Ihmeiden aika

Elämme ihmeiden aikaa. Pääministeri Juha Sipilä koki ihmeeksi sadan miljoonan euron upottamisen jätevettä ja tappiota tuottavaan kaivokseen. Nyt liikenneministeri Anne Berner aikoo toteuttaa oman ihmeensä laittamalla teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt ja autokauppiaat pakkomyymään tienkäyttäjille tienkäyttöoikeuden nimellä ilmaa. Ihme on siinä, että auto- ja polttoaineverot alenisivat saman verran kuin tienkäyttöoikeuden myyminen tuottaisi valtiolle, mutta investointeihin käytettävät rahat kaksin- tai kolminkertaistuisivat.

Teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt, autokauppiaat ja muut yksityiset palveluntarjoajat siis ostaisivat tienkäyttöoikeutta liikenneverkkoyhtiöltä ja myisivät sen eteenpäin autoilijoille, joiden on pakko ostaa sitä päästäkseen liikkumaan tiellä. Nämä käyttöoikeuksia myyvät palveluntuottajat eivät vastaisi teiden rakennus- tai kunnossapitokustannuksista, mutta rahastaisivat joka ikisestä ajetusta kilometristä oman siivunsa. Siinäpä täysin riskitön bisnes, johon löytyy varmasti halukkaita.

Eivät ihmeet vielä tähän lopu. Valtion ei tarvitisisi ottaa velkaa teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon, koska liikenneväylät  siirrettäisiin uuden väyläyhtiön taseeseen ja yhtiö voisi itse ottaa niitä vastaan velkaa. Niin kauan kuin yhtiö on julkisen sektorin omistuksessa velat ovat edelleen veronmaksajien velkaa, mutta eivätpä näy ainakaan valtion velanotossa. Jos ja kun yhtiö sitten joskus myydään pääomasijoittajille, niin velat tietysti maksetaan sitä ennen pois veronmaksajien rahoilla.

Kansalaiselle tulee sellainen ajatus, että nyt on kömpelö taikuri asialla. Tyhjän myyminen ei tuota rahaa muille kuin sen myyjille eikä velka katoa sanomalla, että nyt sitä ei näy.

Muitakin kysymyksiä herää. Kuka maksaa nämä seurantalaitteitteet ja niiden asennuksen? Miten kansalainen hoitaa kilpailutuksen? Maksetaanko tästä käyttöoikeudesta myös arvonlisävero? Paljonko käyttöoikeuskauppiaat saavat voittoa?

Ja tärkein kysymys: mihin tätä uudistusta tarvitaan?

Berner toivoo, että hänet tullaan muistamaan kauaskantoisista ja rohkeista ratkaisuista, jotka hyödyttävät kansalaisia ja elinkeinoelämää. Tyhjän pakkomyyminen hyödyttää takuulla elinkeinoelämää ja Berner tullaan muistamaan ministerinä, joka yksityisti koko maan infrastruktuurin. Siinäpä ihmettä kerrakseen.

Kommentit
  1. 1

    Jorma Hiekkanen sanoo

    Berner voitaisiin nimittää vuoden 2016 Turhimukseksi !!

  2. 2

    Jarno Kääriäinen sanoo

    Ainoa hyöty mitä tosta keksii on että kuljetusfirmojen kustannukset ehkä voi laskea, mutta senkin pystys paljon järkevämmin toteuttaa… Tää on pelkkää oikeistoideologian toteuutusta ideologian takia vain, juuri sitä mistä vasemmistoa ite syyttävät. Täs touhus on uskonnollisen kiihkon haju ja tän hallituksen myötä kyl jää käteen romuna oleva suomi, alkaa tässä pinna palaa totaalisesti

    • 2.1

      Risto Penttinen sanoo

      Hyötyähän tästä on, muttei Suomelle eikä kansalaisille yleensä, vaan joku hyvä veli tästä kermat kuorii ja rahat katoavat luultavasti veroparatiisiin.

      • 2.1.1

        töytön sanoo

        Kaikkien aikojen maagisin puhallus meneillään vähä joka osa-alueilla Suomessa. Peukkua kai sille nostettava, joku suhteilija pääsee vähä tienaamaan fyffeä.

  3. 3

    Jussi Airaksinen sanoo

    Tämän hankkeen voi toteuttaa hyvin monella tavalla. Jos systeemiin ei rakenneta raskasta ristisubventiota, se johtaisi siihen, että väylärahat ohjautuisi sinne, missä niillä on eniten käyttöä ja investointien tarpeellisuutta jouduttaisiin arvioimaan myös rahankäytön tehokkuuden kannalta. Tämä olisi todella iso poliittinen muutos verrattuna nykytilanteeseen ja herättäisi varmasti myös aika jyrkkää vastustusta tietyissä väestöryhmissä.

    • 3.1

      timo harju sanoo

      Voisitko Airaksinen täsmentää sanomasi sisällön selkeällä suomella? Tällainen konditionaaleilla kyllästetty ekonomijargon ei kerro yhtään mitään. Miten esim. rahankäyttö teiden ylläpitoon tehostuu sillä, että maksan kulkemisistani autoliikkeelle tai vakuutusyhtiölle? Ja lisäksi vielä kalliiden liikkumisenseurantasysteemien välityksellä, joiden pelkkä olemassaolokin on todennäköisesti voimassa olevan yksityisyyden suojan vastaista.

      Tämä on kuin sote-hankkeesta tiedottamista: hienonkuuloisia lauseita täynnä valikoituja uudissanoja ja ilman mitään täsmällistä ja ymmärrettävää sisältöä.

      Näin se käy, tiedottaminen. Ja mitä hallitus edellä, sitä pienemmät nilkit perässä. Viime keväänä yhtiöitettiin Metsähallitus. Heti sen jälkeen uusi Metsätalous Oy ilmoitti ensin metsureiden joukkolomautuksesta ja sitten eropaketista. Puuliiton mukaan tavoitteena on ryhtyä käyttämään ennen muuta ulkomaisia alihankkijoita. Eropakettiehdotuksensa suomalaisille metsureille Metsätalous Oy lähetti tekstiviestinä…

      • 3.1.1

        Jussi Airaksinen sanoo

        Otetaan esimerkki. Nellimin kylässä asuu 149 asukasta. Sinne vievän tien parantamiseen myönnettiin juuri 10,4 miljoonaa euroa. Ivalon päässä tiellä liikkuu päivässä keskimäärin 550 autoa ja Nellimin päässä 220. Pyöristetään luku 350 autoon päivässä. Jos pudotetaan laskuista kokonaan pääomakulut, eli oletetaan lainojen koroksi nolla ja oletetaan käyttäjämäärien säilyvän vastaisuudessakin samoissa lukemissa kuin nykyään, tuon tien hinnan saisi kuoletettua kymmenessä vuodessa 8 € maksulla per käyttökerta. Se on aika paljon.

        Nykyisellään päätökset investoinneista tehdään poliittisesti. Siinä prosessissa jokainen poliitikko yrittää saada siltarumpua omaan kotimaakuntaansa, eikä asiassa tarkastella niinkään investointien taloudellista kannattavuutta. Jos väylien käyttämisestä laskutettaisiin niiden kustannusten mukaan, eikä järjestelmässä olisi ristisubventiota, investointeja tehtäisiin lähinnä sinne, missä väylälle on käyttäjiä. Silloin Nellimin tie olisi saattanut jäädä vähemmälle rahoitukselle, mutta vilkkaimmat väylät olisi hyvässä kunnossa.

    • 3.2

      Kim Polamo sanoo

      Tarkoitatko esim. sitä, että tie29 (Keminmalta Tornioon v 2001 rakennettu MOOTTORItie) tyyppisiä teitä ei rakennettaisi. Tuolla tiellähän on noin 10-15% siitä määrästä käyttäjiä kuin esim. 1- tai 4-tiellä. Tämähän tarkoittaisi, että politikot eivät enää voisi päättää, että jokin tiehanke tulee heiän vaalipiiriinsä alueelle eli siiltavalla uudistus olisi hyvä. Se, että rahoille tulee välistävetäjiä, on huono asia. Jos hanke on niin tuottoisa, niin miksi valtio ei hoida myös rahastusta -osaahan se verottaakin?

      • 3.2.1

        Jussi Airaksinen sanoo

        Juuri tuota tarkoitan. Nykyinen järjestelmä ottaa väylähankkeiden rahat valtion budjetista ja kohdentaa ne poliittisen harkinnan perusteella. Jos väylähankkeiden rahoitus kerättäisiin väylien käyttäjiltä, rahoituspuolelle syntyy niukkuutta, joka pakottaa priorisoimaan hankkeita. Jos järjestelmä ei sisällä ristisubventiota (eli sitä, että vilkkaampien väylien käyttäjillä maksatetaan vähemmän käytetyt väylät), investoinnit ohjautuvat vain sinne, missä niille on käyttäjiä.

        • 3.2.1.1

          Harri sanoo

          Ei helvetti. Vaikea arvata missä sä asut. Ei perusinfraa voi noin vain kapitalisoida. Mites huoltovarmuus, raskas liikenne, ambulanssit ym. Idioottimaisinta paskaa ikinä. Kyllä nyt on epätoivoista.

          • 3.2.1.1.1

            Rosa Warski sanoo

            Aika samoilla linjoilla. Tämähän vain kiihdyttäisi väestön siirtymistä maalta kaupunkeihin, jotka ovat jo valmiiksi tukossa, joissa on kalliit vuokrat, huono ilmanlaatu, etc etc.

            Kehityksen pitäisi tapahtua juuri päinvastaiseen suuntaan.

        • 3.2.1.2

          timo harju sanoo

          Meillä on ajatteluero. Minusta valtakunnan väylästö on jo määritelmän mukaan perusrakennetta, joka mahdollistaa yhteiskunnan toiminnan. Niinpä sen rahoituspäätökset tuleekin tehdä demokraattisin ratkaisuin. Juuri tämä ero on yhteiskunnalla ja yrityksellä. Ei armeijankaan ylläpito tuota voittoa, mutta kukaan ei ole puhunut sen yhtiöittämisestä tai tarjonnut vientiartikkeliksi YK-pataljoonia, joita vuokrattaisiin voitolla pitkin maailmaa erilaisiin sotiin.

          Toiseksi: ei se, että maksan kulkemisestani veroa autoliikkeelle tai teleoperaattorille, lisää yhdenkään tiemetrin kunnostusrahaa missään päin maata. Koko Bernerin viritelmä on ideologinen käenpoika, joka syö niitä korjausresursseja. Ne voidaan aivan varmasti tarvittaessa kohdentaa muuhun kuin Nellimön paikallistiehen ilman tällaista himmeliäkin, jonka perimmäinen tarkoitus ei jää epäselväksi.

          (Muuten: siinä Kemi-Tornion välisellä moottoritiellä kulkee sellaisia erikoissuuria malmirekkoja, ettei siinä heikompi tie kestäisikään. Eli kunnon tietä voi tarvita muuallakin kuin kehä kolmosen sisällä.:)

        • 3.2.1.3

          Jussi Pelkonen sanoo

          Jussi Airaksinen: Olen varmaan lukenut hiukan huonosti Bernerin lakiluonnoksen ja siitä käydyn keskustelun, keskustelun, mutta ajan Länsi-Suomessa noin 55 kilometrin päivittäistä, edestakaisesti mitattua matkaa päästäkseni töihin ja sieltä kotiin.

          Palkkani ei ole kovin suuri, joten tulen Bernerin käsittämättömän ehdotuksen mahdollisesti voimaan tultua laskemaan sentilleen, kuinka paljon menetän lisää.

        • 3.2.1.4

          Reija Östman sanoo

          Kerätäänhän nytkin käyttäjiltä maksut bensaveron muodossa, eikä siihen tarvita edes seurantalaitteita. Bensaveron tuotto kun ohjataan tiestön kunnossapitoon, kaikki tämä höpinä ja rahan tuhlaaminen suunnitelmiin on aivan turhaa.

  4. 5

    Jari Kähkönen sanoo

    Joka ainoa näistä caseista on maailmallisesti mennyt seuraavasti: poliitikkotunarit tekevät alihintaisen kaupan ja sitten hyvän kaupan tehnyt ostaja pääsee rahastamaan. Näin, koska goodwill meni tosiasiassa ilmaiseksi. Voisi tosiaan sanoa, että kerran verovaroilla maksetut ja myyntiin asti ylläpidetyt tiet maksettaisiin kahteen kertaan, kun rahastus alkaa. Näin on käynyt joka ainoa kerta, kun julkista omaisuutta on myyty yksityiseksi ihan kaikenlaisissa omaisuusesineissä ja ihan joka maassa.

    Ei yksityinen osta muuten kuin halvalla saadakseen ja kalliilla antaakseen, voitontavoittelutarkoituksessa. Siellä vedetään kuulkaas puomi alas kansalaisen perhevelkavankkurin konepeltiin, tai vaikka sitten suoraan polkupyöräilevän mummon päälakeen, jos niikseen tulee. Ketään ei oikeasti fuulaa vähääkään, että ostajana on muka valtionyhtiö. Ensivaiheessa. Täysin yksityiseksi se kuitenkin ajan mittaan päätyy. Mitään kustannustehokkuutta tai läpinäkyvyyttä ei ole eikä tule, koska ei ostaja kuitenkaan maksa tieverkostosta todellista saati hyvää hintaa.

    Tämä ei ole edes mitenkään originaali ajatus, kun sitä tarkemmin pohtii. Ihan samaa p*aa ne tekevät jo valtion ja vähän kaikkien muidenkin niin sanottua sisäistä vuokraa toimitiloistaan maksavien kanssa. Tyhjiä seiniä ostetaan, mutta toiminta pitää säästösyistä niiden sisältä lakkauttaa. Tyhjän ilman myynti niin sanotun tienkäyttöoikeuden nimissä sim-korttien tai seurantalaitteiden perusteella on vain saman ajatuksen B-to-C liikeidea eli kuluttajien (maksettavaksi) jalkautettu (rahastus)sovellus. Mihin tätä kaikkea tarvitaan? Kun entiset bisnekset eivät enää vedä, keksitään uusia. Pääoman kiertäminen ja arvonsa lisääminen on vulgääritaloustieteen siunaama luonnonlaki, joka ei lähtökohtaisesti huomioi rahvasta tai työläisiä mitenkään.

    Näin on maailmanhistorian puolesta ollut lähes ikuisuuden versus se silmänräpäys tai vaivoin eiliseen yltävä pieni poikkeama, jonka aikana asioista on edes voitu ajatella toisin. Edes huomattiin, että 1800-luvun Englannissa puuvillaruukin patruuna jakoi magistrate -tuomarina oikeutta vertaiselleen: kuinka tehdaslakia ei muka oltu sittenkään rikottu. 2010-luvun Suomessa taas bisnes sekä politiikka sekaantuvat, kun virkamiehet hyppivät vuoron valvojasta valvotuksi ja takaisin sekä ministerinä voi huseerata Bernerin kaltainen täysi Mantshurian Kandidaatti.

  5. 6

    Iiro Laiho sanoo

    ”Ja tärkein kysymys: mihin tätä uudistusta tarvitaan?”

    Oletettavasti tiedonkeruuseen kansalaisista. Nyt jo voidaan seurata ihmisiä varsin tarkasti matkapuhelinten avulla. Ongelmana vain on, että kännykkää ei tarvita liikkumiseen, vaan sen voi halutessaan jättää kotiin.

    Rahan jakaminen poliitikkojen kavereille on tietysti sekin merkittävä lisäominaisuus.

    • 6.1

      Vote Kumpula sanoo

      Tässä berneriläis-sipiläläiset plus persut ilmoittavat poliitikoiksi vain ne, keiden kannattajat eivät ole hallituspuolueita äänestäneitä. Ja nykysuomessa poliitikko on vain pelkkä pahis. Varsinkin, jos ei hurraa em porukoille. Oletteko joskus kuulleet yhdenkään persun julkisuuden puheissa sanovan muuta kuin haukkuvan oppositiota ja aiemmin se kuului ”Wanhat puolueet”?

  6. 7

    Risto Sinervo sanoo

    Ministeri Berner on moneen hallituskauteen hyvin harvinainen yksittäinen ministeri, joka on selkeästi toteuttamassa jotain ihan uutta ja sen suuntaista, jollaista mielestäni väistämättä tarvitaan tai muualla ollut jo pitkään käytössä. Meillähän eivät muiden mallit kelpaa, mehän ollaan meitä ja me vastustetaan kaikkea muutosta, koska ne eivät meille sovi.

    • 7.1

      pekka pehkonen sanoo

      Lähdettä kaivataan: Mitä väistämättömän tarpeellista on ollut muualla (mitä ja missä?) jo pitkään käytössä ja mitä nyt tar
      vittaisiin Suomessa?

  7. 8

    Turo Mustakallio sanoo

    Tämähän on suorastaan loistavaa. Vaellusmaastoni ovat Lemmenjoki – Saariselkä. Imatralta pääsee Murmanskin tieltä Venäjän puolella Raja-Jooseppiin. Sieltä ei ole kuin n. 100 km vaellusmaastoihin. Muurmanskin tietä kunnostetaan koko ajan. Bensa maksaa Svetogorskissa 0,60 € litra. Yöpyä tuolla matkalla voi vaikka Kostamuksessa, ja tuoda vaellusrommit ihan laillisesti.

    Kunhan Sortavalan lähelle aukeaa laskettelukeskus, ei ole mitään syytä lähteä enää suomalaisiin. Ehkä Alpeille sitten.

    Jos kulttuuria haluaa, niin voihan tästä ajaa Viipuriin ja Pietariin ja Tallinnaan. Laivalla pääsee Helsingin rientoihin.

    Venäläiset bisness-ystäväni olivat kiinnostuneita koko hankkeesta. Svetogorskissa juttelin, ja näin kuinka euron rahat vilistivät silmissä kuin ”yksikätisessä rosvossa”.

    Chattailin tässä hesalaisten kavereitten kanssa. Miettivät, että kannattaako enää pitää kesämökkiä Suomessa. Virosta tai Latviasta saisi isomman halvemmalla.

  8. 9

    AikaMies sanoo

    Maakuntahallinto ei siis saakaan teitä ja vesiväyliä (määrärähoja) keskenään pirstottavaksi? B-ministeri hoitaa asian.
    Ontuo jo luvannutkin yhden kautensa aikana … ties mitä hoidella.

    Pikkupojat ennen keräilivät rekisterinumeroita. Kukahan sen tulevina aikona tekee?
    Valtioneuvoston autojen rekisterinumerot ja kulkureitit tulevat varmaan olemaan suosittuja. Kait esim Helsinki laskuttaa valtiota katujen käytöstä jos ”yhtiö” valtateistä vastaavasti voittonsa kerää. Edellyttäen tietysti, että kaupunkien/kuntien julkinen liikenne säilytetään eikä koko kansa siirry esim. etätöihin. Rataliikennettähän jo valehdellen ja julkisuudelta salaa berneröitiin ja kaikki ovat niin tyytyväisiä – vai ovatko?

    Ehdotettu ”säästätoimi” linee osa kansalaisen seuranta- ja valvontajärjestelmää. Onhan selvä, että valtiovallan tulee tietää minne kansalainen menee, mistä tulee, kenen kanssa ja koska.

    Toisaalta en usko Bernerin tälläkään kertaa olevan ns voittajien puolella. Meinaan jotta uskon, että tässäkin utopiassa vielä järki voittaa, sillä eihän järjetön ole toteutettavissa eikä kokonaan uuden uljaan seuranta- ja maksujärjestelmän luominen tyhjästä synny.

    Tarkoituksella tekstiini piilottelin joitakin (mielestäni) ongelmakohtia (ehkä toivoen joutuvani niitä pidempäänkin puolustelemaan)

    Korjattavaa ja säädettävää yhteiskunnassamme tietysti aina on, mutta taitaa k5-kakun (”kaikki kerralla kuntoon kustannuksia keräämättä”) resepti vielä olla pahasti hakusessa.

  9. 10

    Pauli Räsänen sanoo

    Tämäntapainen uudistus toisaalta lisäisi kansallisvarallisuuden kunossapitämistä,silloin juuri eläkerahastot olisi luontaisia omistajia,silloihan aktiivinen kansanosa käytännössä huoletisi kuolemaa odotavan kansanosan taloudellisesta hyvinvoinnista.

    Auto ei oikeasti ole mitään omaisuutta,paitsi silloin kun jokin taho tekee sillä bisnestä,on valtava se kansalllisvarallisuuden massa joka katoaa arvonalennuksina suomalaisten rahavaroista, jos sama raha vaikkapa sijoitettaisiin tieverkostoon,yleinen vaurastuminen mahdollistuisi.

    Berner puhui uudesta jakamistaloudesta,sen resurssitehokuutta lisäävästä ominaisuudesta, juuri tuo mahdollistaa myös vaurastumisen kun luovumme turhasta materiaalin omistamisen taakasta, mieluummin perustamme yrityksen ,mikä vuokraa juuri noita palveluita tarvitseville.

    • 10.1

      Jyrki sanoo

      Minun mielestä kerrot kommunismin alkeista ainakin. Sehän on jakamistaloutta myös. Vähän sama kun kaikkien pitää tehdä nyt jo työtä palkatta 9e/pvä tulevaisuudessa 0e/pvä. Jos ei voida katsoa olevan palkan arvoinen.

      Ja tulevaisuudessa aina vaan harvempi tulee olemaan palkan arvoinen. Ja kaikkien pitää jakaa työpanoksensa ja osaamisensa, mutta ei toki kaikkien käyttöön. Vaan niiden harvojen ja valittujen, jotka osa pitää huolta ”yhteisestä” omaisuudesta, jota myös tulevaisuudessa on autot, työpanos jne.

      Edelleen täytyy muistaa, että Neuvostoliitto nimistä valtiota ei enää ole. Ja oikea aito sekä rehellinen kapitalistikin elää ajatuksesta, että kaikki maksaa eikä ketään voi velvoittaa antaa itsestään tai omaisuudestaan ilmaiseksi. Vaan siitä pitää saada kunnon korvaus. Tästä tulee vielä vakava ongelma.

      • 10.1.1

        Tapio Vuorinen sanoo

        Sekoitat kommunismin ja korporaatiokapitalismin, jota nykyhallitus – ja edeltävät hallitukset n. vuodesta 2000 asti – ovat harjoittaneet.

        Sosialisoidaan julkiset varat yksityisille.

        Ehkä hienoin puhallus on ollut Soklin kaivos: 20-30 miljardin raaka-aine omaisuus ja lannoitemonopoli myytiin Häkämiehen toimesta norjalaisille alle 300 miljoonalla eurolla.

        Näin tässäkin tulee käymään, emmekä me voi sille mitään, koska äänestämme edelleenkin Keskusta-Kokoomuksen valtaan.

  10. 11

    Ingmar Forne sanoo

    Näin jossain kerrottavan että autoon asennettaisiin SIM-kortti. Se tarkoittaa puhelinyhteyttä. Langattomat puhelinyhteydet ovat naurettavan helppoja huijata. Niitä voidaan huijata esimerkiksi ottamaan yhteyttä vale-tukiasemiin, jolloin niitä voidaan salakuunnella. Nykyisten kännykyiden liikkuminen on sekin naurettavan helppoa seurata. Ehdotetulla järjestelmällä on tarkoitus tehdä autosta eräänlainen pyörillä liikkuva kännykkä, jonka liikkeitä sitten seurataan. Herää kysymys. Miten käy yksityisyyden suojan?

    • 11.1

      Jyrki sanoo

      No minun mielestä kaiken tämän tarkoitus on viedä yhtenä nimeämättömänä tavoitteena yksityisyydensuoja pois, niillä kellä auto on. Ensin toki sanotaan, että ei kerätä tarkkaa GPS-tietoa. Ja ei oikeasti kerätäkään näin mennään varmaan 1-10 vuotta.

      Mutta erilaisten käänteiden kautta tulevaisuudessa. Joka ikisen auton liikkuminen suomessa tullaan tietämään kellon ja paikan tarkkuudella siitä hetkestä alkaen vaikka 10 m välein, kun siihen asennettu GPS-laite aloittaa datan keräyksen. Valmius siihen on jo takuulla olemassa joka ikisessä seurantalaitteessa mitä tullaan asentamaan. Koska kaikki GPS-laitteet tietää tarkalleen kellon ja päivänmäärän. Koska siihen niiden toiminta perustuukin kokonaan.

      Tarvitaan siis tulevaisuudessa ihan mikä tahansa pienikin syy sen käyttöön ottamiseksi.
      Se voi olla vaikka yksittäisten kansalaisten valitus sieltä tai täältä, että heidän asuin lähiössä ajetaan ylinopeuksia. Tai vaikka, että vakuutusyhtiöt haluaa tarkat tiedot, jotta he voisivat tarjota ”edullisimpia” vakuutuksia tulevaisuudessa.

      Aivan sama mutta, joka tapauksessa tullaan joko ”vapaaehtoisesti” tai pakotetusti määräämään jokainen hyväksymään heidän tarkka seuranta missä ajavat autollaan ja miten lujaa. Tai paljonko on G-voimia vaikuttanut autoon milloin missäkin. Tai mikä ollut kaasun määrä tai jarrujen käyttömäärä. Kaikki tuo ja enemmänkin voidaan kerätä autoista tulevaisuudessa. Varmasti sekin, että ketä ollut auton kyydissä. Eikä tämä ole edes mikään tekninen ongelma. Se on yksinkertaisesti mahdollista.

      Itse olen sitä mieltä, että tekniikan kehitys on hieno asia. Mutta sitä ei pidä käyttää aivan kaikessa. Ei siksi, koska sen nyt tietää jokainen vähänkään itse ajatteleva, että sitä tullaan käyttämään väärin tulevaisuudessa kaikin keinoin.

      Ja se että tämä GPS-seuranta tulee ensin autoihin. Niin ei se siihen tulevaisuudessa tule jäämään. Ei todellakaan.

      Tämä hallitus tullaan muistamaan historiassa myös siinä, että tuhosi päätöksillään ihmisten yksityisyydensuojan monin tavoin tuosta vaan. Eikä kukaan tehnyt mitään. Ja jos joku/jotkut yritti niin sai tietää olevansa idiootti, joka ei ymmärrä tulevaisuutta…

  11. 12

    Petri Sakkinen sanoo

    Täytyy todeta pari itsestään selvää asiaa. Valtion tieverkon osalta meillä on jo toimiva järjestelmä rahoituksen keräämiseen, poltoainevero, jota maksetaan käytön mukaan. Vuotuinen ajoneuvovero puolestaan on täysin tarpeeton.

    Sen sijaan että asennettaisin miljoonia tarkkailulaitteita autoihin ja mopoihin pitäisi kerätä tiedot polttoaineen myynnistä asemakohtaisesti, jolloin saataisiin tietää, kuinka paljon missäkin päin ajetaan. Polttoaineen myyntipisteitä on vain muutama tuhat ja tiedot myynnistä itse asiassa kerätään jo nyt tukkurien laskutuksen yhteydessä. Tarvitaan vain minimaalinen tietotekninen investointi datan siirtämiseen herra Valtion käyttöön.

    • 12.1

      Pertti Kohonen sanoo

      Kai ymmärrät, että tankkaaminen on jäämässä pois muodista keskipitkällä aikavälillä (10-15 vuotta). Polttoaine verotus on tullut tiensä päähän, koska sähköautot. Sähköä ei voida verottaa kuin polttonesteitä. sähköä tarvitaan asumiseen.

  12. 13

    Arnold sanoo

    Ymmärrettävästi esiintuotu Timoselta. Jopa minäkin ymmärsin mitä
    sveitsiläinen(!) Berner ajaa takaa. Nykyään hävettää olla suomalainen.

  13. 14

    Mirja Pekkonen sanoo

    Kuinkas sille s-tanan sim-kortille selität, että ajoit Venäjän puolella tai ihan itse tai hyvän kaverin tekemällä tiellä. Tai sinne Alpeille. Mutta kait sen joku hyvä kaveri saa mykäksi sen kortin. Tai haetuksi ”vuokra-auton” Venäjältä. Ilman sitä korttia.

    Juu ei kuulostanut hyvältä tämäkään keksintö sen päälle, että tämän tästä pitää parissa kohtaa ihan itse lapioida tietä auki jotta pääsee kauppaan. Hiekottamisesta nyt puhumattakaan. Tänään oli aikamoinen homma jo omasta pihasta pois pääsyn kanssa. Mutta sehän on omaan piikkiin mennyt aina.

  14. 15

    Kaija Laine sanoo

    Tämä uudistus se hoitaa työllisyyttä kummasti. Minäkin jo nyt matalapalkkaisena teen kahta työtä ja jokainen työpaikkani on vähintään 40 kilometrin päässä kotoani. Auton omistaminen ja käyttö on jo nykyiselläänkin törkeän kallista ja verotuksen kilometrikorvauksetkin pienenevät vuosi vuodelta. Vielä lisää kustannuksia palkan ansaitsemiseen laittaa harkitsemaan koko työssä käynnin mielekkyyttä. Tosin jos jään työttömäksi, niin varmaan huomaan piakkoin ajavani samoille työpaikoille 9 euron päivittäisellä kulukorvauksella kuntoutuakseni työelämään.

  15. 16

    Pasi Halme sanoo

    Varmaankin mietitty tulevaisuutta, missä sähköautoja on jo runsaasti. Silloinhan jotkut valtiolle epälojaalit kansalaiset voivat varata auton akut vaikkapa omilla aurinkokennoilla. Mistä sitten otat polttoaineverot.

  16. 17

    Harri Timonen sanoo

    Moi Saku,
    Olen seurannut blogiasi tämän vuoden ja on pitänyt jo pitkään kiittää hyvistä kirjoituksista. Ja ennen kaikkea, että jaksat olla järjen äänenä näinä järjettömyyden aikoina. Itse olen ollut ulkosuomalaisena aina persujen ’jytkystä’ lähtien ja yhä vaikeammalta tuntuu enää palata Suomeen. Ihmetellen seuraan nyky-meininkiä siellä.

    Kaikkea hyvää ja muista pitää huoli myös itsestäsi,

    Harri
    Espanja

  17. 18

    sanoo

    Tämä kaikki johtuu sähköautojen tulvasta vuonna kide, holo ja laser. Oletan. Muutenhan verotettasiin se bensa ja diesel kuten ennenkin eikä tarvittaisi tuommoisia.

    Steve Jobs’in iPadit pisti Suomen paperitehtaat polvilleen.
    Elon Musk’in Teslat pistää viranomaisemme ja wanhat bensa-diesel-ihmiset polvilleen.

    Käyttäjien ei kannata auton SIMmin seurannoista olla kamalan huolissaan. Ainakaan niiden jotka osti kännykät, koska ostamalla antoi luvan seurata jo. ”Myöhäistä itkeä kun maito on jo maassa” jne.

    Hirvittää minuakin silti – ainakin nämä Suomen poliitikkojen äkkijyrkät toimet.

  18. 19

    Siru Pola sanoo

    Ihan normaalia ihmeidentekoa. Vrt. vaikkapa veden muuttaminen viiniksi ja vetten päällä kävely, saati neitsyestä syntyminen.

    Onhan hallitus onnistunut saamaan nuo Talvivaaran jätevedetkin puhuttua puhtaiksi, työttömyyden vähenemään ilman että työpaikkoja on muodostunut ja lainvalmistelun hyvälle tolalle ilman, että muut ovat sitä huomanneet. Mikäs suuri ihme tämä nyt sitten on.

  19. 20

    Rintsu sanoo

    Kuinkahan tuossa Bernerin aivopierussa on huomioitu se, että valtion teitä on vain 80.000 km
    Kuntien omistuksessa on katuja 30.000 km ja sitten on 350.000 km yksityisteitä.

    Eli jos ajelen vain Helsingin kaduilla käyttämättä kehä ykköstä niin ajelen halvalla autolla ja pienillä polttoaineveroilla?

    Maalataanko Bernerin tieyhtiön tiet punaisiksi, että en vahingossa eksy maksulliselle väylälle?

  20. 21

    Ja siitä se idea sitten lähti sanoo

    Mitäs jos perustettaisiin yhtiö, joka tullee asentamaan nämä sim-kortit ja vielä valtakunnallisesti sekä varattaisiin siihen huoltotarve eli ketjuttaminen.
    Samalla perustettaisiin toinen yhtiön joka tullee hoitamaan tämän IT-ylläpidon ja raportoinnin. Kun nämä tehty haetaan yhtiöille ennakkoon kaikki kehitysavut yms mitä vain irti lähtee, vaikka 3Miljardia per vuosi noin aluksi, alkaen heti.

    Sitten vain jäädään odottamaan rahat tilillä, muita ylläpitokuluja maksellen tuleekos siitä mitään tai ei. Johtoryhmät ja yhtiöiden hallitukset voisivat nostaa palkkaa min €150,000/kk , onhan hanke sen verran suuri että palkka sen mukaan ja bonukset päälle.

    Eikä se haittaa yhtään jos muutamien vuosien päästä todetaan tämä hankkeen olleen tyhmin kansakunnan muistiin. Firma nurin ja se siitä. Kyllä sitä odottaessa palkka juoksee, matkoja joutuu tekemään ja kaikkea muuta ”asiaan” liittyvää. Mukaan parit perheen firmat konsultoimaan yritysjohtoa, ”tiimihenkenkeä” luomaan ja sekin on halpaa kuin miikä. Kouluttaja veli ja sen sisko voi vapaasti laskuttaa €200,000 kerta, onhan hanke sen verran suuri.

    Ja hokkus pokkus, mikäli hanke ei päätä lähteä lentoon, jostain syystä, saadaan se pumpattua tyhjäksi hyvin helposti vain odottamalla.

    Onhan näitä esimerkkejä vaikka muille jakaa 🙂

  21. 22

    Jussi Pelkonen sanoo

    Kaiken lisäksi: Bernerin tuleva ”liikennekaariyritys” on niin helppoa myydä parin vuoden kuluttua ulkomaisille sijoittajayrityksille – ihan samaan tapaan kuin Digita ja Caruna tässä muutaman viime vuoden aikana…

  22. 23

    aninimys sanoo

    Minäpä luulen, että tuohon ”simmiin” liitetään sellainen lisäkikkare, että käyttäjä maksaa sähkön siirtomaksun kaltaista ”palvelumaksua” ja sitten vielä lisäksi kilometrimaksua. Rahan tuloa ei voi siis estää yksityiselle firmalle.

    Toinen juttu taas tuli mieleen, kun rikesakkoja kameratolpista aletaan antaa ajoneuvon haltijalle eikä kuljettajalle. Eihän se niin voi mennä. Ajoneuvon haltijan ei ole mikään pakko kommentoida rikesakkoa, koska itseään vastaan ei tarvitse todistaa. Riittää kun sanoo, että ei ole ajanut siihen aikaan. Rahanhimossaan tällainenkin perusoikeus on jäänyt hallitukselta huomaamatta.