Tarkoitus ohittaa muotoilun, kun halutaan tehdä rahaa – teko vailla tyylitajua

 

Eila Hiltusesta tulee kuoviosuunnittelija monta vuotta kuolemansa jälkeen.
Eila Hiltusesta tulee kuoviosuunnittelija monta vuotta kuolemansa jälkeen.

 

Hyvää tyylitajua on vaikea määritellä. Vielä mahdottomampaa on yrittää keskustella hyvästä mausta. Pääsääntöisesti meistä jokainen pitää omaa makuaan oikeana ja uskoo myös tyylitajuunsa.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia, sanotaan ja ajatuksessa on paljon hyvää. En todellakaan määrittele ja valitse esimerkiksi ystäviäni sen mukaan, miten tyylitaju ilmenee heidän pukeutumisessaan tai kotinsa sisustuksessa. Sen sijaan valintaani vaikuttaa se, millaista tyylitajua he osoittavat teoissaan.

Suomalainen tekstiilialan yritys Vallila Interior uutisoi viikko sitten tuovansa markkinoille kaksi Sibelius-monumentti-aiheista kangaskuosia. Kuvanveistäjä Eila Hiltusen perikunta haluaa osansa Tom of Finland -ilmiöstä ja tarjoaa Sibelius-monumentista johdettuja tuoteideoita yrityksille.

Yhteistyön edellytykseksi mainitaan, että monumentista johdetut ideat ovat ”tyylikkäitä ja korkealaatuisia designtuotteita”.

Julkaisin kaksi viikkoa sitten blogipostauksen http://blogit.image.fi/minna/nyt-on-muotoilu-halpaa-mika-neuvoksi/. Pohdin jo mainittua Tom of Finland -ilmiötä ja mm. Arabian tuotelanseerauksia Santa Claus -säätiön kanssa. Ihmettelin sitä, miten muotoilusta puhutaan nykyisin aivan pokkana, vaikka todellisuudessa sitä ei ole toiminnassa nimeksikään.

Sibelius-monumentista johdetut ”designtuotteet” menevät automaattisesti samaan sarjaan. Ne perustuvat markkinointikikkaan ja ovat kerran luodun taideteoksen kopiointia ja uudelleen asemointia. Mieleen tulevat vaikka New Yorkin kaduilla kojuissa myytävät t-paidat, joiden rintaan on painettu Vapauden patsaan tai Empire State Buildingin kuva. Sibelius-monumentti-tuotteilla ei tule olemaan muotoilullisesti yhtään sen enempää arvoa, vaikka niitä kuinka päätettäisiin kutsua designtuotteiksi.

En tiedä kuinka paljon bisneksen teossa arvostetaan tekojen tyylitajua. Hiltusen perikunta ei sitä tässä tapauksessa osoita. Enkä anna tyylipisteitä myöskään Vallila Interiorille. Kun haetaan huomiota ja sen kautta myyntiä, tarkoitus pyhittää keinot – ainakin se näyttää ohittavan muotoilun.

Kommentit (4)
  1. ARABIA ja Santa Claus

    1. Kiitos, Titte. Korjattu.

  2. Tämä kuosi on enemmän kuin ruma, ja aika noloa Vallilalta laittaa tällainen merkkimiehiämme merkkivuotta muka “juhlistamaan”! Harmillista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *