Espoolaisten kallis omakotiunelma

Espooseen ei kannata tehdä Helsingin tasoista julkista liikennettä, koska Espoossa asutaan edelleen kuten maalaiskunnassa. Se ei ole mikään ihme, sillä Espoosta tuli koostaan huolimatta kaupunki varsin myöhään, vasta vuonna 1972.

Viime vuosina on taivasteltu Länsimetron rakentamisongelmia. Rakennusprojekti on viivästynyt kerta toisensa jälkeen. Vähemmän on taivasteltu sitä, että Länsimetro on esiintynyt suunnitelmissa jo vuodesta 1968 alkaen, mutta poliittisesti sen hyväksyminen tuli mahdolliseksi vasta 2008. Siitäkin huolimatta Espoossa haluttiin lyhyemmät metrolaiturit. Liekö pelkona, että muussa tapauksessa liian moni kokisi metron käteväksi liikkumismuodoksi?

Toisaalta kuka nyt metsään metroa rakentaisikaan? Espoo on nimittäin yksi metsäisimmistä ja peltoisimmista kaupungeista, vaikka Nuuksion erämaaalue jätettäisiin pois. Espoo on pala amerikkailaista esikaupunkiunelmaa, josta ajetaan kahdeksaa kaistaa kohti kaupunkia ja kaikki kiroilevat autoissaan, mistä nämä ruuhkat oikein syntyvät.

Olen asunut viisi vuotta espoolaisella pientaloalueella. Silloin perheessä oli pakko olla kaksi autoa, koska heti asunnon (paritalo) valmistumisen jälkeen bussipysäkkiä siirrettiin kauemmaksi, yli kilometrin päähän ja lähin kauppakin oli silloin yli 3 km:n päässä. Lasten tarha oli 3 km eri suunnassa kuin muu elämä ja harrastuksiin oli henkilöautollakin 20-30 minuutin matka.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että ihmiset asuvat omakotitaloissa. Olen syntynyt omakotitaloon ja asunut sellaisessa hyvän lapsuuden ja edelleen unelmoin siitä omakotitalosta Kaivopuistossa, johon minulla ei ole varaa. Mutta minä vastustan sitä, että omakotiunelman vuoksi kaupungista tehdään maalaiskylien verkosto ja Ruoholahti ja moni muu paikka Helsingissä on sen seurauksena automerta.

Helsingissäkin on paljon pientaloja, mutta pientaloalueet ovat kerrostaloalueiden vieressä ja keskellä. Sen seurauksena lähes kaikista kaupunginosista pystytään tarjoamaan sujuva julkinen liikenneyhteys. Helsingissäkin toki on katvealueita, mutta ei kovin paljoa.

Espoolainen unelma omakotitalojen saaristosta on kallista kansantaloudelle. Espoolainen ajaa paljon autollaan ja hänen työmatkansa on samasta syystä usein vaivalloinen. Sitä on toki ikävä myöntää kun siellä asuu.

Metron rakentaminen Espoon suuntaan on kuitenkin hieman yllättäen myös tiivistänyt esimerkiksi Tapiolan, Espoon urheilupuiston, Olarin ja Matinkylän rakentamista. Espoossakin on alettu luomaan ihan kaupunkimaisia alueita.

Ehkä Espoostakin tulee vielä joskus kaupunki. Ajatteluaan myöten.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *