Tiistain työkalupakki: filosofisia kysymyksiä muodostamassa

filosofiaa lapsille - filosofisia kysymyksiä

Filosofisten kysymysten muodostaminen on aika vaikeaa – sen opetteluahan yliopistofilosofiakin pitkälti on. Alle kouluikäisten filosofiakahviloissa mä en ole luokitellut lasten kysymyksiä mitenkään, vaan kaikki kysymykset ja ajatukset on arvokkaita ja niistä voidaan keskustella. Kouluikäisten kanssa tarkoitus olisi kuitenkin pysyä filosofisissa aiheissa, eikä liukua liikaa esim. luonnontieteiden puolelle, ihan jo siksi, että ne kysymykset on yleensä sellaisia, joihin ei keskustelu ole oikea tutkimusmetodi.

Idean tähän tehtävään mä sain Facebookin P4C-keskusteluryhmästä, jossa sitä ehdotti Pete Worley (joka on julkaissut useammankin kirjan lasten kanssa filosofoinnista, joista löytyy myös konkreettisia esimerkkejä tuntisuunnitelmiksi). Englanniksi tämä toimii tietysti paremmin, kun ei tarvitse taivuttaa sanoja, mutta kyllä alakoululaiset ymmärtää jujun suomeksikin.

Tehtävää varten tarvitaan siis kolmelle eri väriselle paperille kirjoitettuja sanoja. Yhdellä värillä on kysymyksen alut (näitä ei välttämättä tarvita, mutta mä olen huomannut, että ne kyllä helpottaa järkevän mallisten kysymysten aikaansaamista), mun tapauksessa niitä on:

Voiko kukaan ihminen

Onko mahdollista

Miten

Milloin

Toiselle värillä kirjoitetaan sitten verbejä, jotka tekee kysymyksistä mielenkiintoisia, mä olen valinnut nämä:

olla, oppia, haluta, tuhota, varastaa, pelätä, luoda, muuttaa ja tuhlata.

Ja kolmannella värillä on sitten filosofisia aiheita, eli oikeastaan mitä tahansa abstrakteja. Näitähän voi ensin koettaa lasten kanssa miettiä esiin, mun pari viikkoa sitten aloittanut ryhmä esim. löysi filosofisiksi aiheiksi mm. ystävyyden, vihan, ajatukset ja ajan.* Tässä aiheita on: elämä, maailma, ajatukset, tasa-arvo, vapaus, rohkeus, aika, ystävyys, viisaus ja rakkaus.

Tehtävä menee siis yksinkertaisesti niin, että laput käännetään nurinpäin, jokainen ottaa sieltä muutaman joka väriä, ja sitten vain ruvetaan muotoilemaan niistä kysymyksiä. Sanoja pitää siis taivuttaa, ja vaikka ideana on tehdä kysymyssana-verbi-objekti -mallisia kysymyksiä, niin voi siinä olla myös toinen keltainen substantiivi subjektina. Mä olen tehnyt tätä tehtävää nyt kolmen alakoululaisten ryhmän kanssa, ja se on toiminut tosi hyvin, kaikki on innostuneet siitä hurjasti ja kysymyksiä on kertynyt kymmenittäin. Tuosta kuvasta nyt heti huomaa esim. seuraavat:

Voiko kukaan ihminen varastaa ajatuksia?

Voiko kukaan pelätä vapautta?

Miten luodaan rohkeutta?

Onko mahdollista muuttaa aikaa?

Onko mahdollista tuhlata ystävyyttä?

Milloin tuhotaan viisautta?

Nämähän on kaikki sellaisia, että kun niistä ruvetaan keskustelemaan, joudutaan aloittamaan käsitteen määrittelystä (niin kuin nyt filosofiassa aina muutenkin). Eli ennen kuin voidaan miettiä, miten luodaan rohkeutta, täytyy pohtia, mitä tarkoitetaan rohkeudella. Lapset yleensä keksii tämän keskustelussa itsekin.

Mä olen siis ryhmien kanssa äänestänyt kysymyksistä yhden tai kaksi, joista on sitten käyty keskustelu. Joskus kysymykset muovautuu vähän erilaisiksi kuin alkuperäiset, mutta sehän ei haittaa mitään. Hyviä keskusteluhetkiä!

Viime viikon filosofiatehtävä, ”kumpi on parempi” ja kaikki edelliset lasten filosofiatehtävät löytyy siis tiistain työkalupakki -tunnisteella.

Klikkaa linkkiä ja seuraa blogia bloglovinin kautta – tai tykkää Leluteekistä facebookissa.

*Mä olen antanut ohjeeksi pohtimiseen, että filosofiset aiheet on sellaisia, joita ei voi tutkia muuten kuin ajattelemalla tai puhumalla (joskus selitän, että niitä ei voi koskettaa, mutta silloin saadaan heti listalle tulivuoria ja sisäelimiä), jotka on tärkeitä asioita ja sellaisia joista keskustelu kiinnostaa kaikkia ihmisiä.

Leluteekki: filosofiaa lapsille  - filosofisia kysymyksiä muodostamassa

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *