Tiistain työkalupakki: kysymysleikki

filosofiaa lapsille -kysymysleikki

Kyllä, kuvassa on kangaskassi. Mutta mitä siellä kassissa on?

Tässä filosofiaa lapsille -tehtävässä on siis tarkoitus kyselemällä koettaa selvittää, mitä kassissa on sisällä, ja jotta ei menisi pelkäksi arvailuksi, kannattaa tehtävä ensin tehdä yhdessä, jotta pääsee demonstroimaan, miten yläkäsitteitä koskevia kysymyksiä kannattaa tehdä. Lapset lähtevät helposti ensin arvailemaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta heti kun ensimmäinen kysyy esim. ”Onko se lelu?” kysymys kehutaan ja otetaan esimerkiksi. Helppoja kysymyksiä ovat ominaisuudet (kova, painava, kylmä), paikat joihin esine kuuluu tai joissa sitä käytetään (kotona, ulkona, päiväkodissa) ja se mitä esineellä voi tehdä (leikkiä, syödä, tehdä töitä).

Vähän isompien kanssa (5-vuotiaasta eteenpäin) sääntönä on, että vastaaja saa vastata vain kyllä tai ei. Pienempien kanssa kaikki kysymykset kelpaavat ja ihan pienimpien kanssa vasta harjoitellaan sääntöjä: ei sanota mitä pussissa on, kun sinne on kurkannut, ei näytetä esinettä, ei huudeta ensimmäiseen kysymykseen vastaukseksi esinettä… Viime viikolla lasten filosofiakahvilassa naurettiin aika lailla tämän tehtävän kanssa, se kun osoittautui ylivoimaiseksi kaikkein innokkaimmille.

Tehtävä kannattaa aloittaa kaikki yhdessä vetäjältä kysellen, ja kun idea on tullut selväksi, voivat lapset kysellä pareittain ja vaihtaa kyselijää, kun oikea vastaus on löytynyt. Pusseja tarvitaan siis suunnilleen yhtä monta kuin lapsia, jotta niitä voi kierrättää.

leluja

Tämä ei ole ihan autenttinen otos pusseissa olevista esineistä, sorminukke ja pompom olisi liian vaikeita, samoin ehkä legopuu ja leikkiruoat. Autot, palikat, pehmolelut ja päivittäisessä käytössä olevat esineet toimivat hyvin. Leikkiä voi tietenkin myös esimerkiksi muistipelikorteilla (silloin ei tarvita pussia, kunhan ei näytä korttia) tai isompien kanssa ilman mitään esineitä – mainio leikki erilaisiin kulkuvälineisiin.

Tässä leikissä ei opetella filosofisten kysymysten tekemistä (siitä lisää tuonnempana), mutta hyvä harjoitus sekin on, että kysymällä saa tietoa, jota voi sitten yhdistellä ja löytää vastauksia. Ja tämä on lapsista poikkeuksetta valtavan hauska leikki. Kysely, kysymysten ymmärtäminen ja vastaaminen ovat myös hyvää kieliharjoitusta.

Lisää lasten filosofiatehtäviä löytyy siis tiistain työkalupakki -tunnisteella.

Klikkaa linkkiä ja seuraa blogia bloglovinin kautta – tai tykkää Leluteekistä facebookissa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *