Politiikan käypäläiset

-Osana poliittisen kulttuurin muutosta on saatava uudenlaista tulosvastuullisuutta – tulos tai ulos. Näihin tehtäviin ei pidä jäädä roikkumaan, jos tuloksia ei tule. Jos emme nyt saa riittäviä tuloksia aikaiseksi, en ole tässä neljän vuoden päästä.

Näin sanoi hallitusta muodostanut Juha Sipilä huhtikuussa 2015.

Maakuntien keskustalaiset ovat epäilleet, että Berner on politiikassa vain pistäytymässä.

– Se pitää paikkansa. Jotta voin tehdä haastavia ratkaisuja ja nähdä isoja kokonaisuuksia, minulla pitää olla tiettyä riippumattomuutta, hän vastaa.

Näin vastaa Sipilääkin rakettimaisemman nousun liike-elämästä suoraan politiikan huipulle tehnyt liikenneministeri Anne Berner. Hän ei edes teeskentele olevansa millään tavalla vastuussa äänestäjilleen ja koko Suomen kansalle, vaan sanoo suoraan pitävänsä etäisyyttä sinne päin. Hän on kuin konsultti, joka on pantu tekemään likainen työ ja kun se on tehty, niin hän poistuu. Muut saavat siivota sotkun.

Siivottavaa sotkua riittää. Bernerillä on selkeä tarkoitus yksityistää VR, yhtiöittää tieverkosto ja pakottaa jokainen autoilija asennuttamaan kallis seurantalaite, jonka avulla teleoperaattorit ja muut yksityiset toimijat rupeavat laskuttamaan jo kertaalleen veroilla maksettujen teiden käytöstä. Postin hän on jo käytännössä tuhonnut ja Finavian vastuuhenkilöiden oikeudenkäynnin estäminen taidetaan painaa villaisella.

Berneriltä ei ole koskaan kuultu sanaakaan köyhyydestä ja eriarvoisuuden kasvamisesta. Ne eivät häntä kosketa, joten hän ei viitse edes teeskennellä piittaavansa. Pääministeri Sipilä sen sijaan viitsii teeskennellä, vaikka juuri hallituksen päätöksillä kansaneläkeindeksiin sidotut sosiaalietuudet pienenivät, työttömyysturva heikkeni ja asumistuki sekä lääkekorvaukset alenivat. Nyt hurskastelu eriarvoisuuden kasvusta huolestumisella on lähinnä irvokasta.

Mutta eipä hätää, Sipilän mielestä talous kasvaa nopeammin kuin yksikään asiantuntija on osannut ennustaa. Tätä ei usko kukaan muu kuin korkeintaan hallitus itse ja sekin vain virallisesti. Kansan enemmistö on saanut tarpeekseen sekä Sipilästä että hänen koko hallituksestaan. Ihan konkreettista näyttöä siitä saatiin, kun kansa buuasi ja vihelsi Sipilälle kansalaistorin uudenvuodenjuhlassa kuin aikoinaan Nicolae Ceaușesculle.

Nämä liike-elämästä tulleet politiikan käypäläiset voisivat häipyä tuhoamasta hyvinvointivaltiota. Jos he eivät ymmärrä miten tässä näin kävi, niin siteeraan juuri äsken lukemaani Pekka Vennamon Fb-päivitystä:

Yritin vakuuttaa poliitikkoja ja suurta yleisöä jo 1980-luvun lopulla siitä, että politiikan ja yhtiöiden johtaminen on kaksi eri asiaa ja niihin liittyy kaksi eri arvomaailmaa, joita ei pidä sekoittaa keskenään.

Yrityksen johtaminen on itsekästä puuhaa ja yrityksen oma etu on määräävä arvo. On vedettävä kotiin päin kaikin mahdollisin keinoin.

Poliittinen johtaminen on yhteisöllistä puuhaa, jossa tavoitellaan yhteistä etua ja heikomman auttaminen on määräävä arvo.

Mikäli yhteiskuntaa ryhdytään johtamaan yritysten arvoilla, saadaan aikaan itsekkäiden oman edun tavoittelijoiden yhteiskunta, jossa tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta ei ole tietoakaan.

Mikäli yrityksiä ryhdytään johtamaan politiikan arvoilla, saadaan aikaan kannattamattomia ja tuhoutuvia yrityksiä.

Puutuin asiaan aikanaan siksi, että kilpailutilanteeseen siirrettyjä Postia ja Teleä yritettiin johtaa politiikan arvoilla. Nyt näyttää ongelmana olevan se, että yhteiskuntaa yritetään johtaa yritysten arvoilla. Molemmat tavat ovat tuhoisia.

 

Kommentit
  1. 1

    Joni Pelkonen sanoo

    Turha kai kenenkään väittää, etteikö propaganda purisi. Keskustapuoluetta on vuosikymmeniä markkinoitu mielikuvilla: perhe, isänmaa, uskonto, maaseudun idylli (jokainen tehomaataloutta ja lannoitefosforilla ja ylikalastuksella pilattuja vesistöjä nähnyt on ”idyllistä” hieman eri mieltä), maltillisuus jne.

    Tosiasiassa puolueen liikeidea on aivan liikemaailman tavoin huolehtia pienen puolue-eliitin hyvinvoinnista, joka kiittää saamastaan tuesta sitä rahoittavia sidosryhmiä ja näin piiri pyöriii vuodesta toiseen kuin ikiliikkuja. Sidosryhmiin on kelvannut niin suuryritykset kuin lahkolaiset kuin hämäräliikemiehet, ainoa meriitti on raha ja valta. Suosiminen ja korruptio aiheuttavat yhteiskunnalle tietysti mittavia vahinkoja.

    Kun propagandalla onnistutaan peittämään tämä tosiasia, siirtyy aiheutettu vahinko jonnekin muualle. Jälleen propagandan keinoin syyllistetään jo valmiiksi huono-osaiset ja siirretään aiheutettu vahinko heidän kärsimyksikseen.

  2. 2

    Tarja Elonen sanoo

    Kun poliisitointakin ajetaan alas
    Poliisin talousarviorahoitus vuosina 2014-2017 (tiedot sisäasianministeriöstä 29.12.2016, ),
    2014 2015 2016 2017
    731 422 000 736 316 000 730 286 000 696 678 000
    niin, onko tarkoitus tämäkin homma myydä yksityiselle.
    ( Huom. 2015 sisältää kertarahoituksen n. 3 milj. euroa turvapaikanhakijatilanteeseen.)
    VAI olisiko syytä kannattaa poliisin reusrssien (eli lkm) turvaamista lailla?
    Anna kannatuksesi nyt, 8.1. se on jo myöhäistä,
    linkistä https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2085

  3. 3

    Virva Heinonen sanoo

    Pekka Vennamo puhuu kokemuksesta, hyvin. Suosittelen tutustumaan tai lukemaan uudestaan blogisi Mitä täällä tapahtuu. Sipilä kahmii päätäntävaltaa ohi eduskunnan. Toivon että seuraavassa eduskunnassa ollaan hereillä ja tarkempia, jottei valta keskity sinne minne se ei kuulu. Eli kansalaiset katse peiliin ja toimitaan kun on äänestyksen aika. Myös tässä välillä osallistutaan, kesksutellaan avoimesti. Unohdetaan nimittely ja alatyyli ja puhutaan asiaa.

  4. 4

    Jaakko Lautaoja sanoo

    Kun jnousukausi on alkanut jo muualla, tulee se väkisin meillekin, mutta hallituksen on turha kuvitella sillä olevan asiaan osaa tai arpaa. Maailmantalous kulkee omia teitään ja sen myötä yritykset joko pyörivät tai seisovat. Hallitukset ovat sen edessä täysin kyvyttömiä.

  5. 5

    Mark Andersson sanoo

    Berner ei pelkästään häivy muhkea tili taskussaan, vaan myös nauttimaan aikaansaannoksistaan, jotka lihottavat hänen ja kaltaistensa tilejä entisestään.

    Muille nuo aikaansaannokset ovat silkkaa tuhotyötä.

    Miksi ihmeessä autot eivät vieläkään roihua kaduilla?

    • 5.1

      Rintsu sanoo

      Koska minä ja moni muu on kiltti, lainkuuliainen, elämää arvostava ja toisia kunnioittava.
      Ja mulla on valtion maksama koulutus siihen miten taistelupanssarivaunun saa palamaan jos huvittaa joten autojen polttamisessa ei ole mulle mitään haastetta. Eikä se auto tai sen omistaja ole tehnyt mulle mitään pahaa joten en sattumakaupalla ala tuhotöitä tekemään.

  6. 6

    Ritva Rask sanoo

    Kotikaupunkini Hämeenlinnan on valtioyhtiö VR motittanut niin, että osa pääkaupunkiseudulla työssä käyvistä on vaihtanut työmatkansa kulkuvälineen busseihin tai yksityisautoihin.
    Onpa paikallislehdessä ollut sellaisiakin kirjoituksia, että VR:n supistusten johdosta vakituinen työpaikka oli pakko jättää.
    VR on pariinkin kertaa käynyt kutsuttuna selittämässä hämeenlinnalaisille käyttäjille ja poliittisille päättäjille, miten kannattamatonta se pysähdys (3 min.) on. Samaan aikaan Sipilän kotiasema sai ylimääräisen pysähtymisen entiseen tilanteeseen verrattuna.
    Tässähän täytyy olla takana ISO SUUNNITELMA yksityittämisestä, joka on tuhat kertaa toivottavampaa kansalaistenkin mielestä, tämän palvelutason hurjan laskun jälkeen.
    Salakavalaa touhua!

  7. 7

    Risto Juujärvi sanoo

    Eikö kilometripohjainen verotus ole luonnollinen jatkumo bensan verottamiselle jos autojen kulutus laskee ja osa siirtyy sähköautoihin?

    Onko kenelläkään hyviä kokemuksia julkisen puolen tuottamille tietojärjestelmille? Kalliita ja huonoja. Yksityinen osaa valmistaa ”kalliit” seurantalaitteen halvemmalla kuin valtio. Minun muistissa ovat terveydenhuollon tietojärjestelmät, sähköiset reseptit jne. Ei ne nekään tule kenellekään ilmaiseksi.

    En ole yksityistämisen kannalla. Lopputulos on keskimäärin huono. Ei kuitenkaan kannata ajatella mustavalkoisesti. Valtio osaa olla joissakin asioissa tehoton, yksityinen vetää välistä. Molemmissa ovat huonot puolensa.

  8. 8

    Rintsu sanoo

    Onko Pekka Vennamo tosiaan kirjoittanut noin?

    Tommoiselle puheelle täytyy nostaa Hankkijan lippistä. Tuo on valtiomiehen puhetta eikä sipilöintiä tai berneröintiä.

    Valitettavasti vaan kolmekymmentä vuotta myöhässä sen jälkeen kun edesmennyt SMP sai lempinimensä ”Suljetaan Maaseudun Postit”.

  9. 9

    HTK sanoo

    Politiikan käypäläisiin nähden avainasemassa on kepun eduskuntaryhmä. Julkisen liikenteen palvelulle erityisen paljon tuhoa tuottavalle Anne Bernerille kepun maakuntien kansanedustajat voisivat perustellusti, jos heillä yleensä on minkäänlaista rohkeutta ja selkärankaa, osoittaa epäluottamuslauseen ja vaatia ministeriä vaihdettavaksi. Kepun kannattajat varmasti hyväksyisivät ministerinvaihdoksen. Vaihtoihan kokoomuskin veroparatiisiministerinsä. Liikenneministerin vaihdos toimisi myös varoituksena Juha Sipilälle.

    Paljon vähäpätöisimmistäkin epäonnistumisista saa potkut tehtävästään. Esimerkiksi nuorten jääkiekkovalmentajalle annettiin pikapotkut kesken kisojen. Bernerin toheltamista on jo liian kauan katseltu. Tämän päivän vahingot laskutetaan huomisen hintoihin. Berner ei pääsisi rivikansanedustajana tekemään saman suuruista vahinkoa kuin ministerinä.

    Jos ei Berneriä vaihdeta, niin voi kysyä onko kepun johto, eli Juha Sipilä, tehdyt salaisen ”diilin” Perheyritysten Liiton kanssa, koska sen näkyvät toimijat Anne Berner ja Matti Vanhanen on nostettu kepun keilapäättäjiksi.

    • 9.1

      Hartsa sanoo

      Selvähän se on, että Sipilä nimenomaan nosti Bernerin ministeriksi toteuttamaan ennalta sovittua agendaa. Berner on hyvä bulvaani, koska on täysin riippumaton poliittisesta vastuusta.

  10. 10

    AikaMies sanoo

    Apua – miten rautalangan väännän?
    Vuoden päästä maksan tienkäytöstä. Maksanen lisäksi nykyiset verot(kin)?
    Koskeeko tienkäyttömaksu vain ja ainoastaan ”valtion teitä”? Jos ei, miten erotellaan kulkureitit kilometrejä seuraamalla tai ajoreittejä tutkailemalla laittein, joita ei vielä ole kuin kuvailtu tai kuviteltu? Miten muuten koko homma eroaa ”tietulleista”.
    Jos koskee , >/b> niin perikö/saako yksityistien hoitokunta osansa ja
    miten kuntien omat tiet/kadut rahoitetaan? Seurantaanhan tuossa riittänee kartatonkin seurantajärjestelmä.

    Millä matematiikalla laskien moninaisten toimijoiden ja urkintajärjestelmien toteuttaminen on taloudellista?

    Meinaan jotta valtaan kait kuuluu vastuu. Ministeri Berner, luvatessaan liikennekaariensa jälkeen siirtyä muistojen joukkoon, on edesvastuuton. Pakenee kuin pikkupoika pahanteosta.
    Epäilen edelleenkin, mitään salaliittoteorioita kehittelemättä, että todellinen ihmeellisten innovaatioiden ja toteutumattomien toiveiden ideapaja ja sen ideanikkarit, eli pahantekijät ovat vielä tavoittamattomissa tai ainakin uusia utopioita kehittämässä keskusteltavaksi.

    • 10.1

      AikaMies sanoo

      Nopeaa toimintaa. Lukeekohan joku näitä Sakujakin?
      YLE/Trafi julkitoi 3.1 sopivien valvontalaitteiden olemassaolon. Salaisuushan se tosin ei ollutkaan…
      Hakusessa on kuitenkin mistä maksetaan? Kaikki kulkeminen vai ”valtion tiet”?
      Miten, mitä ja kuka valvoo? Kenen vastuulla valvontalaitteiden toimivuus on?
      Laskeeko autoverotus (ja mahdolliseti yksityistiemaksut ja kuntavero katujen osuudelta) vastaavasti vai onko tienkäyttömaksu tosiaan uusi kanssakulkijan kuluerä?

      Valvonta on varmasti teknisesti toteutettavissa. Ehkä tarpeellinen on uudistuskin mutta aikataulu lainsäädäntöineen, laiteasennuksineen/laitetoimituksineen ja valvontaohjelmistoineen ei tunnu realistiselta.

  11. 11

    HTK sanoo

    Pekka Vennamon lisäksi nykyhallituksen päätöksiä arvostelevat myös kokoomuksen veteraanikansanedustaja Pertti Salolainen ja ex-puheenjohtaja, ministeri Ilkka Suominen. Tuoreessa twitter-viestissään Pertti Salolainen varoittelee sote-ratkaisun johtavan alan suuryritysten kermankuorintaan. Niiden veronmaksu Suomeen tulee myös hänen mukaansa epävarmaksi. Ilkka Suominen pitää liikenneinfran yhtiöittämistä vastuuttomana.

    Yhteisen omaisuuden hävittämisestä koituvat vahingot tulevat kansan maksettavaksi, vahingonaiheuttajien päästessä kuin koira veräjästä

    Ilmeisesti Juha Sipilän ja Anne Bernerin ajattelutavan mukaan Suomen valtio on ikään kuin suuri liikepankki, jonka pitää tuottaa voittoa osakkeiden omistajille ilman sen syvempiä sosiaalipoliittisia merkityksiä.

  12. 12

    MH sanoo

    Liike-elämässä olleet ovat tottuneet siihen että asioita tehdään välillä nopeastikin, se taas ei poliittisessa maailmassa käytännössä koskaan onnistu. Luultavasti eivät ole tottuneet siihenkään että mitä tahansa ikinä tehdään niin löytyy n+1 tyytymätöntä kusemassa kintuille. Sikäli tämäkin kijroitus menee vähän siihen kategoriaan, että se ei sisällä minkäänlaista vaihtoehtoa millekään, ainoastaan ympäripyöreän vaatimuksen ”hyvinvointiyhteiskunnan tuhoamisen lopettamisesta”, vaikka tosiasiallinen tilanne on se että se ”hyvinvointiyhteiskunta” tuhoaa ihan itse itsensä mikäli taloutta ei saada jonkinlaiseen tasapainoon.

    Siksi ihan mielenkiinnosta kysymys: miten Sakun mielestä kestävyysvaje pitäisi paikata? Nyt ollaan vuodesta 2008 asti menty syömävelalla (ts. tulot eivät ole riittäneet kattamaan juoksevia kuluja, eli nämä ns. hyvinvointipalvelut on kaikki rahoitettu velaksi mikä on pidemmän päälle täysin kestämätön tilanne ja tasan samaa mitä Kreikka teki tunnetuin seurauksin).

    • 12.1

      Saku Timonen sanoo

      Hallitus ottaa tänä vuonna enemmän velkaa kuin yksikään edeltäjänsä ja alentaa hyvätuloisten veroja. Tältä pohjalta voisi ruveta miettimään vaihtoehtoja.

  13. 13

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Perkaamaton alue on erilaiset suorat ja epäsuorat yritystuet. Asiantuntijat moittivat niitä tehottomiksi ja rakenteita sekä kilpailuasetelmia vääristäviksi. Vuositasolla puhutaan merkittävän suurista ja vaikuttavista euromääristä.

    Tahtotilaa niiden perkaamiseen ei tunnu löytyvän.

    Tukia tulee suoraan valtion ja kuntien budjeteista, julkisista rahastoista ja säätiöistä. Trump puhuisi biljoonista, mutta minä tyydyn miljardeihin.

    • 13.1

      Rintsu sanoo

      Tossa on vähän sama kuin Turun telakassa. Telakka itsessäänhän ei siirry mihinkään. Se vaan joko tuottaa, kannattaa ja työllistää tai sitten ei. EijaRiitta Korholaa lukuunottamatta harvoin joutuu kokoomuspoliitikkoa kehumaan mutta Häkämiehelle ansioksi laskettakoon se, että antoi telakan osaaviin käsiin.

      Soklin kaivosoikeudet on sit toinen juttu, niitä ei olisi ilmaiseksi tarttenut antaa.

      Mut Talvivaarassa on paljon samaa. Siellä on miljardien arvoiset mineraalivarat joilla ei osaamattomissa käsissä ole onnistuttu tekemään mitään muuta kuin ympäristötuho ja järkyttävä sellainen. Ja ainoa paikka mistä on kunnolla kaivettu on valtion kassaholvi. Talvivaaran jos vaikka antaisi osaaviin käsiin niin se olisi hyvä kauppa jos se alkaisi toimimaan ja tuottamaan. Omistussuhteista viis.
      Mutta tää nykyjärjestely jossa kaivos ei tee muuta kuin tuhoa, hallintoporras tuottamattomasta kaivoksesta imuroi parinkymmenen tonnin kuukausipalkkoja ja tulevana juhannuksena pyytää valtiolta seuraavaa sataa miljoonaa niin asiassa on jotain todella pahasti pielessä.

      Yritystukia on kahdenlaisia. On semmoisia joissa yritystä autetaan eteenpäin ja tarvittaessa potkitaan persiille. Mutta ne ovat harvinaisia.
      Sit on Talvivaaroja joissa kannetaan vettä kaivoon ja ihmetellään, että miksi se ei täyty.

  14. 14

    Kirsti Kuusisto sanoo

    Sain juuri verokortin ja veroprosenttini oli tippunut 7 yksikköä. Eikä viimevuotinenkaan ollut päätähuimaava. Enkä ole edes keskituloinen. Mieluummin olisin pitänyt sen viimevuotisen ja rahoittanut hyvinvointipalveluja kuin sijoittanut nyt ylimääräisen käteenjäävän johonkin fucking valvonta-apparaattiin.

    • 14.1

      Nikke Nakutin sanoo

      Samaa mieltä Kirstin kanssa, että maksan mieluummin hieman korkeampaa tuloveroa kuin siitä, että joku saa kaikkien ajoneuvojen tiedot kartalle. Minua ei tässä yhteydessä huolestuta suomalainen viranomainen, mutta tällainen viritys avaa Pandoran lippaan mm. vieraiden valtioiden toimijoille ja rikollisille samalla tavalla kuin sähköisessä äänestyksessä, jota hallitus myös valmistelee.

    • 15.1

      Rintsu sanoo

      Lentokoneiden mustat laatikot ovat oikeasti väriltään oransseja.

      Mut tommoinen jos pitäisi autoon laittaa ja vielä maksaakin siitä jotain niin sitten Sipilä ja Berner ovat tosiaankin tulleet hulluiksi. Ei nimittäin tule tapahtumaan.

      • 15.1.1

        Sami Lappalainen sanoo

        Nyt kun vielä miettii suomen nykyisen autokannan ikää, niin eipä niitä ajotietokoneella olevia autoja ihan niin paljoa ole. Mutta kaippa seuraavaksi kaikki vanhat autot määrätään tuhottavaksi ja jos ei ole varaa uuteen niin kuljepa bussilla, pyörällä tai kontaten, sehän meille alempiarvoisille sopii.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *