Kouluihin kokopäiväinen kännykkäkielto?

Opetushallitus ja OAJ yrittävät yhdessä luoda tekstiä, joka toisi selkeyden kännyköiden käyttöön koulussa.
On kouluja, jotka kieltävät kokonaan kännykät ja sitten on kouluja, jossa niitä saa käyttää.
Digiloikka ymmärtääkseni tarkoittaa hallituksen yritystä saada koulut käyttämään nykyteknologiaa, joihin siis kännykkäkö ei kuulu?
Kuka tätä koulun muuttumista johtaa? Kenen ohjeita minun pitäisi noudattaa? Voisiko joku oikeasti ottaa nyt ohjat ja sanoa, mitä meidän koulussa kuuluu tehdä?
Tasa-arvosta huolestuneille voin kertoa, että iPadeja ei todellakaan ole joka oppilaalle mutta kaikilla on kännykkä, josta voi hakea tietoa. Ja kyllä, köyhimmilläkin on kännykät, maahanmuuttajista puhumattakaan.
Kännykkä korvaa vanhentuneet kirjat ja motivoi oppilaita oppimaan.
Käytetäänkö niitä väärin? Jos käytetään tunnilla väärin, on se ammattitaitoisen opettajan asia huolehtia, ettei niin käy. Käytetäänkö niitä välitunnilla? Voi olla, että käytetään ellei ole kielletty.
Otetaanpa sama asia aikuisten maailmassa: kun menet kahvitauolle, räpläätkö kännykkääsi? Räpläätkö sitä myös kokousten aikana? Räpläätkö sitä ylipäätään koko ajan?
Eikö juuri joku ollut huolestunut, ettei aikuisilla ole aikaa lapsille, kun kaikki ovat uppoutuneita koneisiinsa?

Tämä on vähän kuin myymälävaras kirjottaisi kaupan oveen, että varastaminen kielletty. Tai kehotus palkkojen leikkaamisesta samalla, kun nostaa omaansa. Tai laivayhtiöiden mainokset laivojen kyljissä luonnonsuojelusta.

Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että kun jonain päivänä saadaan tähän maahan tilanne, että opettaja näkee sellaisen tunnin, missä kaikilla on toimiva tietokone/iPad yms ja vielä toimiva netti ja vielä toimivat salasanat, niin silloin ollaan tilanteessa, että nykynuoret eivät ole enää kiinnostuneita digiloikasta vaan on tullut tilalle jo jotain muuta ja kas, olemme taas ajasta jäljessä.
Jo muutamia vuosia sitten 6-luokkalaiset sanoivat, että ei mennä tietokoneille, ei aina nettiä. He valitsivat mieluummin liikuntasalin, jossa saivat tunnin hikipäässä touhuta. Mielenkiintoista, eikö?

Samassa ohjeistuksessa yritetään antaa ohjeet oppilaiden pukeutumiselle. ( Missä ne norminpurkutalkoot on?) Minulla kääntyy vatsa ympäri, kun näen nuoren miehen syövän pipo päässä. Saan käyttää kaiken itsehillintäni, etten mene repimään sitä hänen päästään. Mutta yritän ajatella, että ajat muuttuvat. Minulle pipo päässä merkitsee epäkunnioitusta ruokaa kohtaan mutta yritäpä selittää sitä nuorelle. Hän ei edes ymmärrä, mistä puhun. Olisiko mahdollista, että annettaisiin ilmiöiden elää ja että ymmärtäisimme jokaisella sukupolvella olevan omat juttunsa?

Minä katsoin kansakoulussa kuvatauluja. Ensimmäiset vuodet opettajana kiersin luokassa näyttämässä jokaiselle erikseen kirjan kuvaa. Sitten tuli episkooppi, jolla pystyi näyttämään yhden kuvan koko luokalle nopeasti, ennen kuin kone alkoi kärytä. Sitten diaprojektorit. Nyt datatykit ja tietokoneet, Ipadit, kännykät, Skypet, periscoopit ja ties mitkä muut. Miksemme vietä opetuksen ja oppimisen kulutusjuhlia ja hurraa tälle kaikelle fantastiselle mahdollisuudelle opettaa ja innostaa oppimiseen?
Unohtakaa nyt ne kännykkäkiellot ja keskittykää opettamisen ja oppimisen salamannopeaan muuttumiseen.

Kommentit
  1. 1

    jussiaumo sanoo

    Omien tyttöjen koulussa Ruotsissa rajoitetaan kännykän käyttöä, mutta kun kaikilla on iPadit, niin koulusta kiinnostumattomat sitten tsättäävät ja pelaavat pädillänsä oppitunneilla.

    • 1.1

      sanoo

      Ja tässä onkin sen ongelman ydin, johon kaikkien pitäisi keskittyä: miten saadaan koulusta mielenkiintoinen? Eikö se opettaja, jonka tunnilla surffaillaan netissä, ymmärrä, että jotain pitäis tehdä?

      • 1.1.1

        jussiaumo sanoo

        Näinhän se on, mutta valitettavasti ainakin pienluokilla tulee vastaan oppilaita, joiden kanssa en ole keksinyt, mitä tehdä. Yksikin sanoi ihan suoraan, että ei kyse ole siitä mitä ja miten tehdään, vaan missä tehdään. Eli koulussa. Kävi esim. kavereiden kanssa potkimassa palloa, mutta ei koulussa. Tarjosin liikunnassa mahdollisuuden scoottaamiseen, skeittaamiseen, keulimiseen, mutta ei, koska koulussa.

        • 1.1.1.1

          sanoo

          ok, ongelmallista mutta lienee aika poikkeustapaus. Mitäköhän ne koulusta kiinnostumattomat sitten tekis, jos eivät sais räplätä iPadia?

          • 1.1.1.1.1

            jussiaumo sanoo

            Mun koulussa (josta olen virkavapaalla) on väännetty kännykkäasiasta jonkin verran ja oma näkemys välituntikäytöstä on ollut se, että omat oppilaat mieluummin kännykällä kuin pahanteossa. Joskus on sellaisia päiviä, että muu mielekäs tekeminen pihalla vaikeaa ja silloin parempi, että istuvat ja pelaavat. Omaa pelisilmää pakko käyttää.

  2. 2

    Satu Kekki sanoo

    Siitä on juuri kyse: pelisilmää pitää käyttää. Jos kouluun luodaan tiukat säännöt ja normit, joihin kaikkien pitäisi sitoutua, jää pelisilmän käyttä pois. Joidenkin oppilaiden kanssa täytyy voida joustaa. Tulee mieleen viisaan reksin sanat aikoinaan liikunnanopettajalle, joka valitti oppilaadta, joka tuli farkuissa tunnille eikä sitten saanut osallistua:” Kumpi on tärkeämpää, se, että lapsi liikkuu vai se, minkälaiset vaatteet hänellä on?!”

  3. 3

    Ijas Anne sanoo

    Koulussamme on muutama iPadi oppilaiden käyttöön. Opettajille ei ole mitään kättä pidempää, eikä opet saa käyttää oppilaille tarkoitettuja padeja. Kun kysyin miten suunnittelemme tunnit, niin sain vastaukseksi, että padit lapsille ja sitten
    Vain oppilaat padittelee. Opettaja sitten katsoo, kun oppilaat padittelee. . Tällainen digiloikka.

  4. 4

    Teemu sanoo

    Hyviä pointteja. Tähän voisi vielä kirjoituksen alkuun viitaten lisätä, että lakatkaa odottamasta sitä, että joku kertoo mitä pitää tehdä. Olemme korkeasti koulutettuja, ammattitaitoisia opettajia. Käyttäkää omaa järkeänne ja miettikää mitä voitte teille annetuilla resursseilla tehdä.

  5. 5

    Erkkamaikka sanoo

    On väärin ajatella, että kaikilla koululaisilla on älypuhelin. Ei ole. Osa koululaisista ei saa ottaa puhelinta kouluun mukaan. Kaikissa kouluissa ei edes ole pädejä ja muuta nykyisin niin tuiki tarpeellista. Jos näen pipopään ruokailussa, käyn nappaamassa pipon pois päästä. Onko tosiaan, niin että koska ajat muuttuvat, meidän ei edes enää tarvitse lapsia kasvattaa ja hyviä käytöstapoja opettaa. Hyväksytäänkö kiroilukin, koska v**** on vain täytesana?

  6. 6

    Marja Salonen sanoo

    Ei ehdottomia kieltoja, taitoa ja kykyä ohjata digilaitteiden käyttöä tarvitaan! On tilanteita peruskoulun aikana jolloin esim. kännykkää kipeästi tarvitaan, tällainen on ollut jo vuosia 9. ja 10. luokkien yhteishaku!
    Oppilaanohjauksen lehtori 35 v. (Espoo, Turku)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *