Asiatonlandian autoverohommat – softcore-versio

Autoveroa ei sitten poistettukaan. Silti lehdistössä on esitetty erilaisia pohdintoja siitä, miten autoveron poistaminen vaikuttaisi autoilijoiden hyvinvointiin. Veron poistaminen laskisi uusien autojen hintaa ja siksi romauttaisi myös käytettyjen autojen jälleenmyyntihinnat. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että tästä aiheutuisi merkittäviä haittoja erityisesti hiljattain auton ostaneille. Yksi ehdotus oli, että äskettäin auton ostaneet saisivat korvauksia menetyksestään.

Asia ei ole kuitenkaan aivan näin suoraviivainen.

Onneksi satujen valtakunnan Asiatonlandian viimeaikaiset tapahtumat auttavat ymmärtämään asiaa. Tällä kertaa tarina on saatavilla kahtena versiona. Luet parasta aikaa softcore-versiota tarinasta. Siinä ei ole numeroita tai yhtälöitä. Kenties tämän luettuasi haluat tutustua myös hardcore-versioon. Todennäköisesti et. Ultra-hardcore -versio saatavissa Asiattoman toimitukselta pyynnöstä.

Asiatonlandian automarkkinat

Asiatonlandiassa autot kestävät kaksi vuotta. Asiatonlandialaiset tekevät auton ostopäätöksen joka vuosi samaan aikaan vuoden alussa. Auto ostetaan aina vuodeksi kerrallaan ja vasta vuoden kuluttua tehdään uusia osto- ja myyntipäätöksiä.

Siksi Asiatonlandiassa on aina ostosten tekoaikaan saatavilla kahdenlaisia autoja, uusia ja (vuoden verran) käytettyjä. Uudella autolla ajaminen on kivempaa, korjauskuluja on vähemmän ja niin poispäin. Uusi auto on siis käytettyä parempi. Ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän autoilusta uudella kuin käytetyllä autolla.

Kaikki asiatonlandialaiset ajavat saman verran ja arvostavat autoilua aivan samalla tavalla.

Siksi kaikilla asiatonlandialaisilla on aina auto. Kun asiatonlandialainen ostaa uuden auton, yksi vaihtoehto on ajaa sillä kaksi vuotta. Tässä tapauksessa ostajalla on ensimmäisenä vuonna uusi auto, toisena käytetty, kolmatta varten pitää ostaa toinen auto. Autot eivät kestä kauemmin, ne ovat arvottomia kahden vuoden ajon jälkeen.

Uudella autolla voi myös päättää ajaa vain vuoden. Silloin sen voi myydä käytettynä vuoden päästä ja ostaa uuden. Ostaja voi myös päätyä alunperin ostamaan käytetyn auton. Sillä voi ajaa vuoden, jonka jälkeen joutuu taas ostamaan auton, joko uuden tai käytetyn.

Käytetyn auton hinta

Uudella autolla ajaminen on siis kivempaa kuin vanhalla. Miksi kukaan sitten ajaisi käytetyllä autolla? Hinnan vuoksi, luonnollisesti. Käytetyt autot ovat halvempia. Uudella autolla on mukavampi ajaa, mutta se on kallis. Käytetty auto ei ole yhtä kiva, mutta se on halvempi.

Itse asiassa käytetyn auton hinnan pitää olla sellainen, että asiatonlandialaisille on aivan sama, ostavatko he käytetyn vai uuden auton. Jos käytetyn auton ostaminen on parempi diili kuin uuden, kaikki haluavat ostaa käytetyn auton. Jos uuden ostaminen on kannattavampaa, kaikki ostavat uuden. Jotta sekä uudet että käytetyt autot kävisivät kaupaksi, hintaeron täytyy johtaa siihen, että on yhdentekevää ostaako uuden vai käytetyn.

Kun käytetyn auton hinta on oikealla tasolla, on yhtä lailla yhdentekevää vaihtaako ostamansa uuden auton vuoden kuluttua uuteen vai ajaako samalla autolla kaksi vuotta. Käytettyjen autojen hintataso hoitaa asian. Tämä on tärkeä seikka myöhemmissä tarkasteluissa.

Käytetyn auton ostaja joutuu uuden päätöstilanteen eteen uudestaan jo vuoden päästä. Sen sijaan jos ostaa uuden ja pitää sitä kaksi vuotta, uuden ostopäätöksen joutuu tekemään vasta kahden vuoden päästä. Mutta kuten sanottua, hintataso on sopeutunut niin, että on aivan sama miten usein autoa päättää vaihtaa.

Näin on niin kauan kun uusien autojen hintataso pysyy ikuisesti ennallaan. Asiatonlandialaiset eivät aavista mitä on tulossa.

Autovero poistuu

Eräänä vuonna asiatonlandialaiset tekevät pahaa aavistamatta ostopäätöksensä. Esimerkiksi asiatonlandialainen Liisa ostaa uuden auton. Liisan tuttavalla Eevalla puolestaan on käytetty auto. Hän on joko ostanut sen käytettynä tai sitten auto on ollut hänellä jo vuoden. Ihan sama.

Kun päätökset on tehty, tulee jymy-yllätys. Asiatonlandian toimelias liikenneministeri päättää poistaa autoveron seuraavan vuoden alusta lukien. Sehän oli alunperinkin tarkoitettu väliaikaiseksi, ministeri toteaa. Koska autovero on Asiatonlandiassa verrattain korkea, veron poistaminen alentaa tuntuvasti uusien autojen hintaa. Koska Asiatonlandiassa poliitikot tekevät aina mitä sanovat, kaikki uskovat uusien autojen hinnan laskevan ikuisiksi ajoiksi.

Jo seuraavana vuonna uudet autot maksavat siis vähemmän. Mutta tämä tarkoittaa, että myös käytettyjen autojen hinta alenee. Hintatason on oltava sellainen, että uuden ja vanhan auton ostaminen on yhtä hyvä kauppa. Jos uusista autoista tulee halvempia, myös käytetyistä on tultava. Muuten uuden auton hankinnasta tulisi suhteessa liian edullista, eivätkä käytetyt kävisi kaupaksi.

Autoveron poisto siis romauttaa käytettyjen autojen jälleenmyyntihinnan.

Alennuksen vaikutus Liisaan ja Eevaan

Eeva riemastuu uutisesta. Hän ajaa vuoden loppuun käytetyllä autolla. Autoveron poistaminen ei vaikuta tämänhetkisen auton ajamisesta saatavaan hyötyyn mitenkään. Vuoden päästä Eevan olisi joka tapauksessa täytynyt ostaa toinen auto. Veron poistamisen jälkeen tuo auto on merkittävästi halvempi, olipa se uusi tai käytetty. Eikä tässä vielä kaikki. Myös kaikki seuraavat autot, jotka Eeva ostaa ensi vuoden jälkeen, ovat halvempia. Niillä ajaminen on kuitenkin täsmälleen yhtä kivaa kuin ennen veron poistamista.

Eeva siis voittaa veronalennuksessa. Veronalennus ei vaikuta hänen nykyisen autonsa käytöstä saamaansa hyötyyn, mutta alentaa kaikkien tulevien autojen hintaa.

Liisa sen sijaan oli juuri hankkinut uuden auton. Sen jälleenmyyntihinta on romahtanut autoveron poistamisen takia. Onko Liisalle siis käynyt huonosti? Ei.

Myös Liisa voittaa kun vero poistetaan. Hänen uusi autonsa on aivan yhtä hyvä kuin ennen veron poistamistakin. Tämän vuoden ajeluihin veron poistaminen ei vaikuta. Ne ovat ihan yhtä mukavia vaikka verotus on muuttunut. Vuoden kuluttua Liisa on puolestaan samassa asemassa kuin Eeva nyt, eli käytetyn auton omistaja. Mutta kuten jo todettiin, käytettyjen autojen omistajat hyötyvät veron alennuksesta.

Liisa saa siis saman edun veronalennuksesta kuin Eeva, erona on vain se, että etu saapuu vuotta myöhemmin. Liisa saa siis veronalennuksesta vähemmän hyötyä uudemman autonsa vuoksi. Ero johtuu siitä, että Eeva pääsee kiinni alentuneisiin hintoihin nopeammin, koska hänellä ei ole autovarallisuutta. Silti, myös Liisa hyötyy veron poistamisesta.

Silti, myös Liisa hyötyy veron poistamisesta. Syy on loppujen lopuksi yksinkertainen. Jo hankitulla autolla ajelu on yhtä kivaa kuin ennenkin, ja tulevat autot ovat edullisempia.

Ainoa ero Liisan ja Eevan välillä on siis se, että Liisa pääsee nauttimaan alentuneista hinnoista vasta kahden vuoden päästä. Eeva saa hyödyn heti. Ero on merkittävä. Vuoden päästä saatava alennus on arvokkaampi kuin kahden vuoden kuluttua saatava. Eeva ja muut käytetyn auton omistajat hyötyvät aidosti enemmän kuin Liisa ja muut juuri uuden auton ostaneet.

Mutta kukaan ei häviä, vaan kaikki voittavat. Kukaan ei kärsi vahinkoa, joka pitäisi korvata.

Tarinan opetus

Autoveron poisto alentaa autojen jälleenmyyntiarvoa. Ei kuitenkaan ole täysin selvää, miten suuria haittavaikutuksia tällä on auton omistajille. Auton hyödyllisyys kulkupelinä ei vähene jälleenmyyntiarvon alentumisen vuoksi. Tulevaisuudessa ostettavien autojen hinnat ovat veronalennuksen vuoksi alempia. Tämä hyödyttää autojen ostajia suoraan. Mutta myös autojen omistajille koitunut haitta alentuneesta jälleenmyyntiarvosta korvautuu sillä, että tulevaisuudessa hankittavat uudet autot ovat halvempia.

J.K. Mutinoita

Kirjoituksessa jäi ottamatta huomioon monia asioita. Mainitaan pari niistä lopuksi.

Tarjonta

Yksi puuttuva seikka on tarjonnan merkitys. Tarjonnan muutoksella verojen alentuessa on tietysti suuri vaikutus siihen, kuinka suuri osa veronalennuksesta yleensä siirtyy kuluttajille. Jos Asiatonlandiassa autokauppa on monopolin hallussa, auton myyjät saavat itselleen koko autoilun hyödyn. Silloin myös veron poistamisen hyöty menee kokonaan myyjille, eivätkä autoilijat saa mitään. Silloin kukaan ei tietysti hyödy mitään myöskään veronalennuksessa.

Samanlaiset autot ja ihmiset

Asiatonlandiassa kaikki ihmiset ovat samanlaisia. Ihmisillä on merkittäviä eroja sekä varallisuudessa että autoilua koskevissa tarpeissa ja haluissa. Tämä vaikuttaa siihen, miten autoveron poistamisen hyödyt todellisuudessa jakautuisivat. Autoja on samoin paljon erilaisia, ja erilaiset ihmiset ajavat erilaisilla autoilla. Myös tämä vaikuttaa todellisuudessa lopputulokseen.

Markkinoilta poistuminen

Asiatonlandiassa kaikki ostavat aina uuden auton. Siksi auton jälleenmyyntihinnan aleneminen korvautuu sillä, että vaihdossa hankittavan uudenkin auton hinta on alempi. Mutta tietysti ihmiset myyvät joskus autojaan ostamatta uutta (ainakaan yhtä hyvää) tilalle. Tällaiset henkilöt kärsivät jälleenmyyntihinnan alenemisesta, koska muiden hyödykkeiden hinnat eivät ole alentuneet.

Autojen kesto

Asiatonlandiassa autot kestävät vain kaksi vuotta. Siksi uuden auton omistaja pääsee varsin nopeasti hyötymään laskeneista hinnoista. Todellisuudessa autot kestävät varsin pitkään. Uuden auton omistajan hyöty voi siis toteutua esitettyä pidemmän ajan kuluessa.

Autoilun käyttömaksu

Asiatonlandian liikenneministeri hautoo salaa vielä toista ratkaisua. Autoveron poisto on jättänyt valtakunnan kassaan ison loven. Sen täyttämiseksi ministeri suunnittelee auton käyttöön kilometrimaksua. Sen vaikutus Liisaan ja Eevaan on jo monimutkaisempi tarina, joka jää tulevaisuuteen. Hardcore-versiossa on joitakin spekulaatioita aiheesta.

Ajoitus

Tarinassa oletettiin, että veronalennus ilmoitettiin sen jälkeen kun vuoden autokaupat oli tehty. Ajoitus kuitenkin vaikuttaa edun jakautumiseen. HC-versiossa on pohdittu tätä asiaa.

Auton ostaminen sijoitusmielessä.

Tarinassa oletettiin, että kaikki ostavat auton ajaakseen sillä. Mutta entä käytettyjen autojen kauppiaat ja leasing-yritykset? Mitä niille tapahtuu? Tästäkin on lyhyt pohdinta HC-versiossa.

Kommentit
  1. 1

    ville vipunen sanoo

    Autoilun käyttömaksu

    Ministeri ei ole vaivautunut selittämään minulle tai muillekaan, miksi käyttömaksu olisi parempi kuin bensavero, joka ”kannustaa” bensan säästöön, ja jota veroa maksavat myös perämoottorit, moottorikelkat ja -sahat sekä ruohonleikkurit. Oletan, että ministeri ei itsekään tiedä, miksi ajaa käyttömaksua kuin käärmettä pyssyyn (tai pulloon). Perusteet ovat varmaan ideologiset, eivät käytännölliset.

    • 1.1

      Hannu Lehtonen sanoo

      Varmasti näin niin kauan kuin käytetään pelkästää polttomoottoreita. Miten sähköautojen verotus hoidetaan, mikäli halutaan niiden osallistuvan tiestön kunnossa pitoon. Km-perusteinen maksu?

  2. 2

    Antero Vipunen sanoo

    Kun bensaa poltetaan kaupungissa, haitat ovat moninkertaisia. Siksi tarvitaan paikannukseen perustuva vero.

  3. 3

    Jorma von Peltonen sanoo

    Kirjoituksen harha (teoreettisuus tai siis asian tuntemattomuus) on siinä että kun autot oikeasti kestävät 20 vuotta niin tämä vuoden siirtymäaika on oikeasti 10v. Ja koko laskelmasta, ainakin tässä versiossa puuttui käyttömaksun vaikutus, joka Bernerin esityksessä oli oleellinen.

    Autokaupan kannalta on täysin mahdotonta ilmoittaa että autovero poistuu ensi vuoden alusta. Vaikkei ensi vuoden alkuun ole keskimäärin kuin 6 kuukautta, niin autokauppa seisoo sen aikaa, ainakin nooden autojen kohdalla joissa on vähänkään merkittäväpi autovero.

    Lisaksi ongelmallista on monet erityistapaukset. Kansalaisten tulisi kyetä luottamaan siihen ettei valtio yritä kusettaa heitä kohtuuttomasti.

    Pari esimerkkiä.

    Usko ajatellut että ostaa vielä yhden kunnon auton ennen vanhainkotiin siirtymistään 10 v kulutttua. Autossa on autoveroa 30 teur. Epäoikeusvaltiossamme on autoveron poistumisen jälkeen 500 eur vuotuinen käyttömaksu kaikille autoille. (Oikeasti Uskon kunnon autolle se ainakin Trafin laskureiden mukaan olisi ollut suunnilleen 1000 eur). Uskolle on merkityystä sillä maksaako hän autosta 30 teur enemmän ja sen päälle tulevat käyttömaksut, ostaessaan auton 6kk ennen autoveron poistumista. Vanhainkotiin siirtyessään 10 ja 9,5 vuotta vanhojen autojen jälleenmyyntiarvot kun ovat käytännössä samat.

    Pankkiiri Björn on, no pankkiiri. Hän osti juuri Panamera Turbon kun uusi malli tuli markkinoille. Hintaa on 250 teur josta autoveroa puolet. Kaverit ilkkuvat Björnille, kun saman auton saa 6 kk kuluttua puoleen hintaan. Mutta Björn onkin pankkiri ja perillä asioista, toisin kuin kaiken maailman dosentit ja muut teoreetikot. Björn päätti viedä Porchensa ulos maasta joulukuussa ennen autoveron poistamista. Suomen autoverolainsäädännössä maasta pois vietävästä ja ulkomaille rekisteröitävästä autosta palautetaan sen hintaan sisältyvä autovero. Suunnilleen samoin säännöin kun vastaava auton maahantuonnista perittäisiin veroa. Uudelle Porchelle se on lähes koko summa. Björn sai fyrkat ja joulut juhlittuaan ja uuden vuoden shampanjoista selvittyään toi saman Porschen tuontiautona verotta.

    Björnin kummipoika Max perusti yhdessä Trumpia äänestäneiden HedgeFund managereidensa kanssa pienen autojen maastavienti firman. Ostivat kaikki Suomen alle 4 vuotiaat autot. Rekisteröivät ne Viroon ja saivat viimeisen 4 vuoden Suomen autoverokertymästä jäljellä olevan veron, no reippaasti yli 2 mrd euroa autoveron palautusta. Jollakin ihme forwardikaupalla, josta ministeriöt ja dosentit eivät ymmärrä sen vertaa kuin Finavian hallitus optioista (ne korko”suojat” oli opitioelementeistä rakennettuja). Niimpä kaikki autonsa Maxin CarRockille myyneet saivat ne loppiaiseksi verottomina takaisin. Niin ja se reilu 2mrd pantiin puoliksi Maksin ja autonsa myyneiden kesken.

    Myöhemmin Eduskunnan tarkastusvaliokunta totesi että kaikki oli ihan jees ja varsinkin tehtäviensä tasalla.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *