Menestysresptit ovat humpuukia

Menestystä kauppaavat konsultit ja muut asiantuntijat muistuttavat aina siitä, että menestys tulee vasta silloin, kun et tavoittele sitä pakonomaisesti. Jotkut sanovat, että menestys tulee vasta kun teet jotakin muille arvokasta. Joidenkin väitteiden mukaan menestys on riippuvaista siitä, että tekee riittävästi toistoja ja on äärettömän intohimoinen sen suhteen, mitä tekee.

Kaikki edellä esitetyt väitteet ovat markkinointipuppua.

Niiden avulla on tarkoitus saada sinut kuuntelemaan menestysreseptejä, joista sinä olet lopulta valmis maksamaan jotakin tavalla tai toisella.  Useimmiten ”totuuden löytänyttä” asiantuntijaa, joka osaa rahastaa löydöksellään, voi kunnioittaa hänen kyvyllä tehdä sillä rahaa. Sen sijaan myytävänä oleva löydös on hyvin usein vain ihmisyyden pikaruokaa.

Kun puhutaan menestyksestä, niin tässä jutussa rajaan sen vain menestykseen työssä, uralla ja/ tai liike-elämässä. Menestystähän voi olla myös ihmissuhteissa, terveydessä tai vaikkapa henkisessä kasvussa.

Menestysneuvot ovat humpuukia siksi, koska ne opettavat ajattelemaan eri asiaa kuin ne väittävät opettavansa. Väite että menestyt vasta kun olet jättänyt jotakin, sisältää ajatuksen, että ajattele näin, niin voit menestyä.

Neuvon vastaanottaja ajattelee silloin enemmän sitä, kuinka hyvä keino tämä on saavuttaa menestystä. Siksi vastaanottaja ei suinkaan lopeta yrittämistään ”tulla menestyksekkääksi” vaan yrittää vain verhota sen kiiman muiden asioiden taakse. Hän väittää olevansa kiinnostunut asiakkaista (koska muuten heiltä ei saa rahaa), hän haluaa oppia (koska muuten ei keksi uusia keinoja tehdä rahaa) ja hän haluaa luoda uutta (koska muuten ei voi voittaa kilpailijoita).

Ihan lonkalta heittäen, vain 5% ihmisistä oikeasti ajattelee, että en pyri menestykseen. Osa heistä lopulta myös menestyy (siis työssä, uralla ja liike-elämässä.)

Ne 95%, jotka eivät kykene tähän, menestyvät vaihtelevasti. Jotkut heistä rikastuvat (yksi menestyksen mittari), kasvattavat ympärilleen suuren verkoston (erityisesti nykyajan menestysmittari), saa nimensä lehden kanteen tai pääsee TV ohjelmaan (tulee julkkikseksi, joka jo itsessään on menestyksen mittari).

Kuitenkin vielä suurempi yrittää edelleen vimmaisesti ostaa menestystä monilla tavoin. Lukemalla menestyjien elämäkertoja, käymällä menestyskursseja ja matkimalla niitä tapoja, mitä menestyjät ovat kertoneet käyttäneensä.

Valitettavasti jokaisesta kirjasta, jokaisesta haastattelusta, lehtijutusta ja erityisesti elämäkerrasta, puuttuu niin monta osaa, että menestyjien todellinen menestyksen syy ei aukea koskaan kokonaan.

Niitä neuvoja noudattamalla voi saavuttaa paljon, ja edellä mainituilla mittareilla arvioituna myös menestystä. Valitettavasti usein unohdetaan sanoa, että siihen liittyy myös joko yksi tai useampi seuraavista asioista: Läheisten ihmissuhteiden rikkoutuminen, terveyden menettäminen, muiden hyväksikäyttäminen, oman edun tavoittelu, itsekkyys tai empatian katoaminen.

Menestys on useammin oman edun tavoittelua kuin toimintaa yhteiseksi hyväksi ja oman edun tavoittelun kautta syntynyttä menestystä myös juhlitaan näkyvämmin kuin muita menestyksen muotoja.

Menestysreseptit ovat pääosin humpuukia, koska niiden lähtökohtana on menestyä muiden kustannuksella.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *