Roolipelitapahtuma Ropecon nyt viikonloppuna, tässä kahdeksan täkyä

Roolipeleihin, larppeihin, lautapeleihin ja keräilykorttipeleihin keskittyvä Ropecon-festari järjestetään Helsingin Messukeskuksessa nyt viikonloppuna eli 28.-30.7. Suomessa on kansainvälisesti tarkasteltuna poikkeuksellisen elinvoimainen ei-digitaalisten pelien skene, ja Ropecon on siitä oiva osoitus, sillä vastaavaa tuhansien kävijöiden tapahtumaa ei muualla Pohjoismaissa ole.

Olen itsekin mukana Ropeconin ohjelmassa, seuraavasti:

La 29.7. Sali 201, 13:00 – 14:00
Berliinissä pelattu Enlightenment in Blood on White Wolfin kolmas virallinen, pohjoismaisen larpin tyyliin tehty tapahtuma. Se kertoi vampyyrivallankumouksesta, jossa Camarillan ikiaikainen valta sortui. Pelin pääsuunnittelija Juhana Pettersson kertoo uudesta Vampire-larppaamisen aallosta, avaa pelin taustoja ja havainnollistaa Enlightenment in Bloodin tekemisessä käytetyn Larpweaver-ohjelmiston toimintaa.
La 29.7. Halli 5 Ohjelmalava, 20:00 – 21:00
Come and join Guest of Honor Monica Valentinelli and operations director Matt M McElroy from Onyx Path, as they meet up with WhiteWolf lead storyteller Martin Ericsson and game designer Juhana Petterson, for a talk about the world in which all of their careers entwine: The World of Darkness. The game industry and storyteller veterans talk about their love for the lore and share war stories from their respective careers. The talk is moderated by renown cosmologist, writer and role playing enthusiast Syksy Räsänen.

Tässä kahdeksan tärppiä ohjelmasta:

1

Kauhuaiheisten World of Darkness -pelien luova johtaja ja pohjoismaisen larpin veteraani Martin Ericsson puhuu Vampire: the Masquerade -roolipelin historiasta ja erilaisista tavoista pelata World of Darkness -pelejä.

Pe 28.7. Sali 208, 18:00 – 19:00
Vampire: The Masquerade was built on a combination of the classic Gothic vampire novel and the late 80’s / early 90’s literary ”punk” trend of injecting irreverent perspectives and socially conscious social analysis into stale fiction genres. But there is so much more to say. How does Vampires imagining of the undead, werewolves and monsters differ from those of legend and literary analysis? How far have literature and games strayed from their literary and legendary sources of inspiration and have they lost something along the way? This talk also includes hints on the direction we have mapped out for the monsters of the World of Darkness as they face the tumultuous changes of the 21st century.
La 29.7. Sali 208, 21:00 – 22:00
Gothic Punk, Personal horror, Blood Opera, Trenchcoats and Katanas, Indiana Jones with Fangs, Blood Porn, Modern Gothic, Progressive Power Fantasy, Gross-out-Bingo and even a PG 13 World of Slight Dimness. Vampire and the World of Darkness setting as a whole has been presented and experienced by it’s players in a myriad interpretations and styles of play over the last 3 decades. Join us for a talk on how all these often conflicting ways to play are (to various degrees) supported in the 850 book canon and the problems and opportunities this range of traditional play-styles and moods offer game-creators, communities and new players.

2

Trash-estetiikan tuomisesta larppeihin tunnettu taiteilija Vili Nissinen tekee jälleen Vili Nissinen Talk Shown.

Pe 28.7. Halli 5 Ohjelmalava, 19:00 – 21:00
”Klassikko jo syntyessään!”, ”Parempi kuin Sami Hedbergin show!” (Yleisöpalautetta) Tänä kesänä ”Vili Nissinen Talk Show” palaa Ropeconin lavalle törkytehtaansa kera. On aika jättää jälleen hyvät käytöstavat kotiin ja antaa palaa! ”Vili Nissinen Talk Show” on esitystaiteilja Vili von Nissisen kiihdyttävä ja viihdyttävä osallistava teos, joka ammentaa aiheensa yhteiskunnallista keskustelusta, internet-forumeilta, uutisista ja ihmisten tositarinoista. Muodoltaan teos liikkuu osallistavan performanssin, näytelmäroolipelin ja immersioteatterin rajapinnoilla rikkoen näiden taidemuotojen rajoja. Teosta voi seurata yleisön joukosta joko katsojana tai osallistujana. Lopputuloksena on hauska ja vapauttava kokemus. Perheen pienimpiä suositellaan välttämään ohjelmaa.

3

Kunniavieras ja pelisuunnittelija Monica Valentinelli puhuu uusien pelaajien tavoittamisesta.

Pe 28.7. Sali 208, 20:00 – 21:00
Gaming has grown by leaps and bounds in the past ten years. With the increase in RPG, LARP, card, board, mobile, IFF, and game publications, new players are added all the time. Whether they stumble into our communities or discover conventions for the first time, they are out there. How do we make new players feel welcome and retain them? In this seminar, Monica Valentinelli discusses tips and tricks to do just that!

4

Suomalaisessa ja pohjoismaisessa larppiskenessä on käyty pitkään tärkeää keskustelua siitä, miten sukupuolet ja sukupuoliroolit pitäisi huomioida larppeja tehtäessä.

Pe 28.7. Sali 207, 21:00 – 23:00
Keskustelua sukupuoliroolien ja sukupuolen käsittelystä liveroolipeleissä pelinjärjestäjän näkökulmasta. Tulisiko hahmokonseptin olla lähtökohtaisesti sukupuolittamaton? Voiko historiallista peliä suunnitella toisintamatta aikakauden tai aikakautemme tyypillisiä sukupuolirooleja? Saako sukupuolirooleista ja -stereotypioista sittenkin käyttökelpoisia työkaluja larpin tarinankerrontaan? Keskustelu pyritään käymään kunnioittavassa hengessä ja aiheen herkkyys tiedostaen. Panelisteina Janne Jurvanen, Neko Koski, Ami Koiranen, Jaana Takalo ja Niina Niskanen

5

Maija Hannula Thorhaugen vetämä virhekavalkadi on jo muodostunut Ropecon-klassikoksi.

Pe 28.7. Sali 208, 21:00 – 22:00
Massi and her fantastic guest speakers share their strangest, most magnificent and just plain disastrous mistakes in the name of designing more or less great games and events. By sharing our mistakes we all learn that failing is not the same as being a failure, it is part of designing. Let’s learn from our mistakes and laugh the shame away together!

6

Roolipelien ja larppien julkisuuskuva on oman kokemukseni mukaan Suomessa parempi kuin juuri missään muussa maassa, mutta meilläkin on silti vielä paljon petrattavaa.

La 29.7. Sali 201, 14:00 – 15:00
Nordic larp tunnetaan jo kohtuullisen hyvin maailmalla roolipelaajien parissa. Harrastajat tietävät, että larpit voivat olla taideteoksia ja niiden tekijöillä taiteellista kunnianhimoa. Suurelle yleisölle ajatus larpeista tai roolipelaamisesta taiteena on vieras. Aiheesta on vaikea kertoa ihmisille, sillä jo sanat larppi tai roolipeli saavat ihmiset ohittamaan aiheen, vaikka he itse asiassa kiinnostuisivat, jos vain tutustuisivat kunnolla. Aiheesta keskustelevat sekä keskenään että yleisön kanssa pelintekijä ja kirjailija Mike Pohjola ja toimittaja Jussi Ahlroth.

7

Kunniavieras ja ruotsalainen larpintekijä Anna Westerling vetää Ropeconissa kaksi larppia, Robin’s Friends ja Summer Lovin’.

Pe 28.7. Larp-tiski, 17:00 – 19:00 (itse larppi la 29.7. 9:00 – 11:00)
About the beauty of friendship and the difficulty to communicate even though your intentions are good. What happens when your inability to see others suddenly leads to the realization that it’s too late? If you had the chance to do it again, how would you change it? A star, a producer and a caretaker – three close friends going away for a short holiday together to have the best time. But each character have their own baggage, and the weekend is pulled apart by quarrels. And in life you don’t get second chances.
La 29.7 Larp-tiski, 12:00 – 14:00 (itse larppi la 29.7. 16:00 – 18:00)
Sex – Awkwardness – Rock ‘n’ Roll Three girls, three guys and the stories about who did what and with whom during a big summer music festival. We will get the story as told by the girls, as told by the guys and then finally played out as it really happened. It’s summer lovin’ and tell me more. This scenario is not about finding your perfect partner, having amazing sex right away, and living happily ever after. It is a scenario about the uncomfortable hook-up in the tent, the grass in the ass, and the poor communication which leads to it all being awkward. But also about the nice feeling of making out, the thrill, the hope of something more, the fun and the laughter. What really happened during the festival? How did the dead gorgeous guy you hooked up with turn out to be your crappiest lay ever? Or how did you end up in the caravan with the girl you’ve wanted for several years, even though you shouldn’t have been there in the first place? At least according to your partner. Sex is a the main theme of this scenario, but you will not get physical with the other players above holding hands. Then the scene will be told through storytelling down to every nitty-gritty detail, both physically and emotionally. Just tell me more! By: Trine Lise Lindahl, Elin Nilsen and Anna Westerling

8

Diana Ostrat on virolainen larpintekijä, joka pelauttaa larppinsa Former Celebrities Ropeconissa.

Pe 28.7. Larp-tiski, 15:00 – 19:00 (itse larppi pe 28.7. 20:00 – 23:00)
They are the homeless, the hobos, the bums, the drunkards and outcasts. They have many names, and tonight, as each night, they have gathered around a fire to spend the night, eat, drink and tell stories. Once upon a time, they were celebrities. They were famous and happy. What mockery of fate has brought them here? What (the heck) went wrong? Each night, one of them tells their story. And the others listen, and hence become part of it. But one of them has a Ticket. A Ticket of Fortune. What if they win a million? Would the fortunate once more become a celebrity. And happy? Could they change their fate? Find long lost loved ones? Help their fellow unfortunates? Truth will rise, before the days are done. The game stresses upon storytelling-story-acting, immersion, characterization and emotions; the choices we make and things that ”just happen” that happen to change everything. The (accidental) reasons behind one’s downfall. Nostalgia, and the dreams and hopes for one’s future.

Suomalainen roolipelijulkaisu toimii sikäli erikoisella tavalla, että oikeastaan kaikki pelit ilmestyvät kertarysäyksellä Ropeconissa. Tämän vuoden uutuuksia ovat mm. scifiroolipeli Sotakarjut, fantasiaroolipeli Seikkailijoiden kilta, Praedor-roolipelin laajennus Kirottu kirja sekä tarinankerrontapeli Tales of Entropy.

Kerrankin pohjoismaisen näköinen suomiroolipeli, nyt Kickstarterissa

Aukema roolipelistä The Quick.

Aukema roolipelistä The Quick.

Pohjoismaisten dekkareiden kylmä maailma jossa jokaisen onnellisen julkisivun alta paljastuu jotain kaameaa yhdistettynä kummitustarinoihin joissa kuolleet kurottavat osaksi elävien elämää. The Quick -roolipeli tekijät mainitsevat innoituksen lähteeksi mm. Erik Axl Sundin Varistyttö-trilogian.

Suomessa on väkilukuun nähden yksi maailman aktiivisimpia roolipeliyhteisöjä. Meillä julkaistaan myös paljon roolipelejä, yleensä pieniltä mikrokustantamoilta. Olen itsekin osa tätä skeneä: Julkaisin viime vuonna roolipelin Tsernobyl, rakastettuni, joka ilmestyy tänä vuonna englanniksi nimellä Chernobyl, Mon Amour.

Suomalaisissa peleissä on harvoin mitään erityisen suomalaista tai pohjoismaista sisällöllistä tematiikkaa. Omatkin julkaisuni syyllistyvät tähän: Yksi sijoittuu Etelämantereelle, toinen Ukrainaan. Tämän vuoksi onkin ilahduttavaa, että tämän kevään näkyvin suomalainen pelijulkaisu The Quick ammentaa pohjoismaisesta trilleriperinteestä.

Peli on Kickstarterissa paraikaa.

DSC_0050

The Quickin valokuvakuvituksen on tehnyt Hanna Erkinjuntti.

Roolipeleissä on eduksi että peli sijoittuu osallistujille helposti hahmotettavaan ympäristöön. Tällöin osallistujien on helpompi itsekin keksiä peliin asioita. Tämän vuoksi genreaiheet ovat roolipeleissä suosittuja: Kaikki tietävät miten Mad Maxin tai Tolkienin maailmoissa toimitaan.

Pohjoismaisten dekkareiden muodostama Nordic Noir on siitä hieno genre, että se tunnetaan maailmalla mutta on samalla pohjoismainen. Onkin ihme ettei tällaista peliä ole tehty aiemmin.

The_Quick_CF_Preview_003_p12_pieni

Sivu roolipelistä The Quick.

Tekijät Ville Takanen, Petri Leinonen, Teemu Rantanen, Hanna Erkinjuntti, Jukka Sorsa ja David Thorhauge ovat kaikki suomalaisen ja pohjoismaisen roolipeliskenen veteraaneja. Suomessa ilmestyy paljon suomenkielisiä julkaisuja, ja onkin hauska havaita että harvinaislaatuisen pohjoismaisen aiheen omaava peli tulee nimenomaan englanniksi. Ehkä pohjoismainen teema tavoittaa yleisönsä myös Pohjoismaiden ulkopuolella.

Kickstarter-kampanja on tehty Tanskan kautta koska Suomen lainsäädäntö on joukkorahoituksen kannalta hankalaa.

DSC_0013 2

Lisää roolipelikirjan kuvitusta. Kuva: Hanna Erkinjuntti

Horizon: Zero Dawn ja digitaaliset luontokokemukset

Horizon Zero Dawnissa on nykypeleistä parhaat maisemat

Horizon Zero Dawnissa on nykypeleistä parhaat maisemat.

Aurinko nousee ja ympäristöni avautuu pimeydestä. Olen vuorten juurella, pohjoisella arolla jossa kasvaa vain ruohoa ja sitkeitä pensaita. Valtoimenaan virtaava puro halkoo maisemaa. Robottilehmät laiduntavat kaukaisuudessa.

Ajatus luonnosta jonain joka pitää mennä kohtaamaan ulos on vanhentunut. Tästedes luonnollisen ympäristön kauneus koetaan virtuaalisesti, telkkarin ruudulla.

Teknologisen ja taiteellisen kehityksen myötä virtuaaliset ympäristöt ovat entistä vaikuttavampia, ja sen takia myös niiden tavoittamat emotionaaliset horisontit laajenevat. Pelikonsolin sisällä pyörivä simulaatio kykenee tavoittamaan jotain sellaista, joka oli aiemmin löydettävissä vain ulkoilmassa.

Horizon Zero Dawn on peli, jossa kivikautisen heimon liepeillä kasvanut metsästäjä Aloy jäljittää robottieläimiä. Avoimessa maailmassa on vuoria ja rämeitä, aavikoita ja tasankoja. Päivä vaihtuu joskus niin nopeasti että saman taistelun aikana ehtii kokea iltahämärän ja aamuruskon.

Pelin luonto ei toki ole täydellinen. Kylmä tuuli ei puhalla pelaajan kasvoille eikä mättäälle voi istua. Toisaalta kun aavikolla näkee ensimmäisen jättimäisen robottidinosauruksensa todellisuudenkin puutteet käyvät ilmi.

Päähenkilö Aloy alkaa tarinan edetessä saada messiaanisia piirteitä.

Päähenkilö Aloy alkaa tarinan edetessä saada messiaanisia piirteitä.

Luonnonmaiseman tenhoa on vaikea eritellä. Melankolinen sää tihkusateineen tuo siihen omaa tragediaansa. Vuorenrinteestä nouseva muinaisen robotin ranka muistuttaa kuinka katoavaista on maallinen kunnia. Vaikka peli periaatteessa sijoituukin maailmanlopun jälkeiseen aikaan, se ei ole Fallout-pelien tyylinen raunioissa kärvistely. Horizonin ihmiskunta on jo mennyt eteenpäin elämässään ja aiemman sivistyksen rauniot ovat vain vaarallinen kuriositeetti.

Tunnelmassa ei ole kyse pelkästä teknisestä toteutuksesta. Monet nykypelit näyttävät komealta mikäli katsoo vesilätäköiden heijastuksia tai sitä miten varjot seuraavat valonlähteitä. Ympäristön emotionaaliseen kokemukseen vaikuttaa kuitenkin myös pelintekijöiden tyylitaju ja maailmaa kuvaava tarina. Mistä tässä ympäristössä on kyse? Millaisia asioita täällä on tapahtunut?

Tyypillinen maisema kivikaudelta.

Tyypillinen maisema kivikaudelta.

Tältä kantilta tarkasteltuna pelin erinomainen käsikirjoitus on osa luontokokemusta. Aloy joutuu matkaamaan kauas heimonsa maiden tuolle puolen selvittääkseen oman syntymänsä ja heimon kohtaaman tagedian mysteerin. Hän kohtaa uusia ihmisiä, robottieläimiä ja maisemia samaa tahtia kuin pelaajakin. Vaikka elämä maailmanlopun jälkeen on rankkaa, peli ei ole nihilistinen. Maailmassa on mulkkuja ja kunnon ihmisiä.

Robottieläinten metsästäminen muodostaa ison osan siitä, mitä pelissä tehdään. Moni maisema toimiikin metsästysmaana jossa vaanitaan sapelihammastiikerirobotteja ruohikossa tai rytyytetään robottikrokotiilien kanssa suolla. Vaaniminen on maisemakokemuksen kannalta olennaisinta, sillä se edellyttää kärsivällisyyttä ja tarkkaavaisuutta.

Pelin design tukee maisemakokemusta myös rajaamalla liikkumista nopeuttavien, kartan kautta tapahtuvien hyppyjen määrää. Näin pelaaja orientoituu liikkumaan paikasta toiseen jalan tai robottihevosen selässä.

Haaskansyöjärobotit eivät ole enää kaukana.

Haaskansyöjärobotit eivät ole enää kaukana.

Horizon Zero Dawn on usein hienoimmillaan silloin kun ei tapahdu mitään ja voi vain rauhassa kulkea niityn halki ilman, että kukaan on kimpussa. Silloin voi pysähtyä arvostamaan sitä kuinka kaunis paikka maailma on. Vaikka sitten pelikonsolin sisällä.

Horizon Zero Dawn (PS4, ilmestynyt 1.3.2017)