Hereford feminismi

Useimmilta varmaan saattoi mennä ohi se, kuinka kuluneen viikon perjantaina Helsingissä synnytettiin maailmaan terve Hereford -feministi vauva. Söpön otuksen tarkoista mitoista ei ole vielä tietoa, mutta sen kätilöinä toimi Mainonnan eettinen neuvosto.

Synnytystä nopeutti se, että neuvosto tunnisti eräässä mainoskampanjassa esiintyvän Hereford -sonnin sisällä piilevän black Angus -sovinistin. He käyttivät taitavasti tätä sovinistia synnytyksen käynnistämiseen ja kaikki kävi lopulta varsin nopeasti. Vaikka synnytys tehtiin perjantaina, tiettävästi kukaan kätilöistä ei käyttänyt synnytystä ennen eikä sen aikana epiduraalia.

Synnytys oli varmaan eettiselle neuvostolle pieni rutiinitoimenpide, mutta jo nyt voimme olettaa, että uuden Hereford -vauvan vaikutus yhteiskunnalle tulee olemaan suuri.

Käydäänpä ensin tämä synnytys lyhyesti läpi

Laidun Hereford -yritys sai mainonnan eettiseltä neuvostolta langettavan tuomion kampanjastaan: ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä.” Kampanjaan kuului myös toinen mainos, jossa sanottiin ”Netissä sinua odottaa sonni”. Minua sonnilla pelottelu ei häirinnyt, mutta Mainonnan eettinen neuvosto tulkitsi asian niin, että kyseessä on naista halventava mainonta.

Olen sanaton. Netissä lymyilevä Hereford sonni on naista halventava?

Sillä hetkellä minulle aukeni, että Hereford -feministit ovat omineet sanan liha tarkoittamaan naisen lihaa.

Miksi he eivät sitten ole reagoineet vaikka siihen, että esimerkiksi vaginaa tarkoittavaa sanaa hässäkkä käytetään nykyään tarkoittamaan vähän kaikenlaista? Hässäkkä sanaa koskeva kielen väärinkäyttö ja suorastaan päivittäinen raiskaus on paljon laajempi ilmiö kuin Hereford sonnien käyttö mainostarkoituksiin.

Ihan aikuisten oikeesti

Hereford -feministi perustelee suvaitsemattomuuttaan sillä, että hänen oma mielikuvituksensa tekee tepposet. Ihan kuin vanhassa vitsissä, jossa kaunis nainen istui Esplanadin puiston penkillä. Penkin toiseen päähän tuli mies, joka vilkuili muutaman kerran ja hymähti. Tähän nainen kipakkana: ”Mitä teidän päässänne oikein liikkuu, kun noin virnuilette?” Johon mies vastasi: ”Ihan sitä samaa kuin teidänkin päässänne.” Tästä nainen tulistui, nousi ylös ja tirvaisi korvapuustin sanoen: ”Hyi teitä!”

Hereford feminismin ylitsevuotava ylistys tappaa ennen pitkää ilmaisunvapauden. Asioita ei enää saa sanoa oikeilla nimillä ja ennen pitkää olemme siinä tilanteessa, jossa kaikki mitä sanomme, pitää tulkata. Heidän ajatteluunsa sopii huonosti, että voisimme nauraa itsellemme ja ajatuksillemme. Tuliko näille tuomion antajille lainkaan mieleen, että Tinder -liha voi tarkoittaa myös hyvin riippunutta miehen lihaa? Ja eikö tänä suvaitsevaisuuden aikana ole tullut mieleen, että mieskin voi kaivata joskus sonnia? Perusteluissa ei ainakaan tähän viitata.

Onko fundamentalistin mahdotonta olla joskus suvaitsevainen?

Hereford -feministin ajatuskulku menee jotensakin niin, että jos jossakin asiassa on löydettävissä sukupuoliasennetta, epätasa-arvoa tai sovinismia, niin siinä on sitä varmasti. Ja koska tasa-arvo on jopa minun hyväksymä ajatusmalli, me teemme sitten Hereford -feministin mielen mukaan ja siivoamme pois kaiken sukupuoliasenteita tukevan käsitteistön. Heidän mielestään kaikki pitää saavuttaa heti ja pakolla.

Siitä tulee mieleen, että mitä siitä seuraisi, jos oikeasti kaikki tapahtuisi heti? Odotan vain sitä, jos yhdessä yössä päätetään vaikkapa se, että sukupuolittaminen on kiellettyä. Että ei saa enää puhua asioista miehinä ja naisina, vaan ihmisinä ja henkilöinä. Ehkä minäkin kirjaudun silloin Tinderiin ja ostan pussillisen popcorneja, jotta voin rauhassa seurata, miten tilanne kehittyy.

Uskon siihen, että Hereford -feministit ovat pohjimmiltaan hyviä ihmisiä

Heidänkin olisi hyvä kuitenkin joskus nauraa itselleen, ainakin silloin kun huomaavat ampuvansa norsupyssyllä hyttystä. Oma reaktiomme kärjistykseen nimittäin kertoo usein enemmän kuin uskommekaan.

Netissä on jo jonkin aikaa liikkunut arkipäivän seksismi -hastagilla varustettuja nostoja. Niiden tarkoituksena on ollut kiinnittää huomiota siihen, kuinka käytämme huomaamattamme sanontoja ja sanoja, jotka ovat sukupuolirooleja vahvistavia. Monet niistä nostoista ovat ihan asiallisia ja tärkeitäkin, mutta aina joukkoon mahtuu niitä, joista tehdään numero vain siksi, koska juuri tänään ei ollut mitään tärkeämpääkään. Fundamentalisti ei lepää ennen kuin haudassa ja se on juuri fundamentalistin heikoin kohta.

Ei kukaan jaksa kuunnella ihmistä, joka näkee kaikessa ongelman. Jos elämässä pitää valita kahden asian välillä: joko pitää täydellisesti huolta siitä, että kukaan ei koskaan loukkaannu tai vaihtoehtoisesti elää elämänsä nauraen, niin kumman valitset? Fundamentalisti on valmis valitsemaan totalitaristisen mököttämisen.

Maailma ei koskaan tule sellaiseksi, että kaikki nauravat samalle asialle ja kaikki näkevät asiat samalla tavalla. Eikä sen kuulu sellaiseksi edes tulla. Elämään kuuluu väriä ja elämän pitää koetella omaa ajatteluamme, haastaa näkemyksiämme, pakottaa näkemään asioita monelta kulmalta. Suomalaista rikkautta on ollut se, että kaikilla ihmisryhmillä on omia ilon ja naurun aiheita ja niin tulee ollakin.

Ei vegaanin tarvitse aina suuttua lihaa syövien vitseille eikä sovinistin tarvitse pahastua feministin ajatusmalleista. Jos kykenemme olemaan asteen suvaitsevaisempia toisia kohtaan, hekin ovat sitä samaa meitä kohtaan.

Ennen pitkää huomaammekin, että me ajattelemme varsin monesta asiasta samalla tavalla. Vaikka näemmekin ne aivan eri suunnasta.

Tämän kaksiosaisen trilogian seuraavassa osassa otan sitten hellään vaahtokäsittelyyn black Angus -sovinistit, jotka eivät kylläkään taida tätä palstaa edes lukea.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *