Tyttö hei, heitä se huivi nurkkaan – Täällä sä oot vapaa!

Vie kaikki, nöyryytä, alista, tuhoa. Ota elementtejä kulttuurista, siitä mikä on selvinnyt, irrota se kontekstista ja käytä heitä vastaan. Toista tämä, kunnes stereotypia jonka olet luonut, jää ainoaksi tarinaksi valtaosalle ihmisistä. Käytä tämä stereotypia, jota myös rodullistamiseksi sanotaan, perustelemaan vallankäyttö ja alistaminen. Näin kolonisoidaan kansa ja kulttuuri. Näin häivytetään vastuu. Näin etäännytetään vastuusta.

Tämä on mennyt niin hyvin perille, että löysin itseni selittämästä ulkopuolisuuttani ja sitä, ettei tämä kysymys Saamenmaan kolonialismista koske minua – en ole osa sitä tarinaa, minulla ei ole vastuuta siitä. Mieleeni palasi toteamus siitä, kuinka vapaa olen, koska olen Suomessa. Olen osa tätä yhteiskuntaa ja kansalaisena kansallisvaltiossa, joka kolonisoi. En ole ulkopuolinen.

Teatteriohjaaja, käsikirjoittaja Pauliina Feodoroffin Co2loniaNATION teos käsittelee kolonialismia, rotuhygieniaa ja monia muita merkittäviä aiheita. Se on teatterillinen totuuskomissio; se on totta ja se on teatteria. Suomen valtio ei ole toistaiseksi järjestänyt totuuskomissiota ja mahdollisuutta käsitellä kipeitä traumoja ja yhä jatkuvaa kolonialismia. Feodoroffin teoksessa käsitellään myös sitä, että saamelainen kulttuuri on sairastunut – ja sen sairastuttanut suomalainen kulttuuri. Kolonisoitu paranee vasta, kun kolonisoija on parantunut. Suomalaisilla, meillä jotka asumme ja jäsenyydellämme vahvistamme tätä valtiota, on vastuumme. Vastuunkanto ei ole helppoa. Rivikansalaisena voi vedota siihen, ettei ole itse tehnyt mitään. Nimenoman juuri tekemättömyys on se, millä ylläpidetään rakenteita. Paraneminen voi alkaa vasta silloin, kun olemme ymmärtäneet sairautemme.

Toivomme maan parantamisesta ja ympäristön eheyttämisestä lepää sen varassa, että me parannumme ja sitä kautta kolonisoitu kansa on vapaa laulamaan omia laulujaan, lauluja, joilla maata on aina hoidettu, kuten Pauliina Feodoroff kirjoittaa: (Maata on aina hoidettu laulaen)

Jokin aika sitten SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen julkaisi kuvan itsestään asussa, joka jäljitteli saamelaispukua. Tästä seurannut keskustelu Twitterissä on koulukirjaesimerkki siitä, miten sairas suhteemme alkuperäiskansaan on. Se on esimerkki vallankäytöstä ja piittaamattomuudesta yhdistettynä puutteelliseen historian tuntemukseen.

Näyttökuva 2017-04-29 kello 19.57.45

Näyttökuva 2017-04-29 kello 19.57.20

Feikkipukukeskustelu ja kuka-on-oikea-saamelainen-keskustelu ovat on toistuvia teemoja keskusteltaessa valtamediassa saamelaisista. Nämä ovat esimerkkejä poliittisesta vallankäyttöstä, jolla vähemmistöltä poistetaan mahdollisuus keskustella asioista, jotka liittyvät maan omistukseen, itsemäärämisoikeuteen ja saamelaiskulttuurin ja kielen vahvistamiseen muiden tärkeiden asioiden ohella. Tätä tapahtuu yhteiskunnassa, jonka kouluhistoria ei kerro saamelaisista juuri mitään, etäännyttäen seuraavat sukupolvet yhä kauemmas alkuperäiskansan historiasta ja nykytilasta.

Vie kaikki, nöyryytä, alista, tuhoa. Ota elementtejä kulttuurista, siitä mikä on selvinnyt, irrota se kontekstista ja käytä heitä vastaan. Toista tämä, kunnes stereotypia jonka olet luonut, jää ainoaksi tarinaksi valtaosalle ihmisistä. Käytä tämä stereotypia, jota myös rodullistamiseksi sanotaan, perustelemaan vallankäyttö ja alistaminen. Näin kolonisoidaan kansa ja kulttuuri. Näin häivytetään vastuu. Näin etäännytetään vastuusta.

Huivikysymyksen kohdalla vedotaan vapauteen, minun vapauttamiseeni ja silloin minun on kysyttävä: Mitä vapaus on, jos kaikki eivät ole vapaita?

Gangsta rap made me do it!

”[Intro]
– Prior to gangsta rap music, the world was a peaceful place. And then all of that changed : violence, rape, murder, harsen, bat, war. These are all things that came about as a result of gangsta rap music
– But wasn’t Compton dangerous before gangsta rap ?
– Wrong ! Compton was a nature preserve for bunny rabbits. When gangsta rap came along, they tored down the country clubs and put up housing projects !”  (Lähde: https://genius.com/Ice-cube-gangsta-rap-made-me-do-it-lyrics) 

 

Kysyin joskus Yahya hallaaholta kun tapasin tämän Setlementtiliiton haastattelussa, että miten hän selittää rasismin Suomessa. Yahyaa sanoi vapaasti muotoiltuna seuraavasti: ”Suomessa ei ollut rasismia, sitten tulivat somalit ja käyttäytyivät huonosti ja nyt suomalaiset ovat syystä rasisteja”. Rasismin lyhyt oppimäärä, ei ihme että Yahyaa punastelee selittäessään tällaisia, kyl muakin hävettäisi tohtorin papereilla puhua höpöjä.

Rasismi on valtajärjestelmä, joka asettaa ihmiset eri arvoiseen asemaan sen perusteella mihin kehoon he ovat syntyneet tai mikä on vakaumus. Rasismi myös määrittelee valkoisuutta neutraaliksi ja perushyväksi vailla negatiivisia merkityksiä, siihen ei liity samoja stereotypioita kuin muissa ryhmissä. Rasismista on osaltaan niin vaikea päästä eroon, koska samalla kun arabialainen maailma sivisti filosofian, matematiikan ja muiden tieteiden osalta pimeydessä vaeltavia eurooppalaisia, he välitti myös opin hierarkioista jonka pohjalla mustat ovat. Joo, mä just heitin teille kortin mitä voitte käyttää, eurooppalaiset ei keksineet rasismia eivät ainakaan yksin.

Kun on kyse resursseista, vähiten ansaitsevina nähdään ne kehot jotka ovat vahvimmin toiseutettuja, oli kyse turvapaikasta, työpaikasta tai ihmisyyden tunnustamisesta.

Tässä villi ajatus: On mahdollista vastustaa leikkauksia sosiaaliturvaan, koulutukseen ja terveydenhoitoon. On mahdollista haluta edellytykset hyvään elämään ja arkeen kaikille, sulkematta ketään ulkopuolelle. Rasismi ei vapauta, vastustamalla toisten oikeutta turvaan ei ole mahdollista taata turvaa edes itselle puhumattakaan yhteiskunnan vähäosaisista.

Tän vuodatuksen inspiroi Hannu, joten tässä Hannun kelat olkaa hyvät:

Näyttökuva 2017-03-17 kello 11.26.20

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/lukijan-sanomat/Olen-”rasisti”-ja-kerron-miksi/736059?pwbi=16b3ddf4211ec2240967d9c7bb6de6ec

 

Maryan, Feministi olosuhteiden pakosta

*Jussi = Yahyaa arabiaksi.

 

Lenita 80 Musliminaisenhuivi 1439.

(Disclaimer: Lenita Airisto on tehnyt huikean uran ja ansainnut paikkansa historiassa ja nykyisyydessä. Lenitalla on sokeana pisteenään musliminaisten huivi,asia jonka hän on nostanut esiin, sellanen vastustettava juttu, ohittaen huivia käyttävät naiset ja asettumalla viralliseksi ohipuhujaksi. Tää on siis tämmöinen: Lenita, oot upea, mut meidän kaikkien tähden mee miettiin – type thing)

Näyttökuva 2017-03-13 kello 22.04.52

Mä olin viikonloppuna mun lempikaupungissani Tampereella. Istuin sunnuntaina salissa, joka oli täynnä kaikenlaisia ihmisiä. Salin edessä korokkeella istuivat Seela Sella, Lenita Airisto ja Hilja Grönfors. Olin itse tokalla rivillä, ekalla rivillä istui ruskea teini suoraan mun edessä. Toisella puolella salia istuivat kaksi nuorta naista, hekin ruskeita. Oman havaintoni perusteella olin tilan ainoa ihminen, jolla oli (muslimi?)huivi päässä. Lenita Airisto loi minuun katseen istuutuessani. Hän hymyili ja haki katsekontaktia – minä olin mesmeroitunut edessäni olevasta Hilja Grönforsista, joka taas istui siinä tyyneenä ja majesteettisena (aiemmin samana aamuna tein havainnon Grönforsista nauttimassa aamupalaa samassa salissa. En onneksi mennyt sekoilemaan fanipäisyydessäni, mistä palkitsin itseni sillä, että menin aika eteen istumaan).

Siinä istuessani minun katseeni oli siis suuren osan aikaa kiinni Grönforsissa, elävä Legenda edessäni tarinoimassa elämästään upealla äänellään. (mun pään sisällä riemunkiljahduksia OMG!!!)

Fast forward: keskustelutilaisuus päättyi, paneelin vetäjä kiitti panelistit. Kohti seuraavaa jee! Eipäs.. Lenita Airisto pyysi vielä mikrofonia, koska hänellä on yksi asia (hän on Lenita, joten hän sai tietysti mikrofonin ja yleisön huomion vielä itselleen). Airisto puhutteli yleisössä olevia maahanmuuttajanaisia, peräänkuulutti tilaa heille mediassa ja antoi elämänviisauksia (toki hän piti katseensa lähes koko puheen ajan minussa ja edessä olevassa nuoressa koska tottakai alistetut ja eristetyt maahanmuuttajanaiset näyttävät meiltä).

Keräsin itseni kasaan ja reippaana ihmisenä lähestyin Airisto, esittäydyin ja kiitin paneeliin osallistumisesta. En ehtinyt sanoa montaa sanaa, kun hän kertoi uudelleen huolistaan. Tuntui ettei oma vastaukseni hänelle omasta tilanteestani oikein riittänyt. Hän tiesi paremmin. Meidän pitää tavata 10v päästä uudelleen Lenita ehdotti, koska silloin minä tiedän myös paremmin. Tulevaisuuteni on harvoin kuullostanut yhtä valoisalta.

Mitäpä pienistä, asioista saa olla eri mieltä, mut hei, mitä jos otetaan selfie missä näkyy kaks vapaata feministiä – toinen huivin kanssa ja toinen ilman – kysyin, ja hän suostui. Ja niin syntyi tämä kuvituskuva. Mä jatkoin eteenpäin.

Järkytykseni oli siis valtaisa (Vähän niinku Joona, kun valas tämän nielaisi: ”Hei ei tän näin pitänyt mennä kuitenkaan?”) luettuani tämän päivän lehdestä ettei Airisto kunnioita naisia, jotka pitävät huivia. Harmillista.

Tässä minä sitten katselen tätä kuvaa ja hyvinhän kaksi naista mahtuu samaan tilaan ja kuvaan, huivilla ja ilman.

AbdulkarimAiristo

 

Niin joo.. otsikon luvut: Islamin synnystä arabian niemimaalla on 1439v –  Lenitan syntymästä tänä vuonna 80v.

 

P.s. Se on huivi, ei huntu.

P.p.s Eivät kaikki huivia käyttävät naiset ole maahanmuuttajia.

 

(EDIT: Joob korjattu Joonaksi, kiitos skarpin lukijan joka tuntee pyhät tekstit)