Työttömyysbisnes

Viime perjantaina kerroin, että hallitus aikoo ostaa työttömien kolmen kuukauden välein tapahtuvan haastattelun yksityisiltä yrityksiltä. Tästä aiheutuu päällekkäistä työtä, lisää byrokratiaa ja lisäkustannuksia, sillä yksityiset eivät voi hoitaa viranomaistehtäviä. Ne voivat kyllä haastatella työttömiä, mutta niillä ei ole pääsyä viranomaisrekistereihin eivätkä ne voi antaa työvoimapoliittisia lausuntoja. Tarvitaan virkavastuulla toimivia virkamiehiä kirjaamaan tietoja ja antamaan etuuden maksajaa sitovia lausuntoja.

Tämä ongelma varmaan ratkaistaan parin seuraavan vuoden aikana, sillä nyt on käynyt selväksi, että koko työvoimahallinto myllätään uusiksi vuoden 2019 alusta toteutuvan maakuntahallinnon myötä. Nyt siis vasta harjoitellaan yksityistämistä. Asiasta kertoi eilen Ylen Uutiset.

Valtion ELY-keskukset ja TE-toimistot lakkautetaan ja tehtävät siirretään maakuntahallinnon hoidettavaksi.  Työvoima- ja yrityspalveluiden tuottamisesta vastaavat yksityiset, kunnat tai kolmas sektori samaan tapaan kuin sote-uudistuksessa. Ja mehän tiedämme jo, miten  sote-uudistus päätettiin toteuttaa yhtiöittämällä, kilpailuttamalla ja ulkoistamalla. Virkistän vähän muistia.

Hallitus ilmoitti yllättäen, että EU-lainsäädäntö velvoittaa kunnat ja kuntayhtymät yhtiöittämään terveyspalvelunsa, jotta ne voivat osallistua kilpailuun samoilla markkinoilla yksityisten yritysten kanssa. Hallitus jätti kertomatta, että mikäli palvelujen tuottamisvastuu olisi säilytetty julkisella sektorilla, niin yhtiöittämistä ei olisi tarvittu. Palveluja tuottava julkinen sektori olisi voinut täydentää omaa tuotantoaan ostopalveluilla, mutta hallitus halusi kilpailuttaa ihan kaiken.

Todennäköisesti sama tehdään työvoimapalveluille. Valehdellaan kirkkain silmin, että palvelut on pakko yhtiöittää, jotta ne voidaan kilpailuttaa. Sitten järjestetään kilpailutus, johon osallistuvat mahdollisesti kunnat ja kolmas sektori, mutta ihan varmasti ainakin jo nyt rahan haistaneet henkilöstöpalveluyritykset. Joku niistä tekee edullisimman tarjouksen ja hupsista, työnvälitystoiminta ja kaikki työvoimapalvelut onkin yksityistetty yritykselle, jonka tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Maksajana on tietenkin valtio ja mahdollisesti maakunta, jos sille annetaan verotusoikeus. Joka tapauksessa kaiken kustantaa veronmaksaja.

Tämän ennustuksen toteutumisen näkee jo marssijärjestyksestä. Valtion toiminnan lopettaminen on jo päätetty, mutta korvaavia palveluja on mietitty vain sen verran, että ne siirtyvät maakuntien vastuulle. Maakuntahallintoa valmistellaan samalla kun sotea jo toteutetaan, joten en usko jotain sotesta poikkeavaa mallia edes mietittävän. Samalla sapluunalla se sujuu.

Vuoden 2019 alusta koko työvoimahallinto on siis ulkoistettu ostopalveluksi. Mitä sitten tapahtuu asiakkaalle? Miten sujuu viranomaistoiminta? Kuka pääsee käsiksi salassa pidettäviä terveystietoja ja muita asiakkaan henkilökohtaisia asioita sisältäviin rekistereihin ja saa tehdä niihin merkintöjä?

Ylen uutisen mukaan tätä on sentään jo ennätetty miettiä:

Käyttöoikeuden salassa pidettävien henkilötietojen luovuttamiseen voi myöntää ELY-keskus, ja siitä on ilmoitettava ministeriöön. Lisäksi työnhakijan on annettava kirjallinen suostumus tarpeellisten tietojen luovuttamiseen työnantajalle työpaikan täyttämistä varten. Merkintä suostumuksesta tai siitä kieltäytymisestä tehdään henkilöasiakasrekisteriin. 

Tämähän sujuu näppärästi. Luvan siis myöntää ELY-keskus, joka lakkautetaan ja jonka tehtävät siirtyvät maakuntahallinnolle. Maakuntahallinto järjestää palvelujen kilpailuttamisen ja ELY-keskuksen tehtävien perijänä myöntää sitten voittajalle luvan päästä ropeloimaan salaisia tietoja. Asiakkaalla on sen verran sananvaltaa, että hänen edellytetään antavan tähän suostumuksensa. Jo nykyisiä käytäntöjä vähänkään tunteva tietää, että asiakas antaa sen luvan. Jos ei anna, niin hän saa karenssia.

Se karenssin määrääjä on vielä hakusessa. Viranomaistoimintaa voi edelleenkin siirtää yksityiselle vain lailla, joten tätä varten tarvitaan lakimuutoksia. Koska muitakin koko mullistusta sääteleviä lakeja vasta valmistellaan, niin yksityisyyden suojan kaltainen pikkujuttu hoituu varmasti siinä samalla.

Näin työttömästä tehdään yksityisen työnvälitystoimiston omaisuutta, jolla rahastetaan valtiota. Työttömyys on varmasti näille kilpailutuksen voittajille niin hyvä bisnes, että niiden ei kannatakaan hankkia asiakkaille työtä. Silloinhan ne menettäisivät tuotantoeläimensä.

Tämä halllitus ennättää näköjään yksityistää suunnilleen kaiken valtion ja kuntien toiminnan. Ei hallitusta turhaan sanota EK:n käskyläiseksi.

 

Kommentit
  1. 1

    T.K. Lehtinen sanoo

    Mennään yksityinen toimija edellä. Ek:n Häkämies juuri aamu-TV:ssä sanoi, että tämä on tarkoitus. ”Etsitään työpaikkoja”, en nyt enää jumalauta ymmärrä, kuka ne on piilottanut!! Olen löytänyt ja hakenut, katos vaan, parhaimmillaan 170 muutakin on löytänyt sen. Me nyt ei vaan kaikki sitten mahduta siihen. Tässä maassa on lähes 400 tuhatta asiantuntijaa työttömyydestä, mutta aina samat toistelee samaa mantraa. Mitään järkevää ei kuule, tutkimuksia ei tehdä. Rajoitteet, eli palkanmaksu, varmasti tullaan purkamaan. Rukoilen ay-liike: Herää jo sinäkin!

    • 1.1

      elm sanoo

      Ne työpaikat kai kasvavat mullan alla ja tarvitaan konsulttifirmojen asiantuntijuutta niitä etsimään! 😀 Voi elämän kevät. Ostettais nyt vaikka työttömille työnhakijoille tällä rahalla suurennuslaseja tai vaikka satelliittipaikantimia, jos vaikka sitten alkaisimme nähdä paremmin missä niitä työpaikkojakin voisi olla. Vaikka ei sillä, mielestäni työnhakijoiden näkökyvyssä ei nykyiselläänkään ole mitään vikaa. Päinvastoin, että hallitus kaipaisi omaan näkemiseensa jo apua.

      Keisari alkaa kyllä nyt olla jo täysin alasti. Vaikka joka päivä tällä viikolla puvussaan paistatteleekin ajankohtaisohjelmien pakeilla! Toivottavasti edes joku toimittajista uskaltaisi ottaa mukaan peilin ja suunnata sen keisaria kohti!

      Halvinta olisi, ettei tehtäisi yhtään mitään. Lakkautettaisiin TE-keskukset (niinkuin nyt suunnitelmissa on) ja annettaisiin ihmisten löytää työpaikkansa itse. Silloin tekisimme ihmisille ja yhteiskunnallemme (myös taloudellemme) suuren palvelukset. Silloin tulevaisuus näyttäisi jo kohtalaisen valoisalta.

      Asioilla on taipumus järjestyä. Mutta ei näin, kun hallitus tekee.

  2. 2

    Juha Näppä sanoo

    Luultavasti asiaan liittyen, nimet muutettu. Olen puolentoista viikon aikana yrittänyt kymmenisen kertaa tavoittaa työvoimaneuvojaani Tarjaa. Aina varattu, eikä soita takaisin, tai vapaa muttei vastaa. Yritin nyt maanantaina 5.9. heti aamusta jälleen koska olisi ihan oikeaa asiaa. Tarjan puhelimesta vastaakin jonkun Mikon nauhoite, joka kertoo, että hän ei enää hoida näitä asioitani ja antaa Sepon numeron. Sepon numerosta vastaa sitten Seppokin nauhoitteella, jossa hän kertoo, että asioistani vastaa sittenkin Helena. Soitan Helenalle, ja hän sentään on varattu, kolmen ensimmäisen yrittämän aikana jo. Yritän pian uudelleen. Olisikohan tämä uutinen kuultu TE-keskuksessa jo hyvissä ajoin ennen ”suurta yleisöä”?

    • 2.1

      elm sanoo

      Ja ajatelkaa mikä määrä työssäkäyviä hoitaa kuitenkin tuota vastaajarumbaakin. Ei se ilmaiseksi synny.

      Mikä osa työllisyydenhoitoon kuluvasta rahamäärästä (tuosta kauhean suuresta rahamäärästä) on muuten itse työvoimahallinnon kuluja? Suhteessa työnhakijoilla maksettaviin korvauksiin. Kukaan ei taida yleensä mainita halaistua sanaa kuinka _kallista_ tuo yritteillä oleva työllisyyden”hoitaminen” oikein on.

      Oletteko nähneet eriteltyä tilastoa kuluista?

  3. 3

    Kiki sanoo

    Ihmisten perusturvallisuutta kaupataan yksityisille rahastusautomaatiksi. Parissa vuodessa Sipilä on muuttanut kansalaisten, ihmisten yhteiskunnan yksityisten yritysten omaisuudeksi, jossa ihmiset ovat vain raaka-ainetta – kuten puut, joita kaadetaan ja joista revitään voitto irti niin kuin parhaiten kyetään. Tämä varmaan sopii insinöörille: ihmiset tai valtio eivät ole koneita kummempia, joten älkää kitiskö vaan toimikaa kuten tahdon. Jos ette toimi, olette kelvottomia ja joudatte romukoppaan.

  4. 4

    Merja Nurmi sanoo

    Kuinka paljon maksaa, kun tuleva uusi 2019 hallitus ottaa pakkia ja palauttaa valtion ja kunnat palvelemaan ihmisiä eikä päinvastoin? Onhan se kuitenkin tehtävä. Hirveän paljon rahaa kaataa tämä hallitus Molokin kitaan.

    • 4.1

      elm sanoo

      Jos nyt niin paljon löytyisi poliittisilta puolueilta sekä rohkeutta että selkärankaa, että toteutettaisiin nyt se perustulokokeilu, hiottaisiin se kuntoon ja otettaisiin käyttöön.

      Ja sen jälkeen kevennetty versio vain tarpeellisesta työvälityksestä tarjottaisiin niille, jotka apua työnhaussa tarvitsevat. Ei niin, että kaikki samat palvelut kaikille, vaan vain tarpeelliset palvelut kohdennetusti niille, jotka palvelua tarvitsevat. Vähän niin kuin terveydenhuoltokin toimii (ja sen on todettu toimivan hyvin, jos vain kysynnän ja tarjonnan annetaan sanella ja toimitaan sen mukaan, joustaen).

      Se olisi ratkaisu, joka olisi mielestäni ainoa oikea ja ainoa joka on vaihtoehdoista realistinen. Eikä läheskään niin kallis kuin tämä nykyinen keitos, jossa rahaa laitemaan palamaan niin että hirvittää.

      Hallitus on kovasti puhunut sellaisella retoriikalla, että pitää saada suunnitellut asiat ”maaliin”. Eivät vaan tajua, että tekevät koko ajan omia maaleja.

      Lopputulos tulee olemaan karmeaa katseltavaa. (ja meillä vain potkitaan sitä palloa yhä edelleen vain tosissaan, puhistaan kuinka kiire on ja koko ajan edetään tässä kiireessä oman maalin suuntaan! Kukaan ei huomaa, että suunta on VÄÄRÄ!) Kääntykää, siellä hallituksessa, toiseen suuntaan!!!! Me kaikki näemme tämän, mutta te ette! Se maali on päinvastaisessa suunnassa!!! (ja äänikin menee, kun pitää näin kovaa yrittää kiljua.. Toiset eivät vain kuule… )

      • 4.1.1

        Jani Peltola sanoo

        Nyt kannattaa jo avata silmät ja huomata, että hallitus tietää täsmälleen mitä tekee. Eivät ne kansantaloutta tai ihmisten parasta ajattele. Viime vaaleissa annettiin rahakirstun avaimet häikäilemättömien oligarkkien käteen ja nytne kahmivat omiin ja tukijoidensa taskuun kaiken minkä ehtivät. Jos hallitusta ei kaadeta tavalla tai toisella, me asumme tuota pikaa pikkuvenäjällä, jossa iso osa kansasta raataa orjapalkalla kellon ympäri ja pieni osa kaasuttelee autosaattueissa juhlasta toiseen. Loput ihmettelevät miksi palkasta ei jää mitään säästöön, kun kaikki rahat menee peruspalveluihin.

        Paskat on housussa, nyt on aika mennä pesulle.

  5. 5

    Rauni Vottonen sanoo

    Olen seurannut tätä työvoimatoimiston tehtävien ujuttamista toisille tahoille jo vuosia. Erilaisten koulutusten ja ”kurssien” järjestäjät (niin yksityiset firmat kuin oppilaitoksetkin) joutuivat tekemään vuosi vuodelta yhä enemmän työvoimatoimistolle kuuluvia tehtäviä. Niitä olivat mm. Cv-netin käyttäminen, erilaiset työnhaunsuunnitelmat yms., joihin työttömät ovat sitoutettu karenssin uhalla.

    Meikäläisen moraali on hyvin usein koetuksella, siinä puun ja kuoren välissä.

    Nyt tätä systeemiä näemmä viedään vielä pidemmälle. Ihmettelen miten viranomaistehtäviin voidaan antaa lupia ”tuosta vain”? Eniten pelkään sitä millaisen vallan se antaa noiden yritysten työntekijöille käyttää sellaisia tietoja (ehkä vielä ilman ammattitaitoakin?) jotka voivat olla työttömän oikeusturvaa heikentäviä?

    Sanon vain että yhtä painajaista…

    • 5.1

      liisa hirvonen sanoo

      Teikäläisen moraalitajuntahan on hereillä! Siitä kannattaa pitää hyvää huolta ettei se muutu huteromoraaliksi joka huojuu milloin mihinkin suuntaan.

    • 5.2

      elm sanoo

      Yksi ratkaisu olisi, että tehdään työvomapalvelujen vastaanottaminen vapaaehtoiseksi. Onhan se sitä tosin nytkin, ei sillä.

      Mutta eihän tässä hullukaan enää halua tällaista ”apua”. Alkaa mennä elämänhalu ja mielekkyys kaikesta.

      Onko työvoimapalveluiden tarkoitus palvella valtiovaltaa vai työnhakijoita? Siitä ei liene (tällä hetkellä) epäilystä. Ja summa summarum: molemmille osapuolille aiheutuu tällä hetkellä vain haittaa. Melko kallis ja mittava haitantuotantokoneisto meillä!

      Ja konsulttifirmat kiittää ja kuittaa.

      ps. kannattaisiko nyt laittaakin pystyyn oma firma, joka tarjoaisi maakunnille niin halvalla työllisyys/henkilöstöpalveluita, että maakuntien täytyy kilpailutuksen takia ottaa palveluntarjoakseen se halvin.. Ja sitten laitettaisiin ranttaliksi ja tehtäisiin kaikki miten halutaan.

      ps2. jos konsulttifirmoja käytetään, eikö heille voisi maksaa siitä, että he LUOVAT työpaikkoja. Eikä siitä, että he a) yrittävät löytää ja b) saada työnhakijan ja työnantajan kohtaamaan?? Eikö työpaikan luomisesta maksaminen olisi järkevämpää?

      ps. ajatelkaa, jos hallitus päättäisi, että Suomeen tarvitaan uusi taksien ja linja-autokyytien välityspalvelu. Se kun nyt vaan ei ole mahdollista, että kansalainen suoraan kyselisi vapaita matkapaikkoja joko taksiyhtiöistä tai linja-autoista. Varsinkin syrjäseudulla taksien ja vapaiden linja-autopaikkojen löytäminen on vaikeaa. Järkeä vai ei? Miksi tällainen välikerrostuma tekemään TYHJÄSTÄ bisnestä?

      En voi ymmärtää, mikä maailmankuva hallituspuolueille oikein on. Kivikaudelta?

      • 5.2.1

        elm sanoo

        Mitä tapahtuisi, jos nämä yksityiset firmat alkaisivat palkata työttömiä työnhakijoita omiin riveihinsä kokemusasiantuntijoiksi? Siis palkkaisivat ihan normaalilla kokonaispalkalla. Söisivät sisäänsä kaikki työttömät – ja hallitushan maksaa näille firmoille, mutta tuskin määrää firmojen työnkuvaa tai toimintaa.

        Jos siis konsulttifirma saa lisäpalkkion jokaisesta löydetystä työpaikasta, entä jos se palkkaisi työttömän itse (muistakaa: valtio maksaa firman pystyssäpysymisen jo muutenkin! Lisäpalkkio saattaa tulla vielä siitä, jos työpaikka löytyy). Yhtäkkiä työttömien määrä alkaisi vähetä – hyvä. Mutta tosiasiassa työtön saattaisi tuon firman sisässä tehdä mitä tahansa tämä firma on päättänyt tehdä. Valtion tuen avulla tämä firma toimintaansa pyörittää.

        Olisiko tuollainen mahdollista? Jos oikein idealisti olisi.. ja uskoisi hyvään?

        Tarkoitan tällä siis sellaista vaihtoehtoa, jossa näitä yksityisiä firmoja alkaisi syntyä työttömien ”puolelle”, heitä tietoisesti auttaen, hallitus ja työvoimapolitiikkaa vastaan (häikäilemättä hyväksikäyttäen avoimesti tuota valtion heille maksamaa tukea ”työnvälityksestä” ja työllisyyden ”hoitamisesta”).

        Mitä jos hallituksen linjaamalle kyykyttävälle ja työnhakijaa syyllistävälle työllisyyspolitiikalle syntyisi vastareaktiona jotain tällaista? Olisiko se mahdollista?

        Tai vaihtoehtoisesti joukkorahoituksella voisi syntyä ilmiöitä, joissa työttömiä ”pelastetaan” ja lunastetaan pois järkyttävän ja ihmisarvoa loukkaavan nykyisen työllisyystoimen kynsistä, perustamalla vaikka löyhiä yhdistyksiä, jotka ottavat työnhakijoita virallisesti omille ”listoilleen” työntekijöiksi. Sitten tehtäisiin vain kaikkea mielekästä yhdessä ja laitettaisiin tämä yhteiskunta pyörimään aivan toisin. (toisin: uskomalla ja luottamalla ihmisen hyvyyteen ja siihen, että olemme tasavertaisia ja työttöminäkin täysin osallisia elämään tässä yhteiskunnassa).

  6. 6

    Johanna Valkama sanoo

    Aikalailla tämänkaltaisella systeemillä pyöritetään USA:n vankiloita?

  7. 7

    Ilona Asp sanoo

    Ei työttömien kohdalla tarvitse [työttömien oikeuksia koskevista] laeista välittää. Vaikka työttömät kuinka urputtaisivat ja mölyäisivät, kukaan (siis todellakaan kukaan) vaikutusvaltainen ei välitä. Yksikin väärä sana sopivasssa paikassa ja karenssi napsahtaa. Ja karenssin perumisesta tai oikaisusta tiedämme kyllä kuinka siinä käy.

    • 7.1

      Anssi Keskiväli sanoo

      Eihän sellaisia lakeja tarvitse ollenkaan noudattaa joista ei ole rikoslaissa rangaistusta säädetty. Näihin kuuluu terveyskeskuksen päivystyspotilaat, joita ei koske edes KäypäHoito-suositus tai sosiaalitoimen ja Kelan asiakkaat. Käsittelyaikoja venytetään yli maksimin ja jos asiasta valitetaan niin vastaukseksi tulee ”sori siitä.” Sama vastaus silloinkin, kun päätöksiä tehdään mielivaltaisesti höpöhöpöön eikä tosiasiallisiin tietoihin perustuen. Siis jos vastausta ylipäätänsä tulee, oikein tehdystä päätöksestä puhumattakaan.

      Hassusti sitä perustuslain yhdenvertaisuusasetusta ja EU-komission määräyksiä siteerataan ja otetaan esille kun puheenaiheena olisi vaikkapa perustulo tai positiiviset muutokset toimeentulotuen perusosaan, mutta samalla unohdetaan että tukien määrä on reilusti alle EU-komission asettaman köyhyysrajan tai että esimerkiksi kuntakohtaiset (ja laissa määrittelemättömät) asetukset ja määräykset (sekä harkinnanvaraisen ja täydentävän- että perus-) toimeentulotuen määräytymisestä aiheuttavat eriarvoistavaa toimintaa ja jopa syrjintää ja ovat tätäen juurikin Suomen Perustuslain yhdenvertaisuusasetuksen, Yhdenvertaisuuslain ja jopa YK:n Ihmisoikeusjulistuksen vastaisia.

      Kun mietitään vielä TE-toimiston harjoittamaa ilmaisen työn teettämistä rangaistuksen uhalla, niin etenkin viimeiseksi mainitsemani 4. artikla kertoo karua totuutta siitä, että mikä arvo suomalaisen yhteiskunnan heikoimmalla osuudella oikeasti on. Mutta tullaanko jatkossa näkemään enemmän orjatöihin pakottamista rangaistuksen uhalla vai pakkotyöttömiä, joita pidetään työttöminä vain siksi ettei yksityiseltä työttömienohjaamisyritykseltä loppuisi kesken työttömät joita pompottaa byrokratian avulla? Toki varmasti valtiolta tulee jokin bonus työllistetyistä työttömistä, mutta vakituisessa pitkäkestoisessa työssä oleva veronmaksaja ei tule neljä kertaa vuodessa moikkaamaan ja turvaamaan valtion maksaman kiintiömaksun työttömien käsittelystä.

      • 7.1.1

        elm sanoo

        Eikö muuten ole aika hullua, että perustulokokeilun yhteydessä riittää kyllä poliitikkoja, jotka aluksi yrittivät väittää pelkän kokeilun rikkovan perustuslakia (kokeilun salliessa etuuden vain pienelle joukolle, mutta ei kaikille = se olisi perustuslain rikkomista).

        Mutta mitä tulee perustuslain 18 pykälän kohtaan (”Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla”), kukaan poliitikoista ei tunnu olevan surullinen, että voi voi kun on niin väärin, että tämä perustuslain kohta ei koske nyt sitten vaan koske työttömiä työnhakijoita. Kaikkia muita se kyllä koskee. Me vaan olemme päättäneet niin, että osa porukasta joutaa saada vähemmät oikeudet.

        Mitä ihmettä heidän oikeustajussaan oikein tapahtuu? Aivan uskomatonta.

        Minkälainen älämölö tästä pitää nyt nostaa, että tajuaisivat?

        Jollekin vastareaktiolle tässä nyt olisi paikka.

        • 7.1.1.1

          Anssi Keskiväli sanoo

          Sehän se mun pointti onkin, että päättäjät muistavat perustus- ja muut lait tasan tarkkaan silloin, kun se on oman edun mukaista. Ja etenkin silloin se on juuri heitä itseään koskeva asia, kun puhutaan köyhälle menevistä tulonsiirroista, ne kun ovat järjestään tiettyjen puolueiden edustajien mielestä omasta taskusta pois.

          Saku ja monet muutkin ovat sitä sanoneet, mutta toistetaan se nyt tässä: Kaikki ovat yhdenvertaisia, toiset vaan yhdenvertaisempia kuin toiset.

          • 7.1.1.1.1

            Jarkko sanoo

            Anssi Keskiväli se joka yrittää tehdä asiat oikeudenmukaisesti kaikkia kohtaan ei oikein voi tehdä mitään, koska jokainen teko on epäoikeudenmukaista ainakin jotain kohtaan.

            Jos valitset puolisoksei bruneten pyllistät kaikkia blondeja ja tummia vastaan. Jos otat työpaikan vastaan pyllistät kaikkia niitä päin ketkä hakivat samaa työpaikkaa, mutta eivät saaneet koska sinä otit sen. Jos otat jonkun maapläntin haltuusi pyllistät kaikki niitä vastaan ketkä olisivat myös keksineet jotain käyttöä samalla maapläntille. Ja niin edelleen.

            Mikä parasta tässä kaikessa suurin osa ihmisistä on niin paatuneita, että he eivät edes huomaa tätä ja jos huomaavatkin eivät välitä. Osa ihmisistä on jopa nostanut hyveeksi sen, että pääsee vähäsen kiusaamaan muita.

            Jos haluaa olla mahdollisimman oikeudenmukainen ihminen ei oikein voi osallistua mihinkään yhteiskunnalliseen toimintaan. Voi vain istua puun alla meditoimassa kuten pyhät miehet tekevät. Silloinkin toki rikkoo vielä jotain vastaan eikä ole täysin oikeudenmukainen, mutta rikkomukset ovat aika minimaalisia verrattuna tekoihin mitä suurin osa ihmisistä tekee.

  8. 8

    Jorma Lehikoinen sanoo

    Työttömät siirretään yksityistettyyn avovankilaan. Suunta ihan selvä. Seuraava vaihe on robotit. Haastatteluita kolmen kuukauden välein on tarpeetonta tehdä. Kuitenkin seuraavan 20 vuoden kuluessa puolet nykyisistä ammateista katoaa. Se tarkoittaa miljoonaa uutta haastateltavaa.
    Kannattaisi jo nyt siirtyä työttömien pantavalvontaan. Pannan valvontalaitteet vaan yritysten ulko-ovelle. Sisälle ei kannata mennä koska kuitenkaan työtä ei ole tarjolla. Lisää työPokemoneja tarjolle!

    • 8.1

      elm sanoo

      Minä ilahtuisin, jos saisin suorittaa työstäkieltäytymisen vankeusrangaistuksena. Se sentään olisi ihmisarvoltaan inhimillistä, säilyisi oma selkä suorana. (Tätä nöyristelyhelvettiä, lyttäämistä, omanarvontunnon menetystä ja mitätöintiä, ja kaikkein pahimpana: itsemääräämisoikeuden epäämistä työnhaussa ei kai kukaan selväpäinen kauaa kestä. Tietäisivätpä mitä hallaa he aiheuttavat, nuo kyykytyksestä tyydytystä saavat).

      Minä voisin mennä vankilaan ylpeänä siitä, etten ole ”myynyt” itseäni näille hyväksikäyttäjille. Oma moraalini on korkea.

      • 8.1.1

        Anssi Keskiväli sanoo

        Eiköhän se kohta ole just niin kuin Sakarikin on ennustanut, että kun meininki kovenee niin työttömyydestä tehdään kohta rikosoikeudellisesti rangaistavaa ja työttömät heitetään vankileireille.

  9. 9

    erkki sanoo

    Uutta matematiikkaa tai puutteellista tiedottamista(ko?). Yksiselitteisesti ilmoitetaan, että ELY-keskukset ja TE-toimistot lakkautetaan ja tehtävät siirretään maakuntahallinnon hoidettaviksi. ELY-keskuksilla on, joskin hajautettuna, valtakunnallisia toimintoja. Uusi malli on kaiketi sellainen, että ”Kukin hoitaa omansa” tai Etelä-Pohjanmaa niinkuin nykyisinkin hoitaa Tavarankuljetus- ja joukkoliikenneluvat . Tai siis ei hoida, koska maakuntahallinto päättänee mitä hoidetaan eikä siten ehkä hoitele valtakunnan asioita…
    Tehtävien hajauttamista puhtaasti alueellisiksi esim vain tuon tavarankuljetus ja joukkoliikenelupamenettelyn osalta ei ymmärrä ”vanha Erkkikään”.
    Uskon kuitenkin tiedottamisen, aikaisempien valtionhallinnon asiakirjojen perusteella, tässä(kin) kansanomaistuksessa epäonnistuneen ja toimista kertomisessa hieman oikaistun
    Matematiikkaosuus onkin sitten jo toinen asia? Jos nykyresurssit jaetaan pienempiin osiin (siis 18 hallintokuntaan) tehtävien edes likimain säilyessä tarvitaan lisää hallintovirkamiehiä – kullekin alueelle oma pikku-ELYt. Kun uudistus kuulemma tuo muutakin kuin järjensäästöä, jaetaan ”nykyraha” siis useamman kesken tuloksien parantuessa. Tuotakaan ei vanha Erkki usko.
    Uudistus sinänsä on varmasti tarpeellinen, mutta jo ”vanha kansa” tiesi, että ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” ja että hätäsesti tehen ei tuu kuin kusipäitä kakaroita.
    Suunnitteluhan voi olla pelkästäänkin poliittisten tavoitteiden mukaista – vallanpitäjän ehdoin. Vaan eipä hätää, niin ELY-hajautusta kuin ”TE-toteutuksia” voi kokeilla, sillä aina löytyy (veron)maksaja .

    • 9.1

      elm sanoo

      Jospa tämän himmelin tarkoituksena onkin vain generoida lisää työtä (niille joilla sitä jo ennestään on, ettei vaan loppuisi), ja löytää sille rahoitus? Tarkoituksesta viis, ja tuloksista viis. Tehdään sitten uusi uudistus, kun tästä vanhasta loppuu puhti.

      Niinhän se sote-uudistuskin etenee. Ja työllistää. Ja maksaa. Ja maksaa. Ja maksaa.. Mutta kuitenkin työllistää. Ja kierrättää verorahoja.

      Uudistuksia uudistusten vuoksi? Juosten kustannettu? Tehokkuus on in? Pilipalisaatio on in? Kunhan vain tehdään tai ollaan tekevinämme, aivan sama, kunhan vaan päästään kertomaan mitä ollaan tekemässä?

      Laitan tässä linkin jo vanhaan juttuun, mutta joka edelleen vain on ajankohtainen: http://yle.fi/uutiset/professori_tehokkuustempoilu_mennyt_overiksi_kaikilla_elamanalueilla/7545572

      ”Suomalainen tehokkuusajattelu on numeroilla mittaamiseen perustuvaa tehokkuusajattelua, joka ei Erkkilän mielestä kestä kriittistä ja syvempää tarkastelua millään elämänalueella.”

      Olen täysin samaa mieltä asiasta.

  10. 10

    Sonofhades sanoo

    Ilmeisesti liian harvan poliitikon koti-ikkunat ovat menneet säpäleiksi kun päätetään nöyryyttää ihmisiä lisää. Pahoin pelkään, että jossakin vaiheessa joku taho tosissaan hermostuu ja perustaa Suomeen omat punaiset prikaatinsa tms.

    Sen sijaan, että tehtäisiin yksinkertaisia ratkaisuja: Purettaisiin työllistämistä estävää byrokratiaa ja / tai helpotettaisiin työttömän työllistymistä – aletaan vain kuluttaa rahaa työttömien haistatteluun ja pompotteluun byrokraatin puheilta toisen luokse. Ehkä siihen tarvitaan joku uusi firma, jonka TJ saa 32 000 e / kk palkkaa siitä, että tarpeeksi moni työttömäksi pakotettu päättää päivänsä narukiikussa.

    • 10.1

      elm sanoo

      Mutta väkivalta ei ole ratkaisu (eikä tule ratkaisemaan mitään) vaan se, että me emme ole yhtä tyhmiä kuin he.

      Me emme saa ottaa ”oikeudeksemme” olla yhtä ajattelettomia tai sydämettömiä kuin meitä kyykyttävät. Meidän kannattaa tehdä juuri toisin, ja osoittaa miten kunnioitus ihmistä kohtaan toimii. Kaikessa. Parhaiten.

      Malttakaa siis mielenne. Kihistä ja sauhuta saa, mutta kanavoidaan se jollain järkevällä tavalla, ja tavoilla, jotka meille itselle tuo jotain hyvää. Kuten vaikkapa vertaistuki, joku tapa, jolla me voimme mielekkäästi yhdistää voimamme.

      Meitä on kuitenkin aika paljon, jotka olemme asiantilasta yhtä mieltä. Ei kenenkään tarvitse jäädä yksin.

      Tuetaan toisiamme, jos ei konkreettisesti, niin ainakin näiden keskusteluiden kautta!

      ps. Suomessa ei ole työttömien omaa etujärjestöä. Pitäisikö olla? Siis kunnollinen sellainen? En tiedä olisiko se mahdollista, mutta jotenkin pitäisi saada lisää ääntä ja vaikutusvaltaa, joka puolustaisi työnhakijana olevan asemaa ja torppaisi valtionhallinnon tasolla näitä järjettömiä päätöksiä jo ennen kuin ne ovat syntyäkseen.

      ps2. en ole koskaan ennen tajunnut, mitä sanalla ’aivopieru’ oikeastaan tarkoitetaan. Mutta näitä työllisyysratkaisuita kuunnellessa taisin sen merkityksen nyt ymmärtää.. valitettavasti. Mieluummin olisin elänyt tietämättä…

      • 10.1.1

        stig sanoo

        Meillä ei oo minkäänlaista mahdollisuutta pysäyttää tätä. Ei yhtikäs mitään. Se on helppo kuvitella että ”äänestetään erialilla”, oikeisto ei tule menettämään #1 paikkaa ja luen keuskjtsan nykyään oikestopuolueeksi. Meillä on aivan liikaa lampaita joita ei kiinnosta kun on itse töissä tai itse asiassa hyväksyy koska työttömiä pitää rankaista. Kiinnostaako suomalaista sote? Paskanmarjat, se kattoo uutisia ja on hyvä kansalainen. Mikään mikä tässä sivulla on sanottu ei merkitse YHTÄÄN MITÄÄN. Terveydenhuoltoa yksityistetään, ei kiinnosta. Työttömät ammutaan? Ei kiinnosta Suomalaisia, vittuako ovat työttömiä, sietävät kuolla pois. Suomalainen on paska ihminen, laiska osallistumaan ja omaa vitun kylmän sydämen. Koko maan sais lopettaa ja antaa vaan Venäjälle, se oli tasan oikea rangaistus tästä välinpitämättömyydestä kun kuskaavat keskiluokan gulageille alkaa pikku hiljaa kiinnostaa. Me hävittiin tää sota 20 vuotta sitten, eikä ketään vittu kiinnosta vieläkään.

        Mä oon vahvasti sitä mieltä että ilman väkivaltaa tää ei pääty.

      • 10.1.2

        sanoo

        Työttömillä pitäisi ehdottomasti olla oma etujärjestö. Mallia voisi ottaa jostain ammattiliitosta; jäsenmaksu valitettavasti pitäisi olla, jotta voisi joskus hankkia järjestölle oman lakimiehen auttamaan jäseniä lainvastaisissa pakkotyöllistämis- ym. tilanteissa. Tärkeä olisi myös oma nettisivusto, josta saisi nopeasti apua yksinkertaisissa tilanteissa, ja löytäisi lakipykälät joihin vedota TE-toimistossa.
        Skotlannissa toimii Edinburgh Coalition Against Poverty, jolla olisi joitain hyviä käytäntöjä lainattavaksi: esim. vapaaehtoisen avustajan lähettäminen työttömän mukaan TYPpien työllistämispalavereihin tämän niin halutessa (sielläkin vapaaehtoien mukaanpääsy on usein kielletty, ja ilmeisesti oikeustoimia on tulossa).
        Työttömät vain ovat niin sekalaista sakkia, ettei tarpeeksi suurta ja vaikutusvaltaista järjestöä taitaisi ikinä saada kasaan.

  11. 11

    Kyosti Hyttinen sanoo

    Mitä väliä millään, viimeisimmän mielipidekyselyn mukaan ( http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001253081.html ) köyhimmät ovat tyytyväisiä nykyisen hallituksen toimintaan ja huomionarvoista on se, että sosiaalidemokraatteja äänestävistä selvästi aiempaa suurempi määrä on ”jollain tavalla” tyytyväinen hallituksen toimintaan.
    Yhden vaihtoehdon, yhden totuuden politiikassa on hyväksyttävä vähinten omaan elintasoon alentavasti vaikuttava tie, vaikka toisten kustannuksella.

    • 11.1

      sanoo

      Alle 30000€ tarkoittanee ansiotuloja. Tässä ”köyhien” joukossa on mukana siis myös suurituloisia, jotka ottavat palkkansa verotuksellisista syistä pääomatuloina.

    • 11.2

      elm sanoo

      Ja toinen kummajainen kyselyitä ja mielipidetiedusteluja tehdessä on se, että liekö mikään taho tehnyt tutkimusta työllisyydenhoidosta niin, että kysymykset olisi rajattu niin, että niihin saavat vastata vain työnhakijoina olevat (siis työttömät).

      Jos asiantuntijoilta halutaan kysyä, niin miksi silloin työttömyydenhoidossa annetaan kuuluviin ääni myös niille, jotka työttöminä eivät ole (tai ole koskaan olleet). Eikö tässäkin ole ihan uskomaton ristiriita ja epäkohta? Miksi kysyä työttömyydestä tai työttömyydenhoitokeinoista SELLAISILTA ihmisiltä, jotka ovat itse töissä? Heillä kyllä – takuulla – on mielipide, mutta ei sellainen, joka kertoisi mikä työnhakijaa parhaiten auttaisi.

      Ai niin, mutta hallituksen kyky ja halu käyttää asiantuntijoita… oliko siinä jotain puutteita?

      Ehkä.

      Mutta besserwisseröinnillä ei tätä maata taantumasta nosteta, se on varma. Kannattaisi joskus ehkä kysyä niiltä työnhakijoiltakin, että millainen apu heitä parhaiten tukisi. Silloin voisi työllisyyspalveluiden laatu jopa parantua, kun laitettaisiin työvoimahallinto palvelevaan työnhakijan tarvetta, eikä päinvastoin.

      Me veronmaksajathan kuitenkin heidän (työvoimahallinnon, kuin myös poliitikoiden) palkat maksamme, joten tottakai meillä on sanamme sanottavana siitä miten heidän kuuluisi työtänsä hoitaa. Poliitikot ovat meillä töissä! Näet.

  12. 12

    Heikki sanoo

    Hallitus toteuttaa uusliberalistien märkää päiväunta. Yhtiöittäminen ja yksityistäminen mahdollistaa pidäkkeettömän tuhokapitalismin ja valtion alasajon. Kun toimintoja yksityistetään, niin samalla ne siirtyvät pois julkisen valvonnan piiristä liikesalaisuuksiksi.

    Kansainväliset kauppasopimukset kieltävät kotimaisen, tai paikallisen suosimista. Terveydenhuolto on jo päätetty antaa käytännössä monikansallisille jäteille. Nyt avataan markkinat kansainväliselle työvoimabisnekselle. Emme voi estää kiinalaista, tai intialaista työnvälitysfirmaa tulemasta Suomeen harjoittamaan liiketoimintaansa.

    Työttömyyden hoito muuttuu liikesalaisuuden piiriin kuuluvaksi toiminnaksi. Julkinen valta voi puuttua niiden yritysten toimintaan vasta sitten, kun ne rikkovat räikeästi velvotteitaan tai tekevät rikoksia.

    Julkiselle vallalle jää vain velvollisuus siirtää verovaroja noille työvoima- ja sote-yrityksille. Niiden käyttö sen sijaan on liikesalaisuus.

    Yksityistetty työvoiman välitys ei hoida työttömyyttä, eikä se tee työvoimapolitiikkaa. Se välittää työvoimaa yrityksille ”kilpailukykyiseen” hintaan. Työnvälitys muutetaan nyt yritysten väliseksi bisnes-to-bisnes -toiminnaksi.

    Moneen kertaan romukoppaan heitetty Marx totesi, että kapitalismissa työvoimalla on tavaraluonne. Nyt työvoima ollaan muuttamassa pelkistetysti kauppatavaraksi.

    • 12.1

      liisa hirvonen sanoo

      Näin juuri. Työvoima on Sipilän hallitukselle pelkkää kauppatavaraa. Työvoimaa voidaan kai jo periaatteessa lastata myös laivaan ja pakkosiirtää toiseen EU maahan. Euroopan Unionin ydinajatus toteutuu: tavarat ja ihmiset liikkuvat. Elleivät älyä itse lähteä tietyömaalle tai muihin matalapalkkatöihin muihin EU maihin, niin tehdään niillä kauppaa ja pakotetaan ne siirtotyöläisiksi.

  13. 13

    elm sanoo

    Tuli mieleen vertauskuva nykytilanteesta ja tästä työllisyyden”hoidosta” – löydättekö yhtymäkohtia tästä:

    Kuvitelkaa, että Suomessa on pula-aika. Osa ihmisistä elää omavaraistaloudessa ja voi hyvin, mutta osa ihmisistä ei, ja heillä on siten vaikea saada tarpeeksi ruokaa pysyäkseen kunnossa. Miten hallitus yrittää sitten hoitaa ruokapulaa ja selvitä tästä ruuan vähyydestä? No. Se keksii, että kaikki, joilla ei ole ruokaa riittävästi, rekisteröidään erilliseen tietojärjestelmään ja kutsutaan haastatteluun kolmen kuukauden välein. Tässä haastattelussa kysytään onko kansalainen tehnyt kaiken voitavansa löytääkseen ruokaa ja pyydetään näyttämään toteen se millä tavoin ja mistä tämä kansalainen on ruokaa yrittänyt etsiä. Jos kansalainen ei pysty todistamaan mistä hän on ruokaa etsinyt, pidätetään 3% hänen kuukausituloistaan. Ja sama kontrolli taas seuraavan kolmen kuukauden päästä.

    Ruokaa ei kaupoissa ole, mutta hallitus käskee kansalaisia silti etsimään sitä. Mistä? Ei mitään väliä, kunhan vain pysyt etsinnässä ”kiinni”. Etsinnän lopettaminen kun johtaa syrjäytymiseen ja siinä olisi myös se vaara että kun ruokaa on taas kaikille, nämä kansalaiset eivät enää tietäisi miten syödä. Hallitus ajattelee, että jos pysyttelee nälässä vain kotosalla, unohtaa varmasti pian myös sen, miten kaupassa käydään.

    Hallitus kuvittelee myös, että nälännäkemisen ajaksi ruuasta uneksivat kansalaiset täytyy laittaa kurssille jossa kerrataan kaupassakäynnin perussäännöt, siltä varalta kun kaupoissa taas on ruokaa. Ettei vaan tämä taito ruostuisi (kotosalla nälkää pidellessä). Hallitus maksaa suuria summia konsulttiyhtiöille näiden kurssien järjestämisestä ja luottaa edelleenkin konsulttiyhtiöiden ammattitaitoon tässä asiassa, vaikkei nälkäisten kansalaisten määrä ole yhtään viime vaalikaudesta vähentynyt, vaan päinvastoin kasvanut. Konsulttiyhtiöiden kassa senkun kilisee. Vaikka ruokaa ei ole, kaupassakäynnin taidon ei haluta kansalaisilla heikentyvän. Haastattelussa annetaan myös vihjeitä paikoista, josta ruokaa voisi alkaa etsiä. Kansalaisten ei katsota löytävän ruokaa myyviä paikkoja itse. Siksi heitä ohjataan kädestä pitäen.

    Ruokapulan pahenemisvaiheista selviämiseen hallitus on kehittänyt sarjan leikkikauppoja, joissa nälässäolevat kansalaiset voivat käydä harjoitellakseen kaupankäyntiä, ruoan ostamista ja jopa leikkuruoan syömistä. Ihan vaan siksi, ettei syömisen tuntuma pääsisi katoamaan. Täällä he saavat vertaistukea myös toisista nälässä olevista (joita he eivät muutoin pääsisi tapaamaan?). Leikkikaupan pitäjät saavat itse syödä lounaan oikeana ruokana, mutta kansalaiset eivät. Ruokaa ei yksinkertaisesti heille riitä.

    Vaikka osa ruokakaupoista availisi jo oviaan (joskin ruokaa on edelleenkin vähän), nälässäolevien tietojärjestelmässä kirjoilla olevat kansalaiset velvoitetaan sanktion uhalla hakemaan ruokansa vain tietyistä valtion tai kuntien ylläpitämistä kaupoista (joissa valikoima on suppea ja rajallinen, usein hyvin yksipuolinenkin). Jos kansalainen ei suostu velvoitteesta huolimatta käymään tuossa hänelle osoitetussa kaupassa, hänen koko varallisuutensa jäädytetään seuraavan kuuden viikon ajaksi. Sama tapahtuu, jos kansalainen käy syömässä vaikkapa oman naapurinsa luona tai leipäjonossa. Nälkäinen kansalainen ei itse saa ruokaansa hankkia silloin, kun on tähän nimenomaiseen tietojärjestelmään kirjattu.

    Hallitus päätti kuluvalla vaalikaudella budjetoida vielä ylimääräiset 17 miljoonaa kansalaisten ja ruuan välillä olevan kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi. (ps. vaikka ruokaa ei edelleenkään ole, pula-aika kun on). Myös kaupassakäyntikursseja ja leikkikauppoja tarvitaan yhä. Näillä varoilla saadaan myös lisäresursseja nälässä elävien kansalaisten säännölliseen haastatteluun, seuraamiseen sekä kontrolloimiseen. Olisihan tuolla 17 miljoonalla jo saanut ostettua paljon varsinaisia elintarvikkeitakin, mutta… hallituksen mielestä on tärkeämpää luottaa konsulttiyhtiöiden ammattitaitoon tässä asiassa. Hallituksen mielestä on elintärkeää satsata järjestelmään, joka taklaa kohtaanto-ongelman, oli ruokaa taikka ei.

    (ps. Pääasia, että jotain tehdään? Parempi, että tehdään huonokin ratkaisu kuin ei mitään? Vaikka se valtiolle maksaakin? Eipä kukaan pääse väittämään ettemme olisi tehneet mitään? Sekö meitä pelottaa niin paljon, että tehdään mieluummin vaikka jotain susihuonoa kuin ei mitään…? Nauraisin, jos ei itkettäisi – voi tätä hölmöläisten maata ja maailmaa..)

    • 13.1

      keke sanoo

      Nauratti ja itketti tämä teksti. Tuohon kun olisi lisännyt sen että välistä televisioon pamahtaa joku jakkupuvussa oleva naisihminen voivottelemaan sitä miten köyhät eivät osaa syödä ilman apua niin aika nappiin meni

      • 13.1.1

        Anssi Keskiväli sanoo

        Erittäin hyvin sanottu. Itketti ja nauratti.

        Kärjistettynä tässä ihan oikeasti eletään tuollaisessa maailmassa, jossa tavalliset tallaajat elävät ihan toisessa todellisuudessa kuin ne tallaajien katselijat ja niiden asioista päättävät.

    • 13.2

      Tanja Takalo sanoo

      Reps 😀 Ja vielä media joka syyllistää etteivät nälkää näkevät kuitenkaan osaisi tehdä hyvää ja ravitsevaa ruokaa; Pakkokokkikursseille vaan koko joukko!

  14. 14

    Jyrki sanoo

    Niin ehkä tässä voidaan soveltaa sanontaa: ”Jos et voi voittaa heitä liity heihin.”

    Joten nyt on selvästi tajuttu, että työttömyys raju sellainen ja alati kasvava on tullut jäädäkseen. Siitä pitää huolen tulevaisuudessa alati lisääntyvä automaatio, tekoäly jne.
    Joista varmaan tuo tekoäly tulee tekemään erittäin rumaa jälkeä työttömyyden nousun suhteen.

    Mutta sitten siihen sanontaan. Eli kun työttömyyttä ei nyt voi voittaa. Niin siitä tehdään nyt lopullisesti bisnes. Jonka loputonta polttoainetta on työttömät. Niitä poltetaan järjestelmässä varmaan monin tavoin tulevaisuudessa. Lopputuote poltosta onkin sitten ongelmajätettä. Jonka hävittämistä ei ole varmaan vielä edes mietitty juurikaan. Ehkä ongelmajäte vaan siivotaan mielialalääkkeillä pois silmistä ja mielestä. Siis ne jotka ei ole vielä päätyneet maanparannusaineeksi tavalla tai toisella.

    Toki tämä työttömyys voitaisi hoitaa monella muullakin tavalla paljon fiksummin. Ja niin, että siitä ei tule mittava bisnes niin kuin nyt on tulossa. Ensimmäinen askel olisi oikeasti kysyä työttömiltä mitä tässä pitäisi sitten tehdä. Eli siis niiltä, jotka pienillä rahoilla sinnittelee ja käy esim. 9e orjatöissä. Uskoisin, että ideoita alkaa puskemaan.

    Mutta seuraava ongelma onkin niiden toteutus. Niitä ei voida toteuttaa, koska se on väärin, että työttömät itse ratkaisee ongelman. Lähtökohtaisesti työtön on se typerys, joka ei ymmärrä mitään. Todistaahan sen jo se, että on työtön. No joka tapauksessa ei jaksa enempää edes pohtia asiaa, koska se on lopulta turhaa. Sillä vaikutusvalta asioihin on viety työttömiltä itseltään pois.

    Ja onhan siihen hyvä syykin. On havaittu, että työttömyydestä voidaan rakentaa mittava bisnes. Ja kun siitä tulee bisnes niin oikeastaan mitään ei ole enää tehtävissä. Kunnes työttömät muuttuu uhanalaisiksi. Mutta eiköhän se ole mahdotonta, koska työttömyyttä tullaan myös suojelemaan siitä hyötyvien puolesta. Tämä ei toki tarkoita sitä, että työttömiä suojeltaisi se on eri asia.

    Ja joku päivä odotamme, että tekoäly kertoo meille mikä on työttömän päiväohjelma. Mitä se on niin se on vielä arvoitus. Mutta se ei ole, että tekoälyn omistaja kerää tästäkin rahat taskuunsa.

    • 14.1

      elm sanoo

      Kyllä maailman (ja yhteiskuntien) täytyy silloin muuttua, jos työttömyys on tullut jäädäkseen.

      Yhteiskuntien täytyy keksiä uusia työnteon tapoja nykyisten rinnalla. Ja vaihtoehtoisia tapojaa elää ja olla. (olen itse pitkään suosinut ajatusta, että aikapankin kautta toimimisen voisi ottaa rahatalouden rinnalle, niin että kaikkien ihmisten ei tarvitsisi olla rahan vallan kautta toimijoita. Veronmaksukin olisi mahdollista suorittaa ”ajalla” (eli työllä). Aikapankissa aika, eli tehty työ per aikayksikkö, vaihtaa ”omistajaa”. Siten veronmaksu valtiolle ja kunnillekin voitaisiin toteuttaa tätä kautta). Raha kulkisi vaihdon välineenä yhä tietenkin rinnalla ja ensisijaisena motivoijana, mutta vaihtoehtoja alkaisi syntyä myös toisenlaisesta tavasta elää ja tehdä kauppaa, auttaa, palvella, innovoida jne. jne. Ei asioiden tarvitse olla toisiaan poissulkevia, vaan RINNAKKAIN olevia.

      Kun vaan ei oltaisi niin yksisilmäisiä.

      On monenlaisia uusiakin tapoja elää ja olla, yhteiskunnallisestikin. Jos vain annamme niille mahdollisuuden. Kunhan nyt ensitöiksi saisimme perustuslailliset oikeudet koskemaan meitä kaikkia. Myös työnhaussa! (perustuslain 18 pykälä koskemaan meitä kaikkia täysimääräisesti jalähtökohtaisesti.)

      Onko järkeä siinä, että markkinatalouden (tai muka-muka-markkinatalouden) piirissä elävän yhteiskunnan työmarkkinoita vääristetään laittamalla työkykyisiä ihmisiä kuntouttavaan työtoimintaan? Tai muuhun ei-mielekkääseen ”aktiviteettiin” josta joku muu käärii kuitenkin samalla rahaa? Missä moraali? Yhteiskunnallisen toiminnan eettisyys?

      Nyt elämme aikaa, jossa kuristumme omakeksimämme rahan (huom: varsin nuori ihmiskunnan keksinnöksi!) suhdanteisiin, kun emme muka muuta ”voi”. Rahatalous on alkanut elää omaa elämäänsä: ja se on alkanut pyörittää meitä, sekä kokonaisia yhteiskuntia. Se pitää pihdeissään – ja ihminen tuntee itsensä pieneksi sen rinnalla. Me tunnemme voimattomuutta omakeksimämme keksinnön rinnalla ja otteessa.

      Mutta me voimme kyllä alkaa muuttaa tätä systeemiä. Vaikka heti tänään. Muutoksen voi aloittaa jo siitä, ettei osta sitä hallituksen mantraa, joka sanoo että ”nyt on kiire, muuta emme voi kuin tehdä näin”.

      Kyllä me voimme. Paljonkin.

      Ajatellaan asioista toisin. Siitä on hyvä alkaa. Eikä jäädä yksin. Meitä on neljäsataatuhatta. Sillä jo perustaisi yhden puolueenkin.

    • 14.2

      elm sanoo

      Kommentissasi on niin monta tärkeää kohtaa, Jyrki.

      Oleellista olisi tehdä tuo työttömyydestä bisneksen tekeminen niin läpinäkyväksi, että se torpataan muiden puolueiden toimesta jo ajatuksenakin – nämä uudet suunnitelmat siis (tiedän tokia, että bisnestä työttömyydestä on paikallisesti jo tehtykin ja ne pitäisi ehdottomasti romuttaa tässä samalla). On käsittämätöntä, että lainvalmistelijoille pitää opettaa lakeja ja osoittaa lainkohtia.. (sehän tämän turhautuneisuuden paljolti aiheuttaa).

      ”Toki tämä työttömyys voitaisi hoitaa monella muullakin tavalla paljon fiksummin. Ja niin, että siitä ei tule mittava bisnes niin kuin nyt on tulossa. Ensimmäinen askel olisi oikeasti kysyä työttömiltä mitä tässä pitäisi sitten tehdä. ”

      En voisi olla enempää samaa mieltä tästä!! Niinpä. Kuka kysyisi asiantuntijalta.

      En voi ymmärtää sitäkään, miten työssäkäyvä ihminen voi olla työttömyydenhoidon asiantuntija, ilman, että kysyttäisiin mitään itse työnhakijoilta ja vailla työtä olevilta.

      Besserwisseröinti on arkipäivää tämän päivän politiikassa. Siihenkin pitäisi saada muutos. Kysyttäisiin niiltä, jotka asiasta tietävät.

      Itse pitäisin tällä hetkellä parhaimpana perustulon ajatusta ja sitä, että työvoimapalvelujen piiriin voisi vapaaehtoisesti liittyä jos apua ja tukea työn etsimiseen tahtoo ja tarvitsee (oikeaa apua, sellaista joka on räätälöityä ihmisen senhetkisiin tarpeisiin). Ei syyttelyä, ei pakkoja, ei kyykyttämistä, simputusta eikä pompottelua. Sille loppu. Yksinkertainen nollatoleranssi sille, että joku aikuinen ihminen oman asemansa turvin kävelee toisten aikuisten ja oikeustoimikelpoisten ihmisten yli. Ja tekee silmittömän pahaa jälkeä tuolla toiminnallaan (myös tahattomasti).

      Tämän suunnan on pakko muuttua.

      Tulisipa jo vaalit.

  15. 15

    Jarkko sanoo

    ”Tämähän sujuu näppärästi. Luvan siis myöntää ELY-keskus, joka lakkautetaan ja jonka tehtävät siirtyvät maakuntahallinnolle. Maakuntahallinto järjestää palvelujen kilpailuttamisen ja ELY-keskuksen tehtävien perijänä myöntää sitten voittajalle luvan päästä ropeloimaan salaisia tietoja.”

    Tämä onkin mielenkiintoinen silmänkääntötemppu luvan tietojen luovuttamiseen antaa viranomainen, jonka toiminta lakkautetaan hetken päästä. Jos asiassa tapahtuu joku virhe niin miten valitat viranomaisesta, jota ei enää ole olemassakaan. Ottaen huomioon valitusten pitkät käsittelyajat usein vuosia, niin hallinnollisen päätöksen tietojen luovuttamisesta tehnyt viranomainen ehditään todennäköisesti lakkauttaa ennenkuin valitus on käsitelty.

    Tuosta asiasta pitäisi ihan mielenkiinnosta jo tehdä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle ihan jo senkin takia, että näkisi minkälainen vastaus tulee kanteluun joka koskee hallinnollistapäätöstä tietojen luovuttamisesta, jonka on tehnyt viranomainen jonka toiminta on lakkautettu eikä asianmukaisia vastauksia voida pyytää toimivaltaiselta viranomaiselta asiasta, koska sitä ei enää ole.

  16. 16

    Jari Kähkönen sanoo

    Tulevaisuus on jo täällä. Viittaan hetken päästä tulevaan linkkiin, joka postattiin tämän blogin kommenttikenttään pari merkintää aiemmin: http://blogi.opteam.fi/yrityksille/voiko-yksityinen-tyonvalitys-auttaa-tyollistymaan-paremmin-kuin-julkinen . Seuraavaksi vähän lainailen ja kommentoin.

    ”Yhä useampi työpaikka on ns. vaikeasti täytettävä.”

    ***

    ”Varmasti vaikeasti täytettävissä työpaikoissa on niitä, joihin hakeutumista estävät tarjotun työsuhteen heikot ehdot, mutta suurin osa on kuitenkin aivan kunnollisia töitä, joihin vain ei tekijää löydy. Näyttää siltä, että vanhat osaajat eivät tunnista itseään uusien työtehtävien työpaikkailmoituksista tai nyt kysytään osaamista, jollaista vain ei ole enää vapaana. Esimerkiksi rakennusalan työvoimapula on kaikille tuttua ja siellä on tarjolla tehtäviä laudankantamisesta projektien vetämiseen.”

    Siinäs sen kuulitte, te työn raskaan raatajat, korvaamattomat ja pitkään työelämässä istuneet keskiluokan jäänteet. Te, joiden henki on ollut asiantuntijuus, koulutusmyönteisyys, tulevaisuususko ja täysin toismaailmallinen kuvitelma oman siveellis-tottelevaisen käyttäytymisen merkityksestä työpaikkansa turvaamiselle. Niin. Olette tosin jo saattaneet huomata, että alaisenne työnaiset ja -miehet ovat harventuneet tai toisinaan entisestä työpaikastanne ei enää ole jäljellä kuin sammuneet valomainokset, aita sekä seinät. Seuraavaksi teidät viedään. Vanhat eläkkeelle, ei niin vanhat saavat kylmästi kenkää ilman mitään uutta työtulevaisuutta ja nuoret uudelleensijoitetaan kun kuuliaisuutta sekä nöyyyttä löytyy mutta kehityshalu, etenemistoiveet tai mielipiteekin ovat loppuneet. Kun arvottomuus on niin ulkoisesti todettu kuin sisäisestikin perillemennyt. Liukuhihna, hanttihommat ja palveluiden suorittavan tason perusduunit, vassokuu. Sitten kun halvalla aletaan saamaan, työmarkkinat löytyvät kuin itsestään.

    ”Opteamin ELY-piloteista keräämän kokemuksen perusteella helposti uusille urille autettava työnhakijaryhmä ovat työntekijät, joiden vanhan osaamisen kysyntä on hiipunut digitalisaation myötä, mutta jotka sinnikkäästi etsivät vanhoja pestejään lehti-ilmoituksista niitä löytämättä. Esimerkiksi tietyistä logistiikkatehtävistä, pankeista ja vakuutusyhtiöistä työttömäksi jäätyään on varmasti todennäköisempää työllistyä jonnekin aivan muualla kuin tiskin taakse toimistotehtäviin. Vastaavia esimerkkejä on ICT-alalla, jossa osaamisvaatimukset muuttuvat hetkessä.”

    Älä yritä väittää vastaan vaikka teeskentelitkin aikuisloukkaantunutta, kun joku SILLOIN anarkomarkoksi tai prekaeetuksi haukkumasi nuori KOHTA KYMMENEN VUOTTA SITTEN televisiossa puhui niistä…anteeksi…paskaduuneista(tämä sana ei helpolla minun näppikseltäni lähde). Tässä sitaatissahan se sanotaan ihan selvästi. Minä luin tästä Rifkinin ja Haavikon kirjoista jo kauan sitten, onneksi silloin oli vielä verovaroin kustannettu yleinen kirjasto. Tässä jaossa lähtevät nyt ne konttoristit, päälliköt, työnjohtajat, teknikot, asiantuntijat keillä ei enää ole ollut aikoihin työnaisia ja -miehiä, ei ainakaan kovin montaa sellaista tai sitten ne ovat jo ulkoistetussa firmassa. Maailma muuttui jo aikaa sitten, nyt työelämän muutos on tosiasia, tuossa sitaatissa soi uusin hitti. Ei voi viedä omanarvontuntoa ellei kaikki mitä olisi voinut ehdottaa on arvotonta, ei ole pakko astua eteenpäin uuteen ellei tie vähän kaikkialle mutta etenkin taaksepäin ole poikki.

    ”…työnhakutaitojen päivittämiseen riittää ryhmäluennot ja vaikka nettikoulutus.”

    ***

    ”Tunnistamalla jokaisen työnhakijan kompetenssit, vahvistamalla itsetuntemusta ja itsetuntoa ja auttamalla pitämään työnhakuaktiivisuuttaa yllä, olemme pystyneet menestyksekkäästi sijoittamaan henkilöitä uusille toimialoille ja uusiin työtehtäviin. Työnvälityksessä aika on rahaa ja nopeus valttia, niin työnhakijalle, palkkaavalle yritykselle kuin koko yhteiskunnalle.”
    ***
    ”Ja vaikka se neuvontaa antanut yksityinen työnvälitysyritys ei sitä työpaikkaa juuri sillä hetkellä löytäisikään, niin päivitetty profiili netissä ja valmennuksessa saatu rohkeus puhua työnhausta voi poikia työpaikan ihan muuta kautta. Se, että kaikkia ei voida työpaikan löytymisessä auttaa, ei voi olla este sille, että autetaan niitä, joita voidaan.”

    Aijai. Taisi pukata isossa jaossa potkut saavaa ei-vanhojen ryhmää? Onnea matkaan, sillä nehän tienaa teillä. Haetaan pinnoja, kuten ystävämme poliisi tapaa sanoa tehdessään jotain tylsää, turhaa tai muuten vaan pakollista, minkä täytyy näyttää raportoinnilla ja numeroilla tulleen tehdyksi. Sakari bloggasi tänään etteivät minun yksityiset työvoimapalveluluikurit -nimellä varustamani firmat edes välitä yrittää hankkia niin sanotuille asiakkaille töitä, jotteivät menetä kotitalouseläimiään. No, sympaattinen osaselitys se kyllä on. Kyllä, mahdollisimman moni työnnetään niihin nälkäpalkka- tai paskaduuneihin, mutta jotkut jäävät valmennukseen kunnes graduoituvat eläkeläisiksi.

    Kaikki tämä on nähty maailmallisesti jo aikoja sitten. Amerikassa Ehrenreich kuvasi murroksen seurauksia kirjassaan ja johan siitä on nähty televisiossakin Spurlockin pätkäkin. Kirjaa tosin ei muista juuri kukaan, kun se lähinnä sai muutaman trendivasemmistolaisen sanailemaan jännästi jo tietävässä seurassa. Spurlock taas johtui mieleeni männäalauntaisesta ihan silkkaa Fox Newsiä olleesta uutisextrasta, jossa Suomen Bill O’Reilly, Timo Haapala, asenteellisesti haistatteli eläköityvää KELAn päätä, Hyssälää. Ne holhoukset ja työt mitä tämä kysymysmuodossa lannoitti pitkin valtakunnanverkon eetterimediaa, minne hänellä ei pitäisi olla mitään asiaa, olivat juuri tätä samaa teemaa.

    Työvoimapalveluluikuri on olennainen osa nälkäpalkkatyömarkkinoita. Jos töitä ei enää katsottaisi olevan tai niitä tehneestä ei katsottaisi pidettävän, no, sitten riittää kun pikkupomo, tai edes joku kuka on kyllin härski sellaista esittääkseen, soittaa luikurille ja kyseinen kumppani tai kanssatyöntekijä yksinkertaisesti haihtuu ilmaan koskaan palaamatta. No, nyt ainakin jotkut luikurit(Opteamista en sano, en ole tsekannut) ovat keksineet esimerkiksi tehdä talokohtaisen työehtosopimuksen, mutta sellainen nyt tehtiin ihan silkaksi yrityskuvan hoidoksi nykyhetkeen ja mahdollisesti tulevaa silmälläpitäen: väitetään olevan tessien kilpailutilanne minkä kestäessä luonnollisesti huonompi palkka olemattomine etuinene vallitsee…Eikä ole varsinaisesti väliksi vaikkei se sopimustilanne koskaan selviäkään.

    • 16.1

      Jarkko sanoo

      Jari Kähkönen meikäläinen tuntee näitä rakennusmaailman metkuja jonkun verran ja yksi syy työvoimapulaan joissain tehtävissä johtuu rakennusalan äärettömästä suhdanneherkkyydestä. Suhdanne huipussa tulee aina nämä puheet pulasta ja hetken päästä ne loppuvat. Välillä töitä on niin paljon kun ehtii tehdä ja välillä taas ei ole. Tästä syystä moni tuntemani rakennusalalla töitä tehnyt on vaihtanut ne hommat poliisin, vanginvartijan tai muuhun virkauraan jos siis ovat sitä osaa työntekijöitä, jotka kelpaavat muuallekin kuin rakennuksille. Kun suhdannelaskun ajat ovat käyneet kukkaron päälle.

      Nykyäänhän kun ansiosidoinnaista työttömyysturvaa heikennetään niin se heikentää entisestään suhdanneherkillä aloilla työskentelevien ansioita ja tekee suhdanneherkällä alalla pysyttelystä entistäkin vähemmän kannattavaa, koska työttömyys ja lomautusjaksoja on väistämättä enemmän kuin muilla aloilla. Myös muita repputyöläisten etuja kuten kilometrikorvauksia on heikennetty. Sekin heikentää alan vetovoimaa kun niitä pieniä taloudellisia etuja mitä repputyön aiheuttamista harmeista perhe-elämälle ja muulle elämälle karsitaan pois.

      Rakennusalan työvoimapula loppuisi heti jos he keksisivät keinot millä houkutella kaikki alanvaihtajat, joilla on alan koulutusta ja kokemusta takaisin rakennuksille. Helppoa se ei ole jos on vakituinen virkavaltiolla tai työpaikka suhdanteista paljon riippumattomammalla alalla kuten tilanne on monella alanvaihtajalla. Tottakai koulut valmistavat uusia ihmisiä kokoajan, mutta yleensä liian hitaasti verrattuna suhdanteiden muutoksiin.

      • 16.1.1

        Jarkko sanoo

        Lisäksi kouluttautuminen jollekin alalle työvoimareserviksi mahdollisen ehkä tulevan suhdannehuipun takia on aika epäkiitollinen uravalinta, koska jos suhdanne huippua ei tulekaan helposti se uhrauksesi määrä ja laatu unohtuu kaikilta. Siinä vaiheessa monille tulee mieleen alanvaihto työvoimareservinä olemisen sijaan.

        • 16.1.1.1

          Jarkko sanoo

          Täältä muuten löytyy tilastot siitä miten yritysten suhteellinen voittojen osuus kansantulosta on kaksinkertaistunut aikaisempien vuosikymmenten normaaliin verrattuna:

          http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-10-22_002.html

          Olen tästäkin asiasta väsyksiin asti kirjoitellut ja ihmetellyt sitä miksi Suomella joka on rikkaampi kuin on koskaan on vähemmän kuin koskaan varaa panostaa globalisaatiosta eniten kärsineiden ihmisten tukemiseen.

  17. 17

    Juha-Matti Kinnunen sanoo

    Hmm.. kuulostaa tutulta. Ihan kuin erään Oy:n liikevaihto olisi kasvanut 366% viimevuonna. Syy tähän oli Syyrian sota jota Suomeen pakeni 30000 Irakilaista, afgaania ja Somalia.

  18. 18

    Pertti I. Ikonen sanoo

    Mutta missä on Lindströmin pihvi kun hän ei oikein ole ollut tietoinen esim. työttömien haastatteluista ja varojen siirämisestä yksityisten haastatteluyritysten taskuihin. Ikään kuin hänet olisi ohitettu täysin mitä tulee työttömien kohteluun tulevaisuudessa.

  19. 19

    Pekka Rantamäki sanoo

    Tuli mieleen, kun hallitus nyt kuitenkin ehti jo solmia ennakkosopimuksen henkilöstöfirmojen kanssa… että eikö kyseinen sopimus vaadi jonkinnäköistä KILPAILUTUSTA lain mukaan?

  20. 20

    sanoo

    ”Konsultithan” ovat pääsääntöisesti erään kuuluisan suomalaisen kykypuolueen jäseniä tai lähellä sitä. Joukossa toki muutama eläkepäiviinsä energisyyttä kaipaava vanha vasemmistolainen. Tai nuorempi sellainen, jonka mielestä puolue ei ole tajunnut hänen erityisarvoaa ja suuria lahjojaan. Myönnän teoriassa ja ajatuksen tasolla, että mahdollisesti on olemassa ns. hyviäkin konsultteja, mutta minä en ole vielä sellaista kohdannut -ja useamman tällaisen ”veijjarin” kanssa olen valitettavasti joutunut olemaan tekemisissä.

    Arvioni mukaan, suurin osa heistä on sosiaalisia pudokkaita, firmoista poispotkittuja yritysjohtajia, ex-pankkiireita ja suoranaisia huijjareita, jotka ovat kentis saaneet konsultti-kipinän jonkun namnam- voimaannuttaja Sarasvuon, Nallen tai vastaavankaltaisen, usein narsistisesta luonnehäiriöstä kärsivän dullin kirjasta ja päättäneet kantaa kortensa kekoon tämän yhteiskunnan hyväksi, ”pientä” korvausta vastaan tietysti. Toki kaikki eivät tällaisia ole, vaan vain hurmaavia, kaunopuheisia silmänkääntäjiä

    Surullista, että nämä uskonnollisiin saarnamiehiin verrattavissa olevat jätkät, akat ja ukot saavat pitää jöötään. Kalliiksi tulevat yksityisille yrityksille ja yhteiskunnalla monella tapaa.

    Vähintä, mitä pitäisi tehdä olisi kartoittaa ja luokittaa kaikki Suomessa toimivat konsulttifirmat ja yksityiset konsultit työpaikoilta ja yleiseltä sektorilta saadun palautteen ja onnistumisen perusteella, jotta ainakin jatkossa kaikkein parasiittimaisimmat ja mielenhäiriöisimmät ”konsultit” saataisin karsittua joukosta pois.

  21. 21

    Liisa sanoo

    ”Ruotsissa työvoimatoimistoissa työskentelee yli 14 000 virkailijaa tilanteessa, jossa työttömien määrä on sama kuin Suomessa. Täällä TE-toimistojen työntekijöiden määrä on nyt 2200 henkilöä. Viisi vuotta sitten luku oli 3000 henkilöä.

    – Asiantuntijoiden määrää on johdonmukaisesti koko ajan vähennetty, vaikka tarve puhuu aivan muuta. Työttömyyskäyrä on koko ajan kasvanut ja rakenne vaikeutunut. Millä muulla hallinnonalalla on tehty lyhyessä ajassa näin dramaattista vähennystä, varsinkin tässä työllisyystilanteessa? kysyy TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen.”

    http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyovoimatoimistot-pursuavat-asiakkaita-ruotsissa-resurssit-aivan-eri-tasolla/6059730