Tiistain työkalupakki – matkiminen onkin hyvästä

filosofiaa lapsille tehtävä - rakennuspalikat ja matkiminen

Muistatteko kun lapsena oli aina jotenkin huono juttu, jos matki toisilta, vaikka piirustukseen? Itse inhosin matkimista aivan erityisesti, mutta on sillekin aikansa; matkimallahan ihminen oppii kaiken. Jotta voi matkia, pitää ensin tarkkailla huolellisesti alkuperäistä kohdetta, analysoida sen ominaisuudet ja sitten toistaa ne omassa työssä. Palikoilla rakentaessa tämä on aika palkitsevaa, koska samanlaisen tuottaminen on kiinni vain tarkkailusta ja analyysistä, ei esim. piirtämiskyvyistä.

Lasten filosofiakahviloissa mulla on aina mukana laatikollinen rakennuspalikoita niissä paikoissa, joissa leluja ei muuten ole. Lapset on puupalikoista ihan innoissaan, ja niinpä niiden ympärille on syntynyt muutama tehtäväkin. Tämä on paritehtävä (voi toki useampikin matkia yhtä), joka sopii hyvin pienistä taaperoista aina koululaisiin saakka. Ensin parista toinen rakentaa palikoista rakennelman, ja sen jälkeen toisen tehtävänä on rakentaa juuri samanlainen. Legoillahan saman tehtävän voi mainiosti tehdä myös.

filosofiaa lapsille ja koodaustehtävä rakennuspalikoilla

Tämä alempi versio on lainattu Hello Ruby -kirjasta, jossa olevassa koodaustehtävässä piirretään tapetin toistuvia kuvioita. Samaa voi leikkiä palikoilla. Tämä vaatii jo aika paljon tarkkuutta ja sen oivaltamista, että peräkkäin olevista palikoista syntyy ketjun pätkä, joka sitten toistuu samanlaisena. Jos tehtävä on tuntunut vaikealta, olen auttanut kertaamalla palikka kerrallaan ketjun alkupäätä: mikä tulee aakkospalikan jälkeen? Entä toisen aakkospalikan? Tähänkin sopivat myös legopalikat ja oikeastaan mitkä tahansa esineet, joita on riittävästi samanlaisia (mutta muutamia erilaisia). Helppo improvisoida vaikka eriväristen post it -lappujen pakalla.

Myös aiemmissa filosofiatehtävissä esiintyneitä kuvakortteja mä olen käyttänyt tässä tehtävässä koululaisten kanssa, se tuo vähän lisää haastetta, kun pitää koota pätkät yläkategorioiden mukaan (esim. pöllö-ankka-kirsikka ketju voi jatkua tipu-varis-ananas).

Viime viikon filosofiatehtävä,  ”kysymysten muodostamista” ja kaikki edelliset lasten filosofiatehtävät löytyy siis tiistain työkalupakki -tunnisteella.

Klikkaa linkkiä ja seuraa blogia bloglovinin kautta – tai tykkää Leluteekistä facebookissa.

Kommentit
  1. 1

    Rafi sanoo

    Se on jännä miten luone voi olla erilainen. Meillä on 1 lapsi, joka matkii koko ajan ja sillä tavalla kaikenlaista oppii. Toinen ei matki ollenkaan, ja silti oppii (ehkä enemmän keksimällä itse ratkaisun).

    Itse olen ehkä laiska : miksi pitäisi itse keksiä uutta, jos joku on jo löytänyt hyvän ja toimivan tavan hoitaa asioita ?

    • 1.1

      sanoo

      Totta, en ollut ajatellut, mutta varmasti on myös luonnekysymys – mulla on varmaan jäänyt joku sellainen ”minä itse” vaihe päälle. 🙂 Vaikka eihän sitä pyörää tarvitsisi joka kerta keksiä uudelleen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *