Testissä Helsingin kaupunkipyörät – vain sähkö puuttuu

HSL Kaupunkipyörä Ruoholahti

Kaupunkipyöräparkki aamulla Helsingin Ruoholahdessa.

Ongelma tänä aamuna: Miten ajaa pyörällä duuniin, jos keli vaihtelee kuten Helsingin kesässä ja haluat mennä töistä suoraan baariin? Ilman, että joudut käyttämään toppa- tai tuulipukua ja sähläämään pari kiloa painavien U-lukkojen kanssa pitääksesi pyörän omanasi myös loppuillasta?

Ratkaisu: HSL Kaupunkipyörä. Se poistaa fillaroinnin kahdesta suurimmasta ongelmasta toisen, eli erilaisen sähläämisen ja suunnittelemisen varusteiden kanssa. (Toinen jättiongelma on hikoilu, siihen palataan myöhemmin.) Reppuun ei tarvitse pakata goreteksejä, koska sateen sattuessa otat kotimatkalle bussin/metron/ratikan. Ajat Hakaniemestä Ruoholahteen aamulla pyörällä ja menet kavereiden kanssa bisselle keskustaan kävellen tai metrolla. Ei suunnittelua, ei varustepakkaamista, ei sadetutkien tuijottelua. Huolettomuus koskee myös itse pyörää, koska kumien pumppaaminen ja ketjujen rasvaaminen on jonkun toisen vastuulla.

Kaupunkifillarin kausimaksu on 25 euroa ja sillä saa ajaa rajattomasti alle 30 minuutin matkoja. Hinnoittelu siis ohjaa käyttöä lyhyisiin, yksisuuntaisiin matkoihin. Kaupunkipyörää ei ole suunniteltu tuntien tai päivien vuokraukseen.

Itse pyörä on vähän hutera mummis, jolla ei huvita paljoa yli kahtakymppiä ajella. Eli juuri sopiva vauhti kaupunkiin. Alin välitys on kevyt ja penkin saa tarpeeksi ylös myös yli 180-senttiselle.

Kun kaupunkifillariin lisätään vielä joskus tulevaisuudessa sähkö, se on ehkä täydellisin liikkumaväline ikinä. Sähköavuste nimittäin poistaa sen toisen suuren ongelma sivistyneestä kaupunkipyöräilystä eli hikoilun. Hikoilu (gore-tekseissä) on ihan ok, jos ajaa esim. kodin ja duunin väliä ja työpaikalla on suihkut sekä pukukaapit. Jos sen sijaan ajaa pyörällä ensin vaikka tapaamiseen, sen jälkeen toimistolle, sitten lounaalle, toiseen tapaamiseen, takaisin toimistolle -> hiki. Enkä minä halua ainakaan  bisnestilanteissa näyttää hikoilevalta fillarihipiltä, joka pukeutuu aina järkevästi sään mukaan (lue: goretex). Enkä osaa ajaa niin hitaasti, etteikö tulisi hiki.

Erityisesti Oulun kaltaisissa äärikepulaisissa paikoissa, joissa pyöräillään jo nyt 12 kk vuodesta, jaettu pyörä kuulostaa fiksulta idealta. Myös Helsingissä homma näyttää toimivan, vaikka pyöräily ei ole samalla tavalla arkipäiväistynyt punavihreässä etelässä kuin konservatiivisessa pohjoisessa. Ruoholahdessa, jossa on ehkä eniten miljonäärejä duunissa per neliökilometri (Suomessa), pyöräparkit ovat aina aamuisin täynnä. (Kalliossa ne ovat aamuisin tyhjiä.)

Ei tämä kaupunkipyörä omaa hybridifillaria ja lukkopolkimia kesän ykköskulkineena korvaa. Mutta se on mainio vaihtoehto silloin, kun ei jaksa suunnitella ja mahdollinen kotimatka rae/räntäkuurossa kyrsii jo valmiiksi aamiaispöydässä. Tätä kannattaa ehdottomasti kokeilla! (Kannattaa myös pyytää lähimmästä fillarikaupasta useammalla perheenjäsenelle sopiva sähköfillari koekäyttöön pariksi viikoksi, se muuttaa käsitystä liikkumisesta enemmän kuin mikään Tesla.)

Vihdoinkin: 3-in-1 USB-latauspiuha, joka lataa kaiken

3in1 USB laturipiuha USB-C, Micro USB, LightningJoskus löytyy tuote, joka herättää jopa blogin kuolleista: latauspiuha, joka lataa androidit sekä iphonet ja kaiken siltä väliltä.

One cable to rule them all! Ainakin siis omassa kotitaloudessani. Yleensä näissä multikaapeleissa on jo vanhentuneita liittimiä iPodiin tai Mini-USB:n kaltaisia muinaisjäänteitä. Tässä ei.

Piuhan toisessa päässä on kaikille tuttu, jokaiseen USB-laturiin ja tietokoneeseen (paitsi uudet MacBookit) sopiva iso USB-A-liitin (kuvassa nro 4).

Toinen pää haarautuu kolmeksi eri liittimeksi.

  1. USB-C: tämä löytyy kaikista uusista vähän kalliimmista puhelimista, ensi vuonna myös niistä halvimmista.
  2. Micro-USB: Tutuin liitin mm. vanhoista Androideista. Löytyy myös uudesta Nokia 3310:sta sekä ladattavista matkakaiuttimista.
  3. Lightning: Applen oma latausliitin iPhoneihin ja iPadeihin. (Tosin firma on siirtynyt MacBookeissa pelkkään USB-C:hen, mutta ei mennä nyt siihen.)

Löysin oman täydellisen 3-in-1-piuhani Digishopista ja ostin kolme viimeistä varastossa ollutta (sori) hintaan 12,90 € kpl. Merkki on Devia Vogue 3 in 1 ja virtaa luvataan kulkevat läpi 2,4 ampeeria (A) eli 2400 mA. Se riittää yhden modernin älypuhelimen tai iPadin lataukseen, mutta ei esimerkiksi OnePlussan Dash-laturin neljän ampeerin virralle.

Piuha jaksoi antaa virtaa 2 ampeerin laturilla yhtä aikaa combolle iPad Air 2, JBL Charge 2+ ja Nexus 5x. En omista virtamittaria joten en osaa sanoa, minkä verran latausvirtaa per laite riitti.

(Tämä posti ei ole millään tavalla sponsoroitu tai tuotesijoiteltu vaan ihan puhdasta nörtteilyintoa. Vain yksi kaapeli messiin lomareissulle!)

 

Lista: Käytettyjä, takuukunnostettuja tietokoneita myyvät liikkeet

Ravintolan-seina_2457061448_o

Tänään ilmestyvässä 01/2017 Imagessa lupasin listata tänne verkkoon liikkeitä, jotka myyvät käytettyjä, takuukunnostettuja tietokoneita. Tässä lista, ehdota lisäyksiä kommenttien kautta niin päivitän listaa:

Akiri

ATK-Malmi

Bitmaster

Cimos

Cruz Broker

Ecosto

Koneet Kiertoon OK

KT-Trading

Nordic IT Solutions (Laptops.fi)

PC Systems Finland

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus

Taitonetti

Tampereen Mediakulma

Teraset

Tietoarmada

Tietokonekauppa

Tietokonekellari

Tietotiimi

TKV Finland

VihreäOmena

VStore

Wuotech