Nintendosta

Peliteollisuus on nopeimmin kasvavia ja armottomimpia aloja. Harvat sen parissa toimivat yritykset pysyvät pystyssä
pitkään. Konkurssit ovat suhteellisen yleisiä, koska budjetit ovat niin suuria,
että yksi kaupallinen epäonnistuminen johtaa pelitalon nopeaan loppuun. Viime
vuosina on uutisoitu muun muassa LucasArtsin (The Secret of Monkey Island, Day
of the Tentacle
), SCE Studio Liverpoolin (Lemmings, Wipeout) ja
Irrational Gamesin (System Shock 2, BioShock) lopuista.
Nopealiikkeisellä alalla päitä putoilee paljon useammin kuin muualla.

Nintendo on poikkeus sääntöön. Konsoli- ja pelivalmistaja perustettiin
jo vuonna 1889. Se valmisti alkuaikoinaan käsin tehtyjä hanafuda-kortteja,
mutta ei saavuttanut menestystä. Kiotossa majaileva yritys kasvoi hitaasti.
Sen presidentiksi vuonna 1949 nimetty Hiroshi Yamauchi kehitti toimintaa. Nintendo myi hänen aikansa aluksi muun muassa pikariisiä ja pyöritti taksipalvelua ja ilotaloa. 1960- ja 1970-luvuilla se siirtyi ensin
lelubisnekseen ja sitten videopeleihin. Nintendo levitti varhaista Magnavox
Odyssey -konsolia Japanissa. Se ryhtyi tekemään omia Color TV Game -laitteitaan 1970-luvun lopussa.

Televisioon liitetyt ja melko hyvin myyneet Color TV Gamet enteilivät
tulevaa. Nintendon ensimmäinen todellinen menestystuote oli Game & Watch, vuonna 1980 kauppoihin tullut peli, jota
pelattiin kannettavalla laitteella. Lopullisen läpimurron yhtiö teki heinäkuussa
1983 julkaistulla Family Computerilla, tai Famicomilla, joka tunnettiin länsimaissa Nintendo
Entertainment Systeminä, tai NESinä. Konsolia myytiin monta miljoonaa. Pitkälti sen ansiosta marginaalissa olleet pelit pääsivät kulttuurissa keskeiseen asemaan.

NESiä seuranneet laitteet, Game Boy, Super Nintendo ja Nintendo 64, sinetöivät
Nintendon maineen johtavana ja innovatiivisena valmistajana. Suunnittelija
Shigeru Miyamoton luomat hahmot, kuten Donkey Kong, Link ja Mario, nousivat lähes ikoniseen asemaan, ja niiden tähdittämät pelit käyvät yhä kaupaksi. Viime
aikoina Nintendo on pärjännyt Nintendogsin ja Pokémonin kaltaisilla peleillä.
Se luottaa erikoisiin konsepteihin, jotka se muuttaa pitkiksi sarjoiksi.
Ala elää jatko-osista, mutta Nintendon pelit eroavat muista säilyttämällä kiinnostavuutensa.

Nintendo on aina kulkenut omia polkujaan. Se käytti konsoleissaan pitkään
kasetteja, kunnes PlayStationin yllättävä menestys 1990-luvulla
pakotti sen siirtymään käytännöllisimpiin formaatteihin. Game Over: Press Start to Continue
– The Maturing of Mario
on parhaita Nintendo-historiikkeja. Sen kirjoittajan David Sheffin mukaan Nintendo säilytti johtavan asemansa tekemällä asiat omalla tavallaan. Sen kilpailija Sega lopetti konsoleiden tekemisen vuonna 2001 Dreamcastin epäonnistuttua. Nintendo ei ole kokenut samaa
kohtaloa, koska sen innovaatiot, kuten kosketusnäytöllinen käsikonsoli Nintendo DS
ja monessa mielessä erikoinen laite Wii, ovat onnistuneet kiinnittämään suuren yleisön
huomion.

Jääräpäisyys on johtanut toisinaan vaikeuksiin. Tämän päivän keskeiset ongelmat
ovat Nintendon haluttomuus keskittyä verkkopelaamiseen ja parhainta teknologiaa sisältäviin laitteisiin. Kilpailevat firmat Microsoft ja Sony ovat näissä
asioissa sitä edellä. Nintendon uusin kotikonsoli, Wii U, on myynyt odotuksiin nähden heikosti. Nintendo on myöntänyt tehneensä viime vuosina isot tappiot. Sen katoaminen markkinoilta olisi ikävää, sillä
sen lippulaivasarjat, kuten Mario, Metroid ja Zelda, ovat ainutlaatuisuudessaan omaa luokkaansa.
Ne muistetaan mielikuvituksellisina tuotteina, jotka yhdistävät hauskuuden ja luovuuden.

Nintendon onnistumiset ja epäonnistumiset ovat olleet suuria. Jälkimmäisistä pahin oli vuonna 1995 julkaistu paristokäyttöinen konsoli Virtual Boy. Tekijä ennusti sen
takovan miljoonia, mutta päänsärkyä ja muita fyysisiä oireita aiheuttanut laite jäi hyllyille. Se vedettiin pian myynnistä. Aivan hiljattain Wii U:n huonon menekin huomioineet kommentoijat ovat ehdottaneet, että Nintendo unohtaisi konsoleiden tekemisen ja julkaisisi pelinsä muiden valmistajien
laiteille. Myös siirtymistä mobiilipeleihin on vaadittu. Suurista muutoksista
ei ole kuitenkaan vielä merkkejä, vaan Nintendo suunnittelee seuraavia alustojaan kuten ennenkin.

Pelien ystävät ovat intohimoista väkeä. Nintendon ystävät ja vihaajat
väittelevät yhtiön suunnasta yhtä kiivaasti. Eriävistä mielipiteistä huolimatta on selvää, että ala olisi ilman Nintendoa tylsempi. Siinä missä Microsoft ja Sony pyrkivät tavoittamaan
aikuisen yleisön, ja panostavat toiminta- ja urheilupeleihin, Nintendo rikkoo rajoja ja haluaa tehdä pelejä kaikille. Useimmat ovat samaa mieltä siitä, että Segan mahalasku oli ikävä. Nintendon sama kohtalo olisi katastrofaalinen, koska se johtaisi viimeisen mielikuvituksen nimeen vannovan konsolijätin loppuun. Videopelit
jakautuisivat nykyistä jyrkemmin massatuotteisiin ja indiepeleihin. Nyt ero taiteen ja viihteen välillä on Nintendon ansiosta yhä häilyvä.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *