Tiistain työkalupakki: lentävä matto ja perustelut

filosofiaa lapsille tehtävä - lentävä matto

Tämä on taikamatto. Ja mitäs taikamatolla tehdään? No sillä lennetään. Taikamatto voi lentää ihan mihin tahansa, kunhan vain sanoo taikasanat: ”siksi että”.

Mä olen käyttänyt taikamattoa päiväkotiryhmien kanssa ensimmäisen Filosofiaa lapsille -tuokion harjoituksena. Siinä on tarpeeksi hassuttelua, se ei ole vakava eikä vaikea tehtävä, mutta silti siinä harjoitellaan erittäin tärkeää taitoa: perustelujen esittämistä. Jokainen lapsi saa oman mattonsa ja matolle sorminuken matkustamaan.

Tehtävän tarkoituksena on myös rohkaista lapsia sanomaan ääneen ajatuksensa. Koska taikamatto voi lentää mihin tahansa, kaikki kohteet ovat ”oikein”. Viime kerralla taikamatoilla lennettiin ainakin uimahalliin, Somaliaan, maatilalle, Ruotsiin, mun silmälaseihin ja Sea Lifeen. Myös perustelut voivat tässä vaiheessa olla ihan mitä tahansa, riittää, että sanoo ”siksi että” ja antaa jonkun syyn maton kohteelle. Samoja taikasanoja tarvitaan filosofoidessa aika usein, ja niistä on helppo muistuttaa maton avulla – tosin aika usein mieleen jää vielä paremmin ”taikamatto, taikamatto, lennä…”

Tämän harjoituksen mä poimin mutkan kautta brittiläisen Sapere-järjestön koulutuksesta (en omasta viimekesäisestä Filosofiaa lapsille -koulutuksestani, vaan Filo ry:n puheenjohtajan käymästä samanlaisesta koulutuksesta).

p.s. Tämä on siis ensimmäinen postaus ”Tiistain työkalupakki” -sarjassa, johon ajattelin kerätä näitä lasten filosofiakahviloissa käytettyjä tehtäviä. Nämä on aika lyhyitä, 5-15 minuutin juttuja, joilla filosofointi aloitetaan ja joiden tavoitteena on harjoitella erilaisia ajatteluntaitoja.

Klikkaa linkkiä ja seuraa blogia bloglovinin kautta – tai tykkää Leluteekistä facebookissa.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Kuulostaa hauskalta! Mitä sitten tapahtuu, kun ollaan kerrottu minne lennetään ja miksi? Käydäänkö kaikkien kohteet ja perustelut vuorotellen läpi, vai…? 🙂

    • 1.1

      Emilia sanoo

      Riippuu ryhmästä ja sen koosta, mä olen yleensä ensin kysellyt yleisesti esimerkiksi kohteita ja perusteluita niiltä reippaimmilta, jotka haluaa heti olla äänessä (ja kun pari ideaa on tullut, niin yleensä muutkin reipastuu keksimään), sitten antanut tehtäväksi lennättää ötököitä vuorotellen parin kanssa ja kiertänyt vielä jokaisen luona kysymässä erikseen – mutta jos lapsia on kaksikymmentä, niin sitten tehdään enemmän vain parin kanssa. Ja kokonaisuudessaan tämä on siis ollut aika lyhyt tehtävä, josta sitten siirrytään kuuntelemaan tarinaa ja keskustelemaan siitä.

    • 4.1

      Emilia sanoo

      No nyt kun sain vihdoin otettua kuvia noista välineistä, niin saan varmaan näitä postattuakin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *