Antakaa minun rypistyä rauhassa naistenlehtien ihania kuvia katsellen

Kävelin sisään apteekkiin, nappasin hyllystä paketin särkylääkettä ja suuntasin kassalle.

”Ja tästä rouvalle kokeiltavaksi kollageeni-juomaa. Hidastaa ikääntymisen tuomia muutoksia. Oikein hyvää +50-naiselle.”

Ennen kuin ehdin ajatella, kuulin itseni vastaavan, että ei kiitos, ei missään nimessä.

”Haluan ehdottomasti näyttää vanhalta!”

Se oli tietysti vale, mutta sieppasi sen verran, että oli pakko napauttaa. Aika hämmästyneeltä kassa näytti tuijottaessaan minua suu auki.

En ärsyynny naistenlehtien anti aging -kauneusjutuista, enkä ahdistu kosmetiikka- tai muotimainonnan siloposkisista naiskuvista. Ne kuuluvat lehtien sivuille, mainoksiin ja jopa kaupunkikuvaan. Olen media- ja kuvalukutaitoinen ihminen. Minusta on kiva katsoa kuvia ja kuvitella itseni milloin mihinkin satumaiseen rooliin, josta osaan myös irtautua.

Sen sijaan en yhtään pidä siitä, että joku pysäyttää minut henkilökohtaisesti ja esittää itsestään selvän oletuksen, että minun olisi oltava huolestunut rypyistäni. Haluan vanheta rauhassa. Rypyistäni ei tarvitse muiden huolestua. Haluan tulla ulos apteekista ilman tyrmääviä yllätyshuomautuksia vanhenevasta ulkonäöstäni.

kuva

Eikä meillä naisilla ole mitään hätää. Jos 65-vuotias Caitlyn Jenner saadaan sukupuolen korjauksen jälkeen näyttämään siltä, miltä hän näyttää uuden Vanity Fair -lehden kannessa, viisikymppisistä naisista saa pikkuvaivalla ihan mitä vain. Ei tarvitse olla kärpäsenä katossa, kun jo tietää, miltä Caitlyn näytti kuvausten jälkeen, kun hän riisui korsetin, irrotti ripsilisäkkeet ja pyyhki kasvoiltaan pakkelit. Hurjaa, että hän haluaa aloittaa elämänsä naisena noin haastavasti. Kymmenottelun olympiavoittaja ei taida voida mitään luonnolleen: haastaja on aina haastaja.

Aikaisemmissa postauksissani olen jo kirjoittanut siitä, miten muodin mainonta ja (natiivi)markkinointi nojaa nyt julkkiksiin. Muotitalot pienentävät mediamainosbudjettejaan ja keskittyvät pukemaan viihde- ja urheilumaailman tähtiä. Ilmoitustuottojen laskua surevat mediatalot potkivat itseään nilkkaan, kun ne jakavat sekä printtilehdissä että nettisivuillaan kuvia julkuista ja usein vielä mainitsevat tekstissä, minkä muotitalon vaatteisiin tähdet ovat pukeutuneet.

Nyt ollaan jo siinä vaiheessa, jossa printtilehti ei voi tehdä muotijuttua ilman julkkua. Uuden Harper’s Bazaar -lehden ensimmäinen ”muotieditoriaali” esittelee haastattelun kanssa uuden saksalaisen Claudia Schiffer -kloonin Anna Ewersin, seuraavan tähti on ”model of the moment” Kendall Jenner, kolmannessa poseeraavat äiti ja tytär Jade Jagger ja Assisi Jackson samanikäisine vauvoineen.

Mallimaailmassa halutuimpia ja parhaimmin palkattuja ovat nyt he, joilla on eniten seuraajia Instagramissa tai Twitterissä. Muoti mystifioidaan pukemalla vaatteet megatähtien päälle. Odotan Caitlynia isoon Vogue-editoriaaliin heti syksyllä.

 

 

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *