä myös ylinopeussakkoautomaatti? Mustan laatikon avullaan näkee, mikä auto ajaa mitäkin nopeutta. Mietityttää vielä, että paljonko valtio maksaa datan tuottajille, noille tienpätkän ostaneille.

  27. 32

    tyätön sanoo

    Ihmettelen vain eikö ole mitään keinoa pysäyttää näitä hallituksen kettuja kanatarhassa.

    Voi muuten olla, että sitten jos järjestelmä tulee käyttöön, niin tiemaksun lisäksi postiluukusta voi napsahtaa samalla kertaa ylinopeussakko. Jos tiedetään ajoneuvon sijainti ja kellonaika muutamassa pisteessä, niin siitähän on aika helppo laskea ajoneuvon nopeus. Ja ei kun valtiolle lisää sakkorahaa. Tai siis jollekin yhtiölle, jolle homma on ulkoistettu.

    • 32.1

      Rosa Warski sanoo

      ”Ihmettelen vain eikö ole mitään keinoa pysäyttää näitä hallituksen kettuja kanatarhassa.”

      Aseeton kansalaisvastarinta. Ja vahingon jo tapahduttua kansan tahdon vastaisesti myydyn omaisuuden kansallistaminen.

    • 32.2

      töytön sanoo

      Johan siellä telkussa joku ”asiantuntija” kehui estotta tätä ja sanoi juurikin että saadaan samalla ylinopeudet kuriin 🙂 Elikkäs juuri tätä ne suunnittelevat. Joutuu todella ajoissa aamulla lähtemään huristelemaan 100km päähän palkattomiin töihin, ettei vaan sakkoa napsahda kiireessä, karenssin pelko persiissä kun koko ajan palkka…työttömyyskorvaukseen.

  28. 33

    Tasavallan kansalainen sanoo

    Tietilaston 1.1.2013 mukaan maanteiden pinta-ala, teitähän on eri levyisiä, on vähintään 534 neliökilometriä. Tien suoja-alue on 20 m tien keskiviivasta, siis 40 m yhteensä, se tekee 3124 km2. Tällä suoja-alueella voi tienpitäjä rajoittaa maanomistajan oikeuksia rakentamiseen ym. Kokemäen kunta on 531 km2, Oulu on 3113 km2.

    B. ja kumppanit on siis yhtiöittämällä siirtämässä pois Eduskunnan hallinnasta Kokemäen, jopa Oulunkin suuruisen alan Suomesta. Ja jos käy niinkuin ennenkin on käynyt, se myydään muutaman vuoden kuluttua kahdella eurolla sopivalle ostajalle.

    Hieno satavuotislahja.

  29. 34

    Saku Timonen sanoo

    Kaikille kommenttien moderoinnista valittaville taas kerran tiedoksi:

    Tämä ei ole mikään keskustelupalsta eikä moderoinnista ole valitusoikeutta.

  30. 35

    Mirja Pekkonen sanoo

    Bernerin kaavailuja on linkitetty tuonne Facebook-keskusteluun. Tällä hetkellä näyttää siltä, että uuden auton ostosta saa huomattavat verovähennykset. Sen lisäksi uudesta autosta saa vapautuksen käyttömaksusta muutamiksi vuosiksi.

    Vaikka uuden auton hinta laskeekin, niin edelleen uusi auto on ja pysyy vain haaveena useimmille meistä. Näinollen tämä uusi systeemi kurittaa taas raskaimmalla kädellä pieni- ja keskituloisia henkilöitä.

    Autokannan uudistamista vaaditaan siksi, että uudet, vähäpäästöiset autot muka vähentävät ilmastokuormitusta. Monet tahot kyseenalaistavat tämän. Uuden auton valmistusprosessi aiheuttaa niin paljon päästöjä, että ne eivät korvaudu auton eliniän aikana varsinkin, jos pyritään lyhentämään autojen käyttöikää.

    Tosiasia lienee, että jo valmiiksi pienikulutuksinen ja vähäpäästöinen, hyvin hoidettu ja mahdollisimman pitkän elinkaaren omaava auto säästää luonnonvaroja ja vähentää ilmastonmuutosta enemmän kuin iso liuta uusia autoja. Sellainen auto on tähän asti säästänyt myöskin omistajansa kukkaroa. Jatkossa näin ei ole, koska käytetystä autosta joutuu maksamaan enemmän käyttömaksua kuin uudesta autosta ja väylämaksut maksetaan ajettujen kilometrien mukaan jolloin pienellä kulutuksella ei ole ajamisen hintaan merkitystä.

    Kaikin puolin järjetön idea puhumattakaan siitä, että se seurantalaite tulee olemaan perustuslain vastainen.

    • 35.1

      timo harju sanoo

      Jouluaaton haastattelussa (HS 24.12) Berner sanoi, että hän haluaa haluaa tulla historiassa muistetuksi ministerinä, joka teki ”kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja”.

      Peter Englundin kirjassa ”Kirjeitä nollapisteesta” (kannattaa lukea!) on essee, jossa hän käsittelee maailman vallanpitäjiä. Kaikki he Hitleristä Staliniin ovat halunneet rakentaa muistokseen monumentteja.

      En tietenkään rinnasta Berneriä hirmuhallitsijoihin, mutta ideologiansa mukaista monumenttia itselleen näyttää Bernerkin rakentavan. Hän nimen omaan sanoi, että haluaa tulla muistetuksi tästä yhtiöittämisestä ”vielä 20 vuoden kuluttua”.

      Yhteistä historian hallitsijoille, etteivät monumentin rakentamista voi järkiperusteet tai yleinen tyrmistys estää.

      Ja Sipilästä olemme saaneet pohjoismaiden Erdoganin. Tänään 10.1. hän syyttää Hesaria väärien tietojen levittämisestä. Hesari kiistää Sipilän väitteet!

  31. 36

    Mirja Pekkonen sanoo

    Pitää vielä kysyä, kuten monet muutkin ovat lukemattomissa keskusteluissa jo kysyneet, että mistä valtio kaivaa ne menetetyt verotulot tilalle. Nyt autoilua verotetaan noin 8 miljardin edestä ja tiestön ylläpitoon laitetaan noin 1.5 miljardia. Loput menevät tämän yhteiskunnan pyörittämiseen.

    Mistä se 6.5 miljardin vaje otetaan, kun tiet oletettavast annetaan vuokralle lähes ilmaiseksi ja sitten myydä livautetaan jonkun ajan päästä halvalla.

  32. 37

    Mirja Pekkonen sanoo

    Ei ihan varsinaisesti blogin aiheeseen liittyen mutta vähän sivuten. Katsoin juuri uutiset ja lakivaliokunnan puheenjohtajan Kari Tolvasen haastattelun. Kyse on sakkojen huomattavasta korottamisesta ja Tolvanen puuttui niiden korotusten perustuslainvastaisuuteen. Sanoi ihan suoraan, että olisi se hallitus voinut enemmän perustuslain perään katsoa mutta kun ei sitä tehnyt niin lakivaliokunta nyt sitten puuttui asiaan.

    Tolvanen on siviiliammatiltaan ylikomissario ja nykyisin Mielenterveyden Keskusliiton puheenjohtaja. Voisin kuvitella, että hän ei ihan pureksimatta niele kaikkia muitakaan nykyhallituksen kotkotuksia vaikka kokoomuslainen onkin.

  33. 38

    Simo Montonen sanoo

    Tää on ehkä tyhmää mutta mulla/meidän perheessä on Vallila tuotteet bannattu. Onhan ne hienoja ja joitakin valitettavasti ostettu kuten lapsille matto ja itselle ostoskassi mutta tästä lähin EI IKINÄ ENÄÄ.

  34. 39

    Ingmar Forne sanoo

    Tapahtui 1600-luvulla että Ruotsin valtio yksityisti sotalaivastonsa ylläpitoa. Sitten syttyi sota, ja sotalaivastolle olisi ollut tarvetta. Mutta silloin huomattiin että yksityiset ylläpitäjät olivat pistäneet ylläpitoon annetut rahat omiin taskuihinsa, ja antaneet sotalaivaston alukset lahota. Historiasta opimme ainakin sen ettemme opi mitään historiasta. Ja vielä vähemmän jos ei historiaa edes tunneta. Nyt ollaan tekemässä samaa virhettä kun Ruotsin valtio teki 1600-luvulla sotalaivastonsa ylläpidon kera.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *