Mitä vanhempien pitää tietää uudesta opetussuunnitelmasta osa 3

Vanhempien pitää tietää, mistä se opetussuunnitelma löytyy. Mene www.oph.fi ( opetushallitus) ja klikkaa oikeassa reunassa sanaa ePerusteet. Aivan, olisitko tiennyt? Se on ilmeisesti opetushallituksen salasana, jotta kukaan ei löydä uutta opetussuunnitelmaa. Sitten klikkaat vasemmassa reunassa sanaa Perusopetuksen opetussuunnitelman uudet perusteet 2014. Aivan, hämäävää, eikö? Vuosi 2014 tarkoittaa työn alkamisajankohtaa, mutta kohtuuden nimissä etusivulle voisi kyllä laittaa otsikon Peruskoulun uusi opetussuunnitelma 2016. Klikattuasi tuota 2014 otsikkoa avautuu vasemmalle vielä sisällysluettelo, mistä voit valita, minkä kohdan haluat lukea.
Valitsemani kahdeksan lausetta olivat vain pieni näyte tästä asiakirjasta, jäljelle jäi vielä noin 498 sivua.

On ihmeellistä, ettei vanhemmille ole tehty samanlaista teosta. ”Kasvatushallituksen” laatimat 500 sivua kymmenen vuoden välein.
Se voisi näiden yhdeksän lauseen kohdalla näyttää tältä:

1. Lapsellasi on oikeus turvalliseen ympäristöön
Ei kirosanoja, tupakkaa, viinaa, K-18 videoita, pelejä. Ei väkivaltaa, huutamista tai pelkoa.

2. Lapsesi on ainutlaatuinen ja arvokas.
Ei kaivanne selitystä.

3. Lapsellasi on oikeus kasvaa täyteen mittaansa ihmisenä.
Kasvaa omaan, täyteen mittaansa. Ei sinun eikä puolisosi mittaan. Ei kasvaa teidän unelmien mitalla. Kasvaa täyteen mittaansa ja se voi olla erikokoinen mitta, mistä hän puhuu, kuin teidän mittanne.

4. Lapsesi oppimisesta välitetään.
Kuuntele se nokkahuiluläksy äläkä sano, että kauhean kuulosta. Jos kokeisiin lukeminen menee tappeluksi ja itkuksi, muuta taktiikkaa. Omat vanhemmat ovat usein pahimmat opettajat. Älä välitä liikaa: kympin vaatiminen kokeista ja urasuunnitelman kertominen 8-vuotiaalle on kohtalokasta.

5. Lapsellasi on oikeus onnistumiseen.
Iloitse ja kehu suorituksista, älä vertaa naapuriin, älä sano, että mitä olisitkaan saanut, jos olisit lukenut.

6. Oppimisesta syrjäytyminen on uhka.
Jos huomaat tämän tapahtuvan, pitää kaikkien hälytyskellojen alkaa soida täysillä. Tulosta opetussuunnitelmasta oikea kohta ja mene koululle kysymään, mitä tälle asialle voidaan tehdä.

7. Auta lastasi tunnistamaan oma tapa oppia.
Älä vaadi tekemään läksyjä keittiön pöydän ääressä hiljaisuudessa. Voit näin tehdessä estää oppimisen. Mieti omaa tapaasi oppia, se voi myös periytyä. Opitko hiljaisuudessa vai musiikkia kuunnellessa? Pitääkö sinun kävellä tai pomppia, jotta opit? Heittää palloa seinään, kun opettelet englannin sanoja?

8. Erityisen tärkeää on, että lapsesi tunnistaa oman erityislaatuisuutensa ja löytää omat vahvuutensa.
Teillä kotona on tähän parempi mahdollisuus. Me emme ehdi tehdä tätä kaikille oppilaille. Missä hän on hyvä, mikä häntä kiinnostaa? Sen voi myös kertoa opettajalle.

Seuraava opetussuunnitelma tulee vuonna 2026. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, muuttuiko mitkään? Saimmeko paikalle jämähtäneen koululaitoksen liikahtamaan. Minä pistän toivoni ja panokseni tämän opetussuunnitelman puolesta. Se on mahtavaa tekstiä ja antaa opettajille ja vanhemmille oikean suunnan.

Jos me lapsien ja nuorten kasvattajat, me koulussa ja te kotona, onnistuisimme vaikka näissä kahdeksassa lauseessa, saisimme sukupolven, joka ei enää etenisi matalalla profiililla etsiytyen ammatteihin, mihin nyt sattui joutumaan. Meillä olisi lapsia ja nuoria, joilla olisi hyvä itsetunto, jotka uskaltaisivat unelmoida omista mahdollisuuksistaan, heittäytyisivät rohkeasti kokeilemaan. Pistäisivät pystyyn omia yrityksia juuri sillä alalla, mikä kiinnostaa.
Meillä ei olisi syrjäytyneitä, jotka sulkeutuvat koteihinsa luullen olevansa kelpaamattomia kenellekään, jotka vihaavat koulua ja oppimista.
Meidän yhteiskuntamme ei tule kestämään tätä syrjäytyneiden ja sairaseläkkeelle jäävien nuorten määrää. Ei taloudellisesti eikä henkisesti. On pakko nostaa tabu pöydälle ja sanoa, että koulu on yksi syy ongelmiin. Nyt on viimeinen hetki muuttaa se noiden kahdeksan lauseen kaltaiseksi.
Suomi selviytyy ja nousee vain tulevien sukupolvien myötä.

Kommentit
  1. 1

    Kauno Riihonen sanoo

    Tästä vielä puuttuu melko monta osatekijää ja itse pidän melko tärkeänä sitä yhteisöllistä oppimista sekä ryhmän jäsenenä toimimista. Se ei ole itsestään selvyys, että lapsi pystyisi ryhmätyöskentelyyn, sen harjoittelu lähtee liikenteeseen ehkä ensin parityöskentelystä. Tämä kuitenkin on aloitettava jo ihan ensimmäiseltä luokalta lähtien. Samoin kuin myös esimerkiksi se tutkimuksellinen tai ilmiölähtöinen oppimisen tapa.

  2. 2

    Juulia Jantunen sanoo

    Kiitokset kahdeksan kohdan poiminnasta. Tämä oli loistava johdatus uuden opsin tarkempaan tarkasteluun. Mistä näitä saisikaan julisteina… Ja opseja pokkareina? Tulee sitä turhempiakin kirjoja julkaistua ja osteskeltua tarjouslaareista.
    Olen pohtinut, miksi en jo ole mennyt lukemaan uutta opsia. Vaikka olen kahden koululaisen äiti ja esiopettajakin työkseni. Sitten tajusin, etten ole kokonaan lukenut sitä edellistäkään. En oman kouluaikani (miten kiinnostavaa sekin olisi!), enkä sitä, jolla omat lapseni ovat koulunsa aloittaneet.
    Ryhtiliike. Nyt kun vielä on selkeä ohjekin, mistä nettiversio löytyy.

  3. 3

    Petsku sanoo

    ”Ei kirosanoja, tupakkaa, viinaa, K-18 videoita, pelejä. Ei väkivaltaa, huutamista tai pelkoa.”

    Kyllä omasta mielestäni 15-17 vuotiaalle lapselle voi alkoholia hakea ja uusimman GTA -pelin vaikka onkin K18…

    Itse nyt 19-vuotiaana alotin GTA pelien pelaamisen jo vuonna 2003 ja ryyppäämisen 16 vuotiaana, ja voin sanoa että enemmän hyötyä niistä asioita on itselle ollut kuin haittaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *