Onko lapsesi koulu öljytankkeri vai pikavene?

Brittiläinen Guardian-lehti julkaisi artikkelin berliiniläisestä koulusta. Koulu on Evangelical School Berlin Centre ( ESBC) ja se teki sen, mitä täällä vielä mietitään eli että uskallettaisko.
Koulussa ei anneta arvosanoja ennen 15 ikävuotta. Myöskään lukujärjestyksiä ei ole. Pakolliset aineet ovat saksa, englanti, matematiikka ja ns.sosiaaliset taidot.
Oppilaat valitsevat itse omat kouluaineensa ja siten motivoituvat itse.
Koulun 14-vuotias oppilas puhui paikalliselta VR:ltä ilmaiset junaliput ja yhtiö oli niin vaikuttunut pojan puhujan taidoista, että pyysi häntä puhumaan 200 työntekijälle. Itsetunto on tulosta ainutlaatuisesta koulutuksesta. Nämä junaliput liittyivät 12-14-vuotiaille annettavaan haasteeseen, jossa heidän on suunniteltava itselleen seikkailu ja he saavat siihen rahaa 115 euroa. Joku lähtee kanootti-matkalle, joku maatilalle töihin ja tämä kyseinen oppilas halusi junalla Cornwalliin.
Koulun filosofia on yksinkertainen: koska työmaailman vaatimukset vaihtuvat koko ajan ja netti muuttaa nuorison tapaa käsitellä tietoa, on koulun tärkein tavoite opettaa oppilas motivoitumaan itse, olla valmiina muutokseen ja kasvattaa vahvoja persoonia.
Toki heidänkin koulussa ne, jotka huinivat tunneilla mitään tekemättä, tulevat lauantaisin heti aamusta tekemään rästihommia.
Koulun tulokset ovat maan kärkitasoa, mikä hämmästyttää kritisoijat.
Koulu aloitti vuonna 2007 ja oppilaita oli 16. Nyt oppilaita on 500 ja jonossa saman verran. 30 % oppilaista on maahanmuuttajataustaisia. Koulussa on lukukausimaksu: perheen taloudellisesta asemasta riippuen n. 700-6000 euroa vuodessa. 5 % oppilasta opiskelee ilmaiseksi.
Vaikeinta on löytää opettajia kokeilemaan tätä uutta pedagogiikkaa.
Rehtori toteaa, että päättäjät ovat hitaita kuin öljytankkerit, siksi tarvitaan pikaveneitä näyttämään tietä.

Tässä on yksityiskoulun etu: voi kokeilla aivan, mitä lystää. Vähän öljytankkeriolo on itselläkin, kun kuukauden päästä menen vuorotteluvapaan jälkeen home-evakon jälkeiseen lopulliseen sijoituspaikkaan, maailman pienimpään luokkahuoneeseen, missä pulpetit on pesty ja lattia vahattu ja minun pitäisi tunkea 20 10-vuotiasta tuohon tilaan. Lukujärjestys on tehty valmiiksi ilman omaa panostani. 45 minuuttia opetusta ja ulos. Kirjat on minullekin tilattu, vaikken niitä käytä. Pakko yrittää olla vähän pikavene, mutta saapa nähdä, tuleeko luotsi hinaamaan minut oikealle väylälle.

Kommentit
  1. 1

    Heli Hämäläinen sanoo

    Kiitos Maarit kun jaoit tämän tiedon! Ja kiitos kun jaksat toimia pikaveneenä tai sanoisinko tiennäyttäjänä, uudisraivaajana tai luotsiveneenä. Jonkun on oltava se ”Einstein tai da Vinci”, joka kehittelee uusia ideoita ja myös uskaltaa kokeilla niiden toimivuutta, jotta yhteiskunta kehittyisi. Inhottavaa edelläkävijän tai luotsin roolissa on kun joutuu vetämään perässään sitä hitaasti kääntyvää valtameriristeilijää, joka vielä pahimmassa tapauksessa on heittänyt jo ankkurin veteen. Iso tsemppi sinulle uusien ”herätysten” keksijänä ja meidän muiden innostajana!

    Ps. Espoossa Karhusuon koulun 3-5-luokkalaiset joutuivat evakkoon viime keväänä. 5-luokkalaisille varattu luokka oli niin pieni, että sinne ei pulpettien jälkeen olisi enää mahtunut oppilaat, joten he poistivat kaikki pulpetit ja jättivät tuolit, joista tekivät piirin. Nyt tuoli toimii sekä repputelineenä, tuolina että myös pöytänä lattian ja käytävien lisäksi 🙂

    • 1.1

      sanoo

      Kiitos vinkistä. Ajattelin aivan samaa: pulpetit ulos ja pelkät tuolit. Ajattelin jopa niin hurjaa kuin maisematapaettia takaseinään: merimaisema tai koivumetsä…tulisi tilan tuntua. Riippuu luotsista. Kyllä mä sinne keinutuolin ja jotain muutakin aion raahata…

  2. 2

    Leena Pöntynen sanoo

    Näen, että suomalaisella koululla on kyllä autonomiaa olla kumpaa tahansa. Moni on uskaltanut ops-uudistuksessa ottaa ensimmäisiä haparoivia askeleita. Toivottavasti en askeleet eivät jää ensimmäiseen kompastuskiveen, sillä niitä lillukanvarsiin riittää. Aika moni reksi lupaa luopua kirjoista ja käyttää ne resurssit johonkin muuhun. Luokan voi laittaa aika oman näköiseksi. Lukujärjestyksen sisällä on väljyyttä. Mutta vaivaa se vaatii.

    • 2.1

      sanoo

      Tarvitaan koulu, missä esimies ja opet ovat samalla aaltopituudella ja sitten tarvitaan vielä hirveä annos rohkeutta ja viitseliäisyyttä.

  3. 3

    Petri Haapa sanoo

    Kun tuolla vertauksella luonnehditaan kouluja, niin toivoisin tietenkin koulun olevan pikemminkin öljytankkeri, joka kuljettaa vastuullisesti arvokasta lastiaan, kuin pikavene, jonka ohjaimiin kelpaa ammattitaidoton harrastelija, joka törmäyttää veneensä ensimmäiseen karikkoon ja pakenee poliisia, ettei se vaan puhalluttaisi.

  4. 4

    Petri Haapa sanoo

    Ykstyiskoulu, joka hasluaa valtionosuuden ja pysyä peruskoulua korvaavana kouluna, ei nyt sentään ihan saa kokeilla, mitä lystää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *