Indie Book Awards: Laura Laineen vinkit kannen suunnitteluun

Omakustannekirjailijoille suunnattu Indie Book Awards etsii nyt jo toista kertaa vuoden parasta omakustannetta. Onnistuneen omakustanteen kirjoittaja ei ole ainoastaan kirjoittanut hyvää kirjaa, vaan miettinyt lisäksi myös muita näkökulmia, kuten kannen suunnittelua ja kirjan saattamista lukijoiden tietoisuuteen.  Lue tästä kuvittaja-taiteilija Laura Laineen vinkit kannen suunnitteluun.

Laura, mikä tekee sinun mielestäsi kirjan kannesta ja ulkoasusta kiinnostavan ja erityislaatuisen? ”Oivallus, joka liittyy kirjan sisältöön tai on muuten visuaalisesti vangitseva, ja joka on toteutettu esteettisesti kiinnostavalla tavalla ja viimeistellysti. Kannattaa välttää kliseitä, kansi ei saisi olla liian ilmeinen.” Myös Lauraa itseään puhuttelevat eniten kannet, joissa on jokin oivallus ja jotka tekevät kirjasta arvokkaan ja kauniin objektin.

Internet on tärkeä areena kirjojen näkyvyydelle: kirjan kansi on usein näkyvillä esimerkiksi kirjailijan omalla verkkosivulla sekä verkkokirjakaupoissa, ja Laura kehottaakin ottamaan tämän huomioon kantta suunniteltaessa, sillä kannen tulee toimia ja säilyä selkeänä myös pienennettäessä sen kokoa.

Tärkeä on myös sisällön ja kannen suhde toisiinsa. ”Kirjallisuuden lajilla tulisi olla suora yhteys kannen ulkoasuun, oli ulkoasu sitten sitä tukeva tai jollain muulla tavalla siihen suhdetta ottava”, muistuttaa Laura.

Omakustantaminen on yhä suositumpaa, mutta kiristyvässä kilpailussa omakustantaja voi saada hyötyä kannen ja ulkomuodon toteutuksesta, jos kirja tulee huomatuksi muiden joukosta, ja kansi jo itsessään antaa kokemuksen, arvioi Laura.
Indie Book Awards-kilpailussa Laura odottaa näkevänsä innovatiivisia ja viimeisteltyjä kansia.

Indie Book Awards: Jenni Valtialan vinkit kirjan markkinointiin

Omakustannekirjailijoille suunnattu Indie Book Awards etsii nyt jo toista kertaa vuoden parasta omakustannetta. Onnistuneen omakustanteen kirjoittaja ei ole ainoastaan kirjoittanut hyvää kirjaa, vaan miettinyt lisäksi myös muita näkökulmia, kuten kannen suunnittelua ja kirjan saattamista lukijoiden tietoisuuteen.  Lue tästä markkinoinnin ammattilaisen, Mirum Agencyn Jenni Valtialan parhaat vinkit kirjan markkinointiin.

Jenni, mikä sinun mielestäsi tekee kirjasta sisällöllisesti kiinnostavan ja luettavan? ”Mielestäni aiheesta kuin aiheesta saa kiinnostavan, jos kirjailija osaa taituroida kielellä ja tuoda tekstiin oman, erottuvan äänensävynsä. Lukijan tulee joko rakastua tai vihastua, ärsyyntyä tai tulla suruisaksi hahmoista – aivan sama, kunhan ne ovat vahvoja, tunteita herättäviä karaktäärejä. Aloitus on tärkeä. Olen pannut merkille, että useasti jo ensimmäisen lauseen/kappaleen/sivun luonne määrittelevät jo sen, mitä tuleman pitää.”

Jenni kehotta aktiivisuuteen kirjan markkinoinnissa.

”Oman kirjan markkinoinnissa kannattaa pyrkiä osallistumaan tapahtumiin – jalkautua sinne, missä ihmiset ovat.” Hän korostaa etenkin sosiaalisen median tärkeyttä.  ”Tärkeintä lienee kuitenkin sopivan pöhinän aikaansaanti sosiaalisessa mediassa: Potentiaalista yleisöä voi ennen omakustanteen julkaisua aktivoida mukaan vaikkapa joukkorahoitustempauksella, jossa kirjasta kiinnostuneet voivat rahoittaa sen toteutumista vaikkapa ennakkotilauksen voimin. Sosiaalisessa mediassa kannattaa tietysti osallistua aktiivisesti keskusteluihin kirjan nimeä profiilissa hyödyntäen. Miksei jopa julkaisisi nasevia, provosoivia, kiinnostusta herättäviä pätkiä kirjasta twiittien muodossa? Facebook tarjoaa melko edullisesti sponsoroitua näkyvyyttä, jonka avulla voi mainostaa omakustannejulkaisua ja tavoittaa oikean yleisön kohdentamalla. Sosiaalinen media juuri näkyvyyden, tavoittavuuden ja vaikkapa mahdollisen joukkorahoituksen hankinnan kautta on omakustantajan tärkein markkinoinnin keino. Eri jakelukanaviin pääsy vaatii huomion herättämistä ja kiinnostusta, kohahduttamista.”

Ei kannata kuitenkaan unohtaa myöskään painettua mediaa, ja Jenni neuvookin lähestymään myös erilaisten, oman kirjan kohdeyleisöön sopivien, kirja-arvosteluja julkaisevien lehtien toimituksia arvostelun toivossa.

Omakustantaminen on yhä suositumpaa, miten omakustantaja voi erottautua edukseen muiden omakustantajien ja perinteisten kustantajien kautta julkaisevien kirjailijoiden joukosta? 

”Omakustantajalla on se etu, että hän voi rohkeasti ja avoimesti vaikka provosoida, puhua suunsa puhtaaksi aiheesta kuin aiheesta ilman vastuuta kustantajan suuntaan! Omakustantajan etu ja ainoa keino erottautua on olla rohkea ja herättää keskustelua. Omakustantajalla on myös se etu, että hän voi visuaalisesti tehdä kirjastaan juuri sellaisen kuin haluaa. Näyttävä, harkittu visuaalisuus on ilman muuta keino erottua myös muista omakustanteista. Siihen kannattaa panostaa.”

Indie Book Awards-kilpailussa Jenni odottaa kohtaavansa sykähdyttäviä teoksia, jotka käsittelevät maailmoja uusista näkökulmista ja toivoo saavansa lukea jotain, mitä hän ei osannut kuvitellakaan kohtaavansa.

”Odotan kohtaavani suuria tunteita, itkua ja naurua.”

Lukijana Jenni on monipuolinen, hän ei ole rajoittunut mihinkään genreen, vaan lukee kaikenlaisia kirjoja runoista fantasiaan, dekkareista omaelämäkertoihin. ”Luen mieluiten kirjoja, joita en halua laskea kädestäni enää kannen avaamisen jälkeen. Haluan tempautua mukaan kirjan tarjoilemaan ja luomaan maailmaan, jossa asun sen hetken, kun tekstiä riittää”, Jenni kertoo.

Indie Book Awards kilpailun järjestävät yhteistyössä Image ja digitaalinen kirjanjulkaisija BoD (Books on Demand). Osallistua voivat kaikki, jotka 1.9.2015 mennessä ovat julkaisseet suomenkielisenä omakustanteena joko kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.

 

Lisätietoja löydät kilpailun kotisivulta www.indiebookawards.fi ja kysymyksiä tai mietteitä voit lähettää meille sähköpostilla: info@indiebookawards.fi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indie Book Awards: Aki Järvisen vinkit kirjan markkinointiin

sisaltoyhteistyoOmakustannekirjailijoille suunnattu Indie Book Awards etsii nyt jo toista kertaa vuoden parasta omakustannetta. Onnistuneen omakustanteen kirjoittaja ei ole ainoastaan kirjoittanut hyvää kirjaa, vaan miettinyt lisäksi myös muita näkökulmia, kuten kannen suunnittelua ja kirjan saattamista lukijoiden tietoisuuteen. Lue tästä Akateemisen kirjakaupan Aki Järvisen parhaat vinkit kirjan markkinointiin kirjakauppiaan näkökulmasta.

 Aki, mikä sinun mielestäsi tekee kirjasta kiinnostavan ja herättää lukijan mielenkiinnon? ”Tapa ja tyyli kirjoittaa tekevät mielestäni kirjasta mielenkiintoisen. Hyviä tarinoita tarvitaan, mutta mitättömän tuntuisestakin aiheesta on mahdollista saada aikaan mielenkiintoinen ja koukuttava teksti. Pähkinänkuoressa siis: ”Ei se, mistä kirjoittaa vaan miten kirjoittaa” on tärkeintä. Välttämättä ei aina edes tiedä, mitä on haluamassa, mutta se täytyy tietää, mitä EI halua. Rehellisyys, rohkeus, tarkkanäköisyys ja teeskentelemättömyys ovat usein avainasemassa. Suosittelen Tommi Melenderin loistavan esseekokoelman ”Yhden hengen orgiat” lukemista varsinkin jos työ ei oikein ota sujuakseen!”

Kirjakauppoja kontaktoidessa Järvinen suosittelee ehdottomasti henkilökohtaista käyntiä kirjakaupassa. ”Kirjakauppiaille markkinointi onnistuu ylivoimaisesti parhaiten jalkautumalla mahdollisimman monelle kauppapaikalle. Sähköpostimarkkinointi ja some ovat hyviä apuvälineitä, mutta mikään ei korvaa suoraa kontaktia. Ja puhun nyt nimenomaan kirjakauppojen myyntihenkilökunnasta, valitettavan usein kontakti tuntuu jäävän yhteydenottoon kirjakauppaketjujen osto-osastoihin. Asiantuntevat myyjät ovat parhaita suosittelijoita, sillä uutta lukemista etsivät asiakkaat ovat todella kiinnostuneita juuri heidän mielipiteistään”, Järvinen painottaa.

Kirjan hinnalla Järvinen ei katso olevan niin suurta merkitystä, jos sisältö on kohdallaan ja tietyistä nyrkkisäännöistä pidetään kiinni: ” Kovakantisen kaunokirjan hinnan pitäisi pyöriä maksimissaan 30 euron hujakoilla ja tietokirjan reilun kympin enemmän. Tämä siis kannattaa ottaa huomioon kustannuksia laskettaessa ja varsinkin jos tähtäimessä on kunnianhimoisesti kunnon volyymimyynti.”

Järvinen uskoo omakustantajien menestysmahdollisuuksiin. ”Isot kustantajat ovat vähentäneet julkaistavien nimekkeiden määrää viime vuosina, joten omakustanteilla on aiempaa paremmat mahdollisuudet saada huomiota. Kynnyskysymyksenä saattaa usein olla ylipäätään isojen ketjujen valikoimaan pääseminen. Kirjan alussa saama julkisuus ja näkyvyys ratkaisevat usein – jos asiakkaat osaavat kysellä kirjan perään, ketjut heräävät yleensä sitä myös hyvin nopeasti ostamaan valikoimaansa.”

Järvinen odottaa mielenkiinnolla, kuinka korkealle taso tämänkertaisessa kilpailussa nousee. Hän uskoo materiaalin olevan kirjavaa, mutta yksikin todellinen täysosuma riittäisi paremmin kuin hyvin. ”Suomen kirjallinen kenttä on ravistelun ja uusiutumisen tarpeessa. Mikä olisikaan sen hienompaa, jos joku onnistuisi murtautumaan koko kansan tietoisuuteen tämän kilpailun kautta. Meillä on runsaasti todella ammattinsa osaavia ja asemansa vakiinnuttaneita kirjailijoita, jotka syytävät kirjan markkinoille lähes joka vuosi uskollisen lukijakuntansa iloksi. Hyvä niin, mutta koko ala kaipaa Karl-Ove Knausgårdin kaltaista supertähteä ja ilmiötä – uutisointia, palstatilaa, voimakkaita tunteita ja mielipiteitä!”

 

Indie Book Awards kilpailun järjestävät yhteistyössä Image ja digitaalinen kirjanjulkaisija BoD (Books on Demand). Osallistua voivat kaikki, jotka 1.9.2015 mennessä ovat julkaisseet suomenkielisenä omakustanteena joko kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.

 

Lisätietoja löydät kilpailun kotisivulta www.indiebookawards.fi ja kysymyksiä tai mietteitä voit lähettää meille sähköpostilla: info@indiebookawards.fi