Teemun ja Maaritin miljoonat

Aina, kun luen tarinoita jääkiekkoilijoista, jotka saavat muutaman miljoonan vuodessa, ihmettelen, miksen minä saa.
Minä saan 2200 e kuussa käteen kaikilla bonuksilla ja aloitteleva opettaja aika paljon vähemmän.
Mitä minä teen huonommin kuin Teemut?
Teemut menevät jo ennen harjoitusten alkua jäälle aamulla aikaisin harjoittelemaan kuvioita niin kuin minäkin menen luokkaani ennen työajan alkua katsomaan, että kaikki tarvittava on kunnossa.
Teemut harjoittelevat veren maku suussa ja pelaavat täysilla, aivan kuin minäkin luokassa.
Teemut saavat kovia kolhuja päähänsä, hampaisiin, polviin, nivusista puhumattakaan. Minuakin murjotaan joka puolelle mutta henkisesti. Alle vyön osumia tulee myös aina.
Joskus pelaaja myydään toiseen joukkueeseen niin kuin meilläkin määräaikaisia heitellään mihin sattuu. Farmijoukkueeseen joutuminen on noloa samoin määräaikaisen ulos heittäminen.
Teemut voivat jatkaa pelaamista niin kauan kuin kehtaavat ja vähän sama meillä: 7 ylimääräistä vuotta eläkeiän päälle ei ole harvinaista.
Erojakin tosin on:
Teemut ostavat kartanot ja autot ja niistä tehdään tv-sarja. Minä ostan Lidlistä lihaa ja saan kaupungilta 10 uimaseteliä ja Iltasanomat huutavat, että kaikki on minun vikaani.
Teemujen paita nostetaan uran lopussa hallin kattoon ja hän pääsee Hall of Fameen. Minä saan kaupungilta pinssin vai oliko se kynttilänjalka ja pääsen päivällä kauppahalliin.
Teemuilla on kaikki suojat, valmentajat ja hierojat. Minulla on kumihanskat hepatiittia varten.
Missä vaiheessa elämä meni niin, että jääkiekosta ja vaikka autolla ympyrän ajamisesta maksetaan mutta lasten opettamisesta ja kasvattamisesta ei?

Jos oikeasti saisin miljoonan, vaikka vain kerran, perustaisin oman koulun.
Sinne palkkaisin rohkeimmat ja uudistusintoisimmat opettajat. Sellaiset, joita ei villeinkään ajatus järkyttäisi. Kouluksi kelpaisi jokin kaunis ja terve rakennus, joka olisi ilo sielulle joka aamu. Sen ei tarvitsisi olla iso, koska emme viettäisi siellä paljoa aikaa. Oppisimme eri paikoissa eri asioita.
Keitä sinne sitten tulisi oppilaiksi?
Ottaisin 25 % lastensuojelun asiakkaita, 25% maahanmuuttajataustaisia ja loput ottaisin ilmottautumisjärjestyksessä. Näin saisin sopivan cocktailin ja voisin todistaa, että kaikki pääsevät maaliin, kun annetaan tilaisuus.
Meillä ei olisi kiire, vaan tutkisimme rauhassa asian kerrallaan. Tärkeintä olisi opettaa työn tekemisen taito ja sen merkitys. Pitäisin huolta, että jokaisen itsetunto kasvaisi ja pysyisi realistisen hyvänä. Luovuutta arvostaisin yli kaiken. Lasten nerokkaat ideat otettaisiin huomioon.
Tavoitteenani olisi paikka, johon lapset kiljuen haluaisivat tulla. Opettajatkin voisivat vähän kiljua. Jokainen persoona saisi mahdollisuuden kukoistaa omalla tavallaan.
Sitä en tiedä, miten selitän lapsille, että autolla ympyrän ajaminen ja tikulla kumilätkän sohiminen kaukalossa on taloudellisesti kannattavampaa kuin muut työt.

Kommentit
  1. 1

    Niilo sanoo

    Älä Maarit sure, kyllä sinäkin saat sponsoreilta miljoonasi heti kunhan oppitunnit keräävät satoja miljoona katsojia.

  2. 2

    Pirjetta Luoma sanoo

    Kiitoskiitoskiitoskiitos! Lähes neljännesvuosisata maikkana ja upiakkaasti kiteytetty puolestamme t yks erityisluokanope vaan

  3. 3

    Pirkko sanoo

    Siksi Teemut saa miljoonia, koska joku muu tekee vielä enemmän miljoonia Teemujen avulla. Meidän opettajien vuoksi kukaan ei rikastu… No okei, ehkä oppikirjakustantamot.

  4. 4

    Mirja Siltanen sanoo

    Miten kaunis kirjoitus ja niin todellista, pyyttetön, realistinen, kaunaton. Kaikkea hyvää sinulle tärkeässä työssäsi, jossa itsekin tein päivätyöni 35 vuotta.

  5. 5

    Rami H sanoo

    Teemu sai ja Kimi saa miljoonia, koska ovat oman lajinsa lähes parhaita koko maailmassa. Tämä ehkä unohtui sinulta, koska teet tärkeää työtä eikä autolla ajo ympyrää tai kiekon perässä luistelu sitä ole mielestäsi.
    Kuitenkin, lähes kuka vaan voi opiskella itsensä opettajaksi ja opettaa sitten koko uransa. Se ei ole ikävä kyllä vaadi lainkaan poikkeuksellista maailmanluokan lahjakkuutta, jota näillä urheilijoilla on.
    Kyllä, lajit ovat isoa bisnestä, viihdettä. Siksi heille maksetaan paljon rahaa, koska ovat niin arvokkaita työnantajilleen. Ikävä kyllä yksittäinen opettaja tuskin koskaan voi olla miljoonien arvoinen koululleen, joten miten kuvittelisit saavasi miljoonapalkkaa? Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa, sanotaan joten Teemun tai Kimin iso palkka tuskin on heidän vikansa.
    Voisithan sinäkin olla vaikka oppikirjabisneksessä mukana: Olisit voinut tehdä oman kirjasarjan tai esim. opetusmetodin ja myydä sitä oman yrityksesi kautta koko maailmaan Suomen lisäksi. Tällöin voisit hyvin olla miljonääri, jos se on tavoitteesi.

    Kaikki eivät vaan voi saada miljoonia työstään, jota tekevät tuhannet muutkin. En itse voisi edes kuvitella, että saisin joskus noin suurta palkkaa, vaan koen, että työn vaativuudesta tulee maksaa sen mukaisesti.

    Jos opettajan työssä olisi mestaruussarja ja parhaat opettaisivat ulkomaisissa huippujoukkueissa, parhaille maksettaisiin varmasti hyvin. Oletko mielestäsi yksi maailman parhaista opettajista?

    • 5.1

      sanoo

      Olet oikeassa siinä, että he ovat lajinsa parhaita ja ansaitsevat siksi paremman palkan. Palkan suuruus vaan on järjetön. Jos maailman paras opettajakin saisi miljoonia vuodessa, voisin paremmin hyväksyä tämän epätasa-arvon. Tavoitteeni ei ole olla miljonääri, vaikka sen koulun kyllä haluaisin, vaan peräänkuuluttaa järkeä näihin asioihin. Jos miljoonien palkka olisi jollekin annettava, niin sen tulisi mennä vaikka henkiä pelastaville kirurgeille.

      • 5.1.1

        Yritysvalmentaja sanoo

        Maailman parhaat opettajat saavat miljoonia. He eivät tosin opeta pluslaskua Ypäjän ala-asteella.

      • 5.1.2

        sanoo

        NHL:n ja muiden jenkkisarjojen parhaiten palkatut työntekijät ovat ”opettajia”, eli valmentajia. Meille ne eivät näy, sillä Suomalaisia huippuvalmentajia ei vain ole. Suomalainen koululaitos tasapäistää ja se on järjestelmämme hienous ja samalla heikkous. Meillä on erittäin vaikeaa havaita huippuosaamista. Sen sijaan keskimääräistä paremaa tuotamme massana ja olemme sokeita sille. Se on harmi.

    • 5.2

      Tuija Lustig sanoo

      Teemu ja Kimi saavat miljoonia, koska yritysmaailma sponsoroi sairaasti kaikkea kilpailua. Yksi tärkeimmistä asioista, laadukas opetus, toimii hävyttömän pienellä budjetilla lähes oman onnensa nojassa. On kysymys arvostuksen vääristymästä ja rahan suuntaamisesta vääriin kohteisiin. Kenenkään taito ei ole miljoonien arvoinen. Mittaamattoman arvokasta sen sijaan on se, että opettajat tekevät joka päivä parhaansa saadakseen oppilaansa – ehkä Sinunkin, Rami H mahdollisen jälkikasvun, innostumaan maailmasta, elämästä, itsensä kehittämisestä, muiden välittämisestä, uuden oppimisesta, oman paikkansa löytämisestä.

  6. 6

    Teemu sanoo

    Ei voi verrata Teemun palkkaa opettajien palkkoihin, koska Teemuja on yksi ja opettajia monta. Olisi parempi verrata vaikka turkulaisten jääkiekkoilijoiden ja opettajien palkkoja ja silloin paljastuisi, että molemmat ostavat lihansa Lidlistä. Vai tarkoitatko, että opettajien palkkaus pitäisi olla samanlaista kuin urheilijoilla: parhaille satojatonneja ja piiritason tekijät ilmaiseksi.

    Kouluissa on liian vähän rahaa, mutta yhtä iso ongelma on luutuneet asenteet sekä opettajilla että varsinkin hallinnossa. Se on sääli, sillä kyse on kuitenkin intohimoammatista.

  7. 7

    Timo Bengs sanoo

    Missäs päin Suomea Maarit opettaa? Meillä Helsingin Puistolassa ei ihan vielä miljoonia jaeta osaaville opettajille, mutta osataan arvostaa kuitenkin muuten osaamista 🙂 Täällä on hyvä paikallisyhteisö urheiluseurassa ja koulussa, joka arvostaa osaamista – ja myös panostaa siihen. Me haluamme olla keskusteluetäisyydellä kaikkeen järkevään ajatteluun joka vie eteenpäin sekä koulua että yhteisöä josta kasvaa lisää omaan kotipesään panostavia menestyjiä – urheijijoita ja muutenkin 🙂

  8. 8

    En ole urheilufani sanoo

    On totta, että tärkeät ja vaativat työt, kuten opettajat ja sairaanhoitajat, eivät saa ansaitsemaansa. Se heijastaa yhteiskuntaa, ja Suomen julkisen sektorin talouden tilaa. Opettajille siis kunniaa!

    Olen kuitenkin hieman eri mieltä blogin teeman kanssa. Ymmärsin, että ajatus oli: urheilijat eivät tee tärkeää työtä. Urheilijat tekevät myös yhteiskunnalle hyödyllistä työtä innostamalla liikkumaan, kohottamalla kansan mielialaa ja ylpeyttä omaa maata kohtaan. He toimivat sponsoreina, esikuvina.

    He myös maksavat kalliin hinnan, koska menettävät yksityisyytensä. Olen aina ajatellut sen näin: näyttelijät, urheilijat, ja muut julkisuuden henkilöt myyvät yksityisyyttään, ja sillä hinnalla saavat miljoona tulot. En itse ole valmis tekemään sitä vaihtokauppaa, siis tyydyn 2’000€ tuloihin. Jos olet, hyvä niin.

    • 8.1

      sanoo

      Huudan Suomi-Ruotsi-peleissä aivan hulluna ja mielestäni he tekevät tärkeää työtä mutta kukaan ei tee niin tärkeää työtä, että siitä pitäisi maksaa miljoonia vuodessa, ei kukaan.

  9. 9

    sanoo

    Miljoona ei riittäisi koulun perustamiseen. Ei sillä saisi edes koulurakemkusta, puhumattakaan opettajien palkoista. Tämä saattaa kuulostaa nipotukselta, mutta taloudellisten reunaehtojen ymmärtäminen on tärkeää. Koulujen pyörittämiseen kuluu tuhottomasti rahaa jo nyt, saati sitten, jos opettajille maksettaisiin selvästi enemmän.

    • 9.1

      sanoo

      Kyseessä ei olisikaan mikään vanhanaikainen malli. Miljoonalla palkkaisin 3 opettajaa, ottaisin 20 lasta, vuokraisin todella kauniin asunnon tms. ja kokeilisin hommaa sillä miljoonalla 4-5 vuotta. Yksityisrahoitus, säätiöt yms. olisivat mukana. Loisin mallin ja näyttäisin, miten se toimii ja sitten siitä vaan kopioimaan. Tässä koulussa ei olisi mitään, mikä muistuttaa nykyistä eli miljoona riittäisi vallan mainiosti. Tottakai siihen nykyään kuluu rahaa, kun homekoulua korjataan viisi kertaa ja sitten se suljetaan. Tasa-arvorahoilla ostetaan 8 smartboardia,joita ei koskaan kiinnitetä seinään, ipadit tulivat muttei verkkoa. Lisenssit maksetaan sähköohjelmista, jotka eivät koskaan toimi. Tavarat on pakko ostaa sieltä, missä on kalleinta. Eriuskoiset kuljetetaan takseilla ympäri kaupunkia . Urdunkielen opettaja tulee yhtä tuntia varten koululle. Tämä lista on loputon.

      • 9.1.1

        sanoo

        Miljoona 20 lapselle viideksi vuodeksi tarkoittaa 10 000€/lapsi/vuosi, eli siis yli puolitoistakertaisesti nykyisen rahamäärän. Koulua olisi helppo muuttaa paremmaksi, jos voisimme nostaa määrärahoja noin isoiksi. Haastavaa – ja mielenkiintoista – on yrittää saada muutosta aikaan nykyisillä resursseilla.

  10. 10

    Tuija Lustig sanoo

    Aikoinaan opeksi itsekin luin, mutta open työt jäivät. Kaksitoista vuotta ahersin neljän koulun keittiössä luomassa uutta. Tuona aikana minulla oli suuri ilo tehdä yhteistyötä oikeiden helmien kanssa, kirjoittajan tapaan työstänsä aidosti innostuneiden opettajien kanssa.

    Kun (huomio, ei jos) tuo kirjoittajan kuvaama koulu perustetaan, nuo tapaamani helmet varmaan tulevat perustamaan sinne joustavan perusopetuksen ryhmiä 🙂 Itse haluan perustaa sinne uudenlaisen, avoimien ovien koulukeittiön, jossa tehdään niin herkullista ja terveellistä kouluruokaa, että niin oppilaat kuin opet innoissaan tulevat joka päivä koululounaalle. Keittiö tomii läheisessä yhteistyössä rehtoreiden ja opettajien, terveydenhoitajan ja koko muun henkilökunnan kanssa täysin uudenlaisten kuvioiden parissa. Koululounas on ilmainen myös opettajille ja henkilökunnalle, joiden ruokailumalli on oppilaille ensiarvoisen tärkeä. Keittiössä muun muassa leivotaan leipä itse ja tarjoilllaan hedelmiä ja marjoja joka päivä.

    Mitä innostava, ammattinsa osaava ope jättää jälkeensä? Itseensä luottavia ja paikkansa löytäviä nuoria. Suuri vääryyshän mieletön palkkaero on, siitä ei pääse mihinkään. Keittiötyössä palkka oli vielä huonompi, silti työn ilo löytyi jokaisena työpäivänä välittävässä työyhteisössä kouluissa, joissa iso osa oppilaista oppi arvostamaan hyvää ruokaa.

    Maailma on kallellaan väärään suuntaan, mutta Selänteellä ja kumppaneilla tuskin on sellaista mahdollisuutta saada sitä kääntymään yhtään parempaan suuntaan kuin opeilla 🙂 Tuota mahdollisuutta ei rahalla osteta.

  11. 11

    Vilunki sanoo

    Keskiverto-ope tienaa sen minkä muutkin opet. Keskiverto lätkän pelaaja ei tienaa paskaakaan ja jos haluaa ajaa kilpaa, tarvitsee paljon rahaa, että pääsee edes ajamaan. Voittajia juhlitaan, muut nuolevat näppejään. Aika höpö vertailu. Kansa on aina janonnut sirkushuveja, kirjoittaja kysyy, että missä vaiheessa, no kauan, kauan sitten. Tämä ei varmaan ole korkeakoulutetulle opettajalle uusi tieto, eihän.

    Ehkä opettajat voisivat keskittyä kehittämään ajasta jälkeen jääneen opetuksen nykyaikaan?

    Ja jotenkin aina sieppaa se, että kun joku kirjoittaa, että saa liian vähän palkkaa, se saa aina enemmän kuin minä. Ei välttämättä paljoa, mutta edes vähäsen. Persaukiset eivät semmoisia kirjoittele jostain syystä. Tai ehkä heidän kirjoituksensa eivät kiinnosta ketään. No en minä mitään tärkeää teekkään, mutta ammattitaitoa on oltava ja jonkun on sekin tehtävä.

    Peruskoulusta jäi käteen lähinnä hyödytöntä, ulkoa tankattua knoppitietoa. Ei ole kysynyt töissä johtaja, että kumpi voittaa, karhu vai leijona. Ei myöskään Japanin pääsaaria tai Hare Krishnan perustajaa, nämä osaan moitteetta edelleenkin. Sen jälkeen sain opetella hommani omin päin, kun opettajista ei paljoa ollut iloa, kaksi eri koulua kävin kokeilemassa. Missä ovat ne opetusmaailman Teemut? Sain tyytyä kakkosdivarin vilttiketjuun.

    • 11.1

      Tuija Lustig sanoo

      Japanin pääsaarien tietämistä ja muuta koulusta saatavaa tietoa kutsutaan yleissivistykseksi, harvalta noita asioita tullaan missään kyselemään. Paitsi, että on hyvä, jopa kivaa tietää asioista, koulussa oppii myös, mistä lisätietoa saa, kun sitä tarvisee. Varsin arvokas asia sekin.

      Loistavatkaan opet tuskin taikureita ovat. Aina on niitä oppilaita, joita kiinnostaa kaikki muu paitsi opiskelu. Innostus tosin saattaa herätä joskus myöhemmin, ja koulun opit ovat silloin tarpeen. Kirjoittaja käsittääkseni hakee uudenlaista koulua uusine opetusmenetelmineen ja toimintatapoineen tavoitteena nykypäivän ja tulevaisuuden tarpeita vastaava koulu.

      Hienoa, että olet kokemuksistasi huolimatta työn pystynyt opettelemaan yksin. Ilman peruskoulutusta – luku- tai laskutaitoa ja muita arvokkaita koulussa oppimiasi taitoja – tuskin siihen olisit kuitenkaan pystynyt. Peruskoulu on yleissivistävä laitos, joka nimensä mukaisesti antaa perustan lisäopinnoille. Se ei suoraan tähtää mihinkään ammattiin. Jotain todella hyvää olet peruskoulusta ehkä huomaamattasi mukaan saanut, jos ammatin olet itsellesi suoraan peruskoulusta hommannut. Kerrot kyllä kahtakin koulua kokeilleesi.

      On mielenkiintoisen surullista, kuinka paljon parjausta osakseen saavat monta vuotta opiskelleet henkilöt, jotka vastaavat jokaisen suomalaisen peruskoulutuksesta. Täällä joku kirjoitti, että kuka tahansa voi opettajaksi lukea ja opettajana toimia, mikä tuskin paikkansa pitää. Tarvitaan jotain erityistä, jotta opettajan työtä jaksaa vuodesta toiseen tehdä, kehittää ammattitaitoaan.

      Koulutus on koko yhteiskunnan perusta. Suomalaista koulujärjestelmää ylistetään maailmalla. Siihen käydään tutustumassa, täällä parjattua ammattitaitoa ostetaan maailmalle. Ihan kaikki tuskin on pielessä, silti paljon on päivittämistä ja korjaamista. Kirjoittajan kaltaisia idearikkaita helmiä tarvitaan lisää, jotta koulutusta saadaan kehitettyä.

  12. 12

    Neta51 sanoo

    Teemu ei ollut erityisen hyvä koulussa, koska kaikki aika meni lätkän parissa. Kyllä ne miljoonat on ansaittu kovalla työllä. Ja Teemuhan on ymmärtääkseni tosi hyvä tyyppi. Mutta kyllä opettajien palkat ovat sairaan huonot vastuuseen verrattuna. Tosi hyvä kirjoitus, Maarit

  13. 13

    Teija Kauppi sanoo

    Eikös tässä ole kyse myös meidän kaikkien arvomaailmasta. Miten maailma on mennyt tähän, että urheilu – ja viihdetähdet markkinavoimineen jylläävät. Hyvää viihdettä, kyllä, mutta pysähdypä miettimään työn ja työn todellista merkitystä ihmisille tai yhteiskunnalle, ilman viihdepointsia. Olen ope, en odota miljoonapalkkaa , mutta toivoisin työn arvostuksen näkyvän hieman enemmän palkkapäivänä. Mutta kouluhan on kunnille rasite, mittään ei tuoteta. Työn arvostus palkan muodossa näkyy monella alalla, varsinkin kunnissa. Esimerkiksi hoitajat, jotka vaihtaisivat selänteiden&räikkösten kakkavaipat joskus jos he asuisivat Suomessa…

  14. 14

    Timo L sanoo

    On itsestään selvää, että meidän tulisi ensiksi huolehtia mm. meidän lapsistamme ja heidän kasvatuksestaan ja koulutuksestaan. Itsestään selvää on myös, että me pystytään siihen kunhan otetaan se tärkeimmäksi asiaksi ja otetaan vähemmän tärkeämmäksi asiaksi esim. se, että joku pystyy kymmenien miljoonien panostuksella ajamaan n kertaa jonkin radan edes 0,01 sekuntia nopeammin kuin jokin toinen samalla lailla panostava porukka.

    Aivan ilmiselvää on myös se, että tämä meidän sakkimme on keskimäärin niin kahjoa, ettei ne pysty tällaista priorisointia tekemään. Onneks tääll ei tarvii elää iänkaiken. Jaa että iankaikkisuus tämän sakin kanssa. Kiitos ei, riittää.

  15. 15

    Jarmo Rasi sanoo

    Minäkin menen taas kouluun töihin tänään. Tavallaan ja ehkä ihan kiva kirjoitus, mutta… Kysyin facebookissa taannoin, onko 4300 euroa (brutto) hyvä palkka. Se on peruskoulun kokeneen lehtorin (aineenopettajan) palkka, johon sisältyy 20 tuntia opetusta, jonkin verran tukiopetusta ja muut härpäkkeet päälle. Ei vastuuta koti-koulu -yhteistyöstä (luokanopettajalla sitä on paljon), jollei ole luokanvalvoja (silloin palkka olisi korkeampi). Ei muita vastuualueita, jollei halua. Ei tarvitse uudistaa, jos ei ole ihan pakko (ja sitä ei asiakaskaan saa määritellä). Töihin tullaan kahdeksaksi, kotiin lähdetään vaihtelevasti välillä 12-14, jollei ole kokouksia, joita on vähemmän kuin kerran viikossa. Kokeita on korjattavana paljon, mutta vastaavasti usein on aika lyhyitä päiviä. Loma-ajat ovat pitkät ihan oikeasti eli töistä ajatusvapaata aikaa on ainakin 12 viikkoa vuodessa. Virka on käytännössä pysyvä. Siitä ei saa irti kirveelläkään, vaikka olisi tarvettakin….Näillä eväillä on ihan hiukan provokatiivista verrata amerikanmaalla (kohtuuttoman tuntuisiakin) miljoonia tienaavaa jääkiekkoilijaa suomalaiseen opettajaan. Edes satiirina se ei oikein pelitä. Yhdysvallat ja Suomi ovat lähes täysin vertailukelvottomia tässä suhteessa. Suomessa KUKAAN ei tienaa miljoonia jääkiekolla. Amerikassakin esim. Teemu Selänne oli poikkeustapaus ja on tienannut rahansa ihan vapailta markkinoilta. Jenkeissä moni VOI TIENATA miljoonia vaikkapa opetusmenetelmillä ja ihan paskaakin puhumalla. Mitä tällainen blogi pahimmillaan aiheuttaa? Sen, että kun minä menen rehtorina motivoimaan opettajia työhönsä, niin opehuoneesta löytyy aina se, jonka mielestä (heti kohtuullisen kesäloman jälkeenkin) hänellä on niin paska palkka, että se on epäreilua. Kokoa siinä sitten rivit. Jos voisin, näyttäisin ovea.

    Lopuksi: Muihin akateemisiin verraten opettajat eivät tienaa liikaa. Remontin paikka ei kuitenkaan ole yleisessä palkkatason nostossa, vaan siinä, että OIKEASTI työhönsä sitoutuvat opettajat ja OIKEASTI sitä kehittävät voisivat tienata vapaamatkustajakollegoitaan enemmän.

    Ja vielä: Mielikuvia realisoidakseni kaivoin esiin OIKEITA palkkatietoja. Suomessa SM-liigapelaajan mediaanipalkka on n. 60 000 euroa ja keskipalkka 80 000 euroa. Ehkä olisi reilumpaa verrata tätä opettajan palkkaan.

    Ja vielä kuriositeetti: SM-liigassa on yksi suomalaispelaaja (hiukan alle 400:sta), joka tienasi vuonna 2013 enemmän kuin OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

    Tsemppiä kuitenkin alkavaan lukuvuoteen!

  16. 16

    Manki S sanoo

    Jääkiekkoa pyörittää markkinatalous, koulutusta sosialismi. Siksi sinä tienaat käteen 2200 ja Teemu paljon enemmän.

  17. 17

    Mihailovits sanoo

    Kuriositeetti: Jos Teemusta ei olisi tullut jääkiekkoilija, hän olisi lastentarhanopettaja. Joskus kaikki on pienestä kiinni.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *