Taivaanpyörittäjät ja yleisänkyrät

-Kyllähän maapallo nyt pyörii, mutta jos minua ei valita enää valtuustoon, niin vaalien jälkeen se ei enää ole varmaa.

Jotenkin näin mainosti kunnallisvaaliehdokas itseään vanhassa Aapelin pakinassa. Näitä korvaamattomia on taas keväällä tyrkyllä valtuustoihin ja kampanjat näkyvät alkavan hyvissä ajoin ihan puoluetasolla.

Timo Soini näyttää vievän puolueensa kunnallisvaaleihin vastustamalla naispappeutta, aborttia ja  eutanasiaa. Lisäksi hän vastustaa uusimmassa blogikirjoituksessaan myös vääränlaisia kansalaisaloitteita, Yleä ja Paavo Väyrystä sekä kadehtii toisten mediajulkisuutta. Tasa-arvoista avioliittoa vastustavaa kansalaisaloitetta hän kannattaa varauksetta. Aloitteella pyritään kaatamaan hyväksytty, mutta ei vielä voimassa oleva laki. Vuosikausia kestänyt kaiken vastustaminen istuu näköjään lujassa.

Varsinaisen yökötyksen julkaisivat perussuomalaiset nuoret. Pakkoruotsia vastustavalla videolla ruoskitaan alushoususillaan tai vaipoissa olevaa järjestön väistyvää puheenjohtajaa Sebastian Tynkkystä. Taustalla kaikuu uhkaava musiikki ja Isä meidän rukousta mukaileva selostus pakkoruotsin kauhuista. Jos haluatte, niin etsikää itse video. Minä laitan siitä vain kuvan.

sebu

Tästä jo joku ennätti sosiaalisessa mediassa sanoa, että viimeinkin Tynkkyselle on saatu vaipat ja ainakin jotkut taisivat päästä toteuttamaan seksuaalisia fantasioitaan. Oli miten oli, niin kunnallisvaalien asiasisällön kannalta tämäkin avaus on täysin merkityksetön.

Kunnanvaltuustoissa ei päätetä tasa-arvoisesta avioliitosta, aborteista, eutanasiasta, naispappeudesta eikä ruotsin kielen opiskelusta. Tässä ollaan taas tekemässä samaa temppua kuin viime kunnallisvaaleissa, jolloin valtuustoihin ympäri maan pölähti jytkyn seurauksena valtuuston päätösvallasta mitään tietämättömiä maahanmuuton totaalivastustajia ja yleisiä änkyröitä. Maahanmuuton vastustajat ovat olleet neljä vuotta tuppisuina, koska eivät ole kiinnostuneita mistään muusta kuin maahanmuuton vastustamisesta. Yleiset änkyrät puolestaan ovat saaneet monen kunnan päätöksenteon täydellisesti jumiin.

Jokaisen ehdokkaan pitäisi olla edes alustavasti perillä siitä, millaisista asioista valtuusto yleensä päättää. Sen lisäksi heillä pitäisi olla jonkinlainen ymmärrys kunnan toiminnasta ja tehtävistä. Jos joku vastustaa epämääräisesti kaikkea nykyistä kähmintää, kuten PS-nuorten toisella vaalivideolla tehdään, niin todennäköisesti hänellä ei ole aavistustakaan kunnallisen demokratian menettelytavoista.

Jos joku julistaa maahanmuutto- ja pakkoruotsikriittisyyttään, niin kysäiskääpä piruuttanne miten hän luulee voivansa kunnanvaltuustossa vaikuttaa näihin asioihin.

On kunnallisvaaaleilla myös yleispoliittista merkitystä. Keväällä tulemme näkemään, että nykyisten hallituspuolueiden suosio putoaa. Se on ihan oikeutettu protesti maan hallituksen kyvyttömyydelle, mutta tärkeintä kuitenkin on saada jokaiseen kuntaan osaava valtuusto. Taivaanpyörittäjillä ja yleisänkyröillä ei ole mitään järkevää käyttöä.

 

 

Kommentit
  1. 1

    Joni Pelkonen sanoo

    Jokainen kansanedustaja ja kunnanvaltuutettu tuottaa rahaa puolueen kassaan. Siinä onkin Timo Soinin koko liikeidea politiikassa henkilökohtaisten mieltymystensä edistämisen lisäksi.

    • 1.1

      Juho Martti sanoo

      ”Jokainen kansanedustaja ja kunnanvaltuutettu tuottaa rahaa puolueen kassaan”

      Tämä, ja tietenkin oma rahallinen hyöty taitaa hyvin valitettavasti olla monen politiikon päämäärä. Sitten ne, joilla on oikeasti halua edistää kansan ja valtion hyvinvointia – sekä mahdollisesti jopa tietoa ja taitoa, että osaisivat niin tehdä – hukkuvat näiden ”vale-edustajien” mereen.

      Kansanedustajia, kunnanvaltuutettuja ja muita virkaan äänestettäviähän äänestetään pääsäntöisesti ongelmina nähtyjen asioiden korjaamiseen. Mikä siis on paras keino varmistaa, että äänestetään myös vastaisuudessa? Ei ainakaan ongelman (täysi) korjaus.

      Mitä pidempään jokin ongelma saadaan pidettyä elossa, sitä pidempään sillä voidaan kalastaa ääniä.

      Tämä on tietenkin vielä helpompaa, jos koko ongelma on kuvitteellinen. Sitten on myös näitä ”ongelmia”, kuten nämä kolme Soinin itse listaamaa, joita vastustamalla on hyvin helppo kerätä ääniä pidempäänkin (ehtona tietenkin, että niille löytyy myös äänestäjien joukosta vastustajia) koska yleensä ne tulevat jäädäkseen.

    • 1.2

      timo harju sanoo

      Eihän tuo Tynkkysen asu ole vaippa tai alushousut. Sehän on lantioliina, kuin ristillä riippuvalla Jeesuksella ikään. Assosiaatio on selvä: Tynkkynen rinnastaa itsensä Jeesukseen, ruoskittaa itseään, taustalla kuuluu isämeitä ja ruotsinkieli on pääsiäispiinan kärsimys. Ja kuvaako tuo raskas Golgatan tie eduskuntatalon portaita?

      Uskonkin, että taivallus niitä ylös voi olla tuskan takana. Mutta entä ne, joiden yksinkertaisuuden varaan Soini huijaripopulisminsa rakentaa? Mitä he uskovat?

  2. 2

    Perusporvari sanoo

    Joulunpyhinä olen lukenut Anthony Uptonin vallankumous suomessa teosta. Teoksesta tulee ilmi, kuinka sattumanvaraista ja varsin proosallista oli itsenäisyytemme alku.
    Pahimman virheen teki tuolloin senhetkinen vasemmisto,sen suorastaan vastuuton ääripopulismi nosti esiin voimia joita sen synnyttäjät eivät enää kyenneet hallitsemaan,sosialistisen liikeen johto suorastaan pelkäsi omia joukkojaan.

    Vähän vastaavalla tavalla nyt on päästetty populismin pullonhenki irti,erinäisistä syistä aiheutuen myös nyt radikaalisoitumisen kierre on lähdössä liikeelle,todennäköisesti myös nyt,tälläkertaa konservatiivinen vallankumous, tulee tuottamaan vaikeuksia ja pelonaiheita myös voimille jotka sen lietsoivat esiin.

    Virhe mihin tälläkertaa vasemmisto sortui oli yleismaailmallinen uusliberalismin liehakointi, tarjonnan talouspolitikka ja sen eräs muoto työvoiman vapaa liikkuvuus on tuottanut tilanteen jossa puurokupille on tullut liikaa pyrkijöitä,kun tuo puurokuppi on säänönmukaisesti suurimman osan väestöstä edessä pienentynyt olaan tilanteessa jossa varsinkin työväenluokkaisen nuorimman väestönosan tunteet kuummenevat.

    Vapaan kilpailun, liberalismin rakenteellinen ominaisuus on yksilöiden laajamittainen ja systemaattinen häpäisy, kun työpaikkoihin on yleensä valtava kilpailu sekä lisäksi viellä tavalla tai toisella onnekaat sattuu olemaan sisäpiiriläisiä,jotka saavat avoimet työpaikat.
    On ymmärrettävää että näissä oloissa suorastaan luonnonvoiman oloisesti tipahtamisvaarassa olevat hakevat tukea joukkovoimasta,jolla ulkopuolelta tulevaa kilpailua työpaikoista voidaan padota.

    • 2.1

      Kaija Laine sanoo

      Olet hyvinkin oikeassa sen suhteen että uusliberalismi, etenkin pyrkiessään keskittämään pääomaa, on erittäin haitallista työvoiman ja yleisen hyvinvoinnin kannalta.
      Mutta olet kyllä tasan ensimmäinen ihminen joka on huomannut vasemmiston liehakoivan uusliberalismin kanssa. Ellet sitten tarkoita vasemmistolla kokoomusta ja varsinkin sen nuoriso-osastoa?

  3. 3

    Harri Vuorenpää sanoo

    Nyt on sen verran pakko huomauttaa, että esim. paikallisiin kielikokeiluihin hakemisesta päättää valtuustot. Ja kokeiluun hakemisesta voi tehdä yksittäinen valtuutettu esim. valtuustoaloitteen. Ja näin on myös tehty ympäri Suomea. Eli kyllä valtuutetut kunnissa vaikuttavat myös kielten opiskeluun.

    • 3.1

      Jorma Vilokkinen sanoo

      Opetusministeri HS:lle: Pakkoruotsin korvaamista voidaan kokeilla vain parissa kunnassa
      SIINA EKBERG 17.12.2016 klo 09:12 (päivitetty 17.12.2016 klo 09:13)
      Sanni Grahn-Laasosen mukaan perustuslaki asettaa tiukat rajat kielikokeilulle, sillä ruotsinkielisten oikeutta äidinkieleensä ei voi rajoittaa.

      • 3.1.1

        opettaja sanoo

        Ministeri ei kuitenkaan tohtinut kertoa, ketä valtiosääntöasiantuntijaa hän on tässä kuullut – epäilen ettei ketään, vaan kyse on virkamiestason linjauksesta. Nimittäin jo Brax oikeusministerinä totesi, ettei pakkoruotsi ole perustuslaissa. Perustuslaki taas on tehty riittävän väljäksi, jotta siihen jää tulkintavaraa aikojen muuttuessa.

  4. 4

    Pekka Pehkonen sanoo

    Harri, entäpä tasa-arvoinen avioliitto, abortti, eutanasia, tai naispappeus? Näistäkinkö kunnanvaltuustot tekevät paikallisia päätöksiä?

  5. 5

    Rintsu sanoo

    Pakkoruotsin vastustajilla on mystinen käsitys siitä, että poistmalla pakkoruotsi tilalle tulisi automaattisesti jotain ”kivampaa”. Mutta fakta on se, että niissä kouluissa joissa kielissä on valinnanvaraa niin sitä todellakin on. Suomessa ylioppilaat pakkoruotsista huolimatta kirjoittavat rnskan, saksn, venäjän, espanjan tai vaikka italian, jos vain kouluun on saatu opetusryhmät kasaan. Poistamalla pakkoruotsi sitä valinnanvaraa ei tule yhtään lisää.
    Pikemminkin vastustamalla pakkoruotsia puolustaa hyvin helppoa väylää korkeakouluihin ja korkeisiin virkoihin niille, joilla on hallussa jokunen sana ruotsia.

    Naispappeuden vastustaminen on paluuta keskiajalle. Minut vihki jo -94 naispappi, joten soinin mukaan avioliittoni oli alunperinkin pätemätön?
    Vastustus perustunee Paavalin kirjeessä mainittuun ”nainen vaietkoon seurakunnassa”. Mutta vastustajat unohtavat, että lause jatkuu…”kuten lakikin sanoo.” Vastustajilta ei saa vastausta siihen, että mihin lakiin Paavali mahtaa viitata. Rooman lakiin? Pään putoamisen pelossa ei kannata kirjoittaa kehotusta rikkomaan lakia. Mutta mitähän Paavali olisi kirjoittanut aikana jolloin naisilla on äänioikeus?

    Aborttiakin on helppo vastustaa sellaisen jonka sitä ei ikinä koskaan itse tarvitse tehdä.

    Eutanasian jotkut näkevät (tahallaan) kätevänä tapana päästä eroon vanhuksista ja vaivaisista ja muuten vaan hyödyttömista ja sellaista pitääkin vastustaa. Mutta se ei olekaan eutanasia.

    Kansalaisaloitteiden toimivuutta voisi tosiaankin miettiä, että miten niistä ei syntyisi vasta- aloitekierrettä Muistan aikanaan Karpon ohjelman, jossa hän keräsi nimiä ”Märkäsuon suojelemiseksi”. Nimiä kertyi ihan kivasti, vaikka kukaan allekirjoittajista ei tiennyt missä ”Märkäsuo” sijaitsee tai onko sitä ylipäänsä olemassa.

    Mutta vaipat sopivat Tynkkyselle oikein mainiosti. Vihdoinkin hän ymmärtää niitä käyttää.

    • 5.1

      Johannes Anttila sanoo

      UT:ssa lailla viitataan useimmiten VT:n säännöksiin. tästä tapauksesta en ole varma.

    • 5.2

      opettaja sanoo

      Jos pakkoruotsin lukijat jakaantuvat jatkossa koululla valinnaisen ruotsin, saksan, venäjän ja espanjan kesken, on paljon todennäköisempää, että ainakin osa näistä valinnaisryhmistä syntyy kuin että kaikki lukevat ruotsia ja muutama innokkain kieltenlukija valitsee siihen päälle jotain lisää.

      Vain opintojen ainoan pakollisen kielen (ruotsi) muuttuminen valinnaiseksi tekisi tilaa muille kielille niin peruskoulussa kuin lukiossa, niin maalla kuin kaupungissa.

      Helsingin yliopiston nykykielten laitokselta ilmestyi jokin vuosi sitten tilannekatsaus kieltenopiskelusta. Siinä eri kielten professorit eivät hauku suomalaisnuoria laiskuudesta kieltenopiskelussa, he tietänevät, että Suomessa luetaan kieliä eurooppalaisittain paljon. Syy siihen, että ns. harvinaisempia kieliä luetaan vähemmän, tuli ranskan kielen professorilta: ”kurssivalikoima on lukiossa laajentunut, ja pakollinen ruotsi syö tilaa muilta kieliltä”.

      Siis asiaosaamisen painotus on valtava (syystä, mm. ainereaali ja kova kilpailu jatkopaikoista suomenkielisellä puolella) ja kielipaletti on valitettavan vaihtoehdoton ruotsin pakollisuuden vuoksi.

      • 5.2.1

        Karu Totuus sanoo

        ”Vain opintojen ainoan pakollisen kielen (ruotsi) muuttuminen valinnaiseksi tekisi tilaa muille kielille niin peruskoulussa kuin lukiossa, niin maalla kuin kaupungissa.”

        1. Ruotsi ei ole ainoa pakollinen kieli, englanti on käytännössä kymmenen kertaa pakollisempi.
        2. Ruotsin poisto ei tee tilaa yhdellekään kielelle, koska pakkoenglanti.
        3. Kielipaletti on valittevan vaihtoehtoton, koska pakkoenglanti.
        4. Pakkoenglanti syö tilan kaikilta muilta kielitä.

        • 5.2.1.1

          Sampo Makkonen sanoo

          Miksi on pakko ylipäätänsä kaikkien opiskella kieliä? Itse en ole ankarasta
          päntäämisestä huolimatta oppinut ainuttakaan vierasta kieltä. Meillä on tässä
          maassa runsaasti niin hyviä kielitieteilijöitä, joille voimme huoletta jättää kielellisen kommunikoinin. Nousisi heidänkin arvostus, ovat erittäin lahjakasta porukkaa. Kääntäjät taitavat olla todella päähänpotkittu ammatti, näin olen ymmärtänyt.

        • 5.2.1.2

          opettaja sanoo

          Englanti ei ole pakollinen, se on suotittu, koska se on niin hyödyllinen. Tätä kutsut käytännön pakoksi. On totta, että tulevaisuuden luotaajat arvioivat, että tulevaisuudessa hyvä englanti, paljon kouluenglantia laajempi, on välttämätön asiantuntijatason ihmisille – mutta onneksi tekoäly kehittyy myös kielenkääntämisessä. Ei ole kuitenkaan realistista vaatia ihmisiä luopumaan englannista ja keskittymään ruotsiin – siksi valinnainen ruotsi on paras ratkaisu. Miksi et antaisi ihmisten valita?

          • 5.2.1.2.1

            Karu Totuus sanoo

            Et taida todellisuudessa olla opettaja kun sivuutat pakkoenglannin noin kevyesti ”suurella suosiolla”. Et ole ainakaan perehtynyt todelliseen tilanteeseen ja siihen miten moninkertaisesti pakkoenglanti on varmistettu asetuksissa ja opetussuunnitelmissa. Suurimmalla osalla suomen koululaisista ei ole edes ensimmäistäkään valinnan mahdollisuutta vaan he opiskelevat pakkoenglantia ”kunnan isien” päätöksellä.

            Toiseksi jos olisit oikea opettaja, et sotkisi käsitteitä pakko ja hyödyllisyys. Lisäksi, kun katsoo miten yksipuoliseksi suomalaiseten kileivaranto on laskenut pakkoenglannin johdista, en enää sano ko. kieltä hyödylliseksi vaan määrittelen sen pakolliseksi haitakkeeksi.

            Miksi et itse anna ihmisten valita, vaan ryhdyit välittömästi refleksin omaisesti puolustelemaan ”pyhää pakkoenglantia” niin kuin moni muukin ”kielivapaustaistelija”.

            Teillä ei ole puheissanne kyse todellisesta kielivapaudesta, ainoastaan ruotsin (ja suomen) kielen alasajosta (kuten kommentista huomaamme sinulle pakkokielen poisto on siitä luopumista) . Jos todella olisitte kielivapauden puolesta, puhuisitte 2010 -luvulla pakkoenglantiua vastaan.

            • 5.2.1.2.1.1

              opettaja sanoo

              Tässä esimerkkinä Helsingin peruskoulujen kieliohjelman linjaus:

              – Ensimmäisen vieraan kielen eli ns. A-kielen opetus aloitetaan kolmannelta luokalta. A-kielissä rakennetaan oppilaille yhtenäinen oppimispolku pääsääntöisesti oman lähialueen kouluihin.

              – Jokainen peruskoulu tarjoaa englantia A-kielenä, mutta oppilaan opinto-ohjelmaan ei tarvitse kuulua englantia.

              – Jokaisella kaupungin neljällä alueella 1-3 yhtenäistä peruskoulua tarjoaa kuudennelta luokalta alkaen englantia B1-kielenä eli ns. toisena vieraana kielenä.

              Venäjän ja espanjan kielten opetusta kieliohjelmaesityksessä uutena A1- tai A2-kielenä tarjoavia kuluja on useita (venäjä 15 ja espanja 14). Lisäksi löytyy runsaasti saksan ja ranskan A-kieltä tarjoavia kouluja sekä A-ruotsia tarjoavia kouluja.

              Koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa päätetään alkavan kielen vähimmäisoppilasmäärästä 12-15 oppilaan väliltä.

              Oppilaat voivat siirtyä kouluun, missä on heidän toivomansa kielipaletti.

              Siis ei tarvitse olla huolissaan tarjonnasta. Tietysti pakollinen ruotsi vähentää niiden määrää, jotka jaksavat lukea kahta A-kieltä.

            • 5.2.1.2.1.2

              Karu Totuus sanoo

              Eli kuten huomaamme, PAKKKOENGLANTI on moninkertaisesti varmistettu jopa Helsingissä ja muun A1-kielen kuin englannin valitsemista rangaistaan kovalla kädellä jotta kukaan ei vain erehtyisi valitsemaan esim. A1-ranskaa.

              Kannattaisi sinunkin tajuta, mikä se on se todellinen este kaikkien muiden kielten opiskelulle (vihje alkaa e:llä eikä ole espanja) eikä syytellä tyhmästi lauman mukana pakkoruotsia.

      • 5.2.2

        liisa hirvonen sanoo

        Mitenhän nämä koulutusleikkaukset tulevat vaikuttamaan ammatillisiin opintoihin pääsemisessä Suomessa? Kuinka moni nuori jää lukion jälkeen ulkopuolelle, vaille minkäänlaisia jatko-opintoja? Ei paljon auta lukion ranskan tai espanjan opinnot.

  6. 6

    Marko Turunen sanoo

    Tämähän nyt oli kaikille jo entuudestaan ihan selvä asia, mutta joillekin kyseisen puolueen äänestäjille tämä tullee yllätyksenä:

    Timo Soini (PS):
    ”Pienestä valheesta jää kiinni. Emävale uskotaan helpommin. Siksi mennään valhe aseena.”

  7. 7

    AikaMies sanoo

    Mikä se pakkoruotsi oikein on? Joku uudissanako? Tarkoitetaanko sillä valtakunnan toista virallista kieltä? Sen opiskeluun tai oppimiseen ei tosin ole mitään pakkoa. Koulupakko ja oppivelvollisuus kun ovat eri asia.

    Kuntien valtuustot eivät tulevaisuudessa päätä juuri mistään. Kas kun on menossa hallinnon uudistus ja lujaa meneekin, hallinnonuudistus.

    Meinaan jotta J Okaisella on oikeus olla tietämätön, osaamaton ja taitamaton. Niin halutessaan tai ihan vaan muiden kiusaksi jopa saa olla ”vapaasti vedätettävissä” ja tietysti maksajana.

    • 7.1

      opettaja sanoo

      Pakkoruotsin kaltaista pientä pakollista vähemmistökieltä kaikille alakoulusta yliopistoon ei ole missään muualla maailmassa. Mieti!

      • 7.1.1

        Karu Totuus sanoo

        Pakkoenglnnain kaltaista pientä pakollista vähemmistökieltä kaikille alakoulusta yliopistoon ei ole missään muualla maailmassa. Mieti!

        • 7.1.1.1

          opettaja sanoo

          Englanti ei ole meillä virallinen vähemmistökieli eikä pakollinen.

          • 7.1.1.1.1

            Karu Totuus sanoo

            Sitten teillä pakkoenglannittajilla on vielä hieman puuhaa, tosin juurikaan virallisemmaksi pakkoenglanti ei enää voi Suomessa tulla, kun sille on omistettu 3-4 televisiokanavaa ja 5-10 radiokanavaa….

            • 7.1.1.1.1.1

              opettaja sanoo

              Olet nyt lähtenyt kirjoittamaan jostain muusta kuin kieltenopetuksesta.

            • 7.1.1.1.1.2

              Karu Totuus sanoo

              Kuka aloitti, ”pakkoruotsista” puhumisessa kun on harvoin kyse kieltenopetuksesta tai valinnanvapaudesta.

              Yleensä kyse on ruotsin (ja suomen) alasjosta maassamme ja korvaamisesta pyhällä pakkoenglannilla.

      • 7.1.2

        liisa hirvonen sanoo

        Ruotsin kielen opiskeluun on monta, ja erittäin painavaa syytä. Eräs niistä on kielen oppimisen helppous, koska oppimista tukee lähiympäristö (naapurimaa), Suomessa ilmestyvä ruotsinkielinen lehdistö, kirjallisuus sekä teatteri & muu kulttuuri ja media (radio/TV). Ruotsin kieli ei ole vaikea kieli. Lisäksi naapurimaassamme Ruotsissa on tarjolla tällä hetkellä ammatilliset tutkintonsa suorittaneille töitä, ja ottavat myös mielellään suomalaisia opiskelijoita yliopistoihinsa ja muihin oppilaitoksiin. Meillä mm koulutusleikkaukset vievät monilta nuorilta mahdollisuuden opiskeluun. Tähän mahdollisuuteen monet ruotsinkielentaitoiset suomalaisnuoret ovat tarttunneetkin. Ja hyvä niin, kun kerran kotimaamme ei enää tarjoa hyvää tulevaisuutta eikä mahdollisuuksia riittävästi. Kiitos persujen, kokoomuksen ja kepun.

        Ovat muutkin kielet tärkeitä, mutta pohjoismaiden ulkopuolella opiskeleminen ja eläminen on jo moninverroin kalliimpaa eikä työnsaantikaan ole ihan helppoa. Mietihän tätä ope!

        • 7.1.2.1

          opettaja sanoo

          Suurin osa ulkomaille lähtevistä nuoristamme suuntaa Ruotsin ja Pohjolan ulkopuolelle – ja tarvitsee siis muita kieliä. Suomenruotsalaiset tietysti lähtevät mieluiten Ruotsiin.

          • 7.1.2.1.1

            liisa hirvonen sanoo

            Ujo nimimerkin takaa kirjoittava ”ope”, faktat kiitos esille.
            Suurin osa on: kuinka paljon? Pohjolan ulkopuolelle on: minne ja kuinka paljon? Katsotaan onko sinulla niitä.

            Tiedän mm että kesätöihinkin mennään jo laivalla, kuten muinoin 60-70 -luvuilla. En olisi uskonut, että tämäkin siirtolaisuus alkaa uudestaan, suomalaisten on muutettava töiden perässä Ruotsiin.

            Ruotsin kieltä taitavat suomalaiset menevät Ruotsiin töihin ja opiskelemaan. Täytyy näemmä ujolle opelle opettaa: ruotsia tai muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvat suomalaiset ovat suomalaisia.

            En kiistänyt muiden kielten tärkeyttä. Lukutaito on myös tärkeä taito.

            • 7.1.2.1.1.1

              opettaja sanoo

              Kiitos, että kysyt. Tässä esimerkiksi CIMOn sivuilta suomalaisten tutkinto-opiskelijoiden viisi suosituinta kohdemaata 2013
              Britannia 1870
              Ruotsi 1154
              Viro 826
              USA 393
              Alankomaat 283

            • 7.1.2.1.1.2

              liisa hirvonen sanoo

              Ja kas, Ruotsi aika tanakasti kakkosena. 🙂
              Cimon tietojen mukaan tutkinto-opiskelijoiden määrä on kasvanut 57% kymmenen viimeisen vuoden aikana. Ja varmaan yhä kiihtyy, koska koulutusleikkaukset ovat niin rajut Suomessa. Britannian tai Ruotsin on valinnut liki puolet lähtijöistä. Britanniaan pääsy vaikeutuu huomattavasti brexitin seurauksena. Suomalaisia opiskelijoita oli ulkomailla lukuvuonna 2014/2015 yhteensä 7500 tutkintoa opiskelemassa.

            • 7.1.2.1.1.3

              Karu Totuus sanoo

              Suomalaisen pakkoenglantiin keskittyneen kieltenopiskelun kapeuttaman kielivarannon havaitsee selkeästi noistakin luvuista.

              Missä ovat Saksa, Ranska, Espanja?

              Vastaus: Itserakennetun pakkoenglannin muodostaman kielimuurin takana.

            • 7.1.2.1.1.4

              liisa hirvonen sanoo

              Olet oikeassa Karu Totuus, englannin kielen asemasta perusopinnoissa. Ranska, saksa ja venäjä saattaisivat olla suomalaisille hyödyllisempiä, ainakin osalle.

      • 7.1.3

        Kaija Laine sanoo

        ”alakoulusta yliopistoon”??? No joo, tyttäreni aloitti englannin kolmannella luokalla ja samoin ranskan, ruotsin vasta kuudennella, joten onhan se alakoulussa. Harmillista että jäi niin myöhäiseen vaiheeseen, asumme kuitenkin suurehkossa kaupungissa jossa liki puolet väestöstä on ruotsinkielisiä. Työllistymiseen kielitaito täällä vaikuttaa, itseni ei ole ollut ”pakko” koskaan toista kotimaista kieltä käyttää.

        • 7.1.3.1

          opettaja sanoo

          A-ruotsi on lähes kadonnut, koska B-ruotsi on kuitenkin pakollinen eikä sille ole tarjolla vaihtoehtoja. Kaikki hyötyisivät kielitarjottimen vapauttamisesta, myös A-ruotsin toivojat.

          • 7.1.3.1.1

            liisa hirvonen sanoo

            Kieli ei ole tarjotin. Sitä pitää opiskella, jos aikoo oppia. Se oppii joka opiskelee.

            • 7.1.3.1.1.1

              opettaja sanoo

              Kieli valitaan tarjottimelta 🙂 ja sitten opiskellaan.

          • 7.1.3.1.2

            Karu Totuus sanoo

            ”A-ruotsi on lähes kadonnut, koska B-ruotsi on kuitenkin pakollinen eikä sille ole tarjolla vaihtoehtoja.”

            A-”mikä tahansa kieli” on lähes kadonnuty koska A-1 tai A2- (+B1 ) englanti on kuitenkin pakollinen, eikä sille ole tarjolla vaihtoehtoja.

            • 7.1.3.1.2.1

              opettaja sanoo

              Helsingin yliopiston nykykielten laitokselta ilmestyi jokin vuosi sitten tilannekatsaus kieltenopiskelusta. Siinä eri kielten professorit eivät hauku suomalaisnuoria laiskuudesta kieltenopiskelussa, he tietänevät, että Suomessa luetaan kieliä eurooppalaisittain paljon. Syy siihen, että ns. harvinaisempia kieliä luetaan vähemmän, tuli ranskan kielen professorilta: ”kurssivalikoima on lukiossa laajentunut, ja pakollinen ruotsi syö tilaa muilta kieliltä”.

            • 7.1.3.1.2.2

              Karu Totuus sanoo

              Todellisuudessa joka paikkaan ängetty pakkoenglanti on se, joka estää ns. harvinaisempien kielten (asenne ilmastoamme kuvaa hyvin että espanja ja ranska ovat lasketaan noihin harvinaisempiin kieliin), ei ruotsi (miten tyypillisesti 7. alkava kieli voi mitään estää ellei jokin muu (l. pakkoenglanti) ole ollut jo esteenä).
              Miten maassamme pystyy edes kiinnostumaan ranskasta tai espanjasta kun kaikki elävä kosketus ko. kieleen on tietoisesti estetty.

      • 7.1.4

        opettaja sanoo

        Nimenomaan englanti on pakollisena monissa maissa, muttei meillä.

            • 7.1.4.1.1.1

              Karu Totuus sanoo

              Eli meilläkin on ihan virallinen pakkoenglanti, koska Ahvenanmaa (eikä tilanne poikkea juuri mannermaallakaan, on vain hiema kierommin toteutettu, jottei ”tyhmempi heti huomaa”) Ja silti pyristelet vastaan ja höpöttelet pakkoenglannin ”suuresta suosiosta”

              Kumma miten näistä ”kielivapaustaistelijoista” paljastuu aina pinnan alta innokas kielipakottaja ja pakkokielen puolustaja, kun vähän pakkoenglannilla raaputtaa…

            • 7.1.4.1.1.2

              opettaja sanoo

              Ahvenanmaa valitsi pakollisen englannin ja hylkäsi pakkosuomen, koska siellä rakennetaan kieltenopetusta oppilaiden ja näiden vanhempien kokemuksia ja tarpeita kuunnellen. Ei huonompi lähtökohta.

              Mannermaalla tulee myös luopua pakkoruotsista (ja ruotsinkieliset saavat päättää itse, mitä tekevät suomenopintojensa suhteen), mutta englannin ei tarvitse olla pakollinen, vaikka perusteet siihen löytyisivätkin.

            • 7.1.4.1.1.3

              Karu Totuus sanoo

              ”Englannin ei tarvitse olla pakollinen, vaikka perusteet siihen löytyisivätkin.”

              Oletpa armollinen, ensin perustelet ruotsin poiston lähinnä ”kostolla” et faktoilla ja sitten sallit armollisesti muidenkin kielten kuin pakkoenglannin opiskelun, koska ilmeisesti olet niin varma ettei pyhää pakkoenglantia syrjäytä mikään sen nykyasemasta (koska kaikki ”kielivapaustaistelijathan” ovat pohjimmaltaan pakkoenglannittajia)…

  8. 8

    Juha Sinkko sanoo

    Soini toteaa plokissaan: ”Pienestä valheesta jää kiinni. Emävale uskotaan helpommin. Siksi mennään valhe aseena.”

    Siinä taitaa kokemus puhua.

  9. 9

    JoriN63 sanoo

    Ao. videolla Tynkkynen ja PS nuoret ampuvat (taas kerran) itseään jalkaan. Jos videolla on jokin poliittinen viesti, niin se jää kyllä taka-alalle. Päälimmäisenä on vain Tynkkysen ja PS-nuorten lapsellinen typeryys…

    • 9.1

      opettaja sanoo

      Video teki sen, mitä lukemattomat ”asialliset” aloitteet, kirjoitukset ja yhteydenotot eivät pystyneet tekemään: kansan inhoama pakkoruotsi on taas otsikoissa, jopa Ruotsia myöten. Tämä video tehtiin tarkoituksella sellaiseksi, että se ottaisi paikkansa julkisuudessa. Ihmiset ovat kielivapauden puolella – siksi tätä työtä tehdään.

      • 9.1.1

        Karu Totuus sanoo

        ”Kansan inhoama pakkoruotsi on taas otsikoissa, jopa Ruotsia myöten.”

        Jahas, taasen muutama ”hullu persu”, puhuu ja pitää itsestään ”kansana”.

        ”Ihmiset ovat kielivapauden puolella – siksi tätä työtä tehdään.

        Videon tekijät eivät ole kielivapouden puolella, koska vaikenevat pakkoenglannista joka on jopa kymmenen kertaa ruotsiakin pakollisempi (sitä kun lukee vain n. 100% peruskoululaisista).

      • 9.1.2

        JoriN63 sanoo

        Ns. ”pakkoruotsi” on ollut viimeiset 10 vuotta vähän väliä otsikoissa. Tynkkysen video ei ole sitä sinne nostanut. Minä ja valtaosa sen nähneistä pitää sitä ainostaan kypsymättömien pojankoltiaisten idioottimaisena päähänpistona. Joka ainostaan häpäisee tekijänsä ja murentaa loputkin PS nuorten uskottavuudesta vakavasti otettavana poliittisena nuorisojärjestönä. Kielikeskustelua se ei vie mihinkään suuntaan. Taitaakin olla niin, että pojat halusivat vaan nähdä itsensä otsikoissa. Että on jotain mille nauraa sitten seuraavassa PS nuorten saunaillassa?

      • 9.1.3

        liisa hirvonen sanoo

        Sebastian Tynkkysen kunnallisvaalikamppis on alkanut…
        Partapoju tuskin saa riittävästi ääniä Oulussa, edes varavaltuutetuksi ei ole enää asiaa. Hän sai edellisissä kuntavaaleissa 232 ääntä eikä tullut valituksi. Kymmenen eniten ääniä saaneen joukossa oli yksi perussuomalainen, ja hänen henkilökohtainen äänimääränsä oli noin kuusi kertaa isompi kuin Tynkkysellä.

  10. 10

    töytön sanoo

    Kaikenlaisii änkyröitä päässy jopa hallitukseen asti, hilpatin hienoo. Moni näitä äänestänyt on silti innoissaan, kun ei koske itseään tulevat touhut ja saattaa samalla tilipussiki karttua. Saa kattoo ja naureskella vaan.

    Tuli iso jytky housuun Tynkkynen vois painuu Jeesustelemasta hyvin kauas huomiota kerjäämästä. Tuli iso jytky housuun, köyhien ystävälle Soinille löytyy toki se kovapalkkanen hupinarrin paikka Brysselistä aikanaan.

    • 10.1

      töytön sanoo

      Toimeentulo tällä hetkellä semmosta Perussuomalaista kuiteski vaan lienee.

  11. 11

    opettaja sanoo

    Kielipolitiikka liittyy myös kuntatason vaikuttamiseen. Esimerkiksi Helsingissä, missä lähes viidennes lapsista on jo maahanmuuttajataustaisia ja toivovat lähinnä keskittymistä omaan kotikieleen, suomeen ja englantiin, pakkoruotsin tuntimäärää on nostettu peruskoulussa kolmanneksella! Aivan poikkeuksellinen satsaus yhteen oppiaineeseen ja vieläpä oppiaineeseen, jonka kansalaisten enemmistö tekisi vapaaehtoiseksi! Kunnalliset päättäjät vain ilmoittivat, että koska Helsinki on ”kaksikielinen ja kansainvälinen” kaupunki, opetuslautakunnan satsaus ruotsin kieleen on linjassa kaupungin muiden tavoitteiden kanssa. Mitään keskustelua ei ole käyty.

    • 11.1

      liisa hirvonen sanoo

      Missä tiedonlähde? Faktat. Kansalaisten enemmistö ei ole sinun mielikuvituskansasi.

      • 11.1.1

        opettaja sanoo

        Viimeisin kyselytutkimus julkaistiin pari vuotta sitten (Turun yliopisto ja Åbo akademi). Silloin 74% halusi pakkoruotsin pois, mutteivät kaikki loputkaan olleet nykyisenkaltaisen pakon takana.

    • 11.2

      Karu Totuus sanoo

      ”Esimerkiksi Helsingissä, missä lähes viidennes lapsista on jo maahanmuuttajataustaisia ja toivovat lähinnä keskittymistä omaan kotikieleen, suomeen ja englantiin, pakkoruotsin tuntimäärää on nostettu peruskoulussa kolmanneksella! ”

      Jahas, taasen törmäämme PYHÄÄN PAKKOENGLANTIINKIN. Mutta sinä havaitset vain ”pakkoruotsin”…

      • 11.2.1

        opettaja sanoo

        Nyt sait minut nauramaan! Kiitos!

        Tämä pikainen tutustuminen palstan pakkoruotsin puolustajiin sai minut ymmärtämään entistä paremmin sen tyylilajin, jolla Tynkkynen ja kumppanit videonsa laativat.

        Kun asiallinen keskustelu ei onnistu, performanssi puhukoon! 🙂

        • 11.2.1.1

          Karu Totuus sanoo

          Vanha kikka, tuo muka nauraminen, taisit sillä raukka tunnustaa ”häviösi”.

          Se on aina niin hauskaa miten puhe pakkoenglannista saa nämä ”kielivapaustaistelijat” ängyttämään ja menettämään valmiit pasmansa.

    • 11.3

      Karu Totuus sanoo

      ”Kielipolitiikka liittyy myös kuntatason vaikuttamiseen.”

      Mitä olet tehnyt pakkoenglannin poistamiseksi ja koululaisten valintamahdollisuuksien kasvattamiseksi kuntatasolla?
      Anna kun arvaan. Olet höpöttänyt ”pakkoruotsia” vastaan ja ylistänyt joka paikassa pyhää englannin kieltä ja sen ”tarpeellisuutta” ja näin välillisesti vain huonontanut koululaisten valinnan mahdollisuuksia entisestään.

      • 11.3.1

        opettaja sanoo

        Edelleenkin VAIN ruotsi on pakollinen alakoulusta yliopistoon, kaikille!

        • 11.3.1.1

          Saku Timonen sanoo

          Nyt te kaksi nimimerkkiä lopetatte jankuttamisen. Jos haluatte jatkaa, niin esitelkää itsenne.

          • 11.3.1.1.1

            Karu Totuus sanoo

            Kiitos, mutta en esittele itseänin, sillä tiedän mihin nämä ”pakkoruotsin” vastustajat ovat kiihkoissaan kykeneviä-…

          • 11.3.1.1.2

            opettaja sanoo

            Eiköhän tämä ole jo blogitekstisi perusteella selvä juttu: minä olen se ”Taivaanpyörittäjä” ja tämä Karu Karuus on se ”Yleisänkyrä”. Onneksi emme tule kohtaamaan kunnanvaltuustossa.

        • 11.3.1.2

          Karu Totuus sanoo

          Missä perunakellarissa vietät aikaasi, kun tuollaisia hömelyyksiä latelet suustasi?

          Kyllä englanti on moneen kertaan ruotsia pakollisempi alakoulusta yliopistoon ja kaikille!
          Vai voitko rehellisesti väittää että Suomessa voisi valmistua esim. diplomi-insinööriksi lukemalla ja osaamalla vain pitkän A1 -ranskan eikä lainkaan englantia (tosin tämäkään ei ole Suomessa mahdollista, kiitos pakkoenglannin, mutta noin ajatuskokeena)?

          Kun tilanne on käytännössä se, ettei Suomessa enää voi valmistua yhteenkään ammattiin pelkällä suomen kielellä, vaan aina jokin osa kursseista on englanniksi (ainakin kurssimateriaali). Ruotsin kielestä pääset korkeakouluissa eroon tyypillisesti yhdellä ”virkamies” ruotsin kurssilla, englannista et pääse eroon edes korkeakoulun jälkeenkään (nämä muka kansainväliset suomalaisfirmat…).

          • 11.3.1.2.1

            opettaja sanoo

            En ole koskaan ennen kuullut, että pakkoruotsin eduksi tulee katsoa se, ettei kieltä enää virkamieskokeen jälkeen tarvitse.

            En liioin ole ymmärtänyt, että englannin tarpeellisuus tässä maailmassa on katsottava moitittavaksi syyksi opiskella kieltä.

            • 11.3.1.2.1.1

              Karu Totuus sanoo

              ”En ole koskaan ennen kuullut, että pakkoruotsin eduksi tulee katsoa se, ettei kieltä enää virkamieskokeen jälkeen tarvitse.”

              Noinko kevyesti yrität ohittaa sen karun tosiasian, että pakkoenglanti on onnistuttu viimeisten vuosikymmenten aikana levitytämään niin syvälle sisään suomalaiseen koululaitokseen, että se on jo käytännössä syrjäyttänyt suomen kielen täysin toisarvoiseen asemaan sivistyskielestä ”kyökkikieleksi”?

              ”En liioin ole ymmärtänyt, että englannin tarpeellisuus tässä maailmassa on katsottava moitittavaksi syyksi opiskella kieltä.”

              Englannin ”tarpeellisuudessa” on paljon liioittelua ja ajattelemattomuutta sekä selkeää politikointiakin takana. Koska olet viimeksi havainnut pakkoenglantia edes kyseenalaistettavan kun sitä oletusarvoisesti taas tungetaan jonnekin, johonka se ei oikeastaan edes kuulu?

              Englannin opiskelu ja varsinkin sen hyödyllisyyden korostaminen on nykyään tyhmien ja laiskojen laumasielujen hommaa, koska englannin ylivallan haitat näkyvät jo niin selkeästi jokaiselle, joka vain osaa vähänkin katsoa ympärilleen ja ajatella itsenäisesti.

  12. 12

    Esa Kauppila sanoo

    Tässä persujen ja muiden vouhottajien kummallisessa ruotsinkielen fobiassa taitaa olla kysymys jostain oudosta alemmuudentunnosta kaikissa asioissa paremmin menestyviä, sivistyneempiä ja maailmalla pärjäävämpiä skandinaavisia veljiämme ja siskojamme kohtaan. Tai sitten persujen kohdalla on kyse oudosta halusta ja kaipuusta johonkin menneeseen Myyttiseen Suomeen, puhtauteen, yksinkertaiseen elämään poissa pahasta, pelottavasta ja epävarmasta maailmasta. Tai sitten se on vain jatkumoa persujen kaiken itselleen vieraan ilkeämieliseen ja rasistiseen vastustamiseen ja halventamiseen. Ruotsin kieli ja ruotsalainen kulttuuri nyt vain on osa Suomen historiaa, erottamaton osa ja jokainen historiaa hiemankin ymmärtävä tämän ymmärtää ja osaa olla siitä kiitollinen. Mutta populismiinhan kuuluu historiattomuus tai oikeastaan historian pullasta rusinoiden poiminta aina kun se omaan harhaiseen agendaan kuuluu. Kummallista on vain esimerkiksi se ainakin persujen rasisti – ja nationalistisiiven ylitsevuotava Mannerheimin ylistys. Äijä kun ei minun ymmärtääkseni oikeastaan koskaan oppinut kunnolla suomen kieltä mutta puhui kyllä sujuvasti äidinkieltään ruotsia ja käsittääkseni ainakin venäjää ja ranskaa … Omasta puolestani voin todeta ruotsin kielen oppimisen avanneen itselleni esimerkiksi kirjallisuudessa monia ovia jotka muuten olisivat jääneet suljetuiksi, ihan välttävällä ruotsin kielen taidollakin kun pystyy jo melko hyvin lukemaan esimerkiksi norjan kirjakielellä kirjoitettuja teoksia.

    • 12.1

      opettaja sanoo

      ”Ruotsin kieli ja ruotsalainen kulttuuri nyt vain on osa Suomen historiaa”

      Niin on latinakin, mutta kielten opiskeleminen historian vuoksi ei ole nykyään kovin perusteltua – olisihan sitä kieliä opiskeltavissa tulevaisuuttakin varten.

      Miksi Sinulle on niin tärkeää, että kaikkien on opiskeltava juuri ruotsia? Eivätkö kulttuuri, kirjallisuus ja media voi avartua myös saksan, espanjan tai vaikkapa viron kautta?

      Miksi maahanmuuttaja ei saisi jättää ruotsia sikseen ja opiskella ennemmin enemmän suomea? Miksei nuori, jonka isovanhemmat elivät Venäjällä voisi oman historiansa ja kulttuurinsa syventämiseksi opiskella ruotsin sijaan venäjää?

      Jos haluat ylläpitää pakkoa toisten lapsille (vaikka nämä toiset luottavat sinun olevan kykenevä valitsemaan koulukielet omien lastesi kanssa) eikö sinun ainakin pitäisi kyetä perustelemaan, miksi sinun pakkoruotsisi olisi muille parempi vaihtoehto kuin se kielivapaus, minkä he näkevät muualla?

      • 12.1.1

        Karu Totuus sanoo

        ”Jos haluat ylläpitää pakkoa toisten lapsille (vaikka nämä toiset luottavat sinun olevan kykenevä valitsemaan koulukielet omien lastesi kanssa) eikö sinun ainakin pitäisi kyetä perustelemaan, miksi sinun pakkoenglantisi olisi muille parempi vaihtoehto kuin se kielivapaus, minkä he näkevät muualla?”

        Missä oikeastaan on kielivapaus, johon verrata?

        Kuten aiemmin sanoit, kaikissa Pohjoismaissa on pakkoenglanti etkä sinä ole sitä kovinkaan halukas poistamaan Suomesta. Jos haluat esiintyä kielivapaustaistelijana, sinun on syytä vastustaa kaikenlaista kielten opetuksen pakkoa. Periaatteessa todellinen kielivapaus kun merkitsee samaa kuin uskonnon vapauskin eli oikeutta olla opiskelematta yhtään vierasta kieltä.

        Pakkoenglantiin et halua koskea, se on tullut jo monta kertaa selväksi, joten et kannata kielivapautta. Pikemminkin haluat varsin innokkaasti määrätä siitä mitä koululaisten tulee opiskella (ruotsi pois, pakkoenglanti kaikille ilman kilpailua, muita kieliä saa opiskella vain ruotsin paikalla, jos sittenkään, koska niin niistä ei muodostu mitään uhkaa pyhälle pakkoenglannille…).

        • 12.1.1.1

          opettaja sanoo

          ”Periaatteessa todellinen kielivapaus kun merkitsee samaa kuin uskonnon vapauskin eli oikeutta olla opiskelematta yhtään vierasta kieltä.”

          Tällaista ”uskonnonvapautta” meillä ei ole. Kaikkien on suoritettava katsomusaineen opinnot, joko
          – koulun uskonnonopetuksessa (yleensä tarjolla ev.lut, katolinen, ortodoksi ja islam)
          – elämänkatsomustiedossa tai
          – oman uskontokunnan järjestämässä opetuksessa koulun ulkopuolella (esim. buddhalaiset ja jehovan todistajat).

          Mutta meillä ei ole pakkouskontoa, vaihtoehdot löytyvät. 🙂

          Seuraava vaihe kehityksessä on luultavasti eri uskontokunnille osin yhteinen etiikan ja moraalin opetus.

          • 12.1.1.1.1

            Karu Totuus sanoo

            ”Tällaista ”uskonnonvapautta” meillä ei ole. Kaikkien on suoritettava katsomusaineen opinnot, joko….”

            Jahas, ymmärsit sitten vertauksen tahallasi väärin, taidat sittenkin todella olla opettaja, kun osaat vain toistella muilta oppimaasi mutta et ajatella itsenäisesti.

            ”Mutta meillä ei ole pakkouskontoa, vaihtoehdot löytyvät. ”

            On meillä yksi pakkouskonto: pyhän pakkoenglannin kultti jolle ei ole vaihtoehtoja.

    • 12.2

      opettaja sanoo

      Viimeisin kyselytutkimus pakkoruotsin suosiosta julkaistiin pari vuotta sitten (Turun yliopisto ja Åbo akademi). Silloin 74% halusi pakkoruotsin pois, mutteivät kaikki loputkaan olleet nykyisenkaltaisen pakon takana.

      Onko siis kolme neljäsosaa kansasta ”persuja ja muita vouhottajia”?

      Vai olisiko mahdollista, että pieni pakollinen vähemmistökieli alakoulusta yliopistoon ei kerta kaikkiaan ole järkevä ratkaisu?

  13. 13

    opettaja sanoo

    Sellaisia asioita kuin tasa-arvoinen avioliittolaki tai valinnainen ruotsi voisi lähestyä pelkästään loogisesti. Ihmiset eivät kuitenkaan tee niin, sillä moni hyväksyy toisen vaan ei toista perin hämäristä syistä.

    Perustelut tasa-arvoisen avioliittolain puolustajilla on samankaltaiset kuin vapaan kielivalinnan kannattajilla mutta rintamalinjat menevät ristiin: osa vapaan kielivalinnan kannattajista vastustaa nyt tasa-arvoista avioliittolakia ja päinvastoin.

    Samaa sukupuolta olevien avioliittolakia kannattavien mukaan laissa on kysymys ”tasa-arvosta, oikeudenmukaisuudesta ja ihmisoikeuksista”. Ja tästä on mielestäni kysymys myös kielivapaudessa.

    Tasa-arvoisen avioliittolain vastustaja taas perustelee kielteistä kantaansa neljällä kohdalla: biologialla, Raamatulla, terveellä järjellä sekä suomalaisilla arvoilla ja perinteillä. Vastaavaa listaa tarjotaan pakkoruotsin perusteeksi, biologia on vaihdettu historiaksi, Raamattu Nordeniksi ja terve järki lageniksi ja sokerina pohjalla on se suomalainen identiteetti, johon väistämättä kuuluu ruotsin kieli.

    Hämmentävä tilanne.

    • 13.1

      Karu Totuus sanoo

      ”Sellaisia asioita kuin tasa-arvoinen avioliittolaki tai valinnainen ruotsi voisi lähestyä pelkästään loogisesti. Ihmiset eivät kuitenkaan tee niin, sillä moni hyväksyy toisen vaan ei toista perin hämäristä syistä.”

      Niinpä, teillä pakkoruotsin vastustajilla yleensä hieman viiraa päästä ja motiivit ruotsin poistamiseksi eivät ole järkeä tai ajattelua nähneetkään, lähinnä perusteluista tulee mieleen vain tunne, tarkemmin sanottuna kosto, joidenkin ”historian hämärän” aikaisten vääryyksien vuoksi. Yleensäkään teidän perusteluillanne ei ole mitään tekemistä kielten opiskelun kanssa.

      ”Samaa sukupuolta olevien avioliittolakia kannattavien mukaan laissa on kysymys ”tasa-arvosta, oikeudenmukaisuudesta ja ihmisoikeuksista”. Ja tästä on mielestäni kysymys myös kielivapaudessa.”

      Kummasti vain tuossa kauppaamassasi ”kielivapaudessa” unohtuu vapaus olla opiskelematta pakkoenglantia. Eipä juurikaan kuulu ulinaa niiden koululaisten ihmisoikeuksista, jotka haluaisivat opiskella vaikkapa pitkän ranskan tai espanjan opiskelematta sanaakaan pyhää pakkoenglantia!

      Oikeastaan koko ”vapaus” tuntuu olevan vain orwelilainen nimitys ruotsin kielen opiskelun täydelliselle kieltämiselle. Reaktiosi käsitteeseen pakkoenglanti (eihän englannin kielen opetusta voi lopettaa) paljastaa aika hyvin tuon savuverhon.

      • 13.1.1

        opettaja sanoo

        Opetusministeriön linjaus näkyy tässä tekstissä: ”oppilaan opinto-ohjelmaan ei tarvitse kuulua englantia”. Jos tämä sinusta tarkoittaa, että englanti on pakollinen, niin mikä minä olen uskoasi horjuttamaan. 🙂

        Olet kirjoittanut tässä kiitettävän määrän viestejä. Pakkoruotsin perusteet voisit nyt vielä joutessasi pistää tulemaan. 🙂

        • 13.1.1.1

          Karu Totuus sanoo

          ”Opetusministeriön linjaus näkyy tässä tekstissä: ”oppilaan opinto-ohjelmaan ei tarvitse kuulua englantia”.”

          Olet näemmä helposti huijattava, tuollaisella ministeriön lauseella ei pakkoenglantia poisteta.Ei niin kauan kuin pakkoenglanti on moninkertaisesti varmistettu ja pyöreät 100% peruskoululaisista opiskelee englantia, suurin osa ihan puhtaasta pakosta (ei vaihtoehtoja) ja vain pieni osa näennäisen ”vapaaehtoisesti” (ei käytännön vaihtoehtoja).

          • 13.1.1.1.1

            opettaja sanoo

            Käytännön vaihtoehtoja on – mutta ei selvästikään halua olla valitsematta englantia 🙂

            Olet kirjoittanut tässä kiitettävän määrän viestejä. Pakkoruotsin perusteet voisit nyt vielä joutessasi pistää tulemaan.

            • 13.1.1.1.1.1

              Karu Totuus sanoo

              Tunnustako tuolla perusteiden jankkaamisella jälleen kerran henkisien häviösi?

              Miksi pakkoenglannin vastustajan pitäisi perustella ruotsin pakollisuutta, ei mahdu järkeeni.

              ”Käytännön vaihtoehtoja on – mutta ei selvästikään halua olla valitsematta englantia”

              Missä, suurin osa koululaisista ei valitse englantia se ”valitaan” heidän puolestaan heiltä asiasta kysymättä. Minusta tuo täyttää aikalailla pakollisuuden määritelmän.

              Mutta itse olet ilmeisesti ladannut ”pakollisuuteen” niin paljon negatiivistäa arvolatausta, että kun ”lempikielesi” osoittautuu ”pahaksi” pakkokieleksi joudut kognitiivisen disonanssin valtaan ja kiellät todellisuuden.

  14. 14

    opettaja sanoo

    Pakko lainata tänne viesti hesarin keskusteluista: ”Merkittävä osa johtavista poliitikoistamme ei läpäise pakkoruotsikysymyksen yksinkertaista tolkkutestiä (sanity check): Jos ihminen ei tajua näin helppoa yhteiskunnallisia kustannus-hyötykuvioita, niin miten voimme antaa hänelle mitään yhtään vaikeampia tehtäviä? TÄMÄ on vakava ongelma – ovatko esim. pakkoruotsia kannattavien valtioneuvoston jäsenten muutkin mielipiteet yhtä heppoisia, huonosti perusteltuja ja ylimielisen ymmärtämättömiä? Talouspolitiikkaa, Suomen tulevaisuus….?”

    Pakkoruotsikeskustelu kunnallisvaalien alla voisi toimia tolkkutestinä myös kunnallisvaaliehdokkaille…

    • 14.1

      Karu Totuus sanoo

      ”Merkittävä osa johtavista poliitikoistamme ei läpäise pakkoruotsikysymyksen yksinkertaista tolkkutestiä (sanity check): ”

      Merkittävä osa teistä pakkoruotsin vastustajista ei läpäise yksinkertaista ”tolkkutestiä”: kirjoittaa kokonaista käsitettävää suomenkielen lausetta sotkematta sekaan ”paskaa” l. pakkoenglantia.

  15. 15

    opettaja sanoo

    Tynkkysen uudempi video löytyy nyt PS-nuorten facebook-sivuilta:

    ”Rakas suomenkielinen
    – saatat muuttaa Ruotsiin
    – suomenruotsalaiset tarvitsevat asiakaspavelijoita
    – et itse voi tietää, mitä kieltä tarvitset
    – saatat tarvita ruotsia Seinäjoen sairaalassa
    – haluat oppia helpommin muita kieliä
    – esi-isäsi elivät Ruotsin vallan alla
    – siksi et voi itse valita
    — paitsi jos tehdään ruotsinopiskelusta vapaaehtoista”

  16. 16

    Karu Totuus sanoo

    ”Päivitetäämpä#” tuo Tynkkysen juttu 1930-luvulta 2010-luvulle
    ”Rakas suomenkielinen
    – saatat muuttaa Yhdysvaltoihin
    – Yhdysvaltalaiset tarvitsevat pavelijoita
    – et itse voi tietää, mitä kieltä tarvitset
    – saatat tarvita enklantia Takahikiän sairaalassa.
    – haluat oppia helpommin muita kieliä
    – Elät USA:n vallan alla
    – siksi et voi itse valita — paitsi jos tehdään englannin opiskelusta vapaaehtoista”

    • 16.1

      opettaja sanoo

      Miten sinä tekisit englannin opiskelusta ”vapaaehtoista”, kun se ei nytkään ole pakollista?

      Mutta JOS englanninopiskelu olisi pakollista, sitä ei tietenkään perusteltaisi ”palveluvelvoitteella” kuten ruotsinopintoja, sillä englanninkieliset riittävät kyllä palvelemaan toisiaan kuten suomenkieliset riittävät palvelemaan toisiaan. Silloin perusteena olisi yksilön oma tarve, se että englanti on tieteen, tekniikan ja median lingua franca ja ihmiset kuulevat ja tarvitsevat sitä arjessaan kaiken aikaa. Tätä taas ei voi sanoa ruotsista. Mutta tämä siis JOS… 🙂

      • 16.1.1

        Karu Totuus sanoo

        ”Miten sinä tekisit englannin opiskelusta ”vapaaehtoista”, kun se ei nytkään ole pakollista?””

        Mitenkä sinut saisi tajuamaan sen yksinkertaisen tosiasian että meillä on käytännön pakkoenglanti. Näennäinen ”vapaaehtoisuus” ei poista sitä karua tosiasiaa, ettei englannille ole todellisuudessa vaihtoehtoja, koska ko. kieli on rakennettu niin syvälle sisään suomalaiseen koulujärjestelmään ettei valmistuminen mihinkään ammattiin pelkällä suomenkielellä tai lukemalla jotain muuta kieltä pitkänä ole enää mahdollista.

        Kun peruskoululaisista pyöreät 100% lukee englantia (paljon mainostettu ”pakkoruotsi” ei yllä lähellekään) jossain muodossa, on syytä sanoa kissaa kissaksi ja pakkoenglantia pakkoenglanniksi eikä leikkiä käsitteillä. Jos olet todella huolisssasi ihmisten vapaudesta valita opiskelemansa kielet, olisit enemmän huolissasi PAKKOENGLANNISTA kuin ”pakkoruotsista” mutta koska motiivisi ovat muualla et suostu edes myöntämään ongelman olemassaoloa.

        ”Silloin perusteena olisi yksilön oma tarve, se että englanti on tieteen, tekniikan ja median lingua franca ja ihmiset kuulevat ja tarvitsevat sitä arjessaan kaiken aikaa.”

        Ei tuo riitä perusteeksi pakkoenglannille. Suurin osa tuosta ”tarpeesta”, jonka näet, on vain suomalaisille syötettyä harhaa ja valetta. Suurin osa maailman ihmistä (5/7) ei edellenkään puhu sanaakaan englantia, mutta sellaiselle joka osaa vain pakkoenglantia, maailma näyttäytyy tietysti vain englanninkielisenä (yksinkertaistettuna versiona).

        • 16.1.1.1

          opettaja sanoo

          Miten sinä tekisit englannin opiskelusta ”vapaaehtoista”?

          • 16.1.1.1.1

            Karu Totuus sanoo

            Kysyy ”pakkoruotsin” vastustaja joka toisaalla kehuu vuosia tutustuneensa aihepiiriin mutta ei tunnu tuntevan edes nykyistä (tosin juuri nyt muuttumassa olevaa) kieltenopetusjärjestelmää kaikkine koukeroineen ja ”pakkoenglantia kaikille” varmistuksineen.

            Olet selkeästi käytökselläsi osoittanut että käytät kielikeskustelua vain keppihevosena muille (hurrivihaisille?) päämäärillesi, etkä ole pätkääkään kiinnostunut todellisista valinnan vapauden ongelmista l. esim. pakkoenglannista ja valinnan vapauden täydellisestä toteutumattomuudesta sen kohdalla.

            • 16.1.1.1.1.1

              opettaja sanoo

              Sinä tosiaan hallitset ”paljon tekstiä ilman asiaa” -tyylin. Onnea valitsemallasi tiellä!

    • 16.2

      Sampo Makkonen sanoo

      Nimimerkki Karu Totuus, miten teidän mielestänne kielen opiskelu Suomessa pitäisi järjestää? Olet vain ”paasannut” pakko englannista.

      Minun mielestäni kaikki kieliopinnot pitäisi olla vapaaehtoisia. Alkuun voisi pakollisena olla jonkilainen kieliin tutustumisjakso, jossa esitellään eri kieliä ja kulttureja.

      • 16.2.1

        Karu Totuus sanoo

        ”Olet vain ”paasannut” pakko englannista.”

        Kummasti sinuakin häiritsee vain pakkoenglannista ”paasaaminen”, ihan kuin ongelmasta ei saisi edes puhua, vaan ”tabusta” pitäsi kiltisti vaieta.

        ”Alkuun voisi pakollisena olla jonkilainen kieliin tutustumisjakso, jossa esitellään eri kieliä ja kulttureja.”

        Luuletko todella että tuollainen tutusmisjakso auttaisi mitään kun koko kulttuurimme on pakkoenglannin kyllästämää, jopa siinä määrin ettei sitä pidetä edes ”epänormaalina” tilana?

        • 16.2.1.1

          opettaja sanoo

          Huomasitko kohteliaan kysymyksen: ”miten teidän mielestänne kielen opiskelu Suomessa pitäisi järjestää?”

  17. 17

    Jan sanoo

    Taidan olla jonkinmoinen musta lammas kun olen Suomenruotsalainen, joka vastustaa ”pakkoruotsia”. Äidinkieli ja lingua franca riittää enemmistölle ja me Suomenruotsalaiset voimme oppia Suomen kielen perusteet.

    Tynkkysen tapa ei kuitenkaan paranna asioita ja tekee keskustelusta vaikeaa.

    • 17.1

      Karu Totuus sanoo

      ”Äidinkieli ja lingua franca riittää enemmistölle… ”

      Mistähän johtuu että nämä ”pakkoruotsin” vastustajat ovat järjestään intohimoisia PAKKOENGLANNITTAJIA?

      • 17.1.1

        opettaja sanoo

        Petit, petit
        vuodet vierii, mutta
        sinun argumentaatiosi
        ei kehity

        • 17.1.1.1

          Karu Totuus sanoo

          Mitä sitä turhaan kehittämään, teidän pakkoenglannittajien hömelön itseään toistavan huuhaa argumentoinnin kun ampuu alas ”lonkalta” samoilla vanhoilla totuuksilla ja piruiruilla 😉

    • 17.2

      opettaja sanoo

      Tynkkynen halusi rikkoa mediahiljaisuuden pakkoruotsin kohdalla – ja teki sen räväkästi, nosti teeman aina naapurimaata myöten otsikoihin ja uutislähetyksiin.

      Vasta tämän jälkeen on mahdollisuus tuoda esiin vähemmän provokatiivisia sävyjä – ja saada keskustelu käyntiin.

      Hiljaisuus on pahinta, mitä kieltenopetukselle voi nyt tapahtua.

      • 17.2.1

        töitön sanoo

        Tynkkynen ja tynkkysläiset eivät puhu todellisesta kielivapaudesta vaan ainoastaan haluavat rajoittaa ruotsin kielen opetusta ja lisäksi loukkaavat ruotsia äidinkielenään puhuvia suomalaisia idiotismillaan. Tynkkysläiset perussuomalaiset vihaavat monikielistä ja monikulttuurista Suomea. Tässä maassa puhutaan ja käytetään jo useita eri kieliä, ja niin on ollut koko itsenäisyytemme ajan. Ja toivottavasti niin on myös jatkossa.

        • 17.2.1.1

          Karu Totuus sanoo

          ” Tynkkysläiset perussuomalaiset vihaavat monikielistä ja monikulttuurista Suomea.”

          Totta, harvinaisen paljon sitä näkyy samoja nimiä sekä rajakeissa että pakkoruotsi-vajakeissa ja keinotkin ovat samaa perua: härskiä valehtelua, asiallisen keskustelun hiljentämistä huutamalla, kuviteltujen vastustajien demonisointia ja joukkouhkailua…

          • 17.2.1.1.1

            töitön sanoo

            Perussuomalaisten halla-aholaiset ovat samoja kuin persunuoret (eli pikkutynkkyset). Partapoju on twiiteissään ollut riemuissaan, kun Halla-aho on ilmoittanut olevansa ensi vuonna perussuomalaisten puheenjohtaja ehdokas. Perussuomalainen puolue muuttuu avoimesti äärioikeistolaiseksi rotuoppipuolueeksi.

      • 17.2.2

        Karu Totuus sanoo

        Hiljaisuutta odotellessa voisit vastata muutamaan asiakysymykseen, sen sijaan että toistelet vain ulkoaopittua vanhaa propagandaa:

        Jos ”pakkoruotsi” poistuu niin:

        1) Mistä saadaan kaikki pätevät kielten opettajat arabialle, espanjalle, italialle, japanille , kiinalle, saksalle, ranskalle, venäjälle jne. kysynnän räjähtäessä ”vapauden” vihdoin koittaessa?
        2) Mistä rahat tuon opettaja-armadan palkkaamiseen?
        3) Mistä riittävät elinkeinon takaavat tuntimäärät opettajille, kun kieliryhmät hajaantuvat pieniksi siruiksi ympäri maakuntaa?
        4) Oletko ollenkaan selvillä siitä millaisen panostuksen harvinaisemman vieraan kielen opiskelu todella vaatii? Monissa selvityksissä on todettu ettei nykyinen ruotsin kielen tuntimäärä riitä ruotsin kielen kunnolliseen opiskeluun, miten kuvittelet että samalla tuntimäärällä opittaisiin hieman vaikeampi kieli kuten arabia, venäjä tai kiina ”tuosta noin vain”, joissa aika menisi lähinnä aakkosten opiskeluun?
        5) Luuletko että edellä kuvatusta ”aakkosten opiskelu” kasvattaisi merkittävästi kansallista kielipalettia sille tasolle että elinkeinoelämä saisi todellista kielitaitoa käyttöönsä, vai jäisikö se vain ”kivaksi” rahojen hukkaan heitoksi.
        6) Mitä sanot siihen että vapaaehtoisuus todennäköisesti romahduttaisi opiskelijoiden määrän, oli kyse mistä kielestä tahansa? Ruotsissa on hyvin yleistä että vapaaehtoisia kieliä opiskellaan vain minimimäärä ja opiskelu lopetetaan heti alkuinnostuksen laannuttua. Suomessa enää harva opiskelee ja kirjoittaa lukion lyhyen kielen sen muututtua vapaaehtoiseksi. Siksipä saksan osaaminen on Suomessa romahtanut.

  18. 18

    Karu Totuus sanoo

    Muuten, asiasta toiseen, kun asioita yhdistelee (”pakkoruotsin poisto” so. ruotsin kielen alasajo Suomessa, kaksikielisyyden kalleudesta marmattaminen., älytön englannin ihannointi jne.), ei voine välttyä ajatukselta että näiden ”pakkoruotsin” vastustajien tavoite on vain yksi pala käynnissä olevassa pelistä ohjata valtion rahat ”hyville veljille”.

    Sillä kun laista saadaan poistettua vaatimus siitä että julkisia palveluja pitää tuottaa sekä suomeksi että RUOTSIKSI, niin siinä sitten poistetaan lakitekstistä molemmat kielet yhtäaikaa ja palveluja voidaankin yht’äkkiä toteuttaa vain ”pyhällä pakkoenglannilla” ja ulkoistaa ne Intiaan tms. halpamaihin.

    • 18.1

      opettaja sanoo

      Vunderful!
      Please don’t be vorrying, yaar.
      How I can be helping you?

      • 18.1.1

        Karu Totuus sanoo

        Taisin osua jäljille, kun heti vastattiin ”pyhällä pakkoenglannilla” 😉

        Ilmeisesti näiden ”pakkoruotsin” vastustajien todellinen tavoite onkin nimenomaan suomen kielen alasjao ja korvaaminen pyhällä pakkoenglannilla (siksi sellaiset halveksuvat nimitykset suomen kielelle kuin kääpiökieli), ruotsin kieli ja mikä ikävintä oikeuksistaan tiukasti pitävät ruotsin kieliset ovat vain ikävästi projektin tiellä. Suomalaisista ei ole enää oma kielensä puolustajiksi, sen verran hyvin heidät on saatu omaksumaan pyhän pakkoenglannin kultti ja lähes automaattinen omista kielellisistä oikeuksista luopuminen kun joku vain sanoo sanankin pyhällä pakkoenglannilla.

        • 18.1.1.1

          opettaja sanoo

          So Honey
          Keep on smilin’ thru
          Just like you always do
          ’Til the blue skies
          Drive the dark clouds
          Far away

          We’ll meet again
          Don’t know where
          Don’t know when
          But I know
          We’ll meet again
          Some sunny day

          • 18.1.1.1.1

            Karu Totuus sanoo

            Jahas, pulu kaatoi nappulat, paskoi laudalle ja lentää nyt kehumaan kavereilleen kuinka voitti shakkiottelun… 😉

  19. 19

    Saku Timonen sanoo

    Koska ”Karu Totuus” ja ”Opettaja” eivät usko minua, niin olen bannannut molemmat. Tiedoksi kaikille muillekin, että tämä ei ole mikään nimettömien keskustelupalsta, jossa jankataan päiväkausia. Menkää muuanne jankuttaman.

Trackbacks