Mustalaisvaroitus

eli mitä tehdä, kun työnantaja yrittää velvoittaa rasistiseen toimintaan?

Tein muutaman vuoden kaupan alan töitä vuokrafirman kautta. Aluksi kiersin lähes päivittäin eri K-kaupoissa, myöhemmin tein vakituisesti vuoroja kahteen paikkaan. Molemmissa näistä pitkäaikaisemmista paikoista minulta yritettiin vaatia erityistoimia tiettyjen rotujen edustajien asiointiin liittyen. Olen pyöritellyt aihetta pitkään, ja nyt haluaisin avata keskustelua siitä, kuinka yleistä tällainen loppujen lopuksi on.

Lähiökaupan mustalaiskello

Ensimmäinen vakituisempi paikkani oli lähiön keskellä olevassa pikkukaupassa, missä henkilöstöjohtaminen ja työskentelyilmapiiri olivat kieltämättä kaikin puolin aika hakusessa ja laillisen rajoilla. Olin toiminut aamukassana ehkä kuukauden, kun kauppias soitti minulle vihaisena kassapuhelimeen: kauppaan oli tullut sisään romaneja, enkä ollut soittanut mustalaisvaroitusta. Kyllä, MUSTALAISVAROITUSTA. Selvisi, että romaniasiakkaiden saapuessa kaupan vakiintuneena tapana oli soittaa kassakelloa kahdesti, jotta joku tajuaisi lähteä seuraamaan heitä valvontakameroista. En tietenkään soittanut varoitussoittoja, joten lihatiskin myyjä sitten seurasi näitä asiakkaita metrin päästä pitkin kauppaa.

Sokerivarkaat kahvilassa

Vielä räikeämmän tilanteen eteen jouduin keskustan ison supermarketin kahvilaosastolla. Olin ehtinyt olla paikassa töissä jo varmaan pari vuotta, kun yhtäkkiä muut työntekijät rupesivat huomauttelemaan minulle, etten saisi palvella romanikerjäläisiä, joilla he selkeästi viittasivat Romanian romaneihin, joita kauppakeskuksen ulkopuolella kerjäsi. Kun luonnollisesti jatkoin edelleen kahvin myymistä rahalla maksaville asiakkaille, ilmestyi viestivihkoomme osastomme esimiehen kirjoittama teksti, jossa ilmoitettiin, että ”yhteisellä päätöksellä kerjäläisille ei enää myydä mitään!”. Vaikkei vihkossa suoraan mainittu näiden ”kerjäläisten” rotua, oli asia tehty näyttämällä selväksi niin moneen kertaan, ettei siitä ollut epäilystä. Lopullinen päätös oli tehty kokouksessa, johon minua ainoana vakituisesti vuoroja tekevistä työntekijöistä ei oltu kutsuttu.

Otin yhteyttä kauppiaaseen ja kysyin, onko edellytetty rotuerottelu hänen linjauksensa ja tietääkö hän sellaisen olevan laitonta. Kauppias ei ainakaan omien sanojensa mukaan tiennyt kiellosta, ja oli sitten tiedustellut siitä esimieheltäni. Tämä oli kertonut kauppiaalle minun vain ymmärtäneen väärin, minkä jälkeen määräys oli revitty viestivihkostamme irti.

Seuraavan kerran työvuoroon saapuessani esimieheni otti minut puhutteluun, jossa hän antoi erilaisia syitä sille, miksi juuri Romanian romaneja ei meillä palveltaisi: toiset työntekijät kuulemma pelkäävät heitä, minkä lisäksi kerjäläiset varastavat. Pyysin häntä totutun käytännön mukaan osoittamaan varastamisesta kiinni jääneet yksilöt, jotta tietäisin keitä ei sovi palvella. Selvisi, että oikeastaan he varastavatkin sokeria, eli laittavat sitä kahviinsa useamman kuin kaksi palaa. Tällaista sokerisäännöstelyä ei ollut käytössä muiden asiakkaiden kohdalla.

Keskustelumme aikana sain jonkinlaisen ”erityisluvan” palvella myös romaneja, mutta muut myyjät noudattivat edelleen aikaisempia ohjeita. Työilmapiiri muuttui inhottavaksi, joten lähdin paikasta. En siis tiedä mikä tilanne on tänä päivänä. Toivottavasti parempi.

Kokemuksia?

Miettikää mikä show syntyisi, jos yritykset kieltäytyisivät palvelemasta vaikkapa kaikkia venäläisasiakkaita, kun yksi jää kiinni varkaudesta. Romanikerjäläisten ollessa kyseessä tämä ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan ketään. Se on kammottavaa.

Minua hävettää ja harmittaa, etten silloin osannut, jaksanut tai uskaltanut viedä asiaa kaupan omistajaa pidemmälle. Olisi tietysti pitänyt. Nyt haluaisin kuitenkin viimein avata keskustelua tästä aiheesta ja kuulla muiden kokemuksia siitä, kuinka yleistä tällainen rasistiseen toimintaan yllyttäminen suomalaisilla työpaikoilla on? Miten olette toimineet vastaavanlaisissa tilanteissa?

 

Kommentit
  1. 2

    Keijukainen sanoo

    Jep, yhdessä työpaikassani hälytysnappi oli tuttavallisemmin ”mannenappula”…

    • 2.1

      hannaraty sanoo

      Oliko ohjeistus samankaltainen kuin tekstissäni, vai hälytettiinkö sillä vartijat tarvittaessa? Kamalaa joka tapauksessa.

  2. 3

    Mari sanoo

    Kyllä maar! Tästä on aikaa kohta 10 vuotta,Mansessa nääs Valintatalossa myös jouduttiin työntekijät kävelemään romanien perässä,ihan metrin päässä. Välillä myymäläpäällikkökin tuli mukaam ja järjesteli muka hyllyjä. Romanit siinä sitten närkästyneinä huutelivat ja itse muistan sen häpeän joka toimintani/toimintamme aiheutti..sitä kutsuttiinko vartija jo etukäteen en muista. Ai niin,yksi romaninainen sai synninpäästön,hän oli kauppiaan mukaan rehellinen,ostikin aina kärryllisen tavaraa. Mutta samaan aikaan alaikäiset saivat varastaa olutta vapaasti. Mp:öä ei kiinnostanut vsukka kerroin kamerasta asian huomanneeni..jälkeenpäin myös harmittanut oma arkuus,pelko töiden menetyksestä jos olisi vastavirtaan uinut..

  3. 4

    Eeva sanoo

    Antisyrjintää olen kokenut kesätyöpaikassani Fazerin kahvilassa 80-luvulla. Siellä kävi joka päivä ostamassa kupin kahvia ulkona asusteleva vanhempi kerjäläisnainen . Myymälänhoitaja sanoi minulle, että naista tulee palvella normaalisti ulkonäöstään ja hajustaan huolimatta. Nainen otti kupin kahvia ja monta sokerinpalaa sekä maitoa. Tätä ei ehkä yritysten imago enää nykyään kestä, puhumattakaan siitä että otetaan useampi sokerinpala.

    Ikävä kyllä kaupoissa tulee varautua myymälävarkauteen tietyntyyppisten asiakkaiden läsnä ollessa. Asialla ei ole periaatteessa mitään tekemistä sen kanssa, mitä kieltä tai kansanryhmää henkilö edustaa. Kyse on siitä, että henkilökunta kaupassa on havainnut tietyntyyppisten henkilöiden taipumuksen varasteluun. Ei kai siinä mitään syrjintää ole, jos omaisuuttaan varjelee.

    • 4.1

      hannaraty sanoo

      Oliko ongelmasi siis se, että kerjäläisnainen osti kupin kahvia ja laittoi sinne maitoa ja monta sokeripalaa? Millä perustein häntä olisi mielestäsi pitänyt syrjiä, vaikka esimiehesi ei sinun sitä onneksi sallinutkaan tehdä? Oliko teillä määritelty sokerikiintiö kahvikuppia kohden? 😀

      • 4.1.1

        Eeva sanoo

        Minulla ei ollut mitään ongelmaa tästä kerjäläisnaisesta 80-luvulla, eikä myöskään Fazerin kuppilassa myymälänhoitajalla, joka ohjeisti toiminnan silloin myös omasta mielestäni täysin oikein. Ei ollut tarkoitus sellaista viestiä missään tapauksessa antaa.

        • 4.1.1.1

          hannaraty sanoo

          Hei Eeva, pahoittelen että tulkitsin aikaisemman viestisi väärin!

          • 4.1.1.1.1

            hannaraty sanoo

            Toivottavasti yritykset eivät tänäkään päivänä mieti, pilaako jonkun näköinen asiakas heidän imagonsa, tai anna sen vaikuttaa palvelun laatuun. Otaksun, että juuri siitä oli kyse esimerkiksi omalla työpaikallani, koska mitään järjellistä selitystä ei löytynyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *