Kommentit
  1. 1

    Margit Tikkanen-Haario sanoo

    Opetustila on yksi isoimmista opetusta rajaavista ja rajoittavista reunaehdoista, siksi on tärkeää tuoda esille näitä erilaisia mahdollisuuksia joilla sitä voidaan muuttaa. Suurin syy sille, miksi suomalaiset luokat eivät jo ole tällaisia on koulujen sisustuksen paloturvallisuusvaatimus, toki tärkeä asia. Varsinaista luokkatyötä tekevää opettajaa harvoin kuullaan kun luokkaa / koulua suunnitellaan, lasten työergonomia ja viihtyvyys vaikuttavat olevan hebreaa kouluja suunnitteleville aikuisille. Jos opetusta kritisoidaan muuttumattomuudesta niin kouluarkkitehtuuri voisi miettiä mikä on sen osuus siihen. Oman parikymmenvuotisen opettajaurani aikana olen nähnyt ja tehnyt näitä ”toisenlaisia luokkahuoneita” oppilaiden kanssa ideoiden. Onhan näitä, Suomessakin, mutta liian vähän vielä.

  2. 2

    Maaria sanoo

    Toinen rajoittava tekijä on siivous. Jumppapalloista piti jossain koulussa luopua, koska luokan siivous osoittautua hankalaksi. Meillä kotona lapsilla on säkkituolit ja voi miten ärsyttäviä ne ovatkaan imuroidessa! Eli elleivät oppilaat itse koulussa siivoa palloja orrelle tai säkkejä kasaan, niin ope tekee sen, koska siivooja ei sitä tee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *